Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)
Sylabus przedmiotu Zasoby ożywione i nieożywione Antarktyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zasoby ożywione i nieożywione Antarktyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasobami Antarktyki |
C-2 | Zapoznanie z funkcjonowaniem morskich ekosystemów antarktycznych |
C-3 | Zapoznanie z zasadami Układu Antarktycznego |
C-4 | Zapoznanie z rolą Polski w badaniach i eksploatacji zasobów Antarktyki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Arktyka, Antarktyka, Antarktyda | 1 |
T-K-2 | Badania antarktyczne - historia, stan aktualny i perspektywy rozwoju | 1 |
T-K-3 | Zasoby mineralne oraz zwierzęta Antarktyki (bezkręgowce, ryby, ptaki, ssaki) | 2 |
T-K-4 | Układ Antarktyczny. Polska 13. członek Układu Antarktycznego. Polska Stacja im. Henryka Arctowskiego | 2 |
T-K-5 | Protokół o Ochronie Środowiska | 1 |
T-K-6 | Konwencja o Zachowaniu Żywych Zasobów Morskich Antarktyki - CCAMLR (Convention for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources) | 1 |
T-K-7 | Komitet Naukowy Badań Antarktycznych – SCAR (Scientific Committee of Antarctic Research) | 1 |
T-K-8 | Rada Menadżerów Narodowych Programów Antarktycznych - COMNAP(Council of Managers of National Antarctic Programmes), Stały Komitet ds. Logistyki Antarktycznej i Operacji – SCALOP (Standing Committee of Antarctic Logistics and Operations), Komitet Ochrony Środowiska – CEP (The Committee for Environmental Protection) | 1 |
T-K-9 | Organizacja ruchu turystycznego w Antarktyce – IAATO (International Association of Antarctic Tour Operators). Ruch turystyczny w rejonie Stacji im. Henryka Arctowskiego. Kodeks zachowań dla osób odwiedzających Antarktykę | 1 |
T-K-10 | Antarktyka - chronić czy eksploatować? Aktywna prezentacja przez studentów prac semestralnych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 80 |
A-K-3 | Przygotowanie multimedialnej pracy semestralnej | 55 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Film |
M-5 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i zaliczenie pracy semestralnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.5_W01 Student posiada wiedzę na temat zasobów oraz funkcjonowania morskich ekosystemów Antarktyki | RYBS3_3A_W03 | — | C-1, C-2, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.5_U01 Student potrafi scharakteryzować zasoby, w tym głównie biologiczne zasoby Antarktyki posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | RYBS3_3A_U04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-3, T-K-10 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.5_K01 Student posiada zdolność do wykazywania świadomej i etycznej postawy w warunkach polarnych. | RYBS3_3A_K04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.5_W01 Student posiada wiedzę na temat zasobów oraz funkcjonowania morskich ekosystemów Antarktyki | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat Antarktyki i jej zasobów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.5_U01 Student potrafi scharakteryzować zasoby, w tym głównie biologiczne zasoby Antarktyki posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować zasoby Antarktyki oraz potrafi wyszukać regulacje prawne dotyczące ich ochrony | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.5_K01 Student posiada zdolność do wykazywania świadomej i etycznej postawy w warunkach polarnych. | 2,0 | |
3,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności człowieka w Antarktyce, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Rakusa – Suszczewski, Ekosystem Morskiej Antarktyki. Zmiany i zmienność., Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 1999
- Stanisław Rakusa – Suszczewski (red.), Zatoka Admiralicji. Antarktyka., Oficyna Wydawnicza Instytutu Ekologii PAN., Dziekanów Leśny, 1992
- D. Mcgonigal , L. Woodworth, Antarktyda biały kontynent., Muza, Warszawa, 2005
- F. G. T. von Bellingshausen, Dwukrotne poszukiwania w Południowym Lodowatym Oceanie i pływanie naokoło świata w latach 1819, 20 i 21..., Instytut Historii Nauki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- G. di Prisco, E. Pisano, A. Clarke, Fishes of Antarctica. A biological overview., Springer-Verlag Italia, Milano, 1998