Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Sylabus przedmiotu Mechanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>, Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki |
W-2 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami rozwiązywania zagadnień z zakresu statyki. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami rozwiązywania zagadnień z zakresu kinematyki. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami rozwiązywania zagadnień z zakresu dynamiki. |
C-4 | uzyskanie przez studenta kompetencji w zakresie zrozumienia potrzeby ciągłego dokształcenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zadania zgodnie z tematyka prowadzonych wykładów. | 13 |
T-A-2 | Kolokwium nr 1. | 1 |
T-A-3 | Kolokwium nr 2. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w mechanice. Zasady statyki. | 1 |
T-W-2 | Płaski układ sił zbieżnych, warunki równowagi sił. | 2 |
T-W-3 | Pojecie momentu siły. Płaski dowolny układ sił. | 3 |
T-W-4 | Tarcie poślizgowe i tarcie toczne. | 3 |
T-W-5 | Przestrzenny zbieżny i dowolny układ sił. | 2 |
T-W-6 | Prędkość i przyspieszenie. Twierdzenie o rzucie prędkości na linie łącząca dwa punkty ciała sztywnego. | 3 |
T-W-7 | Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego, chwilowy środek obrotu. Prędkości i przyspieszenia punktów w ruchu płaskim. Ruch względny. | 3 |
T-W-8 | Zasady dynamiki. Dynamiczne równania ruchu punktu. Wahadło matematyczne. Zasada d'Alemberta dla punktu materialnego. | 3 |
T-W-9 | Środki ciężkości linii, figur płaskich i brył. | 3 |
T-W-10 | Dynamika bryły sztywnej. | 2 |
T-W-11 | Podstawy dynamiki analitycznej. | 3 |
T-W-12 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się do kolokwiów | 25 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników kolokwiów zaliczeniowych (ćwiczenia audytoryjne). |
S-3 | Ocena formująca: ocean okresowa osiągnięc studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_B09_W01 ma wiedzę z mechaniki niezbędną do analizy układów mechanicznych w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki | IB_1A_W06 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_B09_U01 potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki | IB_1A_U15 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
IB_1A_B09_U02 potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi do rozwiązywania zadań z mechaniki | IB_1A_U16 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_B09_K01 krytyczna ocena posiadanej wiedzy i potrzeba pogłębiana i uaktualniania wiedzy | IB_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-4 | T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_B09_W01 ma wiedzę z mechaniki niezbędną do analizy układów mechanicznych w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki | 2,0 | Student nie ma wiedzy z mechaniki niezbędną do analizy układów mechanicznych w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki. |
3,0 | Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do rozwiązania problemów na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_B09_U01 potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki | 2,0 | Student nie potrafi dokonać identyfikacji ani sformułować zadania inżynierskiego z mechaniki. |
3,0 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na podstawowym poziomie trudności | |
3,5 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na średnim poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników. | |
5,0 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na zaawansowanym poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników. | |
IB_1A_B09_U02 potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi do rozwiązywania zadań z mechaniki | 2,0 | Student nie potrafi ocenić przydatności rutynowych metod i narzędzi do rozwiązywania podstawowych problemów mechaniki. |
3,0 | Student potrafi ocenić przydatności rutynowych metod i narzędzi do rozwiązywania podstawowych problemów mechaniki. | |
3,5 | Student potrafi ocenić przydatności rutynowych metod i narzędzi do rozwiązywania problemów mechaniki o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student potrafi ocenić przydatności rutynowych metod i narzędzi do rozwiązywania problemów mechaniki o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student potrafi ocenić przydatności rutynowych metod i narzędzi do sformułowania i rozwiązywania problemów mechaniki o średnim stopniu trudności | |
5,0 | Student potrafi ocenić przydatności rutynowych metod i narzędzi do sformułowania i rozwiązywania problemów mechaniki o zaawansowanym stopniu trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_B09_K01 krytyczna ocena posiadanej wiedzy i potrzeba pogłębiana i uaktualniania wiedzy | 2,0 | Student nie dostrzega braków swej wiedzy i umiejętności, nie orientuje się w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i nie odczuwa wobec tego potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; nie zna możliwości ani sposobów pogłębiania wiedzy zawodowej |
3,0 | Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się niewielkim stopniu w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa ale nie odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; nie zna możliwości ani sposobów pogłębiania wiedzy zawodowej | |
3,5 | Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się w małym stopniu w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna chociaż jedną możliwość lub sposób pogłębiania wiedzy zawodowej, ale nie praktykuje tego | |
4,0 | Student zna braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się dobrze w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna więcej niż jedną możliwość lub sposób pogłębiania wiedzy zawodowej, sporadycznie pogłębia swoją wiedzę | |
4,5 | Student zna braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się dobrze w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna więcej niż jedną możliwość lub sposób pogłębiania wiedzy zawodowej, regularnie pogłębia swoją wiedzę | |
5,0 | Student zna braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się bardzo dobrze w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna wiele możliwości lub sposobów pogłębiania wiedzy zawodowej, regularnie pogłębia swoją wiedzę |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika ogólna. T. 1. Statyka i kinematyka, PWN, Warszawa, 2011
- Leyko J., Mechanika ogólna. T. 2. Dynamika, PWN, Warszawa, 2011
- Niezgodziński T., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2010
- Misiak J., Statyka i kinematyka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009
- Misiak J., Dynamika, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009
- Wittbrodt E., Sawiak S., Mechanika ogólna : teoria i zadania, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2008
Literatura dodatkowa
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2007
- Giergiel J., Giergiel M., Mechanika ogólna : przykłady, pytania i zadania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009