Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i ochrona środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 3,00,50egzamin
projektyP3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności z zakresu podstaw ekologii i ochrony środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Prognoza meteorologiczna2
T-P-2Srednie wieloletnie temperatur; wilgotności ; opadu deszczu , prędkości wiatru i ich wpływ na gospodarkę regionu i zagrożenia ekologiczne4
T-P-3Projekty stref ochrony ekologicznej w woj . zachodniopomorskim3
T-P-4Możliwości proekologicznego oddziaływania człowiek na przykładzie Polski3
T-P-5Wyznaczenie wielkości kosztów ekonomicznych w ekologii2
T-P-6Zaliczenia1
15
wykłady
T-W-1Klimat i zmiany klimatu4
T-W-2Bilans wodny2
T-W-3Ekologia i ochrona morza8
T-W-4Ekosystemy4
T-W-5Emisje zanieczyszczeń. Źródła, oddziaływanie, zapobieganie8
T-W-6Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska2
T-W-7Zaliczenie pisemne2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie się do zajęć i opracowanie projektu35
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie się do egzaminu43
A-W-3uczestnictwo w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B07_W01
ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ekologii i ochrony środowiska
CK_1A_W14T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B07_U01
potrafi dostrzegać aspekty ekologiczne związane z działalnością człowieka
CK_1A_U10T1A_U10, T1A_U11InzA_U03, InzA_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B07_K01
ma świadomość skutków ekologicznych działalności człowieka i potrzeby ochrony środowiska
CK_1A_K04T1A_K05InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B07_W01
ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ekologii i ochrony środowiska
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B07_U01
potrafi dostrzegać aspekty ekologiczne związane z działalnością człowieka
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B07_K01
ma świadomość skutków ekologicznych działalności człowieka i potrzeby ochrony środowiska
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Wolnomiejski N., Pawlikowski T., Zarys ekologii i ochrony mórz. Część I, Wydawnictwo UMK, Toruń, 2006
  2. Różańska Z., Zasoby, zanieczyszczenia i ochrona wód morskich ze szczególnym uwzględnieniem Bałtyku, PWN, Warszawa, 1987
  3. Kośmider J. (red.), Podstawy ekologii, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 1994
  4. Głowiak B., Kempa E., Winnicki T., Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
  5. Zarzycki R. (Red.), Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Prognoza meteorologiczna2
T-P-2Srednie wieloletnie temperatur; wilgotności ; opadu deszczu , prędkości wiatru i ich wpływ na gospodarkę regionu i zagrożenia ekologiczne4
T-P-3Projekty stref ochrony ekologicznej w woj . zachodniopomorskim3
T-P-4Możliwości proekologicznego oddziaływania człowiek na przykładzie Polski3
T-P-5Wyznaczenie wielkości kosztów ekonomicznych w ekologii2
T-P-6Zaliczenia1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klimat i zmiany klimatu4
T-W-2Bilans wodny2
T-W-3Ekologia i ochrona morza8
T-W-4Ekosystemy4
T-W-5Emisje zanieczyszczeń. Źródła, oddziaływanie, zapobieganie8
T-W-6Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska2
T-W-7Zaliczenie pisemne2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie się do zajęć i opracowanie projektu35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie się do egzaminu43
A-W-3uczestnictwo w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B07_W01ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ekologii i ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W14ma pogłębioną wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska, ekologii, ochrony przed hałasem oraz w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji systemów chłodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności z zakresu podstaw ekologii i ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Klimat i zmiany klimatu
T-W-2Bilans wodny
T-W-3Ekologia i ochrona morza
T-W-4Ekosystemy
T-W-5Emisje zanieczyszczeń. Źródła, oddziaływanie, zapobieganie
T-W-6Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska
T-W-7Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B07_U01potrafi dostrzegać aspekty ekologiczne związane z działalnością człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U10potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności z zakresu podstaw ekologii i ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Klimat i zmiany klimatu
T-W-2Bilans wodny
T-W-3Ekologia i ochrona morza
T-W-4Ekosystemy
T-W-5Emisje zanieczyszczeń. Źródła, oddziaływanie, zapobieganie
T-W-6Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska
T-W-7Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B07_K01ma świadomość skutków ekologicznych działalności człowieka i potrzeby ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności z zakresu podstaw ekologii i ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Klimat i zmiany klimatu
T-W-2Bilans wodny
T-W-3Ekologia i ochrona morza
T-W-4Ekosystemy
T-W-5Emisje zanieczyszczeń. Źródła, oddziaływanie, zapobieganie
T-W-6Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska
T-W-7Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli