Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Prawo administracyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo administracyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Jednostka zewnętrzna | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Justyna Wojciechowska <radcaprawny@onet.com.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przygotowanie charkterystyczne dla absolwenta szkoły średniej z dyplomem maturalnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu prawa administracyjnego |
C-2 | Wykształcenie umiejętności posługiwania się aktami prawnymi oraz przygotowanie do praktycznego wykorzystywania uregulowań prawnych z zakresu prawa administracyjnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia wstępne: pojęcie i podział prawa administracyjnego. Stosunek administracyjnoprawny i jego elementy, sytuacja administracyjnoprawna, zasady prawa administracyjnego i inne podstawowe pojęcia prawa administracyjnego. | 2 |
T-W-2 | Źródła prawa administracyjnego – pojęcie i system źródeł, ustawa jako źródło określające prawa i obowiązki jednostek oraz kompetencje organu administracji publicznej. Rozporządzenia – organy uprawnione do ich ustanawiania; wytyczne ustawowe do wydania rozporządzenia, charakter norm zawartych w rozporządzeniu. Akty prawa miejscowego. Źródła prawa wewnętrznie obowiązującego. | 1 |
T-W-3 | Administracja rządowa: Prezydent RP, organy centralne podległe Sejmowi RP, Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów, terenowa administracja rządowa – wojewoda, administracja zespolona i administracja niezespolona. | 1 |
T-W-4 | Samorząd – istota, pojęcie, zadania i funkcje samorządu. Samorząd terytorialny – podstawy, podmioty, zadania jednostek samorządu terytorialnego, ustrój samorządu terytorialnego gmina, powiat, województwo. Nadzór nad samorządem terytorialnym. | 1 |
T-W-5 | Postępowanie administracyjne – kodeks postępowania administracyjnego, w tym: zasady postępowania administracyjnego, organ administracyjny, obowiązki organu administracyjnego, strony postępowania, tryb wydawania decyzji, zaskarżanie decyzji, nadzwyczajne tryby: stwierdzenie nieważności, wznowienie postępowania, skargi i wnioski. | 9 |
T-W-6 | Sądownictwo administracyjne, w tym sądowa kontrola administracji, przedmiot i zakres kontroli, podmioty, skarga, dwuinstancyjność orzekania. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Wysłuchanie wykładu | 15 |
A-W-2 | Praca własna nad literaturą przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
A-W-5 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Interaktywny wykład |
M-2 | Własna praca studenta nakierowana na samouczenie i samodzilen przygotowywanie analiz sytuacji prawnej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A02a_W01 Znajomość prawa administracyjnego w zakresie tematyki objętej treściami przedmiotu, w szczególności Kodeksu postępowania administracyjnego | Ch_2A_W08, Ch_2A_W13 | X2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A02a_U01 Rozumie podstawowe założenia prawa administracyjnego oraz umie korzystać z aktów prawnych w których prawo to jest zapisane | Ch_2A_U03, Ch_2A_U10 | X2A_U03 | InzA2_U03 | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A02a_K01 Posiadają podstawową więdzę i umiejętniości w zakresie prawa administracyjnego, potrafi wykorzystywać je w codziennej działalności inżynierskiej, zarówno w zakładzie przemysłowym jak i poza nim, przyjmując optymane satanowisko i postawę | Ch_2A_K01, Ch_2A_K05, Ch_2A_K06 | X2A_K01, X2A_K05, X2A_K06 | InzA2_K01 | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A02a_W01 Znajomość prawa administracyjnego w zakresie tematyki objętej treściami przedmiotu, w szczególności Kodeksu postępowania administracyjnego | 2,0 | Nie spełnia wymogów na ocene dostateczną |
3,0 | Student opanował 65% założonego programu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A02a_U01 Rozumie podstawowe założenia prawa administracyjnego oraz umie korzystać z aktów prawnych w których prawo to jest zapisane | 2,0 | Nie spełnia wymogów na ocene dostateczną |
3,0 | Student opanował 65% założonego programu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A02a_K01 Posiadają podstawową więdzę i umiejętniości w zakresie prawa administracyjnego, potrafi wykorzystywać je w codziennej działalności inżynierskiej, zarówno w zakładzie przemysłowym jak i poza nim, przyjmując optymane satanowisko i postawę | 2,0 | Nie spełnia wymogów na ocene dostateczną |
3,0 | Student opanował 65% założonego programu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Patrycja Joanna Suwaj, PRAWO ADMINISTRACYJNE, Internet, http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CEEQFjAD&url=ftp%3A%2F%2Fftp.wsap.edu.pl%2Fwykladowcy%2FSUWAJ_PATRYCJA%2FPrawo_administracyjne_WSAP.pdf&ei=srXjUsHmLqSd7gbLsIGwCQ&usg=AFQjCNGeFwYwNhOj18JZMWUbYU_uynXeZw&bvm=bv.59930103,d.ZGU
- SEJM RP, Kodeks postępowania administracyjnego, Premier Rzczypostolitej Polskiej, 2011, Dz.U. 2013 nr 0 poz. 267, http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2013
- SEJM RP, Kodeks postępowania administracyjnego, Prezes Rady Ministrów, 2013, Dz.U. 2013 nr 0 poz. 26, http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2013
- Zbigniew Kmieciak, Ogólne zasady prawa i postępowania administracyjneg, Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa, 2000