Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna w przetwórstwie żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria genetyczna w przetwórstwie żywności | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien mieć opanowana podstawową wiedzę z zakresu genetyki oraz biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Spodziewanym celem jest zrozumienie przez studentów podstaw inżynierii genetycznej w zakresie wykorzystania technik w przetwórstwie żywności . |
C-2 | Spodziewanym celem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik inżynierii genetycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wspomaganie sektora surowców spożywczych metodami inżynierii genetycznej. | 2 |
T-A-2 | Metody detekcji żywności wyprodukowanej metodami inżynierii genetycznej. | 2 |
T-A-3 | Problemy metodyczne związane z tworzeniem genetycznie zmodyfikowanej żywności. Geny reporterowe. Metody transformacji bakterii oraz organizmów zwierzęcych i roślinnych. | 2 |
T-A-4 | Korzyści i zagrożenia związane z produkcją roślinnych komponentów żywności metodami inżynierii genetycznej. | 2 |
T-A-5 | Czy genetycznie modyfikowana żywność jest bezpieczna dla ludzkości? | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja i ocena materiału genetycznego z surowców i produktów żywnościowych. | 2 |
T-L-2 | Klasyczna metoda PCR oraz jej odmiany w identyfikacji produktów modyfikowanych genetycznie. | 2 |
T-L-3 | Zastosowanie enzymów restrykcyjnych oraz reakcji ligacji w tworzeniu nowych konstruktów sekwencji. | 2 |
T-L-4 | Metody uzyskiwania fragmentów DNA. | 2 |
T-L-5 | Analiza danych bioinformatycznych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład wprowadzający do przedmiotu (Czym jest inżynieria genetyczna? Dlaczego jest stosowana?) | 2 |
T-W-2 | Narzędzia inżynierii genetycznej (mikroinjekcja, rekombinacja DNA, . . . ) | 2 |
T-W-3 | Surowce w przetwórstwie żywności będące efektem inżynierii genetycznej. | 2 |
T-W-4 | Czy produkty otrzymane za pomocą modyfikacji genomu stanowią zagrożenie dla konsumentów? | 2 |
T-W-5 | Produkty inżynierii genetycznej w odczuciu opinii publicznej. Aktualne uwarunkowania prawne. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-L-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
A-L-4 | Samodzielne przygotowanie do zajęć | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej (wykorzystanie narzędzi bioinformatycznych, aparatury laboratoryjnej, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D5tibz_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. | TZZ_2A_W11 | R2A_W04, R2A_W05 | InzA2_W01, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D5tibz_U01 Student posiada rozbudowane umiejętności praktyczne z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. | TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U08, R2A_U09 | InzA2_U06 | C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D5tibz_K01 Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własna jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-2 | T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D5tibz_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wkorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D5tibz_U01 Student posiada rozbudowane umiejętności praktyczne z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności praktyczne z zakresu wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D5tibz_K01 Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własna jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za własna działalność oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
- Buchowicz, Biotechnologia molekularna. modyfikacje genetyczne, postępy, problemy, PWN, Warszawa, 2009
- Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy, WM. Urban&Partner, Wrocław, 2005
- Charon K.M., Świtoński M, Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2008