Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Nauka o materiałach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nauka o materiałach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z zakresu szkoły średniej z fizyki, chemii i geografii poszerzona w trakcie studiów o wiedzę i umiejętności z fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami budowy materii i wpływu atomowej budowy i struktury materii na właściwości materiałów, zwłaszcza w kontekście wytrzymałości materiałow, stanu skupienia, innych własciiwości fizycznych. |
C-2 | Przedstawienie ogólnej wiedzy o szerokim wyborze materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych, o ich pochodzeniu, metodach otrzymywania, podstawowych cechach, właściwościach i zastosowaniach praktycznych |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami doboru materiałow dla róznych zastosowań, dostepnych informacjach o materiałach i ich właściwościach, interpretacji danych o właściwościach materiałów, podstawowymi cechami zewnętrznymi pozwalającymi na rozpoznanie materialu lub grupy do jakiej materiał należy. |
C-4 | Przedstawienie wiedzy o podstawowych materiałach w poszczególnych grupach, właściwościach tych materiałów, ich podstawowych zastosowaniach, w tym głownie o materiałach należących do grup: materiały naturalne, metale i stopy metali, w tym stopy żelaza, miedzi, aluminium, innych metali lekkich, cynku, cyny, ołowiu, stopy łatwotopliwe, spieki i materiały ceramiczne, tworzyw sztuczne, kompozyty, materiały budowlane, drewno i wyroby drewnopochodne. |
C-5 | Przedstawienie wiedzy o podstawowych zastosowaniach materiałów w typowych konstrukcjach inżynierskich. Wskazanie podstawowych czynników mających wpływ na zmianę lub utratę własciwości materiałow, zwlaszcza własciwości wytrzymałościowych, takich jak czynniki środowiskowe, temperatura nieska i wysoka, starzenie, korozja, obciążenie zmienne i zmęczenie |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności wuszukiwania informacji o właściwościach materiałów, interpretacji uzyskanych informacji, kojarzenia informacji z oczekiwanymi właściwościami materiału. |
C-7 | Ukształtowanie umiejętności doboru metody badania i badania cech materiału z wykorzystaniem badań laboratoryjnych; przygotowanie do samodzielnego prowadzenia badań normowych, opracowania i interpretacji wyników badania. |
C-8 | Ukształtowanie umiejętności oceny stanu materiału i konstrukcji z uwzględnieniem zmiennych cech zewnętrznych i właściwości ustalonych laboratoryjnie - z punktu widzenia oceny bezpieczeństwa konstrukcji w ktorej zastosowano dany materiał. |
C-9 | Uksztaltowanie umiejętności doboru materialu i jego cech do podstawowych zastosowań w zmiennych lub określonych warunkach środowiskowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, szkolenie BHP stanowiskowe. Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium. Litaratura i zasady dopuszczenia do wykonania ćwiczeń. Zasady zaliczenia laboratorium. | 1 |
T-L-2 | Podstawowe cechy i postacie różnych tworzyw - rozpoznawanie rodzajów tworzyw i materiałów na podstawie cech zewnętrznych. | 2 |
T-L-3 | Właściwosci fizyczne tworzyw i materiałów - gęstość, gestość pozorna, temperatura topnienia, temperatura przemian fazowych, związanie, zawartość wilgoci, przewodność elektryczna, cieplna, izolacyjność akustyczna, ciepło właściwe. | 2 |
T-L-4 | Właściwości wytrzymałościowe materiałów - wytrzymałość na rozrywanie, na ściskanie, udarność, twardość. | 6 |
T-L-5 | Właściwosci palne tworzyw - zapalność, niepalność, szybkość wydzielania ciepła, ciepło spalania, temperatura zapalenia. | 8 |
T-L-6 | Korozyjność materiałów. Napięcie powierzchniowe, zwilżalność, wilgotność, nasiąkliwość. | 2 |
T-L-7 | Zmienność właściwości fizycznych i mechanicznych w podwyższonych i wysokich temperaturach. Poprawa i zmiana właściwości materiałów - utwardzenie plastyczne, przemiany struktury, obróbka cieplna. | 2 |
T-L-8 | Zmęczenie i wytrzymałość zmęczeniowa różnych materiałów. Wady struktury i kształtu i wpływ na właściwosci materiału. | 2 |
T-L-9 | Badania diagnostyczne materiałów i wyrobów. | 2 |
T-L-10 | Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Materia i jej składniki. Struktura atomowa materii. Wiązania międzyatomowe. Wiązania metaliczne i krystaliczna budowa metali i stopów. Wiązania międzycząsteczkowe. Wiązania wodorowe. | 2 |
T-W-3 | Materiały techniczne naturalne i inżynierskie - porównanie struktury, właściwości oraz zastosowań. Tworzywa naturalne, metale, materiały ceramiczne, postać szklista i szkła, kompozyty, materiały polimerowe, spieki - podstawowe cechy i zastosowania. | 2 |
T-W-4 | Zasady doboru materiałów inżynierskich w budowie maszyn i urządzeń. Elementy projektowania materiałowego. Źródła informacji o materiałach inżynierskich - ich właściwościach i zastosowaniach. | 1 |
T-W-5 | Umacnianie metali i stopów, przemiany fazowe, kształtowanie struktury i właściwśsci materiałów inżynierskich metodami technologicznymi. Podstawowe pojęcia dotyczące właściwości mechanicznych materiałów i tworzyw. | 1 |
T-W-6 | Warunki pracy oraz mechanizmy zużycia i dekohezji materiałów inżynierskich. Warunki i energia pękania różnych tworzyw. Zmęczenie materiału. | 1 |
T-W-7 | Stale zwykłe i stopowe. Odlewnicze stopy żelaza - żeliwa i staliwa. Obróbka cieplna i cieplno-chemiczna stopów żelaza. | 5 |
T-W-8 | Rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne statków i obiektów oceanotechnicznych. Rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne stalowych konstrukcji nośnych budynków. mostów i innych budowli. | 1 |
T-W-9 | Metale nieżelazne i ich stopy - stopy miedzi, stopy aluminium i innych metali lekkich, stopy cynku, cyny, ołowiu, stopy niskotopliwe. | 3 |
T-W-10 | Materiały spiekane i ceramiczne. Szkła i ceramika szklana. | 1 |
T-W-11 | Fenoplasty i aminoplasty. Żywice poliestrowe i epoksydowe. Materiały polimerowe. | 4 |
T-W-12 | Kompozyty i materiały funkcjonalne. | 2 |
T-W-13 | Materiały budowlane. Spoiwa budowlane powietrzne oraz hydrauliczne. Kruszywa budowlane. | 2 |
T-W-14 | Rozwiazania materiałowo-konstrukcyjne nośnych elementów budynków. | 1 |
T-W-15 | Metody badania materiałów. | 1 |
T-W-16 | Zastosowania materiałów inżynierskich w budowie i eksploatacji maszyn oraz w budownictwie i mechatronice. | 1 |
T-W-17 | Koszty materiałowe. Zużycie materiałów, szacowanie zużycia i określenie kosztów materiałowych w koszcie wykonania konstrukcj lub w eksploatacji urządzenia. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do zajęć, zapoznanie sie z literaturą, instrukcjami do ćwiczeń laboratoryjnych, metodykami badań | 7 |
A-L-3 | Opracowanie wyników badań i przygotowanie oraz przedstawienie sprawozdań z badań laboratoryjnych i odbytych ćwiczeń praktycznych | 7 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń praktycznych i zaliczenie cwiczeń i sprawozdań | 5 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach - wykłady obowiązkowe | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury - książek z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej | 10 |
A-W-3 | Zapoznanie się normami i katalogami materiałow, cennikami ofertami dostawców, głównie przez dostęp za pomocą internetu | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu pisemnego oraz ustnego i uczestniczenie w egzaminie pisemnym i ustnym | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o materiałach, ich cechach i zastosowaniach. |
M-2 | Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem materiałów dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i omówienia zagadnień oddziaływania zewnętrznego na materialy i ich wlaściwości. |
M-3 | Metody eksponujące, w tym, pokaz materiałów i wyrobów z materiałów dla przedstawienia charakterystycznych cech zewnetrznych materiałow i wyrobów z ich zastosowaniem oraz ukształtowania umiejętności rozpoznawania materiałow przez studentów. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym także połączone z pokazem, dla ukształtowania umiejętności studentów samodzielnego wykonywania badań laboratoryjnych w celu określania własciwości i cech materiałów, umiejętności opracowania i interpretacji wyników badań oraz kompetencji pracy zespołowej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych. Egzamin składający się z częsci pisemnej, zwykle w formie testu wielokrotnego wyboru, oraz częsci ustnej sprawdzającej efekty ksztalcenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyka zaliczanych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęc w oparciu o wiadomości z budowy atomowej materii i wiązań międzyatomowych student potrafi objaśnić mechanizmy wpływające na tworzenie się struktury i budowę materiałów. Zna podstawowe mechanizmy decydujące o właściwościach mechanicznych i stanie skupienia materiałów. | IB_1A_W11, IB_1A_W25 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
IB_1A_C07_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie opisać podstawowe grupy materiałów technicznych, wskazać ich pochodzenie oraz ogólnie opisać metody wytwarzania. Potrafi opisać podstawowe cechy i wlaściwości materiałów należących do różnych grup, takich jak materiały naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i materialy drewnopochodne, ceramiczne i kompozytowe materialy budowlane. | IB_1A_W25 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-9, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
IB_1A_C07_W03 Student zna, potrafi wymienić i opisać podstawowe właściwości fizyczne, wytrzymałościowe i technologiczne materiałów należących do różnych grup pochodzenia, takich jak materialy naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i wyroby drewnopochodne, materialy budowlane. Potrafi rozpoznać podstawowe materiały na podstawie ich wyglądu, wymienić ich podstawowe właściwości i grupy zastosowań. | IB_1A_W11, IB_1A_W25 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08 | InzA_W03 | C-4, C-5, C-6, C-9 | T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-9, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
IB_1A_C07_W04 Student potrafi wymienić podstawowe cechy materiałów mające wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji w których zostały użyte. Potrafi wybrać i zaproponować materialy do podstawowych zastosowań inżynierskich, z uwzględnieniem wymagań środowiskowych, wytrzymałościowych, bezpieczeństwa, ograniczeń ekonomicznych i kosztów. | IB_1A_W11, IB_1A_W25 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08 | InzA_W03 | C-7, C-8, C-9 | T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-15, T-W-14, T-W-16 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C07_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o materiałach i ich właściwościach; potrafi wyszukać i dobrać informacje o potrzebnych materiałach konstrukcyjnych i innych, ich wlaściwościach i cechach użytkowych, cenach, podstawowych zaleceniach stosowania w tym także właściwościach niebezpiecznych; potrafi znaleźć źródła pochodzenia i zaopatrzenia w materiały. | IB_1A_U01, IB_1A_U18, IB_1A_U19 | T1A_U01, T1A_U14 | InzA_U06 | C-3, C-4, C-5, C-6 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10 | M-4, M-3 | S-2 |
IB_1A_C07_U02 Student umie dobrać metody badań i ocenić oraz zinterpretować wyniki badań zamieszczone w świadectwach badań i certyfikatach. Umie zinterpretować wyniki badań i dane zamieszczane w katalogach i normach materiałowych z punktu widzenia cech i właściwości materiałów mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo ich zastosowań. | IB_1A_U18, IB_1A_U19 | T1A_U01, T1A_U14 | InzA_U06 | C-7, C-8, C-9 | T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-10 | M-4, M-3 | S-2 |
IB_1A_C07_U03 Student potrafi dobrać rodzaj materiału do założonego rozwiązania konstrukcyjnego urządzenia, systemu lub procesu; umie oszacować koszt rozwiązania konstrukcyjnego lub procesu z uzwględnieniem zapotrzebowania na materiały, ich zużycia i ceny materiałów. | IB_1A_U17, IB_1A_U19 | T1A_U01, T1A_U16 | InzA_U08 | C-3, C-9 | T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-10 | M-4, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C07_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór metody badania i ocenę łączną oraz zinterpretowanie wyników badania materiału i cech materiałów a także rozumie znaczenie jakie ma poprawne przeprowadzenie badań cząstkowych przez zespół badaczy | IB_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-7, C-8, C-9 | T-W-15, T-W-16, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-10 | M-4, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęc w oparciu o wiadomości z budowy atomowej materii i wiązań międzyatomowych student potrafi objaśnić mechanizmy wpływające na tworzenie się struktury i budowę materiałów. Zna podstawowe mechanizmy decydujące o właściwościach mechanicznych i stanie skupienia materiałów. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IB_1A_C07_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie opisać podstawowe grupy materiałów technicznych, wskazać ich pochodzenie oraz ogólnie opisać metody wytwarzania. Potrafi opisać podstawowe cechy i wlaściwości materiałów należących do różnych grup, takich jak materiały naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i materialy drewnopochodne, ceramiczne i kompozytowe materialy budowlane. | 2,0 | Student nie umie opisać podstawowych grup materiałów technicznych, nie umie wskazać ich pochodzenia oraz ogólnie opisać metod wytwarzania. Nie potrafi opisać podstawowych cech i wlaściwości materiałów należących do różnych grup, takich jak materiały naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i materialy drewnopochodne, ceramiczne i kompozytowe materialy budowlane. |
3,0 | Student umie opisać podstawowe grupy materiałów technicznych, wskazać ich pochodzenie oraz ogólnie opisać metody wytwarzania. Potrafi opisać podstawowe cechy i wlaściwości materiałów należących do różnych grup, takich jak materiały naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i materialy drewnopochodne, ceramiczne i kompozytowe materialy budowlane. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student umie opisać podstawowe grupy materiałów technicznych, wskazać ich pochodzenie oraz ogólnie opisać metody wytwarzania. Potrafi opisać podstawowe cechy i wlaściwości materiałów należących do różnych grup, takich jak materiały naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i materialy drewnopochodne, ceramiczne i kompozytowe materialy budowlane. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student umie opisać podstawowe grupy materiałów technicznych, wskazać ich pochodzenie oraz ogólnie opisać metody wytwarzania. Potrafi opisać podstawowe cechy i wlaściwości materiałów należących do różnych grup, takich jak materiały naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i materialy drewnopochodne, ceramiczne i kompozytowe materialy budowlane. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student umie opisać podstawowe grupy materiałów technicznych, wskazać ich pochodzenie oraz ogólnie opisać metody wytwarzania. Potrafi opisać podstawowe cechy i wlaściwości materiałów należących do różnych grup, takich jak materiały naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i materialy drewnopochodne, ceramiczne i kompozytowe materialy budowlane. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student umie opisać podstawowe grupy materiałów technicznych, wskazać ich pochodzenie oraz ogólnie opisać metody wytwarzania. Potrafi opisać podstawowe cechy i wlaściwości materiałów należących do różnych grup, takich jak materiały naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i materialy drewnopochodne, ceramiczne i kompozytowe materialy budowlane. Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IB_1A_C07_W03 Student zna, potrafi wymienić i opisać podstawowe właściwości fizyczne, wytrzymałościowe i technologiczne materiałów należących do różnych grup pochodzenia, takich jak materialy naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i wyroby drewnopochodne, materialy budowlane. Potrafi rozpoznać podstawowe materiały na podstawie ich wyglądu, wymienić ich podstawowe właściwości i grupy zastosowań. | 2,0 | Student nie zna, nie potrafi wymienić i opisać podstawowzch właściwości fizycznzch, wytrzymałościowzch i technologicznzch materiałów należących do różnych grup pochodzenia, takich jak materialy naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i wyroby drewnopochodne, materialy budowlane. Student nie potrafi rozpoznać podstawowych materiałów na podstawie ich wyglądu, nie umie wymienić ich podstawowych właściwości i zastosowań. |
3,0 | Student zna, potrafi wymienić i opisać podstawowe właściwości fizyczne, wytrzymałościowe i technologiczne materiałów należących do różnych grup pochodzenia, takich jak materialy naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i wyroby drewnopochodne, materialy budowlane. Potrafi rozpoznać podstawowe materiały na podstawie ich wyglądu, wymienić ich podstawowe właściwości i grupy zastosowań. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student zna, potrafi wymienić i opisać podstawowe właściwości fizyczne, wytrzymałościowe i technologiczne materiałów należących do różnych grup pochodzenia, takich jak materialy naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i wyroby drewnopochodne, materialy budowlane. Potrafi rozpoznać podstawowe materiały na podstawie ich wyglądu, wymienić ich podstawowe właściwości i grupy zastosowań. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student zna, potrafi wymienić i opisać podstawowe właściwości fizyczne, wytrzymałościowe i technologiczne materiałów należących do różnych grup pochodzenia, takich jak materialy naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i wyroby drewnopochodne, materialy budowlane. Potrafi rozpoznać podstawowe materiały na podstawie ich wyglądu, wymienić ich podstawowe właściwości i grupy zastosowań. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student zna, potrafi wymienić i opisać podstawowe właściwości fizyczne, wytrzymałościowe i technologiczne materiałów należących do różnych grup pochodzenia, takich jak materialy naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i wyroby drewnopochodne, materialy budowlane. Potrafi rozpoznać podstawowe materiały na podstawie ich wyglądu, wymienić ich podstawowe właściwości i grupy zastosowań. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student zna, potrafi wymienić i opisać podstawowe właściwości fizyczne, wytrzymałościowe i technologiczne materiałów należących do różnych grup pochodzenia, takich jak materialy naturalne, metale i stopy metali, materialy ceramiczne, tworzywa sztuczne, drewno i wyroby drewnopochodne, materialy budowlane. Potrafi rozpoznać podstawowe materiały na podstawie ich wyglądu, wymienić ich podstawowe właściwości i grupy zastosowań. Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IB_1A_C07_W04 Student potrafi wymienić podstawowe cechy materiałów mające wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji w których zostały użyte. Potrafi wybrać i zaproponować materialy do podstawowych zastosowań inżynierskich, z uwzględnieniem wymagań środowiskowych, wytrzymałościowych, bezpieczeństwa, ograniczeń ekonomicznych i kosztów. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić podstawowych cech materiałów mających wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji w których zostały użyte. Nie potrafi wybrać i zaproponować materialów do podstawowych zastosowań inżynierskich, z uwzględnieniem wymagań środowiskowych, wytrzymałościowych, bezpieczeństwa, ograniczeń ekonomicznych i kosztów. |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe cechy materiałów mające wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji w których zostały użyte. Potrafi wybrać i zaproponować materialy do podstawowych zastosowań inżynierskich, z uwzględnieniem wymagań środowiskowych, wytrzymałościowych, bezpieczeństwa, ograniczeń ekonomicznych i kosztów. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student potrafi wymienić podstawowe cechy materiałów mające wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji w których zostały użyte. Potrafi wybrać i zaproponować materialy do podstawowych zastosowań inżynierskich, z uwzględnieniem wymagań środowiskowych, wytrzymałościowych, bezpieczeństwa, ograniczeń ekonomicznych i kosztów. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student potrafi wymienić podstawowe cechy materiałów mające wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji w których zostały użyte. Potrafi wybrać i zaproponować materialy do podstawowych zastosowań inżynierskich, z uwzględnieniem wymagań środowiskowych, wytrzymałościowych, bezpieczeństwa, ograniczeń ekonomicznych i kosztów. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student potrafi wymienić podstawowe cechy materiałów mające wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji w których zostały użyte. Potrafi wybrać i zaproponować materialy do podstawowych zastosowań inżynierskich, z uwzględnieniem wymagań środowiskowych, wytrzymałościowych, bezpieczeństwa, ograniczeń ekonomicznych i kosztów. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student potrafi wymienić podstawowe cechy materiałów mające wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji w których zostały użyte. Potrafi wybrać i zaproponować materialy do podstawowych zastosowań inżynierskich, z uwzględnieniem wymagań środowiskowych, wytrzymałościowych, bezpieczeństwa, ograniczeń ekonomicznych i kosztów. Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C07_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o materiałach i ich właściwościach; potrafi wyszukać i dobrać informacje o potrzebnych materiałach konstrukcyjnych i innych, ich wlaściwościach i cechach użytkowych, cenach, podstawowych zaleceniach stosowania w tym także właściwościach niebezpiecznych; potrafi znaleźć źródła pochodzenia i zaopatrzenia w materiały. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o materiale, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji |
3,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o materiale, ale umiejętnośc ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o materiale w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o materiale, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o materiale, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje. | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o materiale, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań. | |
IB_1A_C07_U02 Student umie dobrać metody badań i ocenić oraz zinterpretować wyniki badań zamieszczone w świadectwach badań i certyfikatach. Umie zinterpretować wyniki badań i dane zamieszczane w katalogach i normach materiałowych z punktu widzenia cech i właściwości materiałów mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo ich zastosowań. | 2,0 | Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody badań dla oceny wskazanej właściwości materiału. Nie potrafi lub mylnie ocenia i interepretuje wyniki badań. Nie zna i nie potrafi określic kryteriów oceny materiału i nie potrafi ocenić jego przydatności do wskazanego zastosowania |
3,0 | Student zna i potrafi dobraćpodstawowe metody badań dla oceny wskazanej właściwości materiału. Potrafi i poprawnie ocenia i interepretuje wyniki badań. Zna i potrafi określic podstawowe kryteria oceny materiału i potrafi ocenić jego przydatność do wskazanego zastosowania | |
3,5 | Student zna i potrafi dobraćpodstawowe metody badań dla oceny wskazanej właściwości materiału. Potrafi i poprawnie ocenia i interepretuje wyniki badań. Zna i potrafi określic podstawowe i szersze kryteria oceny materiału i potrafi ocenić jego przydatność do wskazanego zastosowania oraz do zastosowań podobnych. Potrafi wymienić właściwości materiału które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo zastosowania materiału i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
4,0 | Student zna i potrafi dobraćpodstawowe i dodatkowe metody badań dla oceny wskazanej właściwości materiału. Potrafi i poprawnie ocenia i interepretuje wyniki badań. Zna i potrafi określić podstawowe i szersze kryteria oceny materiału i potrafi ocenić jego przydatność do wskazanego zastosowania oraz do zastosowań podobnych. Potrafi wymienić właściwości materiału które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo zastosowania materiału i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Potrafi wskazać materiały zastępcze do danego zastosowania, lub dodatkowe metody badań dla oceny dodatkowej właściwości materialu. | |
4,5 | Student zna i potrafi dobraćpodstawowe i dodatkowe metody badań dla oceny wskazanej właściwości materiału. Potrafi i poprawnie ocenia i interepretuje wyniki badań oraz potrafi wskazać na wady metody, możliwe błędy metody; potrafi oszacować wiarygodnośc wyników i danych pomiarowych. Zna i potrafi określić podstawowe i szersze kryteria oceny materiału i potrafi ocenić jego przydatność do wskazanego zastosowania oraz do zastosowań podobnych. Potrafi wymienić właściwości materiału które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo zastosowania materiału i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Potrafi wskazać materiały zastępcze do danego zastosowania, lub dodatkowe metody badań dla oceny dodatkowej właściwości materialu. | |
5,0 | Student zna i potrafi dobraćpodstawowe i dodatkowe metody badań dla oceny wskazanej właściwości materiału. Zna podstawy teoretyczne przyjętej metody badań. Potrafi i poprawnie ocenia i interepretuje wyniki badań oraz potrafi wskazać na wady metody, możliwe błędy metody; potrafi oszacować wiarygodnośc wyników i danych pomiarowych. Zna i potrafi określić podstawowe i szersze kryteria oceny materiału i potrafi ocenić jego przydatność do wskazanego zastosowania oraz do zastosowań podobnych. Potrafi wymienić właściwości materiału które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo zastosowania materiału i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Potrafi wskazać materiały zastępcze do danego zastosowania, lub dodatkowe metody badań dla oceny dodatkowej właściwości materialu. potrafi zilustrować swoje twierdzenia przykładami praktycznymi. | |
IB_1A_C07_U03 Student potrafi dobrać rodzaj materiału do założonego rozwiązania konstrukcyjnego urządzenia, systemu lub procesu; umie oszacować koszt rozwiązania konstrukcyjnego lub procesu z uzwględnieniem zapotrzebowania na materiały, ich zużycia i ceny materiałów. | 2,0 | Student nie zna lub nie potrafi dobrać własciwego materiału dla narzuconego mu rozwiązania konstrukcyjnego. Nie potrafi lub mylnie dobiera materialy. Nie zna i nie potrafi zastosować kryteriów doboru materiału i nie potrafi ocenić jego przydatności ani kosztów wskazanego zastosowania |
3,0 | Student zna i potrafi dobraćpodstawowe materiały dla okreslonego zastosowania w sposób poprawny. Potrafi i poprawnie ocenia i interepretuje cechy materiału i wymagane własciwości dla danego zastosowania. Zna i potrafi określic podstawowe kryteria oceny materiału i potrafi ocenić jego przydatność do wskazanego zastosowania oraz oszacować koszty zastrosowania. | |
3,5 | Student zna i potrafi dobraćpodstawowe materiały dla wskazanego zastosowania lub rozwiązania konstrukcyjnego. Potrafi i poprawnie ocenia i interepretuje wyniki badań i katalogowe właściwości materiału. Zna i potrafi określic podstawowe i szersze kryteria oceny materiału i potrafi ocenić jego przydatność do wskazanego zastosowania oraz do zastosowań podobnych. Potrafi wymienić właściwości materiału które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo zastosowania materiału, koszty jego użycia, i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
4,0 | Student zna i potrafi dobraćpodstawowe imateriułay dla wskazanego zastosowania lub wymagań właściwości materiału. Potrafi i poprawnie ocenia i interepretuje wyniki badań i dane katalogowe. Zna i potrafi określic podstawowe i szersze kryteria oceny materiału i potrafi ocenić jego przydatność do wskazanego zastosowania oraz do zastosowań podobnych. Potrafi wymienić właściwości materiału które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo zastosowania materiału, jego koszty zastosowania; potrafi wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Potrafi wskazać materiały zastępcze do danego zastosowania, lub dodatkowe metody badań dla oceny właściwości materialu. | |
4,5 | Student zna i potrafi dobraćpodstawowe i zamienne materialy dla wskazanego zastosowania. Potrafi i poprawnie ocenia i interepretuje wyniki badań i dane katalogowe oraz potrafi wskazać na wady zastosowania danego materiału, możliwe błędy itp; potrafi oszacować wiarygodnośc wyników i danych katalogowych oraz kosztów. Zna i potrafi określic podstawowe i szersze kryteria oceny materiału i potrafi ocenić jego przydatność do wskazanego zastosowania oraz do zastosowań podobnych. Potrafi wymienić właściwości materiału które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo zastosowania materiału i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Potrafi wskazać materiały zastępcze do danego zastosowania, lub zastępcze rozwiązania materiałowe albo konstrukcyjne. | |
5,0 | Student zna i potrafi dobraćpodstawowe i dodatkowe materiały dla wskazanego zastosowania. Zna podstawy teoretyczne i potrafi wyjaśnić i uzsadnić wybór. Potrafi i poprawnie ocenia i interepretuje wyniki badań oraz dane katalogowe i potrafi wskazać na wady użycia materiału, możliwe skutki w przyszłości; potrafi oszacować poprawnie koszty zastosowania materiału. Zna i potrafi określic podstawowe i szersze kryteria oceny materiału i potrafi ocenić jego przydatność do wskazanego zastosowania oraz do zastosowań podobnych. Potrafi wymienić właściwości materiału które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo zastosowania materiału w danej konstrukcji lub rozwiązaniu technicznym; potrafi wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Potrafi wskazać materiały zastępcze do danego zastosowania, lub dodatkowe metody badań dla oceny dodatkowej właściwości materialu. Potrafi zilustrować swoje twierdzenia przykładami praktycznymi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C07_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór metody badania i ocenę łączną oraz zinterpretowanie wyników badania materiału i cech materiałów a także rozumie znaczenie jakie ma poprawne przeprowadzenie badań cząstkowych przez zespół badaczy | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do badań, w tym starannego doboru próbek do badań, starannegio i dokładnego wykonywania pomiarów, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do badań, w tym starannego doboru próbek do badań, starannego i dokładnego wykonywania pomiarów, do obliczeń - ale popełnia błędy w tym postepowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do badań, w tym starannego doboru próbek do badań, starannego i dokładnego wykonywania pomiarów, do obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postepowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym i poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do badań, w tym starannego doboru próbek do badań, starannego i dokładnego wykonywania pomiarów, do obliczeń - nie popełnia błędów w tym postepowaniu wymagających kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań w formie odtwórczej, ale wykazuje zdolności lub predyspozycje do funkcji kierowania zespołem. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do badań, w tym starannego doboru próbek do badań, starannego i dokładnego wykonywania pomiarów, do obliczeń - nie popełnia błędów w tym postepowaniu wymagających kontroli i korekt. W pracy zespołowej wykazuje zdolności lub predyspozycje do funkcji kierowania zespołem. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady starannego i odpowiedzialnego podejścia do badań, w tym starannego doboru próbek do badań, starannego i dokładnego wykonywania pomiarów, do obliczeń - nie popełnia błędów w tym postepowaniu wymagających kontroli i korekt. W pracy zespołowej wykazuje zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Ashby M.F., Jones D.R.H., Materiały inżynierskie - właściwosci i zastosowania, WNT, Warszawa, 1995, Wyd. II
- Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Materials engineering, science, processing and design, Butterworth-Heinemann Elsevier, Oxford, 2010, 2nd Edition
- Ashby M F., Jones D.R.H., Engineering Materials 1. An Introduction to Properties, Applications and Design, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford, 2010, Third Edition
- Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, Warszawa, 2009, Wyd. III
- Ciszewski A., Radomski T., Szummer A., Materiałoznawstwo, Ofic. Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2003
- Dobrzanski L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe. Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo., WNT, Warszawa, 2006, Wyd. II zmien. i uzupełn.
- Furtak K., Śliwiński J., Materiały budowlane w mostownictwie, WKiŁ, Warszawa, 2004
- Królikowski, Wacław, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, ISBN 978-83-01-16881-0
- Neuhaus H., Budownictwo drewniane. R.1 Materiał budowlany "drewno" s.15-54; R.2 Materiały drewnopochodne s.55-74; R.3 Drewno budowlane s.75-88; R.4 Charakterystyka drewna i materiałów drewnopochodnych w czasie spalania s. 89-97., Polskie Wyd. Techniczne, Rzeszów, 2008, Wyd. I popr.
- Stefańczyk B. [red.], Budownictwo ogólne. Tom 1. Materiały i wyroby budowlane, Arkady, Warszawa, 2008
- Wilks E.S. (Ed.), Industrial polymers handbook. Products, processes, application, Willey-VCH, Weinheim, 2000, Vol. 1-4.
Literatura dodatkowa
- Dobrzański L.A. [red.], Zasady doboru materiałów inżynierskich z kartami charakterystyk, Wyd. Polit. Śląskiej, Gliwice, 2001, Wyd. II zmien. i uzupełn.
- Kłosowska-Wołczkiewicz, Zofia; Królikowski, Wacław; Penczek, Piotr, Nienasycone żywice poliestrowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-204-3667-9
- Poradnik inżyniera mechanika., Praca zbiorowa, WNT, Warszawa, 1968, Tom 1.
- Sax Irving N., Dangerous properties of industrial materials, Van Nostrand Reinhold, New York, 1979, 2nd Ed.
- Tobis, Witold, Budowa i naprawa jachtów z laminatów, Alma-Press, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-7020-433-4