Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie jakością żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie z przedmiotu Analiza i Ocena Jakości Żywności |
W-2 | Podstawowa wiedza technologiczna w zakresie Technologii Żywnosci |
W-3 | podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności. |
C-2 | Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią |
C-3 | Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sposoby wartościowanie jakości produktów | 2 |
T-A-2 | Zapewnienie bezpieczeństwa jakości żywności GHP/GMP. | 4 |
T-A-3 | Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP. | 6 |
T-A-4 | QACP - zarządzanie jakością sensoryczną żywności. | 2 |
T-A-5 | Zarzadzanie jakoscią w gastronomii (GCP). | 2 |
T-A-6 | Zarządzanie jakością w obrocie żywnością. | 2 |
T-A-7 | Jakość w projektowaniu nowych produktów żywnościowych. | 6 |
T-A-8 | Prezentacje | 4 |
T-A-9 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jakość żywności | 2 |
T-W-2 | Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP | 4 |
T-W-3 | Zarządzanie jakością sensorycznaą żywnosci - QACP | 2 |
T-W-4 | Elementy systemów zarządzania jakoscią: ISO 9000, ISO 22000, ISO 14000 | 2 |
T-W-5 | Jakość w projektowaniu nowych produktów żywnościowych. | 4 |
T-W-6 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-A-2 | bieżące przygotowanie do zajęć | 26 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 17 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny |
S-3 | Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C8_W01 Student ma podstawowa wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom produkującym zywność. | TZZ_2A_W03 | R2A_W04 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-A-3, T-A-8, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
TZZ_2A_C8_W02 Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jakości żywności i zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma podstawową wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością. | TZZ_2A_W06 | R2A_W05 | InzA2_W04 | C-3, C-2, C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-8, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
TZZ_2A_C8_W03 Student zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym. | TZZ_2A_W15 | R2A_W07, R2A_W09 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-2 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C8_U01 Student potrafi znaleźć informacje pochodzące z literatury, internetowych baz aktów prawnych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować,dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące zarządzania jakością żywności. | TZZ_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03 | — | C-3, C-2 | T-A-3, T-A-8 | M-3, M-4 | S-3 |
TZZ_2A_C8_U02 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | TZZ_2A_U02 | R2A_U02 | — | C-3, C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-8, T-W-2 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-3 |
TZZ_2A_C8_U03 Student potrafi opracować i przeprowadzić elementy systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP oraz zarządzania jakością sensoryczną żywności -QACCP. | TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U03 | R2A_U03, R2A_U06, R2A_U08, R2A_U09 | InzA2_U02, InzA2_U06 | C-3, C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-8, T-W-2 | M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C8_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | TZZ_2A_K03 | R2A_K02, R2A_K03 | InzA2_K02 | C-3 | T-A-8 | M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C8_W01 Student ma podstawowa wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom produkującym zywność. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wymagań higienicznych i technologicznych właściwych dla zakładów spożywczych i potrafi scharakteryzować te wymagania dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_C8_W02 Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jakości żywności i zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma podstawową wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozróznić i scharakteryzować systemy zarządzania jakością. Jest w stanie zidentyfikowac zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowotnego i jakości sensorycznej mogące wystąpić podczas procesu technologicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_C8_W03 Student zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady bhp obowiązujące w przemyśle spożywczym, potrafi wymienić najważniejsze zasady, potrafi wytłumaczyć założenia OHSAS 18000. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C8_U01 Student potrafi znaleźć informacje pochodzące z literatury, internetowych baz aktów prawnych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować,dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące zarządzania jakością żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pozyskać i z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia interpretować aktualne wymagania w zakresie prawa żywnościowego, w tym dotyczące systemów zarządzania jakością w produkcji żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_C8_U02 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować podstawową dokumentację z zakresu bezpieczeństwa żywności a także elementy dokumentacji systemów dobrowolnych. Zna zasady przeprowadzania auditów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_C8_U03 Student potrafi opracować i przeprowadzić elementy systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP oraz zarządzania jakością sensoryczną żywności -QACCP. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności w małym zakładzie spożywczym i sprawowanie pieczy nad ich wdrażaniem i funkcjonowaniem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C8_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | 2,0 | |
3,0 | Student z niewielkimi problemami współdziała w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, 2004
- Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
- Kowalczyk S., Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Wydawnictwo SGGW, 2009