Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy prawa cywilnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy prawa cywilnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami prawa cywilnego przez pryzmat poszczeólnych instytucji oraz tzw. orzecznictwa.
C-2Nabycie umiejętności poszukiwania źródeł prawa oraz nabycie umiejętności w dekodowaniu przeisów prawa w odniesieniu do prostych zdarzeń faktycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zakres i systematyka prawa cywilnego - zasady prawa cywilnego.2
T-W-2Osoby fizyczne - konstrukcja prawa, zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych.2
T-W-3Osoby prawne - rodzaje, konstrukcja prawna, zdolność do czynności prawnych, jednostki organizacyjne nie będące osobami prawnymi, które mają zdolność prawną.2
T-W-4Pojęcie i rodzaje czynności prawnych, formy oświadczenia woli, skutki nie zachowania formy.2
T-W-5Wady oświadczenia woli: brak świadomości i swobody, pozorność, błąd i podstęp.2
T-W-6Sposoby zawierania umów. Oferta, negocjacje, przetarg i negocjacje.2
T-W-7Pojęcie i konstrukcja orawna przedstawicielstwa. Pełnomocnictwo, prokura, cechy charakterystyczne.2
T-W-8Przedawnienie, terminy, cechy charakterystyczne.2
T-W-9Własność, charakterystyka ogólna, ochrona, naycie i utrata: rys ogólny.2
T-W-10Użytkowanie wieczyste, konstrukcja prawna, cechy charkaterystyczne.2
T-W-11Służebności, pojęcie, kosntrukcja prawna, cechy charakterystyczne.2
T-W-12Prawo zastawu, hipoteka, cechy charakterystyczne, rys ogólny.2
T-W-13Pojęcie i powstanie zobowiązania, strony, treść i przedmiot stosunku obligacyjnego.2
T-W-14Źródła powstania zobowiązań.2
T-W-15Wykonanie zobowiązań, skutki nie wykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zajęć10
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach30
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny o charakterze wyjaśniającym, pogadanka. Ćwiczenia z uwzględnieniem tzw. orzecznictwa i tzw. kazusów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumuwująca, z kolokwium w postaci 3 pytań opisowych, a nadto z pracy opracowanej wramach zaliczenia ćwiczeń. Ocena średnia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_A03-1_W01
Student umie definiować podstawowe pojęcia podstawowych instytucji prawa cywilnego, dobierać odpowiednie instytucje do prostych zdarzeń cywilnoprawnych.
BJ_1A_W24T1A_W11C-1, C-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_A03-1_U01
Student potrafi zanalizować proste zdarzenia i ocenić ich znaczenie prawne. Potrafii łaczyć poszczególne zdarzenia prawne o prostym charakterze, aby zastosować odpowiednie przepisy i poznane konstrukcje prawne. Potrafi ocenić i przeprowadzić podstawową analizę prawną w zestawieniu ze stanowiskiem - stanowiskami Sądu Najwyższego. Potrafi samodzielnie wyszukać przepisy i orzeczenia dotyczące zdarzeń prawnych.
BJ_1A_U05T1A_U05

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_A03-1_K10
Student ma zdolność postrzegania relacji pomiędzy uwarunkowaniami prawnymi a funkcjonowaniem jednostki w życiu zawodowym i codzinnym. Ma świadomość istnienia podstawowych uregulowań prawnych, ich źródła, jest zorientowany na istnienie poszczególnych płaszczyzn prawnych.
BJ_1A_K01, BJ_1A_K02, BJ_1A_K08T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_A03-1_W01
Student umie definiować podstawowe pojęcia podstawowych instytucji prawa cywilnego, dobierać odpowiednie instytucje do prostych zdarzeń cywilnoprawnych.
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych instytucji prawa cywilnego, ani ich dobrać do prostych zdarzeń cywilonprawnych.
3,0Student potrafi intuicyjnie zaprezentować podstawowe instytucje prawa cywilnego, ale w sposób opisowy, bez używania nomenklatury prawnej czy też prawniczej.
3,5Student potrafi zdefiniować w/w instytucje przy użyciu pojęć prawnych i zaprezentować tok dochodzenia do wniosków.
4,0Student potrafi definiować w/w instytucje, a nadto dyskutować o nich podając przykłady wspierające Jego racje.
4,5Student potrafi jak wyżej, ale dodatkowo krytyczne oceniać istnieiące rozwiązania podając przykłady uzasadniając swoje stanowisko.
5,0Student potrafi, jak wyżej, ale potrafi zaproponować własne rozwiązania przezwyciężające krytyczne oceny.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_A03-1_U01
Student potrafi zanalizować proste zdarzenia i ocenić ich znaczenie prawne. Potrafii łaczyć poszczególne zdarzenia prawne o prostym charakterze, aby zastosować odpowiednie przepisy i poznane konstrukcje prawne. Potrafi ocenić i przeprowadzić podstawową analizę prawną w zestawieniu ze stanowiskiem - stanowiskami Sądu Najwyższego. Potrafi samodzielnie wyszukać przepisy i orzeczenia dotyczące zdarzeń prawnych.
2,0Stundent nie potrafi zanalizować podstawowego zdarzenia wywowłującego skutki cywiloprawne. Nie potrafi łączyć zdarzenia z przepisem prawnym. Nie potrafi wyszukiwać przepisów prawa.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym, nieco wyższym jak minimalny, dokonać analizy stanu faktycznego z punktu widzenia przepsów. Potrafi odnajdywać przepisy.
3,5Student w wyższym stopniu, w bardziej swobodny sposób, potrafi zaprezentować analizę stanu faktycznego. Swobodnie odnajduje przepisy. Potrafi znaleźć orzeczenia wspierające analizę.
4,0Student potrafi swododnie dokonywać analizy zdarzeń z punktu widzenia przepisu - przepisów i wspierać ową analizę argumentami nie tylko prawnymi.
4,5Jak wyżej, z tym, potrafi krytycznie odnieść się do uregulowań, ale je znać i podwać argumentację, która wspiera Jego racje.
5,0Student biegle analizuje stany faktyczne na gruncie poznanych instytucji, zna dobrze przepisy, potrafi nie tylko krytykować, ale i podwać rozwiązania przezwyciężające krytykowane stanowiska. Zna orzecznictwo przyporządowane do nauczanych instytcji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_A03-1_K10
Student ma zdolność postrzegania relacji pomiędzy uwarunkowaniami prawnymi a funkcjonowaniem jednostki w życiu zawodowym i codzinnym. Ma świadomość istnienia podstawowych uregulowań prawnych, ich źródła, jest zorientowany na istnienie poszczególnych płaszczyzn prawnych.
2,0Stundent nie zdolności i nie potrafi zanalizować podstawowego zdarzenia wywowłującego skutki cywiloprawne. Nie ma zdolności w łączeniu zdarzenia z przepisem prawnym. Nie potrafi wyszukiwać przepisów prawa.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym, nieco wyższym jak minimalny, postrzegać i dokonywać analizy stanu faktycznego z punktu widzenia przepsów. Potrafi odnajdywać przepisy.
3,5Student w wyższym stopniu, w bardziej swobodny sposób, potrafi powiązać stany faktyczne faktyczne z przepisami prawa. Ma swobodę w odnajdywaniu przepisów. Potrafi znaleźć orzeczenia wspierające analizę.
4,0Student ma zdolność do swododnego dokonywania analizy zdarzeń z punktu widzenia przepisu - przepisów i wspierać ową analizę argumentami nie tylko prawnymi. Ma zdolności w sprawnym wyszukiwaniu przepisów i orzecznictwa.
4,5Jak wyżej, z tym, że ma zdolności do krytyczniego odnoszenia się do uregulowań, ale zna i podważa je argumentacją, którą wspiera Jego racje.
5,0Student ma zdolności bieglej analizy stanów faktycznych na gruncie poznanych instytucji, potrafi dobrze zaprezentować przepisy, potrafi nie tylko też je krytykować, ale i podwać rozwiązania przezwyciężające krytykowane stanowiska.

Literatura podstawowa

  1. Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogólna, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
  2. E. Gniewek, Prawo rzeczowe, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 8
  3. A. Kawałko, H. Witczak, Zobowiązania, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 3
  4. Z. Radwański, Pojęcie prawa cywilnego, Gdański, 2005, 1
  5. E. Łętowska, Podstawy prawa cywilneo, Warszawa, 2003, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i systematyka prawa cywilnego - zasady prawa cywilnego.2
T-W-2Osoby fizyczne - konstrukcja prawa, zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych.2
T-W-3Osoby prawne - rodzaje, konstrukcja prawna, zdolność do czynności prawnych, jednostki organizacyjne nie będące osobami prawnymi, które mają zdolność prawną.2
T-W-4Pojęcie i rodzaje czynności prawnych, formy oświadczenia woli, skutki nie zachowania formy.2
T-W-5Wady oświadczenia woli: brak świadomości i swobody, pozorność, błąd i podstęp.2
T-W-6Sposoby zawierania umów. Oferta, negocjacje, przetarg i negocjacje.2
T-W-7Pojęcie i konstrukcja orawna przedstawicielstwa. Pełnomocnictwo, prokura, cechy charakterystyczne.2
T-W-8Przedawnienie, terminy, cechy charakterystyczne.2
T-W-9Własność, charakterystyka ogólna, ochrona, naycie i utrata: rys ogólny.2
T-W-10Użytkowanie wieczyste, konstrukcja prawna, cechy charkaterystyczne.2
T-W-11Służebności, pojęcie, kosntrukcja prawna, cechy charakterystyczne.2
T-W-12Prawo zastawu, hipoteka, cechy charakterystyczne, rys ogólny.2
T-W-13Pojęcie i powstanie zobowiązania, strony, treść i przedmiot stosunku obligacyjnego.2
T-W-14Źródła powstania zobowiązań.2
T-W-15Wykonanie zobowiązań, skutki nie wykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zajęć10
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_A03-1_W01Student umie definiować podstawowe pojęcia podstawowych instytucji prawa cywilnego, dobierać odpowiednie instytucje do prostych zdarzeń cywilnoprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W24ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami prawa cywilnego przez pryzmat poszczeólnych instytucji oraz tzw. orzecznictwa.
C-2Nabycie umiejętności poszukiwania źródeł prawa oraz nabycie umiejętności w dekodowaniu przeisów prawa w odniesieniu do prostych zdarzeń faktycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny o charakterze wyjaśniającym, pogadanka. Ćwiczenia z uwzględnieniem tzw. orzecznictwa i tzw. kazusów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumuwująca, z kolokwium w postaci 3 pytań opisowych, a nadto z pracy opracowanej wramach zaliczenia ćwiczeń. Ocena średnia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych instytucji prawa cywilnego, ani ich dobrać do prostych zdarzeń cywilonprawnych.
3,0Student potrafi intuicyjnie zaprezentować podstawowe instytucje prawa cywilnego, ale w sposób opisowy, bez używania nomenklatury prawnej czy też prawniczej.
3,5Student potrafi zdefiniować w/w instytucje przy użyciu pojęć prawnych i zaprezentować tok dochodzenia do wniosków.
4,0Student potrafi definiować w/w instytucje, a nadto dyskutować o nich podając przykłady wspierające Jego racje.
4,5Student potrafi jak wyżej, ale dodatkowo krytyczne oceniać istnieiące rozwiązania podając przykłady uzasadniając swoje stanowisko.
5,0Student potrafi, jak wyżej, ale potrafi zaproponować własne rozwiązania przezwyciężające krytyczne oceny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_A03-1_U01Student potrafi zanalizować proste zdarzenia i ocenić ich znaczenie prawne. Potrafii łaczyć poszczególne zdarzenia prawne o prostym charakterze, aby zastosować odpowiednie przepisy i poznane konstrukcje prawne. Potrafi ocenić i przeprowadzić podstawową analizę prawną w zestawieniu ze stanowiskiem - stanowiskami Sądu Najwyższego. Potrafi samodzielnie wyszukać przepisy i orzeczenia dotyczące zdarzeń prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Stundent nie potrafi zanalizować podstawowego zdarzenia wywowłującego skutki cywiloprawne. Nie potrafi łączyć zdarzenia z przepisem prawnym. Nie potrafi wyszukiwać przepisów prawa.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym, nieco wyższym jak minimalny, dokonać analizy stanu faktycznego z punktu widzenia przepsów. Potrafi odnajdywać przepisy.
3,5Student w wyższym stopniu, w bardziej swobodny sposób, potrafi zaprezentować analizę stanu faktycznego. Swobodnie odnajduje przepisy. Potrafi znaleźć orzeczenia wspierające analizę.
4,0Student potrafi swododnie dokonywać analizy zdarzeń z punktu widzenia przepisu - przepisów i wspierać ową analizę argumentami nie tylko prawnymi.
4,5Jak wyżej, z tym, potrafi krytycznie odnieść się do uregulowań, ale je znać i podwać argumentację, która wspiera Jego racje.
5,0Student biegle analizuje stany faktyczne na gruncie poznanych instytucji, zna dobrze przepisy, potrafi nie tylko krytykować, ale i podwać rozwiązania przezwyciężające krytykowane stanowiska. Zna orzecznictwo przyporządowane do nauczanych instytcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_A03-1_K10Student ma zdolność postrzegania relacji pomiędzy uwarunkowaniami prawnymi a funkcjonowaniem jednostki w życiu zawodowym i codzinnym. Ma świadomość istnienia podstawowych uregulowań prawnych, ich źródła, jest zorientowany na istnienie poszczególnych płaszczyzn prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
BJ_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
BJ_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami prawa cywilnego przez pryzmat poszczeólnych instytucji oraz tzw. orzecznictwa.
C-2Nabycie umiejętności poszukiwania źródeł prawa oraz nabycie umiejętności w dekodowaniu przeisów prawa w odniesieniu do prostych zdarzeń faktycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny o charakterze wyjaśniającym, pogadanka. Ćwiczenia z uwzględnieniem tzw. orzecznictwa i tzw. kazusów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumuwująca, z kolokwium w postaci 3 pytań opisowych, a nadto z pracy opracowanej wramach zaliczenia ćwiczeń. Ocena średnia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Stundent nie zdolności i nie potrafi zanalizować podstawowego zdarzenia wywowłującego skutki cywiloprawne. Nie ma zdolności w łączeniu zdarzenia z przepisem prawnym. Nie potrafi wyszukiwać przepisów prawa.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym, nieco wyższym jak minimalny, postrzegać i dokonywać analizy stanu faktycznego z punktu widzenia przepsów. Potrafi odnajdywać przepisy.
3,5Student w wyższym stopniu, w bardziej swobodny sposób, potrafi powiązać stany faktyczne faktyczne z przepisami prawa. Ma swobodę w odnajdywaniu przepisów. Potrafi znaleźć orzeczenia wspierające analizę.
4,0Student ma zdolność do swododnego dokonywania analizy zdarzeń z punktu widzenia przepisu - przepisów i wspierać ową analizę argumentami nie tylko prawnymi. Ma zdolności w sprawnym wyszukiwaniu przepisów i orzecznictwa.
4,5Jak wyżej, z tym, że ma zdolności do krytyczniego odnoszenia się do uregulowań, ale zna i podważa je argumentacją, którą wspiera Jego racje.
5,0Student ma zdolności bieglej analizy stanów faktycznych na gruncie poznanych instytucji, potrafi dobrze zaprezentować przepisy, potrafi nie tylko też je krytykować, ale i podwać rozwiązania przezwyciężające krytykowane stanowiska.