Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
Sylabus przedmiotu Fizyka środowiska wodnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka środowiska wodnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych praw i zjawisk z fizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zwięzłe przedstawienie praw i zasad fizycznych do opisu zjawisk przebiegających w środowisku wodnym |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadą działania i zastosowaniem wybranych przyrządów pomiarowych |
C-3 | Wdrożenie do przeprowadzania rachunku niepewności |
C-4 | Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zajecia prowadzające: zapoznanie z zasadami przeprowadzania pomiarów laboratoryjnych. Wdrożenie do przeprowadzania oceny jakości uzyskanych wyników - analiza rachunku niepewności | 3 |
T-A-2 | Ćwiczenia z mechaniki płynów i termodynamiki | 8 |
T-A-3 | Cwiczenia z elektryczności i optyki | 6 |
T-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Woda jako ośrodek fizyczny: Struktura cząsteczki wody. Anomalne właściwości wody. Właściwości: wody morskiej. Termodynamiczne parametry stanu wody morskiej. | 2 |
T-W-2 | Hydrodynamika cieczy rzeczywistyc. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. Transport molekularny - procesy przenoszenia masy, energi i pędu w morzu. | 3 |
T-W-3 | Prawo powszechnego ciążenia. Ruch ciał w polu grawitacyjnym - siła Coriolisa, przypływy i odpływy. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe prawa optyki geometrycznej. Optyczna klasyfikacja wód. Powstawanie fal mechanicznych. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 18 |
A-A-2 | sporządzenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | przygotowanie sie do przeprowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych | 18 |
A-A-4 | przygotowanie sie do zaliczenia kolokwium sprawdzającego | 8 |
A-A-5 | Konsultacje z nauczycielem prowadzącym | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo studenta w wykładiach | 9 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach | 18 |
A-W-3 | przygotowanie sie do egzaminu | 16 |
A-W-4 | Egzamin pisemny | 2 |
A-W-5 | Konsultacje z wykładowca | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | Dyskusja dydaktyuczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne - praca w zaspołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wiadomości zdobytych na ćwiczeniach laboratowyjnych - test sprawdzający |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów |
S-4 | Ocena formująca: Osena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B7_W01 Student zna wielkości i prawa ifzyczne oraz potrafi opisać wybrane zjawiska fizyczne przebiegające w środowisku wodnym | RYB_1A_W01 | R1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B7_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. | RYB_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B7_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę. Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy. | RYB_1A_K03, RYB_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-4 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B7_W01 Student zna wielkości i prawa ifzyczne oraz potrafi opisać wybrane zjawiska fizyczne przebiegające w środowisku wodnym | 2,0 | Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. pozwalające opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne pozwalające opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.pozwalające opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne pozwalające definiować i opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. pozwalające definiować i opisywac zjawiska przebiegające w środowisku wodnym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B7_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wykonywania pomiarów i obliczeń podstawowych wielkości fizycznych. NIe opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej. Nie potrafi interpretować wyników i wyciągać płynących z nich wniosków. |
3,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B7_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę. Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy. | 2,0 | Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej. Nie szanuje pracy własnej i innych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów biofizycznych i fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie szanuje pracy własnej i innych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. |
Literatura podstawowa
- S. Dera, Fizyka morza, PWN, Warszawa
- E. Skórska, Cwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wyd. Zut w Szczecinie, Szczecin
Literatura dodatkowa
- H. Gurgul, Molekularna fizyka morza z elementami ochrony środowiska, Wyd. Uniw. Szczecińskiego, Szczecin
- S. Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniw. Wrocławski, Wrocław