Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | CK_1A_B10_U01 | Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi posługiwać się wykresami dla pary wodnej i powietrza wilgotnego. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | CK_1A_U12 | potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych |
---|
CK_1A_U14 | potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji |
CK_1A_U11 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
---|
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
---|
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-2 | Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej procesów cieplnych. |
---|
C-3 | Nauczenie wykonywania podstawowych obliczeń termodynamicznych, w tym: wykonywania bilansów energetycznych, obliczanie ciepła i pracy, obliczenia związane z typowymi przemianami termodynamicznymi. |
Treści programowe | T-A-1 | Jednostki ilosci substancji. Obliczanie ilości i strumienia ciepła. Termiczne równanie stanu. |
---|
T-A-2 | Bilanse energii wybranych układów termodynamicznych: uklady zamknięte, uklady otwarte, uklady stacjonarne. |
T-A-3 | Charakterystyczne przemiany gazów doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa. |
T-A-5 | Właściwości i przemiany termodynamiczne roztworów gazów doskonalych. |
T-A-7 | Przemiany pary wodnej, wykres i-s. Tablice właściwości pary wodnej. |
T-A-8 | Przemiany powietrza wilgotnego, wykres i-X powietrza wilgotnego, tablice wlaściwosci powietrza wilgotnego. |
T-W-1 | Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura. |
T-W-2 | Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa. |
T-W-3 | Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych. |
T-W-4 | Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii. |
T-W-5 | Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów (doskonałych, półdoskonałych i rzeczywistych), par i powietrza wilgotnego. Wykresy dla par i powietrza wilgotnego. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne wybranych czynników termodynamicznych. |
T-W-7 | Sprężarki tłokowe. |
T-W-8 | Teoria obiegów cieplnych. Obiegi prawo i lewobieżne. Obieg Carnota. |
Metody nauczania | M-1 | Metoda podająca - wyklad informacyjny. |
---|
M-2 | Metoda problemowa - wyklad problemowy. |
M-3 | Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych. |
M-4 | Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład zakończony zaliczeniem: test 20 pytań, 3 pytania otwarte. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń: oceny za odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie ćwiczeń, 2 kolokwia po 2-3 zadania. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z przemian gazowych. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |