Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym

Sylabus przedmiotu Terminale paliw ciekłych i gazowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Terminale paliw ciekłych i gazowych
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,67egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z podstaw konstrukcji maszyn.
W-2Wiadomości z podstaw oceanotechniki oraz budowy obiektów oceanotechnicznych.
W-3Wiadomości dotyczące właściwości paliw ciekłych i gazowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą procesów morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacjami bezpiecznego ich przeładunku i transportu.
C-2Zapoznanie studentów z budową, organizacją i wyposażeniem oraz procedurami i operacjami przeładunkowymi w morskich terminalach paliwowych.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych, w tym z oceną cyklu ich życia.
C-4Ukształtowanie umiejętności opracowania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
C-5Ukształtowanie umiejętności prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw.
C-6Ukształtowanie umiejętności oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady projektowania terminali paliwowych.2
T-A-2Analiza przepisów dotyczących wyposażenia i zasad bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych.2
T-A-3Obliczenia rurociągów przesyłowych i przeładunkowych.2
T-A-4Dobór pomp i sprężarek.2
T-A-5Techniki praktycznego planowania operacji przeładunkowych.2
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).3
T-A-7Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Pozyskiwanie ropy i gazu – etap produkcji, platformy wydobywcze, systemy FPSO, systemy kotwicznego i dynamicznego pozycjonowania, oddziaływanie środowiska, zabezpieczenie operacji podwodnych.5
T-W-2Operacje transportu ropy i gazu, techniki przeładunku i magazynowania w terminalach, transport rurociągami, operacje specjalne.5
T-W-3Terminale przeładunkowe offshore ropy naftowej i produktów jej przetwarzania: organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe.6
T-W-4Terminale produktowe i odbiorcze, m.in. LNG i LPG: projektowanie i budowa, organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe, system zawracania oparów, regazyfikacja LNG.6
T-W-5Zasady bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych. Czynniki zagrożenia terminali paliwowych: pożar, wybuch, zagrożenie środowiska, zagrożenie terrorystyczne, inne. Metody zabezpieczeń i instalacje techniczne do zabezpieczenia terminali paliwowych.5
T-W-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych w odniesieniu do morskich terminali paliwowych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment).3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie prac kontrolnych.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.17
A-W-3Udział w egzaminie.3
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami audytoryjnymi.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-08_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować procesy morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacje bezpiecznego ich transportu, zna budowę, organizację i wyposażenie różnego typu morskich terminali paliwowych i potrafi omówić realizowane w nich procedury i operacje przeładunkowe, jak również zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych oraz metody oceny cyklu życia obiektów technicznych, jakimi są morskie terminale paliwowe.
TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W10, TR_2A_W13T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6M-3, M-2, M-1S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-08_U01
Student posiada umiejętności: - opracowywania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów, - prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw, - oceny i doboru odpowiednich metod i narzędzi, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie projektowania terminali paliwowych, - oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
TR_2A_U08, TR_2A_U16, TR_2A_U11, TR_2A_U13T2A_U07, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U18InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07C-6, C-4, C-5T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-W-4, T-W-6M-2, M-5, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-08_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących pozyskiwania ropy naftowej i gazu ze środowiska morskiego oraz ich przeładunku i transportu ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
TR_2A_K04, TR_2A_K07, TR_2A_K02T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07InzA2_K01C-3, C-6, C-1, C-4, C-5, C-2T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-3, M-2, M-5, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-08_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować procesy morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacje bezpiecznego ich transportu, zna budowę, organizację i wyposażenie różnego typu morskich terminali paliwowych i potrafi omówić realizowane w nich procedury i operacje przeładunkowe, jak również zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych oraz metody oceny cyklu życia obiektów technicznych, jakimi są morskie terminale paliwowe.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-08_U01
Student posiada umiejętności: - opracowywania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów, - prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw, - oceny i doboru odpowiednich metod i narzędzi, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie projektowania terminali paliwowych, - oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-08_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących pozyskiwania ropy naftowej i gazu ze środowiska morskiego oraz ich przeładunku i transportu ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Cydejko J., Puchalski J., Rutkowski G., Statki i technologie off-shore w zarysie, Trademar, Gdynia, 2011
  2. Wiewióra A., Wesołek Z., Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 2007
  3. Materiały z Sympozjum, Lokalizacja Gazoportu LNG w Świnoujściu, Urząd Morski w Szczecinie, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Magda W., Rurociągi podmorskie - zasady projektowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
  2. Michałowski W. S., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Wydawnictwo Fundacja Odysseum, Warszawa, 2005
  3. Surygała J., Ropa naftowa a środowisko przyrodnicze, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
  4. Polska norma, PN-EN 1532: Instalacje i urządzenia do skroplonego gazu ziemnego. Podłączenie metanowca do instalacji lądowych, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2007
  5. Polska Norma, PN-EN 1474: Instalacje i urządzenia do skroplonego gazu ziemnego. Projektowanie i badania nalewaków załadowczych i wyładowczych, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady projektowania terminali paliwowych.2
T-A-2Analiza przepisów dotyczących wyposażenia i zasad bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych.2
T-A-3Obliczenia rurociągów przesyłowych i przeładunkowych.2
T-A-4Dobór pomp i sprężarek.2
T-A-5Techniki praktycznego planowania operacji przeładunkowych.2
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).3
T-A-7Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pozyskiwanie ropy i gazu – etap produkcji, platformy wydobywcze, systemy FPSO, systemy kotwicznego i dynamicznego pozycjonowania, oddziaływanie środowiska, zabezpieczenie operacji podwodnych.5
T-W-2Operacje transportu ropy i gazu, techniki przeładunku i magazynowania w terminalach, transport rurociągami, operacje specjalne.5
T-W-3Terminale przeładunkowe offshore ropy naftowej i produktów jej przetwarzania: organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe.6
T-W-4Terminale produktowe i odbiorcze, m.in. LNG i LPG: projektowanie i budowa, organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe, system zawracania oparów, regazyfikacja LNG.6
T-W-5Zasady bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych. Czynniki zagrożenia terminali paliwowych: pożar, wybuch, zagrożenie środowiska, zagrożenie terrorystyczne, inne. Metody zabezpieczeń i instalacje techniczne do zabezpieczenia terminali paliwowych.5
T-W-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych w odniesieniu do morskich terminali paliwowych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment).3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie prac kontrolnych.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.17
A-W-3Udział w egzaminie.3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-08_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować procesy morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacje bezpiecznego ich transportu, zna budowę, organizację i wyposażenie różnego typu morskich terminali paliwowych i potrafi omówić realizowane w nich procedury i operacje przeładunkowe, jak również zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych oraz metody oceny cyklu życia obiektów technicznych, jakimi są morskie terminale paliwowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W13ma uporządkowaną wiedzę z wybranych obszarów ładunkoznawstwa, w tym zna właściwości ładunków, techniki ich składowania i transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawami bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych, w tym z oceną cyklu ich życia.
C-1Zapoznanie studentów z istotą procesów morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacjami bezpiecznego ich przeładunku i transportu.
C-2Zapoznanie studentów z budową, organizacją i wyposażeniem oraz procedurami i operacjami przeładunkowymi w morskich terminalach paliwowych.
Treści programoweT-W-5Zasady bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych. Czynniki zagrożenia terminali paliwowych: pożar, wybuch, zagrożenie środowiska, zagrożenie terrorystyczne, inne. Metody zabezpieczeń i instalacje techniczne do zabezpieczenia terminali paliwowych.
T-W-1Pozyskiwanie ropy i gazu – etap produkcji, platformy wydobywcze, systemy FPSO, systemy kotwicznego i dynamicznego pozycjonowania, oddziaływanie środowiska, zabezpieczenie operacji podwodnych.
T-W-3Terminale przeładunkowe offshore ropy naftowej i produktów jej przetwarzania: organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe.
T-W-2Operacje transportu ropy i gazu, techniki przeładunku i magazynowania w terminalach, transport rurociągami, operacje specjalne.
T-W-4Terminale produktowe i odbiorcze, m.in. LNG i LPG: projektowanie i budowa, organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe, system zawracania oparów, regazyfikacja LNG.
T-W-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych w odniesieniu do morskich terminali paliwowych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment).
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami audytoryjnymi.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-08_U01Student posiada umiejętności: - opracowywania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów, - prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw, - oceny i doboru odpowiednich metod i narzędzi, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie projektowania terminali paliwowych, - oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia dostrzegając ich ograniczenia
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
C-4Ukształtowanie umiejętności opracowania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
C-5Ukształtowanie umiejętności prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw.
Treści programoweT-A-1Zasady projektowania terminali paliwowych.
T-A-4Dobór pomp i sprężarek.
T-A-3Obliczenia rurociągów przesyłowych i przeładunkowych.
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
T-A-5Techniki praktycznego planowania operacji przeładunkowych.
T-A-2Analiza przepisów dotyczących wyposażenia i zasad bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych.
T-W-4Terminale produktowe i odbiorcze, m.in. LNG i LPG: projektowanie i budowa, organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe, system zawracania oparów, regazyfikacja LNG.
T-W-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych w odniesieniu do morskich terminali paliwowych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment).
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami audytoryjnymi.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-08_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących pozyskiwania ropy naftowej i gazu ze środowiska morskiego oraz ich przeładunku i transportu ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawami bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych, w tym z oceną cyklu ich życia.
C-6Ukształtowanie umiejętności oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
C-1Zapoznanie studentów z istotą procesów morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacjami bezpiecznego ich przeładunku i transportu.
C-4Ukształtowanie umiejętności opracowania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
C-5Ukształtowanie umiejętności prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw.
C-2Zapoznanie studentów z budową, organizacją i wyposażeniem oraz procedurami i operacjami przeładunkowymi w morskich terminalach paliwowych.
Treści programoweT-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
T-A-5Techniki praktycznego planowania operacji przeładunkowych.
T-A-2Analiza przepisów dotyczących wyposażenia i zasad bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych.
T-W-5Zasady bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych. Czynniki zagrożenia terminali paliwowych: pożar, wybuch, zagrożenie środowiska, zagrożenie terrorystyczne, inne. Metody zabezpieczeń i instalacje techniczne do zabezpieczenia terminali paliwowych.
T-W-1Pozyskiwanie ropy i gazu – etap produkcji, platformy wydobywcze, systemy FPSO, systemy kotwicznego i dynamicznego pozycjonowania, oddziaływanie środowiska, zabezpieczenie operacji podwodnych.
T-W-2Operacje transportu ropy i gazu, techniki przeładunku i magazynowania w terminalach, transport rurociągami, operacje specjalne.
T-W-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych w odniesieniu do morskich terminali paliwowych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment).
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami audytoryjnymi.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny