Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy konstrukcji maszyn
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50zaliczenie
projektyP2 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika
W-2Fizyka
W-3Grafika inżynierska
W-4Materiałoznawstwo
W-5Wytrzymałość materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania maszyn
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi stosowanymi w budowie maszyn i mechanizmów
C-3Utrwalenie wiedzy z zakresu wykonywania i odczytywania rysunków technicznych
C-4Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami przeprowadzania obliczeń inżynierskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt podzespółu napędowego10
T-P-2Projekt połączenia śrubowego10
T-P-3Projekt spawanej konstrukcji stalowej10
30
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje: mechanizm, maszyna, praca, energia, moc. Fazy konstruowania.2
T-W-2Podstawy teorii bezpieczeństwa konstrukcji a w tym obciążenia dopuszczalne i niszczące. Kryteria konstrukcyjne: wytrzymałość, sztywność, trwałość, niezawodność, bezpieczeństwo.6
T-W-3Procesy losowe obciążeń oraz procesy degradacyjne jako procesy prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Prawdopodobieństwo uszkodzenia.1
T-W-4Budowa i problemy konstrukcyjne, technologiczne oraz eksploatacyjne łożysk, sprzęgieł, przekładni zębatych, pasowych, hamulców oraz konstrukcji nośnych.5
T-W-5Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Wykonanie obliczeń konstrukcyjnych20
A-P-3Przygotowanie opisów i dokumentacji projektowej20
A-P-4Konsultacje4
74
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.15
A-W-4Konsultacje5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny Metoda problemowa/ Wykład problemowy
M-2Metoda projektów
M-3Metoda programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające poziom nabytej wiedzy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów wykonywanych przez studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B15_W01
Student ma wiedzę z zakresu zasad budowy, konstruowania, produkcji i eksploatacji maszyn. Zna procesy degradacyjne i prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Ma wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie podstawowych obliczeń inżynierskich i doboru elementów maszyn z katalogów.
CK_1A_W04, CK_1A_W05T1A_W02, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B15_U01
Student jest w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Potrafi dokonywać oceny rozwiązań technicznych istniejących obiektów. Na podstawie ogólnie sformuowanego zadania projektowego potrafi wybrać właściwą metodę oraz narzędzia rozwiązania zadania. Potrafi na bazie przeprowadzonych obliczeń inżynierskich dobrać pasujące rozwiązanie lub określić jego podstawowe wymiary. Potrafi zaprojektować w środowisku Autodesk Inventor proste urządzenie, obiekt, instalację lub system.
CK_1A_U01, CK_1A_U03, CK_1A_U14, CK_1A_U04T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U16InzA_U08C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B15_W01
Student ma wiedzę z zakresu zasad budowy, konstruowania, produkcji i eksploatacji maszyn. Zna procesy degradacyjne i prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Ma wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie podstawowych obliczeń inżynierskich i doboru elementów maszyn z katalogów.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wwiedzę przy typowych pracach projektowych. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B15_U01
Student jest w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Potrafi dokonywać oceny rozwiązań technicznych istniejących obiektów. Na podstawie ogólnie sformuowanego zadania projektowego potrafi wybrać właściwą metodę oraz narzędzia rozwiązania zadania. Potrafi na bazie przeprowadzonych obliczeń inżynierskich dobrać pasujące rozwiązanie lub określić jego podstawowe wymiary. Potrafi zaprojektować w środowisku Autodesk Inventor proste urządzenie, obiekt, instalację lub system.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać zadania, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzelnie wykonać typowe zadania. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać nietypowe zadania. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.

Literatura podstawowa

  1. Dietrich Marek, Podstawy Konstrukcji Maszyn t. I, II, III., WNT, Warszawa, 2005
  2. Hann Mieczysław, Czyński Michał, Podstawy konstruowania maszyn transportowych i oceanotechnicznych, ZAPOL, Szczecin, 2011
  3. Biały Witold, Maszynoznawstwo, WNT, Warszawa, 2003
  4. Kurmaz Leonid, Kurmaz Oleg, Projektowanie węzłów i części maszyn, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Ciszewski Andrzej, Radomski Tadeusz, Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn, PWN, Warszawa, 1989
  2. Mazanek Eugeniusz, Kania Ludwik, Dziurski Andrzej, Przykłady obliczeń z podstaw konstrukcji maszyn. t. I, II, WNT, Warszawa, 2009
  3. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt podzespółu napędowego10
T-P-2Projekt połączenia śrubowego10
T-P-3Projekt spawanej konstrukcji stalowej10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje: mechanizm, maszyna, praca, energia, moc. Fazy konstruowania.2
T-W-2Podstawy teorii bezpieczeństwa konstrukcji a w tym obciążenia dopuszczalne i niszczące. Kryteria konstrukcyjne: wytrzymałość, sztywność, trwałość, niezawodność, bezpieczeństwo.6
T-W-3Procesy losowe obciążeń oraz procesy degradacyjne jako procesy prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Prawdopodobieństwo uszkodzenia.1
T-W-4Budowa i problemy konstrukcyjne, technologiczne oraz eksploatacyjne łożysk, sprzęgieł, przekładni zębatych, pasowych, hamulców oraz konstrukcji nośnych.5
T-W-5Zaliczenie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Wykonanie obliczeń konstrukcyjnych20
A-P-3Przygotowanie opisów i dokumentacji projektowej20
A-P-4Konsultacje4
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.15
A-W-4Konsultacje5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B15_W01Student ma wiedzę z zakresu zasad budowy, konstruowania, produkcji i eksploatacji maszyn. Zna procesy degradacyjne i prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Ma wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie podstawowych obliczeń inżynierskich i doboru elementów maszyn z katalogów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu materiałoznawstwa, technik wytwarzania i zabezpieczeń antykorozyjnych
CK_1A_W05ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad i podstaw konstrukcji maszyn oraz sposobów graficznego przedstawienia podstawowych konstrukcji inżynierskich, oraz specjalistycznych z chłodnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania maszyn
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi stosowanymi w budowie maszyn i mechanizmów
C-4Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami przeprowadzania obliczeń inżynierskich
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje: mechanizm, maszyna, praca, energia, moc. Fazy konstruowania.
T-W-2Podstawy teorii bezpieczeństwa konstrukcji a w tym obciążenia dopuszczalne i niszczące. Kryteria konstrukcyjne: wytrzymałość, sztywność, trwałość, niezawodność, bezpieczeństwo.
T-W-3Procesy losowe obciążeń oraz procesy degradacyjne jako procesy prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Prawdopodobieństwo uszkodzenia.
T-W-4Budowa i problemy konstrukcyjne, technologiczne oraz eksploatacyjne łożysk, sprzęgieł, przekładni zębatych, pasowych, hamulców oraz konstrukcji nośnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny Metoda problemowa/ Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające poziom nabytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wwiedzę przy typowych pracach projektowych. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B15_U01Student jest w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Potrafi dokonywać oceny rozwiązań technicznych istniejących obiektów. Na podstawie ogólnie sformuowanego zadania projektowego potrafi wybrać właściwą metodę oraz narzędzia rozwiązania zadania. Potrafi na bazie przeprowadzonych obliczeń inżynierskich dobrać pasujące rozwiązanie lub określić jego podstawowe wymiary. Potrafi zaprojektować w środowisku Autodesk Inventor proste urządzenie, obiekt, instalację lub system.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
CK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
CK_1A_U14potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji
CK_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Utrwalenie wiedzy z zakresu wykonywania i odczytywania rysunków technicznych
C-4Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami przeprowadzania obliczeń inżynierskich
Treści programoweT-P-1Projekt podzespółu napędowego
T-P-2Projekt połączenia śrubowego
T-P-3Projekt spawanej konstrukcji stalowej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-3Metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów wykonywanych przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać zadania, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzelnie wykonać typowe zadania. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać nietypowe zadania. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.