Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomia z elementami prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia z elementami prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości wyniesione ze szkoły średniej w zakresie matematyki i wiedzy o społeczeństwie. Ponadto znajomość lokalnego i krajowego rynku. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych; opis i interpretację zjawisk ekonomicznych; rozumienie znaczenia procesów gospodarczych; wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych oraz umiejętnosć zarządzania małym przedsiębiorstwem. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawnymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia z ekonomii i zarządzania | 1 |
T-W-2 | Podstawowe modele w ekonomi: w jaki sposób funkcjonują w gospodarce powiązania między producentami i konsumentami, w jaki sposób konsumenci podejmują decyzje o wielkości konsumpcji i ile można w gospodarce produkować (model okrężny, możliwości produkcyjne, ograniczenie budżetowe i krzywe obojętnosci) | 4 |
T-W-3 | Krzywa popytu i podaży (W jaki sposób producenci i konsumenci realizują swoje interesy na rynku? Co oznacza punkt równowagi w gospodarce dla konsumentów i producentów? Czym charakteryzuje się stan nierównowagi?) | 2 |
T-W-4 | Specjalizacja i jej znaczenie dla teorii handlu zagranicznego (przewaga absolutna i komparatywna): W jaki sposób jesteśmy w stanie więcej produkować przy tych samych nakładach? Co powinny produkować poszczególne państwa? Czym różni się przewaga absolutna od przewagi komparatywnej? Jakie ma ona znaczenie | 2 |
T-W-5 | Ustalanie się ceny na rynku światowym. Która cena jest opłacalna dla obu stron? Dlaczego konsumpcja jest większa od możliwości produkcyjnych w sytuacji specjalizacji połączonej z wymianą handlową | 3 |
T-W-6 | Przesunięcia krzywych popytu i podaży i ustalanie się nowej ceny równowagi. Popyt indywidualny i popyt zbiorowy Punkt rónowagi i jego cechy. Nadwyżka i niedobór w punktach nierównowagi. Przykłady Różne rodzaje dóbr (komplementarne, substytucyjne, niższego rzędu) | 4 |
T-W-7 | Decyzje przedsiębiorstw funkcjonujących w różnych warunkach (wolna konkurencja, monopol, oligopol) , wpływ państwa na zmiany. Podstawowe wielkości agregatowe, na których opiera się makroekonomia i polityka gospodarcza, jak PKB i jego części składowe jak konsumpcja, inwestycje, wydatki państwa jak też eksport netto, jak też podstawowe mierniki kondycji gospodarczej kraju, jak inflacja, bezrobocie, wzrost gospodarczy. Co wpływa na ich zmiany i w jaki sposób się one uwidoczniają (cykl koniunkturalny) i jak państwo może je regulować (polityka fiskalna i monetarna). Omówione zostaną podstawowe typy polityki makroekonomicznej: protekcjonistyczna i liberalna | 6 |
T-W-8 | Metody zarządzania przedsiębiorstwem. Wpływ zarządzajacego na pracowników. | 3 |
T-W-9 | Definicje aktów prawnych wydawanych na różnym szczeblu. Zastosowanie ich w praktyce, w szczególnosci aktów zwiazanych z rybactwem | 2 |
T-W-10 | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej | 1 |
T-W-11 | Gałęzie prawa i ich charakterystyka | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnistwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowywanie konspektów | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny |
M-2 | Wyklad problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i objaśniać pojęcia związane z ekonomią, zarządzaniem i elementami prawnymi, przeprowadzić analizę ekonomiczna rynku i mieć podstawową wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem | RYB_1A_W20 | R1A_W09 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B10_U01 Student posiada umiejętnosć, rozwiązywania problemów zwiazanych z zarządzaniem gospodarstwem rybackim, organizacją pracy, potrafi kontrolować procesy ekonomiczne w gospodarstwie, przeprowadzić analizę i ocenę ekonomiczną przedsiębiorstwa. | RYB_1A_U01, RYB_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B10_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na nowe wyzwania, postepowanie zgodnie z normami i prawem, postępowanie zgodnie z zasadami BHP oraz etyki. chętny do pomocy. | RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K04, RYB_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i objaśniać pojęcia związane z ekonomią, zarządzaniem i elementami prawnymi, przeprowadzić analizę ekonomiczna rynku i mieć podstawową wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku | |
4,5 | Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem | |
5,0 | Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B10_U01 Student posiada umiejętnosć, rozwiązywania problemów zwiazanych z zarządzaniem gospodarstwem rybackim, organizacją pracy, potrafi kontrolować procesy ekonomiczne w gospodarstwie, przeprowadzić analizę i ocenę ekonomiczną przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku | |
4,5 | Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem | |
5,0 | Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B10_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na nowe wyzwania, postepowanie zgodnie z normami i prawem, postępowanie zgodnie z zasadami BHP oraz etyki. chętny do pomocy. | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku | |
4,5 | Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem | |
5,0 | Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych |
Literatura podstawowa
- Mankiw, N. Gregory; Taylor, John B., Makroekonomia. Economics, PWE, Warszawa, 2006
- Hall, Robert E.; Taylor, John B, Makroekonomia. Macroeconomics, PWE, Warszawa, 2009
- Varian, Hal R., Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa, 2002
- Błaszczyk W., Metody organizacji i zarządzania Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN, Warszawa, 2008
- W. Kowalczewski, J. Nazarka, Instrumenty zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2006
- M. Fowler, Architektura systemów zarządzania przedsiębiorstwem. Wzorce projektowe, Helion, 2005
Literatura dodatkowa
- Horodecka, Anna, Ewolucja celów polityki gospodarczej, PWN, Warszawa, 2008
- Sławińska M., Zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym, PWE, Warszawa, 2001