Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Matematyka I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Stępień <Zofia.Stepien@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i chemicznych. |
C-2 | Uświadomienie potrzeby systematycznej i uczciwej pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie. | 46 |
46 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, ciągłość funkcji, pochodna i jej interpretacja, różniczka funkcji, twierdzenie Taylora, ekstrema, asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego. | 9 |
T-W-2 | Macierze, działanie na macierzach, macierz odwrotna. Wyznacznik i jego własności. | 4 |
T-W-3 | Układy równań liniowych, wzory Cramera, metoda eliminacji Gaussa, twierdzenie Kroneckera-Capellego. | 4 |
T-W-4 | Geometria analityczna: rachunek wektorowy, prosta i płaszczyzna w przestrzeni. | 4 |
T-W-5 | Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez podstawianie i przez części, całkowanie funkcji wymiernych i innych rodzajów funkcji. | 4 |
T-W-6 | Całka oznaczona, obliczanie całki oznaczonej, całki niewłaściwe, zastosowanie całek. | 5 |
T-W-7 | Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych: pochodne cząstkowe, różniczka zupełna, ekstremum funkcji, pochodna funkcji złożonej. Zastosowanie rachunku różniczkowego. | 6 |
36 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych . | 46 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań, przygotowanie do sprawdzianów. | 102 |
A-A-3 | Konsultacje. | 3 |
151 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 36 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów oraz wkazanej literatury. | 52 |
A-W-3 | Egzamin. | 2 |
A-W-4 | Przygotownie do egzaminu. | 30 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryje, dyskusja, metody problemowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny połączony z egzaminem ustnym. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz poprawy sprawdzianów. |
S-3 | Ocena formująca: Wykład: na podstawie dyskusji. Ćwiczenia audytoryjne: na podstawie samodzielnego lub z pomocą grupy rozwiązywania zadań przy tablicy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_B01_W02 zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu. | ICHP_1A_W01 | T1A_W01 | InzA_W02 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_B01_U02 potrafi zastosować poznane podczas kursu metody oraz wyszukane w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów. | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U05 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_B01_K02 ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz potrzeby systematycznej i uczciwej pracy. | ICHP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_B01_W02 zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu. | 2,0 | nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną |
3,0 | potrafi podać wybrane podstawowe definicje i twierdzenia | |
3,5 | potrafi podać dowolne podstawowe definicje i twierdzenia | |
4,0 | potrafi podać dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody wybranych twierdzeń | |
4,5 | potrafi podać dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody dowolnych twierdzeń | |
5,0 | potrafi podać dowolne podstawowe definicje i twierdzenia, podać dowody dowolnych twierdzeń oraz potrafi wyciągać wnioski z posiadanej wiedzy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_B01_U02 potrafi zastosować poznane podczas kursu metody oraz wyszukane w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów. | 2,0 | nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną |
3,0 | potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych | |
3,5 | potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych | |
4,0 | potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych i weryfikować uzyskane wyniki | |
4,5 | potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych, weryfikować i interpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych, weryfikować i interpretować uzyskane wyniki, potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_B01_K02 ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz potrzeby systematycznej i uczciwej pracy. | 2,0 | nie przygotowuje się do zajęć |
3,0 | systematycznie przygotowuje się do zajęć, samodzielnie i uczciwie pracuje na sprawdzianach i ezgaminie | |
3,5 | systematycznie przygotowuje się do zajęć, samodzielnie i uczciwie pracuje na sprawdzianach i ezgaminie, na bieżąco uzupełnia braki w wiedzy potrzebnej do zrozumienia i rozwiązania omawianych na zajęciach problemów | |
4,0 | systematycznie przygotowuje się do zajęć, samodzielnie i uczciwie pracuje na sprawdzianach i ezgaminie, na bieżąco uzupełnia braki w wiedzy potrzebnej do zrozumienia i rozwiązania omawianych na zajęciach problemów, bierze aktywny udział w zajęciach | |
4,5 | systematycznie przygotowuje się do zajęć, samodzielnie i uczciwie pracuje na sprawdzianach i ezgaminie, na bieżąco uzupełnia braki w wiedzy potrzebnej do zrozumienia i rozwiązania omawianych na zajęciach problemów, bierze aktywny udział w zajęciach | |
5,0 | systematycznie przygotowuje się do zajęć, samodzielnie i uczciwie pracuje na sprawdzianach i ezgaminie, na bieżąco uzupełnia braki w wiedzy potrzebnej do zrozumienia i rozwiązania omawianych na zajęciach problemów, bierze aktywny udział w zajęciach,proponuje rozwiązywanie omawianych problemów innymi metodami |
Literatura podstawowa
- W. Żakowski, W. Kołodziej, Matematyka cz. II, WNT, Warszawa, 2003
- W. Żakowski, G. Decewicz, Matematyka cz.I, WNT, Warszawa, 2000
- W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach cz. I, cz II, PWN, Warszawa, 2008
- T.Trajdos, Matematyka cz III, WNT, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- D.A. McQuarrie, Matematyka dla przyrodników i inżynierów, PWN, Warszawa, 2005