Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Współczesne technologie w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne technologie w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,20,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,80,41zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy dotyczącej mechanizmów funkcjonowania transportu oraz technologii przewozowych i ich znaczenia w łańcuchach dostaw
C-2Uzyskanie umiejetnosci analizy i zastosowania określonych technologii procesów -przewozowego i ładunkowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gospodarowanie w poszczególnych gałęziach transportu3
T-A-2Czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii przewozowych i przeładunkowych3
T-A-3Ekonomiczne aspekty przewozu ładunków i pasażerów2
T-A-4Uwarunkowania technologiczne rozwoju systemu transportowego2
T-A-5Zintegrowany łańcuch dostaw3
T-A-6Kolokwia zaliczeniowe2
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i formy organizacyjne transportu2
T-W-2Potrzeby i usługi transportowe1
T-W-3Procesy produkcyjne w transporcie2
T-W-4Pojęcie technologii i procesu technologicznego2
T-W-5Technologie procesów przewozowych3
T-W-6Technologie procesów ładunkowych3
T-W-7Techniczno-funkcjonalne aspekty transportu lądowego i wodnego.3
T-W-8Organizacyjno-prawne aspekty transportu lądowego i wodnego.3
T-W-9Udział poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ruchu towarowego i pasażerskiego.2
T-W-10Problematyka funkcjonowania i kierunki rozwoju transportu w Unii Europejskiej2
T-W-11Innowacyjne rozwiązania w transporcie3
T-W-12Wybrane technologie przewozu i przeładunku w transporcie zintegrowanym.3
T-W-13Zaliczenie formy zajęć1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów3
A-A-3Studiowanie literatury2
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treśći wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia z danej partii materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B12_W01
Student ma wiedzę dotyczącą współczesnych technologii procesów ładunkowych i przewozowych w poszczególnych gałęziach transportu
TR_1A_W05, TR_1A_W06, TR_1A_W08, TR_1A_W07T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B12_U01
Student potrafi określić czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii w transporcie
TR_1A_U13T1A_U13InzA_U05C-2T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B12_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu
TR_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-2T-A-3, T-A-2, T-A-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B12_W01
Student ma wiedzę dotyczącą współczesnych technologii procesów ładunkowych i przewozowych w poszczególnych gałęziach transportu
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B12_U01
Student potrafi określić czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii w transporcie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B12_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Mindur L., Technologie transportowe, ITeE-PIB, Warszawa-Radom, 2014
  2. Filina-Dawidowicz L., Kaup M., Wiktorowska-Jasik A., Zintegrowany transport wodny i lądowy, ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2014
  3. Mendyk E., Ekonomika transportu, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań, 2009
  4. Prochowski L., Żuchowski A., Technika transportu ładunków, Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009
  5. Koźlak A., Ekonomika transportu Teoria i praktyka gospodarcza, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2008
  6. Długosz J., Nowoczesne technologie w logistyce, PWE, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kujawa J., Organizacja i technika transportu morskiego, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2005
  2. Ficoń K., Logistyka morska Statki, porty, spedycja, Bel Studio Sp. z o.o., Warszawa, 2010
  3. Tomanek R., Funkcjonownaie transportu, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice, 2004
  4. Zalewski P. i inni, Technologia transportu kolejowego, WKŁ, Warszawa, 2004
  5. Kulczyk J., Winter J., Śródladowy transport wodny, OWPW, Wrocław, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gospodarowanie w poszczególnych gałęziach transportu3
T-A-2Czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii przewozowych i przeładunkowych3
T-A-3Ekonomiczne aspekty przewozu ładunków i pasażerów2
T-A-4Uwarunkowania technologiczne rozwoju systemu transportowego2
T-A-5Zintegrowany łańcuch dostaw3
T-A-6Kolokwia zaliczeniowe2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i formy organizacyjne transportu2
T-W-2Potrzeby i usługi transportowe1
T-W-3Procesy produkcyjne w transporcie2
T-W-4Pojęcie technologii i procesu technologicznego2
T-W-5Technologie procesów przewozowych3
T-W-6Technologie procesów ładunkowych3
T-W-7Techniczno-funkcjonalne aspekty transportu lądowego i wodnego.3
T-W-8Organizacyjno-prawne aspekty transportu lądowego i wodnego.3
T-W-9Udział poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ruchu towarowego i pasażerskiego.2
T-W-10Problematyka funkcjonowania i kierunki rozwoju transportu w Unii Europejskiej2
T-W-11Innowacyjne rozwiązania w transporcie3
T-W-12Wybrane technologie przewozu i przeładunku w transporcie zintegrowanym.3
T-W-13Zaliczenie formy zajęć1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów3
A-A-3Studiowanie literatury2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B12_W01Student ma wiedzę dotyczącą współczesnych technologii procesów ładunkowych i przewozowych w poszczególnych gałęziach transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
TR_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych i logistycznych, zna i rozumie zasady ich projektowania i analizy oraz zna i rozumie zasady gospodarki materiałowej
TR_1A_W08ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy dotyczącej mechanizmów funkcjonowania transportu oraz technologii przewozowych i ich znaczenia w łańcuchach dostaw
Treści programoweT-W-5Technologie procesów przewozowych
T-W-1Klasyfikacja i formy organizacyjne transportu
T-W-3Procesy produkcyjne w transporcie
T-W-9Udział poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ruchu towarowego i pasażerskiego.
T-W-10Problematyka funkcjonowania i kierunki rozwoju transportu w Unii Europejskiej
T-W-4Pojęcie technologii i procesu technologicznego
T-W-12Wybrane technologie przewozu i przeładunku w transporcie zintegrowanym.
T-W-6Technologie procesów ładunkowych
T-W-2Potrzeby i usługi transportowe
T-W-8Organizacyjno-prawne aspekty transportu lądowego i wodnego.
T-W-7Techniczno-funkcjonalne aspekty transportu lądowego i wodnego.
T-W-11Innowacyjne rozwiązania w transporcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treśći wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B12_U01Student potrafi określić czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie umiejetnosci analizy i zastosowania określonych technologii procesów -przewozowego i ładunkowego
Treści programoweT-A-5Zintegrowany łańcuch dostaw
T-A-4Uwarunkowania technologiczne rozwoju systemu transportowego
T-A-3Ekonomiczne aspekty przewozu ładunków i pasażerów
T-A-1Gospodarowanie w poszczególnych gałęziach transportu
T-A-2Czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii przewozowych i przeładunkowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia z danej partii materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B12_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie umiejetnosci analizy i zastosowania określonych technologii procesów -przewozowego i ładunkowego
Treści programoweT-A-3Ekonomiczne aspekty przewozu ładunków i pasażerów
T-A-2Czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii przewozowych i przeładunkowych
T-A-4Uwarunkowania technologiczne rozwoju systemu transportowego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia z danej partii materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.