Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)

Sylabus przedmiotu Zasoby ożywione i nieożywione Antarktyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Zasoby ożywione i nieożywione Antarktyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 15 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii
W-2Podstawowa wiedza z zakresu geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasobami Antarktyki
C-2Zapoznanie z funkcjonowaniem morskich ekosystemów antarktycznych
C-3Zapoznanie z zasadami Układu Antarktycznego
C-4Zapoznanie z rolą Polski w badaniach i eksploatacji zasobów Antarktyki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Arktyka, Antarktyka, Antarktyda1
T-K-2Badania antarktyczne - historia, stan aktualny i perspektywy rozwoju1
T-K-3Zasoby mineralne oraz zwierzęta Antarktyki (bezkręgowce, ryby, ptaki, ssaki)2
T-K-4Układ Antarktyczny. Polska 13. członek Układu Antarktycznego. Polska Stacja im. Henryka Arctowskiego2
T-K-5Protokół o Ochronie Środowiska1
T-K-6Konwencja o Zachowaniu Żywych Zasobów Morskich Antarktyki - CCAMLR (Convention for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources)1
T-K-7Komitet Naukowy Badań Antarktycznych – SCAR (Scientific Committee of Antarctic Research)1
T-K-8Rada Menadżerów Narodowych Programów Antarktycznych - COMNAP(Council of Managers of National Antarctic Programmes), Stały Komitet ds. Logistyki Antarktycznej i Operacji – SCALOP (Standing Committee of Antarctic Logistics and Operations), Komitet Ochrony Środowiska – CEP (The Committee for Environmental Protection)1
T-K-9Organizacja ruchu turystycznego w Antarktyce – IAATO (International Association of Antarctic Tour Operators). Ruch turystyczny w rejonie Stacji im. Henryka Arctowskiego. Kodeks zachowań dla osób odwiedzających Antarktykę1
T-K-10Antarktyka - chronić czy eksploatować? Aktywna prezentacja przez studentów prac semestralnych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2Studiowanie literatury przedmiotu80
A-K-3Przygotowanie multimedialnej pracy semestralnej55
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Film
M-5Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i zaliczenie pracy semestralnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.6.5_W01
Student posiada wiedzę na temat zasobów oraz funkcjonowania morskich ekosystemów Antarktyki
RYBS3_3A_W03C-1, C-2, C-4T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.6.5_U01
Student potrafi scharakteryzować zasoby, w tym głównie biologiczne zasoby Antarktyki posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
RYBS3_3A_U04C-1, C-2, C-3, C-4T-K-1, T-K-3, T-K-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.6.5_K01
Student posiada zdolność do wykazywania świadomej i etycznej postawy w warunkach polarnych.
RYBS3_3A_K04C-1, C-2, C-3, C-4T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-9, T-K-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.6.5_W01
Student posiada wiedzę na temat zasobów oraz funkcjonowania morskich ekosystemów Antarktyki
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat Antarktyki i jej zasobów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.6.5_U01
Student potrafi scharakteryzować zasoby, w tym głównie biologiczne zasoby Antarktyki posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować zasoby Antarktyki oraz potrafi wyszukać regulacje prawne dotyczące ich ochrony
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.6.5_K01
Student posiada zdolność do wykazywania świadomej i etycznej postawy w warunkach polarnych.
2,0
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności człowieka w Antarktyce, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Rakusa – Suszczewski, Ekosystem Morskiej Antarktyki. Zmiany i zmienność., Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 1999
  2. Stanisław Rakusa – Suszczewski (red.), Zatoka Admiralicji. Antarktyka., Oficyna Wydawnicza Instytutu Ekologii PAN., Dziekanów Leśny, 1992
  3. D. Mcgonigal , L. Woodworth, Antarktyda biały kontynent., Muza, Warszawa, 2005
  4. F. G. T. von Bellingshausen, Dwukrotne poszukiwania w Południowym Lodowatym Oceanie i pływanie naokoło świata w latach 1819, 20 i 21..., Instytut Historii Nauki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. G. di Prisco, E. Pisano, A. Clarke, Fishes of Antarctica. A biological overview., Springer-Verlag Italia, Milano, 1998

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Arktyka, Antarktyka, Antarktyda1
T-K-2Badania antarktyczne - historia, stan aktualny i perspektywy rozwoju1
T-K-3Zasoby mineralne oraz zwierzęta Antarktyki (bezkręgowce, ryby, ptaki, ssaki)2
T-K-4Układ Antarktyczny. Polska 13. członek Układu Antarktycznego. Polska Stacja im. Henryka Arctowskiego2
T-K-5Protokół o Ochronie Środowiska1
T-K-6Konwencja o Zachowaniu Żywych Zasobów Morskich Antarktyki - CCAMLR (Convention for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources)1
T-K-7Komitet Naukowy Badań Antarktycznych – SCAR (Scientific Committee of Antarctic Research)1
T-K-8Rada Menadżerów Narodowych Programów Antarktycznych - COMNAP(Council of Managers of National Antarctic Programmes), Stały Komitet ds. Logistyki Antarktycznej i Operacji – SCALOP (Standing Committee of Antarctic Logistics and Operations), Komitet Ochrony Środowiska – CEP (The Committee for Environmental Protection)1
T-K-9Organizacja ruchu turystycznego w Antarktyce – IAATO (International Association of Antarctic Tour Operators). Ruch turystyczny w rejonie Stacji im. Henryka Arctowskiego. Kodeks zachowań dla osób odwiedzających Antarktykę1
T-K-10Antarktyka - chronić czy eksploatować? Aktywna prezentacja przez studentów prac semestralnych.4
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2Studiowanie literatury przedmiotu80
A-K-3Przygotowanie multimedialnej pracy semestralnej55
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.6.5_W01Student posiada wiedzę na temat zasobów oraz funkcjonowania morskich ekosystemów Antarktyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_W03Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu ekologii środowiska wodnego, biologii ryb, akwakultury oraz zrównoważonego rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami Antarktyki
C-2Zapoznanie z funkcjonowaniem morskich ekosystemów antarktycznych
C-4Zapoznanie z rolą Polski w badaniach i eksploatacji zasobów Antarktyki
Treści programoweT-K-1Arktyka, Antarktyka, Antarktyda
T-K-2Badania antarktyczne - historia, stan aktualny i perspektywy rozwoju
T-K-3Zasoby mineralne oraz zwierzęta Antarktyki (bezkręgowce, ryby, ptaki, ssaki)
T-K-4Układ Antarktyczny. Polska 13. członek Układu Antarktycznego. Polska Stacja im. Henryka Arctowskiego
T-K-5Protokół o Ochronie Środowiska
T-K-6Konwencja o Zachowaniu Żywych Zasobów Morskich Antarktyki - CCAMLR (Convention for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources)
T-K-7Komitet Naukowy Badań Antarktycznych – SCAR (Scientific Committee of Antarctic Research)
T-K-8Rada Menadżerów Narodowych Programów Antarktycznych - COMNAP(Council of Managers of National Antarctic Programmes), Stały Komitet ds. Logistyki Antarktycznej i Operacji – SCALOP (Standing Committee of Antarctic Logistics and Operations), Komitet Ochrony Środowiska – CEP (The Committee for Environmental Protection)
T-K-9Organizacja ruchu turystycznego w Antarktyce – IAATO (International Association of Antarctic Tour Operators). Ruch turystyczny w rejonie Stacji im. Henryka Arctowskiego. Kodeks zachowań dla osób odwiedzających Antarktykę
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Film
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i zaliczenie pracy semestralnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat Antarktyki i jej zasobów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.6.5_U01Student potrafi scharakteryzować zasoby, w tym głównie biologiczne zasoby Antarktyki posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_U04Posiada umiejętność oceny prawidłowego funkcjonowania środowiska wodnego oraz gospodarki rybackiej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami Antarktyki
C-2Zapoznanie z funkcjonowaniem morskich ekosystemów antarktycznych
C-3Zapoznanie z zasadami Układu Antarktycznego
C-4Zapoznanie z rolą Polski w badaniach i eksploatacji zasobów Antarktyki
Treści programoweT-K-1Arktyka, Antarktyka, Antarktyda
T-K-3Zasoby mineralne oraz zwierzęta Antarktyki (bezkręgowce, ryby, ptaki, ssaki)
T-K-10Antarktyka - chronić czy eksploatować? Aktywna prezentacja przez studentów prac semestralnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Film
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i zaliczenie pracy semestralnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować zasoby Antarktyki oraz potrafi wyszukać regulacje prawne dotyczące ich ochrony
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.6.5_K01Student posiada zdolność do wykazywania świadomej i etycznej postawy w warunkach polarnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami Antarktyki
C-2Zapoznanie z funkcjonowaniem morskich ekosystemów antarktycznych
C-3Zapoznanie z zasadami Układu Antarktycznego
C-4Zapoznanie z rolą Polski w badaniach i eksploatacji zasobów Antarktyki
Treści programoweT-K-1Arktyka, Antarktyka, Antarktyda
T-K-3Zasoby mineralne oraz zwierzęta Antarktyki (bezkręgowce, ryby, ptaki, ssaki)
T-K-4Układ Antarktyczny. Polska 13. członek Układu Antarktycznego. Polska Stacja im. Henryka Arctowskiego
T-K-9Organizacja ruchu turystycznego w Antarktyce – IAATO (International Association of Antarctic Tour Operators). Ruch turystyczny w rejonie Stacji im. Henryka Arctowskiego. Kodeks zachowań dla osób odwiedzających Antarktykę
T-K-10Antarktyka - chronić czy eksploatować? Aktywna prezentacja przez studentów prac semestralnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Film
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i zaliczenie pracy semestralnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności człowieka w Antarktyce, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5
4,0
4,5
5,0