Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
Sylabus przedmiotu Chemia organiczna III:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia organiczna III | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Jagodziński <Tadeusz.Jagodzinski@zut.edu.pl>, Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstawowych zagadnień z zakrasu chemii organicznej. (Znajomość zagadnień poruszanych w kursie chemia organiczna I i chemia organiczna II) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zaawansowanymi aspektami chemii organicznej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi właściwościami spektralnymi zwiazków organicznych. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności pisania mechanizmów przemian zwiazków organicznych ze zrozumieniem ich natury. |
C-4 | Rozwijanie umiejętności pracy w laboratorium syntezy związków organicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ćwiczenia w pisaniu mechanizmów reakcji. | 5 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań problemowych z zakresu zaawansowanej chemii organicznej. | 5 |
T-A-3 | Ćwiczenia w rozwiązywaniu prostych problemów związanych z analizą struktury zwiazków organicznych. | 4 |
T-A-4 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Laboratoryjne metody przygotowania reagentów użytecznych w syntezie organicznej (np. synteza NIS, NBS itp.). Kwerenda literaturowa, wykonanie syntezy, oczyszczanie produktów reakcji. | 6 |
T-L-2 | Zastosowanie katalizy międzyfazowej w syntezie organicznej. Analiza mieszaniny poreakcyjnej metodą GC/MS. | 6 |
T-L-3 | Zastosowanie cykloaddycji w syntezie organicznej. Oczyszczanie produktów reakcji. Badania struktury otrzymanych produktów metodą IR oraz 1H i 13C NMR. | 8 |
T-L-4 | Synteza funkcjonalnego związku organicznego (np. synteza luminolu). Zebranie danych literaturowych. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd właściwości spektroskopowych związków organicznych. Praktyczne aspekty badania struktury związków organicznych metodami NMR, IR, MS. | 7 |
T-W-2 | Badanie mechanizmów reakcji. Sztuka pisania mechanizmów reakcji. | 1 |
T-W-3 | Mechanizmy reakcji polarnych zachodzących w warunkach zasadowych i kwaśnych. | 3 |
T-W-4 | Zaawansowane reakcje wolnorodnikowe. | 2 |
T-W-5 | Reakcje pericykliczne (reakcje cykloaddycji, sigmatropowe i pericykliczne). | 4 |
T-W-6 | Kwasy i zasady w syntezie organicznej . | 2 |
T-W-7 | Chemia anionów enolanowych. Kondensacje aldolowe. | 3 |
T-W-8 | Kataliza przeniesienia międzyfazowego (PTC). Zastępcze podstawienie nukleofilowe (VNS). | 1 |
T-W-9 | Przegrupowania i fragmentacja w chemii organicznej. | 2 |
T-W-10 | Chemia karbenów. | 1 |
T-W-11 | Cyklizacje. Reguły Baldwina. Efekt Thorpe’a - Ingolda. | 1 |
T-W-12 | Wybrane zastosowania w syntezie organicznej, organicznych związków siarki, krzemu i cyny. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć poprzez samodzielne ćwiczenie pisania mechanizmów reakcji oraz rozwiązywania prostych zadań problemowych. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 7 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć poprzez zapoznaie się procedurą laboratoryjną, zebranie danych literaturowych oraz poprzez przygotowanie merytoryczne pod kątem przebiegu reakcji, mechanizmu reakcji, zakresu stosowania, ograniczeń, stosowanych metod oraz właściwości spektroskopowych przewidywanych produktów itp. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z wykonanego ćwiczenia laboratoryjnego. | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Praca z literaturą wskazaną przez wykładowcę. | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 13 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą. | 2 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Wykład połaczony z prezentacją multimedialną. |
M-4 | Seminarium. |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-6 | Ćwiczenie laboratoryjne. |
M-7 | Pokaz z wykorzystaniem modeli. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania do zajęć laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena realizacji wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
S-5 | Ocena formująca: Ocena ciągła w realizacji zadań problemowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A02_W01 Student zna i opisuje ważniejsze zagadnienia dotyczące zaawansowanej chemii organicznej. | Ch_2A_W01, Ch_2A_W06 | X2A_W01, X2A_W06 | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-7 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
Ch_2A_A02_W02 Student zna sposoby rozwiązywania typowych problemów związanych z syntezą, oczyszczaniem i identyfikacją związków organicznych. | Ch_2A_W01, Ch_2A_W03, Ch_2A_W12, Ch_2A_W14 | X2A_W01, X2A_W03 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-4, C-2 | T-W-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-6 | S-1, S-3 |
Ch_2A_A02_W03 Student zna mechanizmy ważniejszych reakcji związków organicznych. | Ch_2A_W01 | X2A_W01 | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-7, T-A-1 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A02_U01 Potrafi prawidłowo ocenić potencjalne zagrożenia wiążące się z danym typem reakcji i proponuje sposoby umożliwiające bezpieczne ich przeprowadzenie. | Ch_2A_U01, Ch_2A_U03, Ch_2A_U10, Ch_2A_U12 | X2A_U01, X2A_U03 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05 | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-6 | S-1, S-3 |
Ch_2A_A02_U02 Potrafi zastosować wiedzę na temat właściwości spektralnych związków organicznych w ustaleniu/potwierdzeniu struktury prostych związków organicznych. | Ch_2A_U02, Ch_2A_U03, Ch_2A_U04, Ch_2A_U12, Ch_2A_U14 | X2A_U02, X2A_U03, X2A_U04 | InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-4, C-2 | T-W-1, T-A-2, T-L-2, T-L-3, T-A-3 | M-2, M-3, M-4, M-6 | S-1, S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A02_K01 Rozumie znaczenie kwerend literaturowych w prowadzeniu badań naukowych oraz rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się. | Ch_2A_K01, Ch_2A_K05 | X2A_K01, X2A_K05 | — | C-4 | T-L-1, T-L-4 | M-6 | S-1, S-3, S-5 |
Ch_2A_A02_K02 Potrafi myśleć w sposób kreatywny i innowacyjny oraz działać w zespole. | Ch_2A_K02, Ch_2A_K03 | X2A_K02, X2A_K03 | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-6 | S-1, S-3, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A02_W01 Student zna i opisuje ważniejsze zagadnienia dotyczące zaawansowanej chemii organicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student tylko pobieżnie zna i opisuje niektóre ważniejsze zagadnienia dotyczące zaawansowanej chemii organicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_A02_W02 Student zna sposoby rozwiązywania typowych problemów związanych z syntezą, oczyszczaniem i identyfikacją związków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student tylko w sposób ogólny zna sposoby rozwiązywania typowych problemów związanych z syntezą, oczyszczaniem i identyfikacją związków organicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_A02_W03 Student zna mechanizmy ważniejszych reakcji związków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna pobieżnie mechanizmy niektórych ważniejszych reakcji związków organicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A02_U01 Potrafi prawidłowo ocenić potencjalne zagrożenia wiążące się z danym typem reakcji i proponuje sposoby umożliwiające bezpieczne ich przeprowadzenie. | 2,0 | |
3,0 | Student tylko w sposób dostateczny potrafi prawidłowo ocenić potencjalne zagrożenia wiążące się z danym typem reakcji i proponuje tylko ogólne sposoby umożliwiające bezpieczne ich przeprowadzenie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_A02_U02 Potrafi zastosować wiedzę na temat właściwości spektralnych związków organicznych w ustaleniu/potwierdzeniu struktury prostych związków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student tylko na dostatecznym poziomie potrafi zastosować wiedzę na temat właściwości spektralnych związków organicznych w ustaleniu/potwierdzeniu struktury prostych związków organicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A02_K01 Rozumie znaczenie kwerend literaturowych w prowadzeniu badań naukowych oraz rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się. | 2,0 | |
3,0 | Student tylko dostatecznie rozumie znaczenie kwerend literaturowych w prowadzeniu badań naukowych oraz w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_A02_K02 Potrafi myśleć w sposób kreatywny i innowacyjny oraz działać w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student tylko dostatecznie potrafi myśleć w sposób kreatywny i innowacyjny oraz działać w zespole. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, WNT, Warszawa, 2009
- J. Gawroński, K. Gawrońska, K. Kacprzak, M. Kwit, Współczesna synteza organiczna. Wybór eksperymentów, PWN, Warszawa, 2004
- R. A. Jacson, Mechanizmy reakcji organicznych. Niezbędnik chemika, PWN, Warszawa, 2007
- J. Skarżewski, Wprowadzenie do syntezy organicznej, PWN, Warszawa, 1999
- J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- R. B. Grossman, The Art of Writing Reasonable Organic Chemistry, Springer, New York, 1999
- R. W. Alder, R. Baker, J. M Brown, Mechanizmy reakcji w chemii organicznej, PWN, Warszawa, 1977
- M. B. Smith, J. March, March’s Advanced Organic Chemistry, Wiley & Sons, Inc, New York, 2007