Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Okrętowe systemy chłodnicze i klimatyzacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Okrętowe systemy chłodnicze i klimatyzacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chłodnictwa i kriogeniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie transportu morskiego ładunków w niskich temperaturach oraz klimatyzacji okrętowej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy obciążenia cieplnego okrętowego systemu chłodzenia lub klimatyzacji i umiejętności wstępnego doboru elementów tych systemów. |
C-3 | Nabycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów i ich interpretacji |
C-4 | Nabycie świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej oraz odpowiedzialności za pracę własną i w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. | 1 |
T-L-2 | Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji. Badanie termostatycznego zaworu rozprężnego. Badanie presostatów. Badanie termostatu. Badania energetyczne i identyfikacja obiegu urządzenia chłodniczego. Zaliczenie zajęć | 14 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia projektowe okrętowej instalacji chłodniczej lub klimatyzacyjnej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Statek jako ogniwo łańcuchu chłodniczego. Światowa flota chłodniowców. | 2 |
T-W-2 | Budowa chłodzonej ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. | 3 |
T-W-3 | Systemy chłodzenia ładowni na chłodniowcach. | 4 |
T-W-4 | Magazyn żywności na statku | 2 |
T-W-5 | Jednostki rybackie: zamrażanie ryb, obieg główny statku rybackiego, urządzenia do wstępnego schładzania i zamrażania ryb. | 5 |
T-W-6 | Wybrane problemy transportu morskiego gazów skroplonych gazów. | 2 |
T-W-7 | Okrętowe systemy klimatyzacji. Podstawe prawne. | 2 |
T-W-8 | Okrętowe systemy klimatyzacji. Klimatyzacja pomieszczeń mieszkalnych. | 4 |
T-W-9 | Okrętowe systemy klimatyzacji. Klimatyzacja pomieszczeń specjalnych (kuchnia, sterówka, itp) | 4 |
T-W-10 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć i zaliczeń, opracowanie sprawozdania | 10 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | przygotowanie do zajęć i opracowanie projektu | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajeciach | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury i przygotowanie się do zaliczenia | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Metody praktyczne: projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia. Ocena sprawozdania. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie podczas zajęć |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego zadania projektowego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C14_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie okrętowych systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych | CK_1A_W12, CK_1A_W11 | T1A_W03, T1A_W08, T1A_W09 | InzA_W04 | C-1, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C14_U01 Student potrafi przeprowadzić analizę obciążenia cieplnego okrętowego systemu chłodzenia lub klimatyzacji i wstępnie dobrać elementy tych systemów. | CK_1A_U03, CK_1A_U08, CK_1A_U14 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U08 | C-2 | T-P-1 | M-3 | S-4 |
CK_1A_C14_U02 potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach | CK_1A_U07 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-3 | T-L-2 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C14_K01 Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej oraz odpowiedzialności za pracę własną i w zespole | CK_1A_K03, CK_1A_K02 | T1A_K02, T1A_K03 | InzA_K01 | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C14_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie okrętowych systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C14_U01 Student potrafi przeprowadzić analizę obciążenia cieplnego okrętowego systemu chłodzenia lub klimatyzacji i wstępnie dobrać elementy tych systemów. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie dostatecznym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia. | |
CK_1A_C14_U02 potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym przedstawia wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C14_K01 Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej oraz odpowiedzialności za pracę własną i w zespole | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bonca Z., Chłodnictwo okrętowe, Wyd. Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2006
- Bonca Z., Depta A., Wentylacja i klimatyzacja okrętowa, Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, Gdynia, 1999
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej, Gdynia, 1994
- Bonza Z., Dziubek R., Budowa i eksploatacja kontenerów chłodniczych, Wyd. WSM, Gdynia, 1994
Literatura dodatkowa
- Parcchaładze E., Biernacki A., Wybrane zagadnienia techniki chłodniczej na statkach, Wydawnictwo Naukowe Akademii Morskiej, Szczecin, 2009