Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna w przetwórstwie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria genetyczna w przetwórstwie żywności
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 0,50,25zaliczenie
wykładyW1 10 0,50,25zaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowana podstawową wiedzę z zakresu genetyki oraz biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Spodziewanym celem jest zrozumienie przez studentów podstaw inżynierii genetycznej w zakresie wykorzystania technik w przetwórstwie żywności .
C-2Spodziewanym celem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik inżynierii genetycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wspomaganie sektora surowców spożywczych metodami inżynierii genetycznej.2
T-A-2Metody detekcji żywności wyprodukowanej metodami inżynierii genetycznej.2
T-A-3Problemy metodyczne związane z tworzeniem genetycznie zmodyfikowanej żywności. Geny reporterowe. Metody transformacji bakterii oraz organizmów zwierzęcych i roślinnych.2
T-A-4Korzyści i zagrożenia związane z produkcją roślinnych komponentów żywności metodami inżynierii genetycznej.2
T-A-5Czy genetycznie modyfikowana żywność jest bezpieczna dla ludzkości?2
10
laboratoria
T-L-1Izolacja i ocena materiału genetycznego z surowców i produktów żywnościowych.2
T-L-2Klasyczna metoda PCR oraz jej odmiany w identyfikacji produktów modyfikowanych genetycznie.2
T-L-3Zastosowanie enzymów restrykcyjnych oraz reakcji ligacji w tworzeniu nowych konstruktów sekwencji.2
T-L-4Metody uzyskiwania fragmentów DNA.2
T-L-5Analiza danych bioinformatycznych.2
10
wykłady
T-W-1Wykład wprowadzający do przedmiotu (Czym jest inżynieria genetyczna? Dlaczego jest stosowana?)2
T-W-2Narzędzia inżynierii genetycznej (mikroinjekcja, rekombinacja DNA, . . . )2
T-W-3Surowce w przetwórstwie żywności będące efektem inżynierii genetycznej.2
T-W-4Czy produkty otrzymane za pomocą modyfikacji genomu stanowią zagrożenie dla konsumentów?2
T-W-5Produkty inżynierii genetycznej w odczuciu opinii publicznej. Aktualne uwarunkowania prawne.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Analiza wskazanej literatury5
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Analiza wskazanej literatury10
A-L-3Konsultacje z nauczycielem5
A-L-4Samodzielne przygotowanie do zajęć5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej (wykorzystanie narzędzi bioinformatycznych, aparatury laboratoryjnej, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5tibz_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
TZZ_2A_W11R2A_W04, R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5tibz_U01
Student posiada rozbudowane umiejętności praktyczne z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U01R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U06C-2T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5tibz_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własna jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-2T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5tibz_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wkorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5tibz_U01
Student posiada rozbudowane umiejętności praktyczne z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności praktyczne z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5tibz_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własna jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za własna działalność oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Buchowicz, Biotechnologia molekularna. modyfikacje genetyczne, postępy, problemy, PWN, Warszawa, 2009
  3. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy, WM. Urban&Partner, Wrocław, 2005
  4. Charon K.M., Świtoński M, Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wspomaganie sektora surowców spożywczych metodami inżynierii genetycznej.2
T-A-2Metody detekcji żywności wyprodukowanej metodami inżynierii genetycznej.2
T-A-3Problemy metodyczne związane z tworzeniem genetycznie zmodyfikowanej żywności. Geny reporterowe. Metody transformacji bakterii oraz organizmów zwierzęcych i roślinnych.2
T-A-4Korzyści i zagrożenia związane z produkcją roślinnych komponentów żywności metodami inżynierii genetycznej.2
T-A-5Czy genetycznie modyfikowana żywność jest bezpieczna dla ludzkości?2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja i ocena materiału genetycznego z surowców i produktów żywnościowych.2
T-L-2Klasyczna metoda PCR oraz jej odmiany w identyfikacji produktów modyfikowanych genetycznie.2
T-L-3Zastosowanie enzymów restrykcyjnych oraz reakcji ligacji w tworzeniu nowych konstruktów sekwencji.2
T-L-4Metody uzyskiwania fragmentów DNA.2
T-L-5Analiza danych bioinformatycznych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład wprowadzający do przedmiotu (Czym jest inżynieria genetyczna? Dlaczego jest stosowana?)2
T-W-2Narzędzia inżynierii genetycznej (mikroinjekcja, rekombinacja DNA, . . . )2
T-W-3Surowce w przetwórstwie żywności będące efektem inżynierii genetycznej.2
T-W-4Czy produkty otrzymane za pomocą modyfikacji genomu stanowią zagrożenie dla konsumentów?2
T-W-5Produkty inżynierii genetycznej w odczuciu opinii publicznej. Aktualne uwarunkowania prawne.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Analiza wskazanej literatury5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Analiza wskazanej literatury10
A-L-3Konsultacje z nauczycielem5
A-L-4Samodzielne przygotowanie do zajęć5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5tibz_W01Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Spodziewanym celem jest zrozumienie przez studentów podstaw inżynierii genetycznej w zakresie wykorzystania technik w przetwórstwie żywności .
Treści programoweT-W-1Wykład wprowadzający do przedmiotu (Czym jest inżynieria genetyczna? Dlaczego jest stosowana?)
T-W-3Surowce w przetwórstwie żywności będące efektem inżynierii genetycznej.
T-W-5Produkty inżynierii genetycznej w odczuciu opinii publicznej. Aktualne uwarunkowania prawne.
T-W-4Czy produkty otrzymane za pomocą modyfikacji genomu stanowią zagrożenie dla konsumentów?
T-W-2Narzędzia inżynierii genetycznej (mikroinjekcja, rekombinacja DNA, . . . )
T-A-1Wspomaganie sektora surowców spożywczych metodami inżynierii genetycznej.
T-A-2Metody detekcji żywności wyprodukowanej metodami inżynierii genetycznej.
T-A-5Czy genetycznie modyfikowana żywność jest bezpieczna dla ludzkości?
T-A-4Korzyści i zagrożenia związane z produkcją roślinnych komponentów żywności metodami inżynierii genetycznej.
T-A-3Problemy metodyczne związane z tworzeniem genetycznie zmodyfikowanej żywności. Geny reporterowe. Metody transformacji bakterii oraz organizmów zwierzęcych i roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wkorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5tibz_U01Student posiada rozbudowane umiejętności praktyczne z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Spodziewanym celem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik inżynierii genetycznej.
Treści programoweT-L-5Analiza danych bioinformatycznych.
T-L-2Klasyczna metoda PCR oraz jej odmiany w identyfikacji produktów modyfikowanych genetycznie.
T-L-1Izolacja i ocena materiału genetycznego z surowców i produktów żywnościowych.
T-L-4Metody uzyskiwania fragmentów DNA.
T-L-3Zastosowanie enzymów restrykcyjnych oraz reakcji ligacji w tworzeniu nowych konstruktów sekwencji.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej (wykorzystanie narzędzi bioinformatycznych, aparatury laboratoryjnej, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności praktyczne z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5tibz_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własna jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Spodziewanym celem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik inżynierii genetycznej.
Treści programoweT-A-5Czy genetycznie modyfikowana żywność jest bezpieczna dla ludzkości?
T-A-1Wspomaganie sektora surowców spożywczych metodami inżynierii genetycznej.
T-A-3Problemy metodyczne związane z tworzeniem genetycznie zmodyfikowanej żywności. Geny reporterowe. Metody transformacji bakterii oraz organizmów zwierzęcych i roślinnych.
T-A-2Metody detekcji żywności wyprodukowanej metodami inżynierii genetycznej.
T-A-4Korzyści i zagrożenia związane z produkcją roślinnych komponentów żywności metodami inżynierii genetycznej.
T-L-3Zastosowanie enzymów restrykcyjnych oraz reakcji ligacji w tworzeniu nowych konstruktów sekwencji.
T-L-2Klasyczna metoda PCR oraz jej odmiany w identyfikacji produktów modyfikowanych genetycznie.
T-L-1Izolacja i ocena materiału genetycznego z surowców i produktów żywnościowych.
T-L-4Metody uzyskiwania fragmentów DNA.
T-L-5Analiza danych bioinformatycznych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej (wykorzystanie narzędzi bioinformatycznych, aparatury laboratoryjnej, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za własna działalność oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
3,5
4,0
4,5
5,0