Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Chemia krzemu i jego związków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia krzemu i jego związków | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem związków krzemu w przyrodzie, kulturze materialnej czlowieka oraz współczesnej technologii. |
C-2 | Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą organicznych związków krzemu. |
C-3 | Zapoznanie studentów z klasyfikacją oraz strukturami spotykanymi w monokrzemianach, oligokrzemianach, krzemianach łańcuchowych, warstwowych i szkieletowych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z najnowszą wiedzą dotyczącą glinokrzemianów. |
C-5 | Zapoznanie studentów z klasyfikacją, syntezą, typami struktur oraz właściwościami i zastosowaniem zeolitów. |
C-6 | Zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi szkieł kwarcowych i krzemianowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do chemii krzemu. Znaczenie związków krzemu w przyrodzie, kulturze materialnej człowieka oraz współczesnej technologii. | 2 |
T-W-2 | Chemia krzemu a chemia węgla.Dwuskładnikowe związki krzemu z metalami i niemetalami. | 2 |
T-W-3 | Organiczne związki krzemu. | 2 |
T-W-4 | Krystalochemia krzemianów. Klasyfikacje i rodzaje tlenowych anionów krzemu. Tlenkowe oraz koordynacyjne wzory krzemianów. | 2 |
T-W-5 | Polimorfizm SiO2. Zjawisko polimorfizmu i izomorfizmu w krzemianach. | 2 |
T-W-6 | Proste monokrzemiany jednokationowe. Monokrzemiany wielokationowe – roztwory stałe o strukturze oliwinu, granaty. Oksymonokrzemiany oraz monokrzemiany uwodnione. | 2 |
T-W-7 | Oligokrzemiany proste i rozgałęzione. Struktury krzemianów cyklicznych. | 2 |
T-W-8 | Krzemiany łańcuchowe – inokrzemiany. | 2 |
T-W-9 | Krzemiany warstwowe – fyllokrzemiany. | 2 |
T-W-10 | Krzemiany szkieletowe – tektokrzemiany. | 2 |
T-W-11 | Glinokrzemiany – oligoglinokrzemiany, inoglinokrzemiany i fylloglinokrzemiany. | 2 |
T-W-12 | Zeolity – klasyfikacja, synteza, typy struktur oraz właściwości i zastosowanie zeolitów. | 2 |
T-W-13 | Amorficzny SiO2 – szkło kwarcowe.Krzemiany amorficzne - szkła krzemianowe. | 2 |
T-W-14 | Krzemiany molekularne – siloksany, otrzymywanie, typy struktur. | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej treści wykładu. | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-3 | Opis |
M-4 | Dyskusja |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Pokaz |
M-7 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-8 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-9 | Seminaium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test sprawdzający |
S-5 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-04_W01 Student ma wiedzę z zakresu chemii krzemu, zna typy struktur krzemianów oraz glinokrzemianów prostych i rozgałęzionych,łańcuchowych, warstowych oraz szkieletowych, a także zna ich właściwości oraz zastosowanie. | Ch_2A_W01 | X2A_W01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-4 | S-3 |
Ch_2A_D01-04_W02 Student ma ogólną wiedzę dotyczącą najnowszych odkryć w zakresie chemii krzemu, krzemianów i glinokrzemianów. | Ch_2A_W06 | X2A_W06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-04_U01 Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą chemii krzemu i jego związków do pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych. | Ch_2A_U04 | X2A_U04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-3 |
Ch_2A_D01-04_U02 Student potrafi znaleźć w literaturze fachowej oraz w czasopismach naukowych informacje dotyczące odkryć naukowych z zakresu chemii krzemu i jego związków oraz potrafi te informacje przedstawić w sposób przystępny. | Ch_2A_U03, Ch_2A_U06 | X2A_U03, X2A_U06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-5 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-04_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, a w szczególności poglębiać swoją wiedzę z zakresu chemii krzemu i jego związków, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. | Ch_2A_K01 | X2A_K01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-5 | S-3 |
Ch_2A_D01-04_K05 Student rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z literaturą naukową i popularnonaukową związaną z chemią krzemu i krzemianów oraz dziedzinami pokrewnymi w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy. | Ch_2A_K05 | X2A_K05 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-04_W01 Student ma wiedzę z zakresu chemii krzemu, zna typy struktur krzemianów oraz glinokrzemianów prostych i rozgałęzionych,łańcuchowych, warstowych oraz szkieletowych, a także zna ich właściwości oraz zastosowanie. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii krzemu oraz zna podstawowe typy struktur najprostszych krzemianów i glinokrzemianów oraz zna ich właściwości oraz zastosowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-04_W02 Student ma ogólną wiedzę dotyczącą najnowszych odkryć w zakresie chemii krzemu, krzemianów i glinokrzemianów. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju i najnowszych odkryciach w zakresie chemii krzemu i jego związków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-04_U01 Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą chemii krzemu i jego związków do pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym zastosować zdobytą wiedzę w zakresie chemii krzemu i jego związków do pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych takich jak np. materiały ceramiczne, inżynieria materiałowa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-04_U02 Student potrafi znaleźć w literaturze fachowej oraz w czasopismach naukowych informacje dotyczące odkryć naukowych z zakresu chemii krzemu i jego związków oraz potrafi te informacje przedstawić w sposób przystępny. | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się literaturą fachową oraz potrafi w sposób zadawalający przedstawić informacje dotyczące odkryć naukowych dokonanych w dziedzinie chemii krzemu i jego związków oraz w pokrewnych dyscyplinach naukowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-04_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, a w szczególności poglębiać swoją wiedzę z zakresu chemii krzemu i jego związków, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu podstawowym z zakresu chemii krzemu i jego związków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-04_K05 Student rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z literaturą naukową i popularnonaukową związaną z chemią krzemu i krzemianów oraz dziedzinami pokrewnymi w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę zapoznawania się w stopniu podstawowym z literaturą naukową i popularnonaukową związaną z chemią krzemu i jego związków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M.Handke, Krystalochemia krzemianów, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2008
- A.Bobolewski, A.Manecki, Mineralogia szczegółowa, Wydawnictwo PAE, Warszawa, 1993
- E.Gorlich, Chemia krzemianów, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1957
- M.Handke, Spektroskopia wibracyjna krzemianów a charakter wiązania Si-O w krzemianach, Wydawnictwo AGH, Kraków, 1984
- F.Liebau, Structural chemistry of silicates, Springer-Verlag, 1985
Literatura dodatkowa
- A.F.Wells, Strukturalna chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1993
- D.T.Griffen, Silicate Chemistry, Oxford University Press, 1992