Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Typek <Janusz.Typek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkosci fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym świecie).
W-2Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy).
W-3Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i programem komputerowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i opracowania danych pomiarowych
C-3Nauczyć pracować w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaliczenie zajęć.1
T-L-2Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych2
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczen laboratoryjnych i ich zaliczenie12
15
wykłady
T-W-1Analiza niepewnosci pomiarowych2
T-W-2Ruch drgajacy, fale, rodzaje fal (wodne, akustyczne, elektromagnetyczne).5
T-W-3Zjawiska falowe (interferencja, dyfrakcja, polaryzacja).4
T-W-4Elementy fizyki współczesnej.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowanie wyników pomiarów35
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Zaliczenie pisemne2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B04_W01
Absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki
TR_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B04_U01
Absolwent potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty
TR_1A_U11, TR_1A_U09T1A_U08, T1A_U10InzA_U01, InzA_U03C-2T-L-1, T-W-1, T-L-3, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B04_K01
Absolwent potrafi współdziałać w grupie i rozumie społeczne aspekty zdobywanej wiedzy
TR_1A_K07, TR_1A_K04T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07InzA_K01C-3T-L-1, T-L-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B04_W01
Absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki
2,0Nie zna w zadowalającym stopniu podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej
3,0Wykazuje się wystarczającą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej
3,5Wykazuje się słabą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej
4,0Wykazuje się dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej
4,5Wykazuje się dość dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej
5,0Wykazuje się bardzo dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B04_U01
Absolwent potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty
2,0Absolwent nie potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacji o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
3,0Absolwent potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
3,5Absolwent słabo interpretuje informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
4,0Absolwent potrafi dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
4,5Absolwent potrafi dość dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
5,0Absolwent potrafi bardzo dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B04_K01
Absolwent potrafi współdziałać w grupie i rozumie społeczne aspekty zdobywanej wiedzy
2,0Absolwent nie rozumie wystarczająco społecznych aspektów praktycznych stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
3,0Absolwent rozumie wystarczająco społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
3,5Absolwent słabo rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
4,0Absolwent dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
4,5Absolwent dość dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
5,0Absolwent bardzo dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, PWN, Warszawa, 1989
  2. T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  3. I. Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, czesc II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. J. Typek, Materiały internetowe, http://typjan.zut.edu.pl, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaliczenie zajęć.1
T-L-2Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych2
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczen laboratoryjnych i ich zaliczenie12
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza niepewnosci pomiarowych2
T-W-2Ruch drgajacy, fale, rodzaje fal (wodne, akustyczne, elektromagnetyczne).5
T-W-3Zjawiska falowe (interferencja, dyfrakcja, polaryzacja).4
T-W-4Elementy fizyki współczesnej.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowanie wyników pomiarów35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Zaliczenie pisemne2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B04_W01Absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do: 1) pomiaru podstawowych wielkości fizycznych; 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w przyrodzie; 3) analizowania zagadnień technicznych w oparciu o prawa fizyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i opracowania danych pomiarowych
Treści programoweT-W-4Elementy fizyki współczesnej.
T-W-3Zjawiska falowe (interferencja, dyfrakcja, polaryzacja).
T-W-2Ruch drgajacy, fale, rodzaje fal (wodne, akustyczne, elektromagnetyczne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna w zadowalającym stopniu podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej
3,0Wykazuje się wystarczającą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej
3,5Wykazuje się słabą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej
4,0Wykazuje się dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej
4,5Wykazuje się dość dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej
5,0Wykazuje się bardzo dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym ruch falowy i elementy fizyki współczesnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B04_U01Absolwent potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i opracowania danych pomiarowych
Treści programoweT-L-1Zaliczenie zajęć.
T-W-1Analiza niepewnosci pomiarowych
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczen laboratoryjnych i ich zaliczenie
T-L-2Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacji o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
3,0Absolwent potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
3,5Absolwent słabo interpretuje informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
4,0Absolwent potrafi dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
4,5Absolwent potrafi dość dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
5,0Absolwent potrafi bardzo dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B04_K01Absolwent potrafi współdziałać w grupie i rozumie społeczne aspekty zdobywanej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Nauczyć pracować w zespole.
Treści programoweT-L-1Zaliczenie zajęć.
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczen laboratoryjnych i ich zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie rozumie wystarczająco społecznych aspektów praktycznych stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
3,0Absolwent rozumie wystarczająco społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
3,5Absolwent słabo rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
4,0Absolwent dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
4,5Absolwent dość dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
5,0Absolwent bardzo dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.