Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia i klimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z fizyki i matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1nabycie wiedzy i umiejetności oceny klimatu i jego zmian

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11 Stacje pogodowe. Pomiary temperatury i wilgotności powietrza zewnętrznego, trendy zmian , maxima i minima dzienne; miesięczne, roczne.3
T-L-22 Pomiar ciśnienia atmosferycznego , trendy zmian1
T-L-33 Pomiary wiatru, kierunek i prędkość wiatru; róża wiatrów2
T-L-44 Opady deszczu, śniegu ; intensywność, dobowa, miesięczna roczna.2
T-L-55- Pomiary promieniowania słonecznego; wpływ zachmurzenia i zanieczyszczenia powietrza2
T-L-66 Zachmurzenie główne typy ; częściowe całkowite, chmury, deszcz , śnieg2
T-L-77 Fazy księżyca , miesiąc księżycowy2
T-L-8Zaliczenia1
15
wykłady
T-W-1Budowa i składniki atmosfery: skład atmosfery, obieg węgla w przyrodzie, cykl tworzenia się i rozpadu ozonu, zanieczyszczenia powietrza2
T-W-2Promieniowanie w atmosferze; promieniowanie słoneczne , ziemi, atmosfery, efekt cieplarniany; wykorzystanie promieniowania słonecznego2
T-W-3Bilans cieplny i zmiany temperatur. Strumien ciepła w atmosferze. Ciepło odczuwalne, utajone. Bilans cieplny człowieka, komfort termiczny. Wymiana ciepła miedzy otoczeniem a budynkiem2
T-W-4Klimat i system klimatyczny. Strefy klimatyczne, klasyfikacja klimatów, cyrkulacyjne czynniki klimatu2
T-W-5Parametry powietrza atmosferycznego: ciśnienie,temperatura, wilgotność - wykres Molliera. Temperatury średnie: dobowe, miesięczne , roczne, wieloletnie. Promieniowanie słoneczne: solarymetry Garczynskiego,Welnera, heliograf, Widzialność pozioma4
T-W-6Wilgotność względna i bezwzgledna powietrza. Pomiary wilgotności powietrza, przyrzady pomiarowe2
T-W-7Cyrkulacja atmosferyczna. Wiatr i pole ciśnienia. Wiatr geostroficzny, gradientowy , cyklostroficzny,geotryptyczny. Energia i moc wiatru. Wiatr - kierunek i prędkość wiatru , skala Beauforta. Ciśnienie barometryczne a wiatr gradient baryczny. Ruch wiatru na luli ziemskiej - cyrkulacja powietrza w zależności od szerokości geograficznej.Charakterystyka wiatru i znaczenie dla praktyki morskiej i lądowej, Róża wiatrów.Wiatromierze: Wilda, anemometry, katatermometry.4
T-W-8Chmmury , zachmurzenie wysokie, srednie, niskie- miedzynarodowa klasyfikacja chmur. Chmury o dużym rozwoju pionowym, gatunki i odmiany chmur, określenie zachmurzenia, określenie podstawywysokości podstawy chmur2
T-W-9Woda w atmosferze; parowanie, mgły chmury. Opady deszczu i sniegu, natężenie opadów, obserwacje i pomiary grubości pokrywy: śnieżnej i lodowej2
T-W-10Wykresy przebiegu izoterm i opadów. Jednostki opadu, deszczomierze Hellmanna, mapy opadów2
T-W-11Model niżu barycznego, układy frontów - mapy pogody. Pogoda w wyżach barycznych4
T-W-12Czytanie i interpretacja morskich map pogody2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2czytanie wskazanej literatury5
A-L-3wykonanie sprawozdań i przygotowanie się do zaliczeń5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B17_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu klimatu i meteorologii. Potrafi ocenić stan pogody
CK_1A_W09T1A_W02, T1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B17_U01
Student analizuje stan pogody, potrfi wykonać podstawowe pomiary i prognozuje dalszy jej przebieg.
CK_1A_U01T1A_U01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B17_K01
Student rozumie potrzebę współpracy w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania.
CK_1A_K07T1A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B17_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu klimatu i meteorologii. Potrafi ocenić stan pogody
2,0
3,0Student zna podstawowe pojecia z klimatologii i meteorologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B17_U01
Student analizuje stan pogody, potrfi wykonać podstawowe pomiary i prognozuje dalszy jej przebieg.
2,0
3,0Student przeprowadza podstawowe obliczenie i pomiary
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B17_K01
Student rozumie potrzebę współpracy w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Prawdzic Krzysztof, Meteorologia i Klimatologia morska, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1976, I
  2. Kożuchowski Krzysztof, Meteorologia i klimatologia, Naukowe PWN, Warszawa, 2005, I
  3. Trzeciak Stefan, Meteorologia morska z oceanografią, Naukowe PWN, Warszawa, 2006, I
  4. Zakrzewski W., Lody na morzach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1983
  5. Trzeciak S., Lody na morzach i oceanach, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Recknagel, Sprenger, Honmann, Schramek, Poradnik Ogrzewanie + klimatyzacja, EWFE, Gdańsk, 1995, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11 Stacje pogodowe. Pomiary temperatury i wilgotności powietrza zewnętrznego, trendy zmian , maxima i minima dzienne; miesięczne, roczne.3
T-L-22 Pomiar ciśnienia atmosferycznego , trendy zmian1
T-L-33 Pomiary wiatru, kierunek i prędkość wiatru; róża wiatrów2
T-L-44 Opady deszczu, śniegu ; intensywność, dobowa, miesięczna roczna.2
T-L-55- Pomiary promieniowania słonecznego; wpływ zachmurzenia i zanieczyszczenia powietrza2
T-L-66 Zachmurzenie główne typy ; częściowe całkowite, chmury, deszcz , śnieg2
T-L-77 Fazy księżyca , miesiąc księżycowy2
T-L-8Zaliczenia1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i składniki atmosfery: skład atmosfery, obieg węgla w przyrodzie, cykl tworzenia się i rozpadu ozonu, zanieczyszczenia powietrza2
T-W-2Promieniowanie w atmosferze; promieniowanie słoneczne , ziemi, atmosfery, efekt cieplarniany; wykorzystanie promieniowania słonecznego2
T-W-3Bilans cieplny i zmiany temperatur. Strumien ciepła w atmosferze. Ciepło odczuwalne, utajone. Bilans cieplny człowieka, komfort termiczny. Wymiana ciepła miedzy otoczeniem a budynkiem2
T-W-4Klimat i system klimatyczny. Strefy klimatyczne, klasyfikacja klimatów, cyrkulacyjne czynniki klimatu2
T-W-5Parametry powietrza atmosferycznego: ciśnienie,temperatura, wilgotność - wykres Molliera. Temperatury średnie: dobowe, miesięczne , roczne, wieloletnie. Promieniowanie słoneczne: solarymetry Garczynskiego,Welnera, heliograf, Widzialność pozioma4
T-W-6Wilgotność względna i bezwzgledna powietrza. Pomiary wilgotności powietrza, przyrzady pomiarowe2
T-W-7Cyrkulacja atmosferyczna. Wiatr i pole ciśnienia. Wiatr geostroficzny, gradientowy , cyklostroficzny,geotryptyczny. Energia i moc wiatru. Wiatr - kierunek i prędkość wiatru , skala Beauforta. Ciśnienie barometryczne a wiatr gradient baryczny. Ruch wiatru na luli ziemskiej - cyrkulacja powietrza w zależności od szerokości geograficznej.Charakterystyka wiatru i znaczenie dla praktyki morskiej i lądowej, Róża wiatrów.Wiatromierze: Wilda, anemometry, katatermometry.4
T-W-8Chmmury , zachmurzenie wysokie, srednie, niskie- miedzynarodowa klasyfikacja chmur. Chmury o dużym rozwoju pionowym, gatunki i odmiany chmur, określenie zachmurzenia, określenie podstawywysokości podstawy chmur2
T-W-9Woda w atmosferze; parowanie, mgły chmury. Opady deszczu i sniegu, natężenie opadów, obserwacje i pomiary grubości pokrywy: śnieżnej i lodowej2
T-W-10Wykresy przebiegu izoterm i opadów. Jednostki opadu, deszczomierze Hellmanna, mapy opadów2
T-W-11Model niżu barycznego, układy frontów - mapy pogody. Pogoda w wyżach barycznych4
T-W-12Czytanie i interpretacja morskich map pogody2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2czytanie wskazanej literatury5
A-L-3wykonanie sprawozdań i przygotowanie się do zaliczeń5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B17_W01ma podstawową wiedzę z zakresu klimatu i meteorologii. Potrafi ocenić stan pogody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W09ma wiedzę w zakresie klimatologii i meteorologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy i umiejetności oceny klimatu i jego zmian
Treści programoweT-W-1Budowa i składniki atmosfery: skład atmosfery, obieg węgla w przyrodzie, cykl tworzenia się i rozpadu ozonu, zanieczyszczenia powietrza
T-W-2Promieniowanie w atmosferze; promieniowanie słoneczne , ziemi, atmosfery, efekt cieplarniany; wykorzystanie promieniowania słonecznego
T-W-3Bilans cieplny i zmiany temperatur. Strumien ciepła w atmosferze. Ciepło odczuwalne, utajone. Bilans cieplny człowieka, komfort termiczny. Wymiana ciepła miedzy otoczeniem a budynkiem
T-W-4Klimat i system klimatyczny. Strefy klimatyczne, klasyfikacja klimatów, cyrkulacyjne czynniki klimatu
T-W-5Parametry powietrza atmosferycznego: ciśnienie,temperatura, wilgotność - wykres Molliera. Temperatury średnie: dobowe, miesięczne , roczne, wieloletnie. Promieniowanie słoneczne: solarymetry Garczynskiego,Welnera, heliograf, Widzialność pozioma
T-W-6Wilgotność względna i bezwzgledna powietrza. Pomiary wilgotności powietrza, przyrzady pomiarowe
T-W-7Cyrkulacja atmosferyczna. Wiatr i pole ciśnienia. Wiatr geostroficzny, gradientowy , cyklostroficzny,geotryptyczny. Energia i moc wiatru. Wiatr - kierunek i prędkość wiatru , skala Beauforta. Ciśnienie barometryczne a wiatr gradient baryczny. Ruch wiatru na luli ziemskiej - cyrkulacja powietrza w zależności od szerokości geograficznej.Charakterystyka wiatru i znaczenie dla praktyki morskiej i lądowej, Róża wiatrów.Wiatromierze: Wilda, anemometry, katatermometry.
T-W-8Chmmury , zachmurzenie wysokie, srednie, niskie- miedzynarodowa klasyfikacja chmur. Chmury o dużym rozwoju pionowym, gatunki i odmiany chmur, określenie zachmurzenia, określenie podstawywysokości podstawy chmur
T-W-9Woda w atmosferze; parowanie, mgły chmury. Opady deszczu i sniegu, natężenie opadów, obserwacje i pomiary grubości pokrywy: śnieżnej i lodowej
T-W-10Wykresy przebiegu izoterm i opadów. Jednostki opadu, deszczomierze Hellmanna, mapy opadów
T-W-11Model niżu barycznego, układy frontów - mapy pogody. Pogoda w wyżach barycznych
T-W-12Czytanie i interpretacja morskich map pogody
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojecia z klimatologii i meteorologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B17_U01Student analizuje stan pogody, potrfi wykonać podstawowe pomiary i prognozuje dalszy jej przebieg.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy i umiejetności oceny klimatu i jego zmian
Treści programoweT-L-11 Stacje pogodowe. Pomiary temperatury i wilgotności powietrza zewnętrznego, trendy zmian , maxima i minima dzienne; miesięczne, roczne.
T-L-22 Pomiar ciśnienia atmosferycznego , trendy zmian
T-L-33 Pomiary wiatru, kierunek i prędkość wiatru; róża wiatrów
T-L-44 Opady deszczu, śniegu ; intensywność, dobowa, miesięczna roczna.
T-L-55- Pomiary promieniowania słonecznego; wpływ zachmurzenia i zanieczyszczenia powietrza
T-L-66 Zachmurzenie główne typy ; częściowe całkowite, chmury, deszcz , śnieg
T-L-77 Fazy księżyca , miesiąc księżycowy
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna -ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przeprowadza podstawowe obliczenie i pomiary
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B17_K01Student rozumie potrzebę współpracy w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy i umiejetności oceny klimatu i jego zmian
Treści programoweT-L-11 Stacje pogodowe. Pomiary temperatury i wilgotności powietrza zewnętrznego, trendy zmian , maxima i minima dzienne; miesięczne, roczne.
T-L-22 Pomiar ciśnienia atmosferycznego , trendy zmian
T-L-33 Pomiary wiatru, kierunek i prędkość wiatru; róża wiatrów
T-L-44 Opady deszczu, śniegu ; intensywność, dobowa, miesięczna roczna.
T-L-55- Pomiary promieniowania słonecznego; wpływ zachmurzenia i zanieczyszczenia powietrza
T-L-66 Zachmurzenie główne typy ; częściowe całkowite, chmury, deszcz , śnieg
T-L-77 Fazy księżyca , miesiąc księżycowy
T-W-1Budowa i składniki atmosfery: skład atmosfery, obieg węgla w przyrodzie, cykl tworzenia się i rozpadu ozonu, zanieczyszczenia powietrza
T-W-2Promieniowanie w atmosferze; promieniowanie słoneczne , ziemi, atmosfery, efekt cieplarniany; wykorzystanie promieniowania słonecznego
T-W-3Bilans cieplny i zmiany temperatur. Strumien ciepła w atmosferze. Ciepło odczuwalne, utajone. Bilans cieplny człowieka, komfort termiczny. Wymiana ciepła miedzy otoczeniem a budynkiem
T-W-4Klimat i system klimatyczny. Strefy klimatyczne, klasyfikacja klimatów, cyrkulacyjne czynniki klimatu
T-W-5Parametry powietrza atmosferycznego: ciśnienie,temperatura, wilgotność - wykres Molliera. Temperatury średnie: dobowe, miesięczne , roczne, wieloletnie. Promieniowanie słoneczne: solarymetry Garczynskiego,Welnera, heliograf, Widzialność pozioma
T-W-6Wilgotność względna i bezwzgledna powietrza. Pomiary wilgotności powietrza, przyrzady pomiarowe
T-W-7Cyrkulacja atmosferyczna. Wiatr i pole ciśnienia. Wiatr geostroficzny, gradientowy , cyklostroficzny,geotryptyczny. Energia i moc wiatru. Wiatr - kierunek i prędkość wiatru , skala Beauforta. Ciśnienie barometryczne a wiatr gradient baryczny. Ruch wiatru na luli ziemskiej - cyrkulacja powietrza w zależności od szerokości geograficznej.Charakterystyka wiatru i znaczenie dla praktyki morskiej i lądowej, Róża wiatrów.Wiatromierze: Wilda, anemometry, katatermometry.
T-W-8Chmmury , zachmurzenie wysokie, srednie, niskie- miedzynarodowa klasyfikacja chmur. Chmury o dużym rozwoju pionowym, gatunki i odmiany chmur, określenie zachmurzenia, określenie podstawywysokości podstawy chmur
T-W-9Woda w atmosferze; parowanie, mgły chmury. Opady deszczu i sniegu, natężenie opadów, obserwacje i pomiary grubości pokrywy: śnieżnej i lodowej
T-W-10Wykresy przebiegu izoterm i opadów. Jednostki opadu, deszczomierze Hellmanna, mapy opadów
T-W-11Model niżu barycznego, układy frontów - mapy pogody. Pogoda w wyżach barycznych
T-W-12Czytanie i interpretacja morskich map pogody
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0