Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Procesy dynamiczne i aparaty:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy dynamiczne i aparaty | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 10,0 | ECTS (formy) | 10,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy z zakresu matematyki oraz komputerowych technik projektowania |
W-2 | Grafika inżynierska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy na temat przemian materii prowadzonych w skali przemysłowej. |
C-2 | Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych. |
C-3 | Umiejętność definiowaniai i rozpatrywania operacji przenoszenia pędu, przenoszenia ciepła lub dyfuzyjno-kinetycznego ruchu masy. |
C-4 | Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studentów z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisaów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium). | 2 |
T-L-2 | Pomiary przepływu. | 3 |
T-L-3 | Charakterystyka wentylatora. | 3 |
T-L-4 | Opory przepływu przez rurociąg. | 4 |
T-L-5 | Opory przepływu przez wypełnienie. | 4 |
T-L-6 | Filtracja. | 4 |
T-L-7 | Sedymentacja. | 3 |
T-L-8 | Badanie dynamiki przepływu płynu w sieci. | 4 |
27 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Rozdanie tematów projektu, omówienie treści projektu. | 2 |
T-P-2 | Zebranie danych fizykochemicznych potrzebnych w projekcie. | 4 |
T-P-3 | Przegląd danych literaturowych na temat konstrukcji projektowanego aparatu. | 5 |
T-P-4 | Zaprojektowanie strumieni masowych w aparacie. | 5 |
T-P-5 | Obliczenia przepływów w poszczególnych strefach aparatu. | 3 |
T-P-6 | Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej. | 5 |
T-P-7 | Obliczenia wytrzymałościowe. | 1 |
T-P-8 | Wykonanie części graficznej projektu: rysunków technicznych i poglądowych | 2 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka. | 1 |
T-W-2 | Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu. | 4 |
T-W-3 | Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór. | 4 |
T-W-4 | Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość | 2 |
T-W-5 | Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane. | 2 |
T-W-6 | Fluidyzacja, transport pneumatyczny. | 2 |
T-W-7 | Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie. | 6 |
T-W-8 | Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja. | 2 |
T-W-9 | Barbotaż. | 2 |
T-W-10 | Podstawy procesu mieszania. | 2 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 27 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 23 |
A-L-3 | Opracowanie wyników pomiarów i sporządzenie sprawozdania | 20 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium. | 15 |
A-L-5 | Udział w konsultacjach. | 5 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajeciach. | 30 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach. | 5 |
A-P-3 | Korzystanie z bibliotek i internetu w celu zgromadzenia danych fizykochemicznych i charakterystyk pomp i AKP. | 5 |
A-P-4 | Wykonanie obliczeń i rysunków. | 50 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach. | 27 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 73 |
A-W-3 | Korzystanie z konsultacji. | 20 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji. |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne kolokwia przed ćwiczeniami laboratoryjnymi. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności obliczeń i doboru osprzętu w projekcie. Sprawdzenie zebranych samodzielnie danych liczbowych. Sprawdzenie poprawności rysunków. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-6 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
S-7 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi |
S-8 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych |
S-9 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C08_W01 Student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dynamiczne inżynierii chemicznej | ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W13 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05 | — | — | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-7 | M-1 | S-7, S-5 |
ICHP_1A_C08_W02 Student potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla podstawowych procesów dynamicznych inżynierii chemicznej | ICHP_1A_W15, ICHP_1A_W20, ICHP_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | — | T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C08_U01 Student potrafi rozwiązywać problemy projektowo-obliczeniowe związane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U05, ICHP_1A_U10, ICHP_1A_U14 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U13 | InzA_U05 | — | T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-8 | M-2 | S-9, S-2, S-6, S-8 |
ICHP_1A_C08_U02 Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując się odpowiednimi narzędziami komputerowymi | ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U16, ICHP_1A_U17 | T1A_U03, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U07, InzA_U08 | — | — | M-2 | S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C08_K01 Student jest zorientowany na samodzielne rozwiązywanie problemów projektowo-obliczeniowych dotyczących procesów dynamicznych inżynierii chemicznej | ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K06 | — | — | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-10, T-W-7 | M-2 | S-2, S-6, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C08_W01 Student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dynamiczne inżynierii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi charakteryzować większość podstawowych procesów dynamicznych omówionych na wykładzie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_C08_W02 Student potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla podstawowych procesów dynamicznych inżynierii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Student zna i potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla większości podstawowych operacji dynamicznych omówionych na wykładzie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C08_U01 Student potrafi rozwiązywać problemy projektowo-obliczeniowe związane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać proste problemy projektowo-obliczeniowe. Błędy obliczeniowe i rysunkowe nie są kardynalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_C08_U02 Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując się odpowiednimi narzędziami komputerowymi | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi sporządzić dokumentację projektową aparatu zawierającą obliczenia procesowe i rysunek poglądowy posługując się standardowymi technikami komputerowymi. Błędy obliczeniowe i rysunkowe nie są kardynalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C08_K01 Student jest zorientowany na samodzielne rozwiązywanie problemów projektowo-obliczeniowych dotyczących procesów dynamicznych inżynierii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Student jest zorientowany na samodzielne rozwiązywanie typowych problemów projektowo-obliczeniowych z wykorzystaniem standardowych metod i procedur. Popełniane przy tym błędy nie są kardynalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1998
- Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej. Procesy przepływowe i cieplne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1982
- Ciborowski J., Podstawy inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1965
Literatura dodatkowa
- Paderewski M., Procesy podstawowe. Cz. I. Przepływ płynów i metody rozdziału faz, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
- Fortuna S., Wentylatory i podstawy teoretyczne, zagadnienia konstrukcyjno – eksploatacyjne i zastosowanie, Techwent, 1999
- Bandowski J., Sedymentacja zawiesin - zasady i projektowanie, Politechnika Śląska, Gliwice, 1995