Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Higieniczno - toksykologiczna ocena opakowań:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higieniczno - toksykologiczna ocena opakowań
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>, Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, higieny żywności i toksykologii, technologii żywności oraz opakowań i systemów pakujących

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.1
T-L-2Przygotowanie płynów modelowych do badań migracji substancji z opakowań do żywności zgodnie z obowiązującą Dyrektywą UE.1
T-L-3Oznaczenie migracji globalnej oraz ocena przekazywania zapachu i smaku z materiałów opakowaniowych2
T-L-4Badanie toksyczności ekstraktu2
T-L-5Analizy chemiczne opakowań i ekstraktu na obecność monomerów, pierwszorzędowych amin aromatycznych, formaldehydu, plastyfikatorów, izopropylotioksantonu, semikarbazydu, lotnych związków organicznych, toksycznych metali ciężkich i innych związków szkodliwych14
20
wykłady
T-W-1Historia rozwoju opakowań stosowanych do żywnościi i aktualne tendencje rozwojowe opakowań w przemyśle spożywczym.1
T-W-2Prawne uregulowania dotyczące opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zasad postępowania z odpadami opakowaniowymi.1
T-W-3Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności.1
T-W-4Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu.4
T-W-5Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności1
T-W-6Charakterystyka i ocena materiałów stosowanych w produkcji opakowań.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć3
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej2
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
S-4Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-7tib_W01
Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem związanym z migracją substancji niebezpiecznych z opakowań do żywności, wybrać i wskazać metody badania ich migracji, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy zagrożenia zdrowia konsumentów
TZZ_2A_W02, TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W06, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W16R2A_W01, R2A_W02, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-7tib_U01
Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi zorganizować pracę indywidualną lub zespołową, opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych w razie stosowania niewłaściwych opakowań, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U09R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06C-1T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-7tib_K01
Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń bezpieczeństwa żywności w przypadku stosowania niewłaściwych opakowań i urządzeń, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności myśli i działa w sposób kreatywny, jest otwarty na rozwiązania proponowane przez innych, potrafi działać zgodnie z zasadami etyki, w działaniach przyjąć rolę lidera i ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-7tib_W01
Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem związanym z migracją substancji niebezpiecznych z opakowań do żywności, wybrać i wskazać metody badania ich migracji, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy zagrożenia zdrowia konsumentów
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o metodach oceny higieniczno- toksykologicznej opakowań stosowanych w w przemyśle spożywczym
3,0Student posiada podstawową wiedzę o metodach oceny higieniczno- toksykologicznej opakowań stosowanych w w przemyśle spożywczym i zagrożeniu bezpieczeństwa żywności w razie zastosowania nieodpowiednich materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-7tib_U01
Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi zorganizować pracę indywidualną lub zespołową, opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych w razie stosowania niewłaściwych opakowań, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i przezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań na temat oceny opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym z punktu ich przydatności w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności
3,0Student umiei wyszukiwać i przezentować informacje literaturowe oraz wyniki swoich badań na temat oceny opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym z punktu ich przydatności w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-7tib_K01
Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń bezpieczeństwa żywności w przypadku stosowania niewłaściwych opakowań i urządzeń, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności myśli i działa w sposób kreatywny, jest otwarty na rozwiązania proponowane przez innych, potrafi działać zgodnie z zasadami etyki, w działaniach przyjąć rolę lidera i ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lisińska-Kuśnierz M., Badanie i ocena jakości materiałów opakowaniowych i opakowań jednostkowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2005
  2. Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Współczesne opakowania, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Technologii Żywności, Kraków, 2003
  3. Korzeniowska A., Kwiatkowski J., Towaroznawstwo opakowań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, 1992
  4. Kołakowski E., Chrzanowski E., Orwat G., Opakowania z tworzyw sztucznych w przemyśle rybnym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Nikonorow M. (red.), Higieniczna ocena tworzyw sztucznych w zakresie środków spożywczych, leków i przedmiotów użytku, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1972

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.1
T-L-2Przygotowanie płynów modelowych do badań migracji substancji z opakowań do żywności zgodnie z obowiązującą Dyrektywą UE.1
T-L-3Oznaczenie migracji globalnej oraz ocena przekazywania zapachu i smaku z materiałów opakowaniowych2
T-L-4Badanie toksyczności ekstraktu2
T-L-5Analizy chemiczne opakowań i ekstraktu na obecność monomerów, pierwszorzędowych amin aromatycznych, formaldehydu, plastyfikatorów, izopropylotioksantonu, semikarbazydu, lotnych związków organicznych, toksycznych metali ciężkich i innych związków szkodliwych14
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia rozwoju opakowań stosowanych do żywnościi i aktualne tendencje rozwojowe opakowań w przemyśle spożywczym.1
T-W-2Prawne uregulowania dotyczące opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zasad postępowania z odpadami opakowaniowymi.1
T-W-3Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności.1
T-W-4Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu.4
T-W-5Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności1
T-W-6Charakterystyka i ocena materiałów stosowanych w produkcji opakowań.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć3
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej2
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-7tib_W01Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem związanym z migracją substancji niebezpiecznych z opakowań do żywności, wybrać i wskazać metody badania ich migracji, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy zagrożenia zdrowia konsumentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie zastosowania technik informatycznych w przemyśle spożywczym.
TZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZZ_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
TZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZZ_2A_W16Ma zaawansowana wiedze ekonomiczną, prawną i społeczną związana z przemysłem spożywczym. Ma elementarna wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-W-1Historia rozwoju opakowań stosowanych do żywnościi i aktualne tendencje rozwojowe opakowań w przemyśle spożywczym.
T-L-2Przygotowanie płynów modelowych do badań migracji substancji z opakowań do żywności zgodnie z obowiązującą Dyrektywą UE.
T-W-2Prawne uregulowania dotyczące opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zasad postępowania z odpadami opakowaniowymi.
T-W-3Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
T-L-3Oznaczenie migracji globalnej oraz ocena przekazywania zapachu i smaku z materiałów opakowaniowych
T-W-4Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu.
T-L-4Badanie toksyczności ekstraktu
T-W-5Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności
T-L-5Analizy chemiczne opakowań i ekstraktu na obecność monomerów, pierwszorzędowych amin aromatycznych, formaldehydu, plastyfikatorów, izopropylotioksantonu, semikarbazydu, lotnych związków organicznych, toksycznych metali ciężkich i innych związków szkodliwych
T-W-6Charakterystyka i ocena materiałów stosowanych w produkcji opakowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
S-4Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o metodach oceny higieniczno- toksykologicznej opakowań stosowanych w w przemyśle spożywczym
3,0Student posiada podstawową wiedzę o metodach oceny higieniczno- toksykologicznej opakowań stosowanych w w przemyśle spożywczym i zagrożeniu bezpieczeństwa żywności w razie zastosowania nieodpowiednich materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-7tib_U01Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Potrafi zorganizować pracę indywidualną lub zespołową, opracować i przedstawić zebrane wiadomości i wyniki badań w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i/lub angielskim. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych w razie stosowania niewłaściwych opakowań, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-W-1Historia rozwoju opakowań stosowanych do żywnościi i aktualne tendencje rozwojowe opakowań w przemyśle spożywczym.
T-L-2Przygotowanie płynów modelowych do badań migracji substancji z opakowań do żywności zgodnie z obowiązującą Dyrektywą UE.
T-W-2Prawne uregulowania dotyczące opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zasad postępowania z odpadami opakowaniowymi.
T-W-3Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
T-L-3Oznaczenie migracji globalnej oraz ocena przekazywania zapachu i smaku z materiałów opakowaniowych
T-W-4Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu.
T-L-4Badanie toksyczności ekstraktu
T-W-5Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności
T-L-5Analizy chemiczne opakowań i ekstraktu na obecność monomerów, pierwszorzędowych amin aromatycznych, formaldehydu, plastyfikatorów, izopropylotioksantonu, semikarbazydu, lotnych związków organicznych, toksycznych metali ciężkich i innych związków szkodliwych
T-W-6Charakterystyka i ocena materiałów stosowanych w produkcji opakowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
S-4Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i przezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań na temat oceny opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym z punktu ich przydatności w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności
3,0Student umiei wyszukiwać i przezentować informacje literaturowe oraz wyniki swoich badań na temat oceny opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym z punktu ich przydatności w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-7tib_K01Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń bezpieczeństwa żywności w przypadku stosowania niewłaściwych opakowań i urządzeń, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności myśli i działa w sposób kreatywny, jest otwarty na rozwiązania proponowane przez innych, potrafi działać zgodnie z zasadami etyki, w działaniach przyjąć rolę lidera i ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-W-1Historia rozwoju opakowań stosowanych do żywnościi i aktualne tendencje rozwojowe opakowań w przemyśle spożywczym.
T-L-2Przygotowanie płynów modelowych do badań migracji substancji z opakowań do żywności zgodnie z obowiązującą Dyrektywą UE.
T-W-2Prawne uregulowania dotyczące opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zasad postępowania z odpadami opakowaniowymi.
T-W-3Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
T-L-3Oznaczenie migracji globalnej oraz ocena przekazywania zapachu i smaku z materiałów opakowaniowych
T-W-4Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu.
T-L-4Badanie toksyczności ekstraktu
T-W-5Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności
T-L-5Analizy chemiczne opakowań i ekstraktu na obecność monomerów, pierwszorzędowych amin aromatycznych, formaldehydu, plastyfikatorów, izopropylotioksantonu, semikarbazydu, lotnych związków organicznych, toksycznych metali ciężkich i innych związków szkodliwych
T-W-6Charakterystyka i ocena materiałów stosowanych w produkcji opakowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
S-4Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0