Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy napędu jednostek pływających:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy napędu jednostek pływających
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy budowy jednostek pływających.
W-2Podstawy konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych rozwiązań układów napędowych jednostek pływających, ocena ich przydatności dla budowanej jednostki oraz dobór właściwego rozwiązania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dobór przykładowych układów napędowych dla wybranych jednostek pływających.13
T-A-2Zaliczanie ćwiczeń.2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje i klasyfikacja napędów jednostek pływających.2
T-W-2Charakterystyka napędów motorowych.3
T-W-3Charakterystyka napędów turbinowych.3
T-W-4Charakterystyka napędów hybrydowych.2
T-W-5Napędy elektryczne.2
T-W-6Wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Uzupełnianie wykonywanych obliczeń i analiza wyników.10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_C07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować różne rodzaje układów napędowych jednostek pływających i ich elementów.
BJ_1A_W12T1A_W03, T1A_W04C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_C07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wyszukać odpowiednie informacje dotyczące napędów jednostek pływających, ocenić ich przydatność dla budowanej jednostki oraz dobrać właściwe rozwiązanie.
BJ_1A_U11, BJ_1A_U01T1A_U01, T1A_U10InzA_U03C-1T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_C07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować różne rodzaje układów napędowych jednostek pływających i ich elementów.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_C07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wyszukać odpowiednie informacje dotyczące napędów jednostek pływających, ocenić ich przydatność dla budowanej jednostki oraz dobrać właściwe rozwiązanie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Brdulak J., Silniki przyczepne do łodzi, Sport i turystyka, Warszawa, 1982
  2. Giernalczyk M.,Górski Z., Siłownie okrętowe. Część I. Podstawy napędu i energetyki okrętowej, Akademia Morska, Gdynia, 2011
  3. Michalski R., Siłownie okrętowe, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1997
  4. Patalas N., Żagle i motory, Sport i turystyka, 1974
  5. Zbierski K., Spalinowe napędy jachtów, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1987
  6. Zbierski K., Dieslowskie napędy jachtów, (w przygotowaniu)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dobór przykładowych układów napędowych dla wybranych jednostek pływających.13
T-A-2Zaliczanie ćwiczeń.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje i klasyfikacja napędów jednostek pływających.2
T-W-2Charakterystyka napędów motorowych.3
T-W-3Charakterystyka napędów turbinowych.3
T-W-4Charakterystyka napędów hybrydowych.2
T-W-5Napędy elektryczne.2
T-W-6Wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Uzupełnianie wykonywanych obliczeń i analiza wyników.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_C07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować różne rodzaje układów napędowych jednostek pływających i ich elementów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W12ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych rozwiązań układów napędowych jednostek pływających, ocena ich przydatności dla budowanej jednostki oraz dobór właściwego rozwiązania.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka napędów hybrydowych.
T-W-3Charakterystyka napędów turbinowych.
T-W-6Wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła.
T-W-2Charakterystyka napędów motorowych.
T-W-5Napędy elektryczne.
T-W-1Podstawowe definicje i klasyfikacja napędów jednostek pływających.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_C07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wyszukać odpowiednie informacje dotyczące napędów jednostek pływających, ocenić ich przydatność dla budowanej jednostki oraz dobrać właściwe rozwiązanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów związanych z technologią budowy i eksploatacji jachtów i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
BJ_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie budowy jachtów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych rozwiązań układów napędowych jednostek pływających, ocena ich przydatności dla budowanej jednostki oraz dobór właściwego rozwiązania.
Treści programoweT-A-1Dobór przykładowych układów napędowych dla wybranych jednostek pływających.
T-W-4Charakterystyka napędów hybrydowych.
T-W-3Charakterystyka napędów turbinowych.
T-W-6Wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła.
T-W-2Charakterystyka napędów motorowych.
T-W-5Napędy elektryczne.
T-W-1Podstawowe definicje i klasyfikacja napędów jednostek pływających.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.