Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Żelazny <Katarzyna.Zelazny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu użytkownia i zastosowania komputerów |
W-2 | Podstawowe umiejętności posługiwania się systemem operacyjnym Windows, przetwarzania tekstów, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego oraz pojęcia baz danych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność rozwiązywania zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych, z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi arkusza kalkulacyjnego. |
C-2 | Umiejętność praktycznego zarządzania zasobami danych. |
C-3 | Umiejętność pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonywanie obliczeń inżynierskich (praca z wieloma arkuszami, dane tabelaryczne) z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi arkusza kalkulacyjnego | 2 |
T-L-2 | Tworzenie i formatowanie różnych typów wykresów do prezentacji i interpretacji otrzymanych wyników oraz błędów pomiarów. Analiza regresyjna. | 2 |
T-L-3 | Tworzenie dokumentów tekstowych prezentujących otrzymane wyniki eksperymentów z wykorzystaniem technik umieszczania obiektów tworzonych w innych aplikacjach. | 2 |
T-L-4 | Kolokwium sprawdzające | 2 |
T-L-5 | Rozwiązywanie zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych z zakresu problematyki transpotowej, z wykorzystaniem zaawansowanych funcji arkusza kalkulacyjnego. | 10 |
T-L-6 | Relacyjne bazy danych (projektowanie, tworzenie w postaci aplikacji) do przechowywania i wykorzystywania informacji dotyczących zgadnień transportowych. | 10 |
T-L-7 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zajęć | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie materiałów na zajęcia | 8 |
A-L-5 | Przygotowanie się do zaliczenia | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne przy stanowisku komputerowym |
M-2 | Praca grupowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych materiałów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B09_W01 Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień transportowych | TR_1A_W03 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-L-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B09_U01 Student powinien wykazać się umiejętnościami posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej | TR_1A_U08 | T1A_U07 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3 | M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B09_K01 Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | TR_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-3 | T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B09_W01 Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień transportowych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych |
3,0 | Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu pracy w systemie operacyjnym, podstawowych pojęć dotyczących sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu organizacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych. | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych i aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych. | |
5,0 | Student posiada w pełni wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B09_U01 Student powinien wykazać się umiejętnościami posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej | 2,0 | Student nie posiada umiejętności posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
3,0 | Student potrafi wykorzystać postawowe typy wykresów, opracować dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów bez możliwości ich analizy, stworzyć relacyjną bazę danych według wskazanego projektu, rozwiązywać proste zadania inżynierskie. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów, opracować dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów z możliwością ich analizy, stworzyć relacyjną bazę danych według wskazanego projektu oraz wykorzystać zawarte w niej informacje, rozwiązywać proste zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracować dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów z możliwością ich analizy, zaprojektować i stworzyć relacyjną bazę danych i wykorzystać zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracować dokument prezentujący wyniki i błędy z otrzymanych eksperymentów z możliwością ich analizy, zaprojektować i stworzyć relacyjną bazę danych w postaci aplikacji oraz wykorzystać i zaprezentować zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne z samodzielnym tworzeniem modelu obiektu. | |
5,0 | Student potrafi w pełni wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracować dokument prezentujący wyniki i błędy z otrzymanych eksperymentów z możliwością ich analizy, zaprojektować i stworzyć relacyjną bazę danych w postaci aplikacji oraz wykorzystać i zaprezentować zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne z samodzielnym tworzeniem modelu obiektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B09_K01 Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
3,0 | Student potrafi realizować zadania w grupie ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania. | |
3,5 | Student potrafi realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania. | |
4,0 | Student potrafi organizować i realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania. | |
4,5 | Student potrafi organizować i zaproponować własne pomysły przy realizacji zadań w grupie oraz jest odpowiedzialny za realizowane wspólnie zadanie. | |
5,0 | Student potrafi organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie oraz jest odpowiedzialny za realizowane wspólnie zadanie. |
Literatura podstawowa
- Dec Z., ABC.. Worda 2000, Edition 2000, Kraków, 2000
- Czajkowski M., Poznajemy ...Excela 2000, Edition 2000, Kraków, 2000
- Kuciński K., Poznajemy...Accessa 2000, Edition 2000, Kraków, 2000
- Stachurski A., Wprowadzenie do optymalizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Cassel P., Eddy C., Access - Baza danych dla każdego, Helion, Gliwice, 1999