Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikroekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy ekonomicznych definicj nabytych w trakcie nauki przedmiotu przedsiębiorczość w szkole średniej, umiejętność dyskutowania na tematy społeczne - gospodarcze, analiza prasy codziennej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z ekonomii w zakresie teorii i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej. Rozwijanie u studentów zdolności do wielopoziomego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia mikroekonomiczne. | 2 |
T-W-2 | Gospodarowanie w skali mikroekonomicznej | 2 |
T-W-3 | Modele rynków | 2 |
T-W-4 | Gospodarka rynkowa | 2 |
T-W-5 | Rynek: popyt, podaż, mechanizm cen | 3 |
T-W-6 | Konkurencja rynkowa | 2 |
T-W-7 | Przedsiębiorstwo w gospodarce (istota i cele, formy organizacyjno-prawne) | 4 |
T-W-8 | Koszty przedsiębiorstw. | 2 |
T-W-9 | Decyzje przedsiębiorstwa (optymalna wielkość produkcji, próg rentowności, korzyści skali) | 3 |
T-W-10 | Zachowanie konsumenta na rynku | 2 |
T-W-11 | Źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-12 | Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym | 2 |
T-W-13 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury. | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca grupach, dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta, umiejętność analizy i syntezy zjawisk |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_A08_W01 Student posiada wiedzę z zakresu mikroekonomii w działalności gospodarczej | IB_1A_W32 | T1A_W09 | InzA_W04 | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_A08_U01 Student potrafi umiejętnie wykorzystać swoją zdobytą wiedzę z zakresu mikronomii i prawidłowo rozpoznaje prawidlowości ekonomiczne | IB_1A_U14 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_A08_K01 Student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o zdobytą wiedzę z zakresu mikroekonomii | IB_1A_K05 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_A08_W01 Student posiada wiedzę z zakresu mikroekonomii w działalności gospodarczej | 2,0 | Student nie posiada minimalnej wiedzy w zakresie mikroekonomii |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę z zakresu mikroekonomii | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi już rozróżniać prawidlowości ekonomiczne | |
4,0 | Student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu mikroekonomii i potrafi analizować teorię ekonomiczną z praktyką | |
4,5 | Student potrafi wyciągać wnioski z otaczającej go rzeczywistości gospodarczej | |
5,0 | Student bardzo dobrze posiadł wiedzę z zakresu mikroekonomii |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_A08_U01 Student potrafi umiejętnie wykorzystać swoją zdobytą wiedzę z zakresu mikronomii i prawidłowo rozpoznaje prawidlowości ekonomiczne | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie mikroekonomii |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu posiada umiejetności zwiazane z zakresem przedmiotu | |
3,5 | Student posiada znaczne umiejetności w zakresie mikroekonomii polegające na rozróżnianiu otoczenia mikroekonomicznego | |
4,0 | Student zdobył umiejętności na dobrym poziomie, polegającej na prawidlowej ocenie rzeczywistości z teorią ekonomiczną | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać na wysokim poziomie zdobyte umeijeności teoretyczne i praktyczne z zakresu mikroekonomii | |
5,0 | Student bardzo dobrze orientuje się w otaczającej go rzeczywistości i umiejetnie porusza się w dziedzinie mikroekonomii |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_A08_K01 Student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o zdobytą wiedzę z zakresu mikroekonomii | 2,0 | Student nie posiada kompetencji w zakresie mikroekonomii |
3,0 | Student posiada podstawowe kompetencje w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada kompetencje polegające na rozróżnianiu źródeł inofrmacji i wyciąganiu wniosków w zakresie mikroekonomii | |
4,0 | Student posiada dobe komptencje z zakresu rozwiązywania zadań i problemów mikroekonomicznych | |
4,5 | Student dobrze potrafi definiować, formułować, opisać i podsumować zdobyte kompetencje w zakresie mikroekonomii | |
5,0 | Student jest bardzo kompetentny w zakresie mikroekonomii.Posiada zdolność stosowania zdobytej wiedzy w pracy lub w nauce |
Literatura podstawowa
- Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t. I i II), Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2007
- Marciniak S., Makro- i mikroekonomia. Podstawy prawne, Wydawnictwo Naukwe PWN, Warszawa, 2007
- Czarny E., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2005
- P. Krugman, R. Wells, Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Dębniewski G., Pałach H., Zakrzewski W., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
- Czasopisma EKONOISTA, GOSPODARKA NAROODOWA< ROCZNIKI STATYSTYCZNE, DZIENNIKI, INTERNET, PORTALE TEMATYCZNE, 2012