Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Mathcad w obliczeniach inżynierskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mathcad w obliczeniach inżynierskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka: algebra, analiza.
W-2Posługiwanie się komputerem, system operacyjny Windows.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami wybranych metod matematycznych stosowanych w praktyce inżynierskiej.
C-2Zapoznaie studentów z podstawowymi zastosowaniami programu Mathcad do obliczeń inżynierskich.
C-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Mathcad w obliczeniach inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie dokumentów i ich edycja. Formatowanie dokumentów. Wykonywanie prostych obliczeń.2
T-L-2Definiowanie zmiennych skalarnych, wektorowych, zakresowych, macierzowych. Elementarne obliczenia z wykorzystaniem różnych typów zmiennych. Zastosowanie różnych operatorów równości: przypisania wartości globalnej i lokalnej w programie, obliczenia numerycznego, obliczenia symbolicznego, przyrównania logicznego.2
T-L-3Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.2
T-L-4Różniczkowanie i całkowanie numeryczne i symboliczne.1
T-L-5Operacje na wektorach i macierzach.2
T-L-6Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.2
T-L-7Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych metodami numerycznymi i symbolicznymi.3
T-L-8Zastosowanie Mathcada do interpolacji i aproksymacji funkcji.3
T-L-9Zastosowanie Mathcada do symbolicznego przeksztalcania wyrażeń algebraicznych.2
T-L-10Programowanie w Mathcadzie. Pisanie prostych programów.4
T-L-11Przykladowe obliczenia optymalizacyjne.3
T-L-12Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.2
T-L-13Zaliczenie zajęć.2
30
wykłady
T-W-1Podstawy użytkowania programu Mathcad. Tworzenie dokumentu.1
T-W-2Typy i właściwości zmiennych w Mathcadzie. Podstawowe obliczenia numeryczne: wyrażenia algebraiczne, funkcje standardowe, funkcje użytkownika, pochodne, całki. Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.2
T-W-3Operatory i funkcje wektorowe i macierzowe. Operacje na wektorach i macierzach.1
T-W-4Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.1
T-W-5Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych.2
T-W-6Interpolacja i aproksymacja funkcji.2
T-W-7Obliczenia symboliczne: przekształcanie wyrażeń algebraicznych (w tym: upraszczanie, rozwijanie, grupowanie składników), rozwiązywanie równań algebraicznych, różniczkowanie i calkowanie.1
T-W-8Programowanie w Mathcadzie: zmienne lokalne, instrukcje przypisania, instrukcje warunkowe, pętle, wyprowadzanie wyników z programu.2
T-W-9Obliczenia optymalizacyjne.1
T-W-10Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.1
T-W-11Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielne ćwiczenia.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna nauka.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (opcjonalnie) (wyklad i ćwiczenia).
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań z zastosowań Mathcada z użyciem komputera.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_W01
Student zna i rozumie wybrane algorytmy obliczeń matematycznych stosowanych w inżynierii. Zna wybrane rodzaje zmiennych, operatorów i funkcji występujące w Mathcadzie. Wie jak za pomocą programu Mathcad: rozwiązuje się równania algebraiczne, interpoluje i aproksymuje funkcje, programuje, wykonuje wykresy oraz zapisuje się wyniki i wczytuje dane.
IB_1A_W01T1A_W01, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_U01
Student potrafi za pomocą programu Mathcad: rozwiązywać równania algebraiczne, interpolować i aproksymować funkcje, pisać proste programy, optymalizować proste uklady techniczne, wykonywać wykresy oraz zapisywać wyniki obliczeń i wczytywać dane.
IB_1A_U10T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-3T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-3, T-L-11M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
IB_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-W-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_W01
Student zna i rozumie wybrane algorytmy obliczeń matematycznych stosowanych w inżynierii. Zna wybrane rodzaje zmiennych, operatorów i funkcji występujące w Mathcadzie. Wie jak za pomocą programu Mathcad: rozwiązuje się równania algebraiczne, interpoluje i aproksymuje funkcje, programuje, wykonuje wykresy oraz zapisuje się wyniki i wczytuje dane.
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_U01
Student potrafi za pomocą programu Mathcad: rozwiązywać równania algebraiczne, interpolować i aproksymować funkcje, pisać proste programy, optymalizować proste uklady techniczne, wykonywać wykresy oraz zapisywać wyniki obliczeń i wczytywać dane.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malinowski L., Mathcad w obliczeniach inżynierskich, Skrypt elektroniczny, Szczecin, 2014
  2. PTC, Mathcad 15.0 User's Guide, PTC, Needham, MA, USA, 2010
  3. Pietraszek J., Mathcad - ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2002
  4. Sokół M., Mathcad - leksykon kieszonkowy, Helion, Gliwice, 2005
  5. Benker H., Practical Use of Mathcad, Springer, London, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie dokumentów i ich edycja. Formatowanie dokumentów. Wykonywanie prostych obliczeń.2
T-L-2Definiowanie zmiennych skalarnych, wektorowych, zakresowych, macierzowych. Elementarne obliczenia z wykorzystaniem różnych typów zmiennych. Zastosowanie różnych operatorów równości: przypisania wartości globalnej i lokalnej w programie, obliczenia numerycznego, obliczenia symbolicznego, przyrównania logicznego.2
T-L-3Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.2
T-L-4Różniczkowanie i całkowanie numeryczne i symboliczne.1
T-L-5Operacje na wektorach i macierzach.2
T-L-6Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.2
T-L-7Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych metodami numerycznymi i symbolicznymi.3
T-L-8Zastosowanie Mathcada do interpolacji i aproksymacji funkcji.3
T-L-9Zastosowanie Mathcada do symbolicznego przeksztalcania wyrażeń algebraicznych.2
T-L-10Programowanie w Mathcadzie. Pisanie prostych programów.4
T-L-11Przykladowe obliczenia optymalizacyjne.3
T-L-12Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.2
T-L-13Zaliczenie zajęć.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy użytkowania programu Mathcad. Tworzenie dokumentu.1
T-W-2Typy i właściwości zmiennych w Mathcadzie. Podstawowe obliczenia numeryczne: wyrażenia algebraiczne, funkcje standardowe, funkcje użytkownika, pochodne, całki. Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.2
T-W-3Operatory i funkcje wektorowe i macierzowe. Operacje na wektorach i macierzach.1
T-W-4Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.1
T-W-5Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych.2
T-W-6Interpolacja i aproksymacja funkcji.2
T-W-7Obliczenia symboliczne: przekształcanie wyrażeń algebraicznych (w tym: upraszczanie, rozwijanie, grupowanie składników), rozwiązywanie równań algebraicznych, różniczkowanie i calkowanie.1
T-W-8Programowanie w Mathcadzie: zmienne lokalne, instrukcje przypisania, instrukcje warunkowe, pętle, wyprowadzanie wyników z programu.2
T-W-9Obliczenia optymalizacyjne.1
T-W-10Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.1
T-W-11Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielne ćwiczenia.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna nauka.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-1_W01Student zna i rozumie wybrane algorytmy obliczeń matematycznych stosowanych w inżynierii. Zna wybrane rodzaje zmiennych, operatorów i funkcji występujące w Mathcadzie. Wie jak za pomocą programu Mathcad: rozwiązuje się równania algebraiczne, interpoluje i aproksymuje funkcje, programuje, wykonuje wykresy oraz zapisuje się wyniki i wczytuje dane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W01posiada wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą algebrę, geometrię, analizę, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowanej, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: 1) formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, 2) opisu matematycznego zjawisk i procesów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, 3) opisu wielkości fizycznych będących zmiennymi losowymi, 4) wnioskowania i projektowania probabilistycznego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami wybranych metod matematycznych stosowanych w praktyce inżynierskiej.
C-2Zapoznaie studentów z podstawowymi zastosowaniami programu Mathcad do obliczeń inżynierskich.
Treści programoweT-W-1Podstawy użytkowania programu Mathcad. Tworzenie dokumentu.
T-W-2Typy i właściwości zmiennych w Mathcadzie. Podstawowe obliczenia numeryczne: wyrażenia algebraiczne, funkcje standardowe, funkcje użytkownika, pochodne, całki. Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.
T-W-3Operatory i funkcje wektorowe i macierzowe. Operacje na wektorach i macierzach.
T-W-4Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.
T-W-5Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych.
T-W-6Interpolacja i aproksymacja funkcji.
T-W-7Obliczenia symboliczne: przekształcanie wyrażeń algebraicznych (w tym: upraszczanie, rozwijanie, grupowanie składników), rozwiązywanie równań algebraicznych, różniczkowanie i calkowanie.
T-W-8Programowanie w Mathcadzie: zmienne lokalne, instrukcje przypisania, instrukcje warunkowe, pętle, wyprowadzanie wyników z programu.
T-W-9Obliczenia optymalizacyjne.
T-W-10Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.
Metody nauczaniaM-1Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (opcjonalnie) (wyklad i ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-1_U01Student potrafi za pomocą programu Mathcad: rozwiązywać równania algebraiczne, interpolować i aproksymować funkcje, pisać proste programy, optymalizować proste uklady techniczne, wykonywać wykresy oraz zapisywać wyniki obliczeń i wczytywać dane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Mathcad w obliczeniach inżynierskich.
Treści programoweT-L-1Tworzenie dokumentów i ich edycja. Formatowanie dokumentów. Wykonywanie prostych obliczeń.
T-L-2Definiowanie zmiennych skalarnych, wektorowych, zakresowych, macierzowych. Elementarne obliczenia z wykorzystaniem różnych typów zmiennych. Zastosowanie różnych operatorów równości: przypisania wartości globalnej i lokalnej w programie, obliczenia numerycznego, obliczenia symbolicznego, przyrównania logicznego.
T-L-4Różniczkowanie i całkowanie numeryczne i symboliczne.
T-L-5Operacje na wektorach i macierzach.
T-L-6Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.
T-L-7Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych metodami numerycznymi i symbolicznymi.
T-L-8Zastosowanie Mathcada do interpolacji i aproksymacji funkcji.
T-L-9Zastosowanie Mathcada do symbolicznego przeksztalcania wyrażeń algebraicznych.
T-L-10Programowanie w Mathcadzie. Pisanie prostych programów.
T-L-12Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.
T-L-3Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.
T-L-11Przykladowe obliczenia optymalizacyjne.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań z zastosowań Mathcada z użyciem komputera.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-1_K01Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami wybranych metod matematycznych stosowanych w praktyce inżynierskiej.
C-2Zapoznaie studentów z podstawowymi zastosowaniami programu Mathcad do obliczeń inżynierskich.
Treści programoweT-W-1Podstawy użytkowania programu Mathcad. Tworzenie dokumentu.
Metody nauczaniaM-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (opcjonalnie) (wyklad i ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0