Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia z elementami prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia z elementami prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości wyniesione ze szkoły średniej w zakresie matematyki i wiedzy o społeczeństwie. Znajomość lokalnego i krajowego rynku.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.2
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.2
T-W-3Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).4
T-W-4Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro i mikroekonomicznej.2
T-W-5Polityka gospodarcza państwa. Podstawowe typy polityki makroekonomicznej.2
T-W-6Wzrost gospodarczy.2
T-W-7Bezrobocie i jego rodzaje.4
T-W-8Formy organizacyjno -prawne przedsiebiporstw.4
T-W-9Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej2
T-W-10Gałęzie prawa i ich charakterystyka.4
T-W-11Zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajeciach30
A-W-2Przygotowanie do zajeć15
A-W-3Samodzielna praca studenta15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Film
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Prace domowe
S-3Ocena formująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A10_W01
powinien definiować marketing
TZZ_1A_W20R1A_W02, R1A_W08InzA_W04C-1M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A10_U01
powinien postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy
TZZ_1A_U29R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A10_K01
winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalnosci gospodarczej podmiotów
TZZ_1A_K05R1A_K08C-1M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A10_W01
powinien definiować marketing
2,0
3,0Umie definiować marketing
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A10_U01
powinien postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy
2,0
3,0Postrzega narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A10_K01
winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalnosci gospodarczej podmiotów
2,0
3,0Rozumie rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalności gospodraczej podmiotów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Milewski R. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2013
  2. Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze, Scriptus, Poznań, 2008
  3. Begg, D. Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Worobjow L., Teoria i praktyka zarządzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.2
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.2
T-W-3Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).4
T-W-4Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro i mikroekonomicznej.2
T-W-5Polityka gospodarcza państwa. Podstawowe typy polityki makroekonomicznej.2
T-W-6Wzrost gospodarczy.2
T-W-7Bezrobocie i jego rodzaje.4
T-W-8Formy organizacyjno -prawne przedsiebiporstw.4
T-W-9Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej2
T-W-10Gałęzie prawa i ich charakterystyka.4
T-W-11Zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajeciach30
A-W-2Przygotowanie do zajeć15
A-W-3Samodzielna praca studenta15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_A10_W01powinien definiować marketing
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W20Ma elementarna wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie definiować marketing
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_A10_U01powinien postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postrzega narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_A10_K01winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalnosci gospodarczej podmiotów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalności gospodraczej podmiotów
3,5
4,0
4,5
5,0