Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy hydro- i aerodynamiki jachtu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy hydro- i aerodynamiki jachtu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki |
W-2 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z fizyki |
W-3 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki płynów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest poznanie zjawisk zachodzących wokół kadłuba jachtu i ożaglowania wynikających z przepływu wody i powietrza |
C-2 | Umiejetność analizy wyników z podstawowych modeli numerycznych opisujących przepływy cieczy i gazów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczanie przepływów płaskich w kanałach o zmiennej geometrii | 6 |
T-L-2 | Obliczanie oporu i siły nosnej profilu lotniczego, rozkłaf ciśnień | 8 |
T-L-3 | Obliczanie oporu kadłuba | 8 |
T-L-4 | Obliczanie rozkładu ciśnień, oporu i siły nośnej żagla | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowa informacja o zjawiskach hydro- i aerodynamicznych i powiązaniu ich z mechaniką płynów | 1 |
T-W-2 | Zasada zachowania masy, równanie ciągłości | 2 |
T-W-3 | Zasada zachowania energii - równanie Bernouliego | 2 |
T-W-4 | Zasada zachowania pędu | 2 |
T-W-5 | Reakcja hydro- i aerodynamiczna | 2 |
T-W-6 | Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa | 2 |
T-W-7 | Podstawy badań modelowych | 2 |
T-W-8 | Elementy dynamiki płynów rzeczywistych | 2 |
T-W-9 | Przepływ laminarny, turbulentny, warstwa przyścienna | 3 |
T-W-10 | Opływ ciał, elementy teorii płata, siła nośna i opór, geometria profili | 3 |
T-W-11 | teoria i zasada działania pedników | 3 |
T-W-12 | Opór kadłuba jachtu | 3 |
T-W-13 | Podstawy aerodynamiki żagla | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań | 10 |
A-L-4 | Konsultacje do laboratorium | 3 |
A-L-5 | Zaliczenie laboratorium | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład/ typowe środki audiowizualne |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko komputerowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D02_W01 Student powinien posiąść wiedzę z zakresu aero- i hydrodynamiki oraz znać metody obliczeniowe stosowane w projektowaniu jachtów | BJ_1A_W17, BJ_1A_W20 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D02_U01 Student powinien umieć zidentydikować i sformułować zadanie inżynierskie i umieć wykonać obliczenia komputerowe | BJ_1A_U09 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D02_W01 Student powinien posiąść wiedzę z zakresu aero- i hydrodynamiki oraz znać metody obliczeniowe stosowane w projektowaniu jachtów | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu hydro- i aerodynamiki |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z hydro- i aerodynamiki | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu zjawisk hydro- i aerodynamiki występujących przy projektowaniu jachtów | |
4,0 | Student ma wiedzę pozwalającą na zdefiniowanie prostych zagadnień z zakresu hydro- i aerodynamiki oraz wie jak je rozwiązać stosując specjalistyczne oprogramowanie | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie przygotowania danych do obliczeń specjakistycznym oprogramowaniem i potrafi ocenić otrzymane wyniki | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie pełnego wykorzystania oprogramowania z zakresu hydro- i aerodynamiki do projektowania jachtu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D02_U01 Student powinien umieć zidentydikować i sformułować zadanie inżynierskie i umieć wykonać obliczenia komputerowe | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu hydro- i aerodynamiki |
3,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe zadania z hydro- i aerodynamiki | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować zjawiska hydro- i aerodynamiczne występujące przy projektowaniu jachtów | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać proste zagadnienia z zakresu hydro- i aerodynamiki stosując specjalistyczne oprogramowanie | |
4,5 | Student potrafi przygotować dane do obliczeń typowych zadań stosując specjakistyczne oprogramowanie i potrafi ocenić otrzymane wyniki | |
5,0 | Student posiada umiejętność pełnego wykorzystania oprogramowania z zakresu hydro- i aerodynamiki do projektowania jachtu |
Literatura podstawowa
- Dudziak J., Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1988
- Marchaj Cz., Dzielność morska, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa, 2002, SBN: 83-7020-291-3
- Marchaj Cz., Teoria żeglowania, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa, 2002