Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów produkcyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie procesów produkcyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | statystyka |
W-3 | organizacja produkcji |
W-4 | podstawy technologii budowy statków. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Procedury modelowania procesów produkcyjnych. |
C-2 | Zastosowanie modeli procesów produkcyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zastosowanie narzędzi statystycznych do analizy procesów produkcyjnych. | 5 |
T-A-2 | Matematyczny opis procesów produkcyjnych. | 3 |
T-A-3 | Procedury modelowania. | 5 |
T-A-4 | Możliwości wykorzystania modeli procesów produkcyjnych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Terminologia i pojęcia podstawowe. | 3 |
T-W-2 | Elementy teorii jakości. | 2 |
T-W-3 | Wprowadzenie w zagadnienia procesów modelowania. | 2 |
T-W-4 | Modelowanie matematyczne. | 5 |
T-W-5 | Własności i charakterystyki procesu produkcyjnego związane z analizą ekonomiczną. | 4 |
T-W-6 | Zastosowanie metod statystycznych oraz ekonometrycznych w modelowaniu produkcji. | 12 |
T-W-7 | Modelowanie produkcji a zarządzanie jakością. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 23 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: metody podające oraz problemowe. |
M-2 | Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O02-1_W22 Student ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych | O_1A_W22 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O02-1_U13 Student potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzy-stać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi | O_1A_U13 | T1A_U16 | InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O02-1_W22 Student ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O02-1_U13 Student potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzy-stać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje |
Literatura podstawowa
- Hryniewicz O., Nowoczesne metody statystycznego sterowania jakością, Omni-tech Press, Warszawa, 1996
- Rutkowski R., Modelowanie systemów kontroli geometrycznej prefabrykacji i montażŜu konstrukcji okrętowych, Transport zintegrowany, Materiały VII Konferencji Okrętownictwo i Oceanotechnika, Międzyzdroje, 2004
- Rutkowski R., Modelowanie systemów kontroli geometrycznej przestrzennych konstrukcji stalowych w aspekcie wymaganych standardów dokładnościowych, Politechnika Szczecińska, Wydział Techniki Morskiej, Szczecin, 2005, Rozprawa Doktorska
- Tarnowski W., Wspomaganie komputerowe CAD CAM, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997