Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Eksploatacja urządzeń chłodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja urządzeń chłodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chłodnictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i ukształtowanie umiejętności w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności dokumentowania zadań realizowanych na laboratoriach oraz werbalnej prezentacji ich wyników. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzenia chłodniczego, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych. |
C-4 | Nabycie umiejętności właściwej oceny przydatność typowych metod i narzędzi stosowanych w zagadnieniach eksploatacyjnych dotyczących napełniania czynnikiem chłodniczym urządzeń i instalacji chłodniczych oraz wykrywania występujących w nich nieszczelności. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności doboru zasadniczych elementów składowych sprężarkowej instalacji chłodniczej oraz przeprowadzania krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzenia chłodniczego. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych realizowanych w technice chłodniczej oraz interpretowania uzyskanych wyników i wyciągania właściwych wnioski. |
C-7 | Ukształtowanie umiejętności współdziałania i pracy w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. | 1 |
T-L-2 | Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego obsługującego chłodnię prowiantową – zagadnienia eksploatacyjne, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na działanie urządzenia chłodniczego. Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. | 13 |
T-L-3 | Badania modułu termoelektrycznego. Badanie charakterystyk technicznych chłodziarki. Badanie wytwornicy lodu. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. | 7 |
T-L-4 | Pomiary pola prędkości strug powietrza w pomieszczeniu chłodniczym. Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego. Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie poprawkowe z niezaliczonych ćwiczeń. | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sprężarki chłodnicze tłokowe, śrubowe, łopatkowe i spiralne. Podstawowe charakterystiki techniczne. Systemy smarowania i chłodzenia sprężarek. Dobór i eksploatacja spręzarek | 6 |
T-W-2 | Procesy cieplne zachodzące w wymiennikach ciepła urządzeń chłodniczych. Parowniki i skraplacze. Charakterystyki, zasady i problemy eksploatacji | 6 |
T-W-3 | Procesy szronienia i odszraniania parowników. Systemy odszraniania, ich sprawność i optymalizacja. | 3 |
T-W-4 | Termostatyczne zawory rozprężne: budowa, zasada działania, eksploatacja | 2 |
T-W-5 | Izolacja zimnochronna komór chłodniczych. Problemy występujące podczas jej eksploatacji. | 4 |
T-W-6 | Załadowanie systemu czynnikiem chłodniczym i olejem. Zasady i problemy wymiany czyynika chłodniczego | 4 |
T-W-7 | Problemy szczelności instalacji, metody wykrywania i usuwania nieszczelności. | 3 |
T-W-8 | Regulacja temperatury w komorach chłodniczych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań i przygotowanie do ćwiczeń oraz zaliczeń. | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody problemowe: wykład problemowy |
M-4 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: egzamin ustny (losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy) |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia. |
S-4 | Ocena formująca: Sprawdzenie realizacji zadań obliczeniowych. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia. |
S-6 | Ocena formująca: Obserwacja realizacji pomiarów. |
S-7 | Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania |
S-8 | Ocena formująca: Ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania. |
S-9 | Ocena formująca: Ocena zachowań studenta pod kątem sprawdzenia jego umiejętności pracy w grupie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C22-2_W01 Ma wiedzę w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych | CK_1A_W14, CK_1A_W15 | T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C22-2_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe). | CK_1A_U10 | T1A_U10, T1A_U11 | InzA_U03, InzA_U04 | C-3 | T-L-3, T-W-8, T-L-2 | M-4, M-2 | S-3 |
CK_1A_C22-2_U02 Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski. | CK_1A_U07 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-6 | T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-6, S-7 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C22-2_K01 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie. | CK_1A_K03 | T1A_K03 | InzA_K01 | C-7 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-4 | S-9 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C22-2_W01 Ma wiedzę w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia. | |
3,5 | Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia | |
4,0 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia. | |
4,5 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia. | |
5,0 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C22-2_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe). | 2,0 | Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych. |
3,0 | Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówkach nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, popełniając szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne. | |
4,0 | Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej (bez istotnego błędu merytorycznego) krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych. | |
4,5 | Student prezentuje znakomite umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowej krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, nie popełniając przy tym żadnego błędu merytorycznego, a jedynie drobne pomyłki. | |
5,0 | Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać efektywnej i bezbłędnej analizy krytycznej oraz oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych. | |
CK_1A_C22-2_U02 Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzać pomiarów wielkości fizycznych zrealizowanych na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników lub wyciągnąć wniosków. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć odpowiednie wnioski. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć istotne wnioski. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć pełne wnioski, w tym dokonać odpowiedniej oceny obiektu badań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C22-2_K01 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie. | 2,0 | Student nie potrafi współdziałać lub pracować w grupie. |
3,0 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu. | |
3,5 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem. | |
4,0 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu. | |
4,5 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem. | |
5,0 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem. |
Literatura podstawowa
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994
- Bonca Z., Chłodnictwo okrętowe, Wyd. WSM, Gdynia, 1996
- PN-EN 1861. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Schematy ideowe i montażowe instalacji, rurociągów i przyrządów. Układy i symbole, PKN, Warszawa, 2001
- Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
- PN-EN 378. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska, PKN, Warszawa, 2010, Części 3 i 4
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Wyd. PS, Szczecin, 1987
- Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000
Literatura dodatkowa
- Red. T.Fodemski, Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze. Poradnik. Wydanie piąte, WNT, Warszawa, 1999
- Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000
- Filin S., Owisicki A., Zasady projektowania i eksploatacji chłodziarek termoelektrycznych., Wyd. Zapol, Szczecin, 2010
- Szydłowski H., Niepewności w pomiarach: międzynarodowe standardy w praktyce, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001
- USTAWA z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową, 2004