Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Sensoryczne metody oceny jakości żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sensoryczne metody oceny jakości żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Alchimowicz <Michal.Alchimowicz@zut.edu.pl>, Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | otrzymanie zaliczenia z biochemii i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu metod przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych. |
C-2 | Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń | 2 |
T-L-2 | Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej | 2 |
T-L-3 | Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych | 2 |
T-L-4 | Zastosowanie metod profilowania smakowitości i tekstury wybranych produktów spożywczych. | 2 |
T-L-5 | Dobór i zastosowanie metod skalowania artykułów żywnościowych. | 2 |
T-L-6 | Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów żywnościowych | 2 |
T-L-7 | Porównanie metody kolejności a wielokrotnych uporządkowań artykułów żywnościowych | 2 |
T-L-8 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu sensorycznych metod oceny jakości | 2 |
T-W-2 | Podstawy metod analizy sensorycznej. | 4 |
T-W-3 | Warunki stosowania sensorycznych metod oceny jakości. Sprawność sensoryczna. | 2 |
T-W-4 | Przygotowanie próbek żywnościowych do oceny. Zasady zastosowania sensorycznych metod oceny jakości produktu. Kryteria doboru oceniających. Szkolenia w zakresie sensorycznych metod oceny jakości. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka metod sensorycznych stosowanych w analizie i ocenie jakości żywnosci. | 4 |
T-W-6 | Błędy w analizie sensorycznej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: oceny za zaliczenie poszczególnych ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO2-4_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio do produktu dobiera metody analizy sensorycznej. | ZBJZ_1A_W12 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO2-4_U01 Student posiada umiejętność doboru metod i przeprowadzenia własciwie dobranej analizy sensorycznej do produktów żywnościowych. | ZBJZ_1A_U02 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO2-4_K01 Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera. | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO2-4_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio do produktu dobiera metody analizy sensorycznej. | 2,0 | |
3,0 | Zna najważniejsze zasady analizy sensorycznej stosowane przy badaniu produktów żywnościowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO2-4_U01 Student posiada umiejętność doboru metod i przeprowadzenia własciwie dobranej analizy sensorycznej do produktów żywnościowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO2-4_K01 Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera. | 2,0 | |
3,0 | Nie jest pewny posiadanej wiedzy. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I., Sensoryczne badania żywności, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2009
- Gawęcki J., Jędryka T., Analiza sensoryczna, Wydawnictwo AE, 1999
- Krełowska- Kułas N., Badanie jakości produktów spożywczych, PZWL, Warszawa, 1999
- Ackertnan D., Historia naturalna zmysłów, Książka i Wiedza, Warszawa, 1994
- Gawęcki J., Wagner W., Podstawy doświadczalnictwa w nauce o żywieniu i żywności, Skrypt AR, Poznań, 1988
- Krełowska- Kułas N., Badanie jakości produktów spożywczych, PZWL, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Andrzejewski H., Gołębiowska T., Ćwiczenia z analizy sensorycznej, Skrypt WSE, Poznań, 1974
- Fortuna T., Gibiński T. Nawotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, Skrypt AR, Kraków, 1992
- Fortuna T., Juszczuk L. Sobolewska- Zielińska J., Podstawy analizy żywności, AR, Kraków, 2001