Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)

Sylabus przedmiotu Procesy mechaniczne i urządzenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy mechaniczne i urządzenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 9 2,00,25zaliczenie
projektyP5 18 2,00,33zaliczenie
wykładyW5 18 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka
W-2wprowadzenie do inżynierii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie procesów mechanicznych i stosowanych do ich realizacji urządzeń
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie.9
9
projekty
T-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Zbiornik niskociśnieniowy. Zbiornik wysokociśnieniowy. Przenośnik ciał sypkich. Osadnik. Odpylacz gazu.18
18
wykłady
T-W-1Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej.3
T-W-2Przepływy płynów nieniutonowskich. Rozpylanie cieczy. Przepływ molekularny w głębokiej próżni.2
T-W-3Tłoczenie cieczy. Pompy tłokowe. Pompy wirowe. Pompy specjalne.3
T-W-4Spężanie gazów. Kompresory. Dmuchawy. Turbosprężarki. Wentylatory. Pompy próżniowe2
T-W-5Magazynowanie ciał stałych. Urządzenia załadowujące, rozładowujące.2
T-W-6Charakterystyka materiałów rozdrobnionych. Średnica zastępcza i kształt cząstek. Metody określania zbioru cząstek. Wielkości charakteryzujące zbiór cząstek. Przesiewanie2
T-W-7Układy wielofazowe. Ruch fazy rozproszonej w płynie. Układ ciecz-gaz. Barbotaż. Układ ciecz-ciecz. Równanie przepływu faz. Hydraulika kolumny rozpyłowej. Układ ciało stałe - płyn. Transport pneumatyczny i hydrauliczny. Układy trójfazowe. Mieszanie mechaniczne płynów2
T-W-8Mechaniczne procesy rozdzielania. Rozdzielanie w polu sił odśrodkowych. Cyklony. Hydrocyklony. Rozdzielanie aerozoli. Odpylacze. Flotacja2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.9
A-L-2Przygotowanie się studenta do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów i przygotowanie sprawozdania36
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
60
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2wykonanie przez studenta obliczeń projektowych36
A-P-3udział w konsultacjach6
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2samodzielne studiowanie przez studenta zalecanej literatury30
A-W-3przygotowanie się studenta do egzaminu12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Laboratorium - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt - metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (90 min)
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C11_W08
student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie procesów i urządzeń mechanicznych
ICHP_1A_W08T1A_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ICHP_1A_C11_W09
student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie operacji jednostkowych
ICHP_1A_W09T1A_W03, T1A_W04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ICHP_1A_C11_W11
student ma szczegółową wiedzę z zakresu aparatury przemysłu chemicznego oraz podstaw projektowania urządzeń mechanicznych
ICHP_1A_W11T1A_W02, T1A_W04C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-L-1, T-P-1M-1, M-3S-1, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C11_U14
student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
ICHP_1A_U14T1A_U13InzA_U05C-2T-W-1, T-W-8, T-L-1, T-P-1M-3S-3, S-5
ICHP_1A_C11_U17
student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne
ICHP_1A_U17T1A_U16InzA_U08C-2T-P-1M-3S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C11_K01
student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
ICHP_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-6, T-W-7M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C11_W08
student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie procesów i urządzeń mechanicznych
2,0student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
3,0student jest w stanie w stopniu podstawowym objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
3,5student jest w stanie w stopniu więcej niż podstawowym objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
4,0student jest w stanie w szerokim stopniu objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
4,5student jest w stanie wyczerpująco objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
5,0student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
ICHP_1A_C11_W09
student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie operacji jednostkowych
2,0student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie mechanicznych operacji jednostkowych
3,0student jest w stanie w stopniu podstawowym objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
3,5student jest w stanie w stopniu więcej niż podstawowym objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
4,0student jest w stanie w szerokim stopniu objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
4,5student jest w stanie wyczerpująco objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
5,0student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
ICHP_1A_C11_W11
student ma szczegółową wiedzę z zakresu aparatury przemysłu chemicznego oraz podstaw projektowania urządzeń mechanicznych
2,0student nie ma szczegółowej wiedzy z zakresu aparatury i projektowania urządzeń mechanicznych
3,0student jest w stanie scharakteryzować w stopniu podstawowym aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
3,5student jest w stanie scharakteryzować w stopniu więcej niż podstawowym aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
4,0student jest w stanie scharakteryzować w szerokim stopniu aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
4,5student jest w stanie scharakteryzować wyczerpującoaparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
5,0student jest w stanie scharakteryzować bardzo wyczerpującoaparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C11_U14
student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
2,0student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
4,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
4,5student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych i ocenić zalety i wady danego rozwiązania technicznego
5,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych i krytycznie ocenić zalety i wady danego rozwiązania technicznego
ICHP_1A_C11_U17
student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne
2,0student nie potrafi zaprojektować prostego urządzenia mechanicznego
3,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne i wykonać podstawową dokumentację
3,5student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne i wykonać odpowiednią dokumentację
4,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania
4,5student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować szczegółowo zalety i wady proponowanego rozwiązania
5,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania na tle innych rozwiązań technicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C11_K01
student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
2,0student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
3,0student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
3,5student rozumie w stopniu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
4,0student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
4,5student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń oraz wykazuje aktywną postawę w kierunku zapoznania się z nowymi rozwiązaniami technicznymi aparatury
5,0student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń oraz wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku zapoznania się z nowymi rozwiązaniami technicznymi aparatury

Literatura podstawowa

  1. Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1995
  2. Selecki A., Gradoń L., Podstawowe procesy przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1985
  3. Praca zbiorowa pod red. P.P. Lewickiego, Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie.9
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Zbiornik niskociśnieniowy. Zbiornik wysokociśnieniowy. Przenośnik ciał sypkich. Osadnik. Odpylacz gazu.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej.3
T-W-2Przepływy płynów nieniutonowskich. Rozpylanie cieczy. Przepływ molekularny w głębokiej próżni.2
T-W-3Tłoczenie cieczy. Pompy tłokowe. Pompy wirowe. Pompy specjalne.3
T-W-4Spężanie gazów. Kompresory. Dmuchawy. Turbosprężarki. Wentylatory. Pompy próżniowe2
T-W-5Magazynowanie ciał stałych. Urządzenia załadowujące, rozładowujące.2
T-W-6Charakterystyka materiałów rozdrobnionych. Średnica zastępcza i kształt cząstek. Metody określania zbioru cząstek. Wielkości charakteryzujące zbiór cząstek. Przesiewanie2
T-W-7Układy wielofazowe. Ruch fazy rozproszonej w płynie. Układ ciecz-gaz. Barbotaż. Układ ciecz-ciecz. Równanie przepływu faz. Hydraulika kolumny rozpyłowej. Układ ciało stałe - płyn. Transport pneumatyczny i hydrauliczny. Układy trójfazowe. Mieszanie mechaniczne płynów2
T-W-8Mechaniczne procesy rozdzielania. Rozdzielanie w polu sił odśrodkowych. Cyklony. Hydrocyklony. Rozdzielanie aerozoli. Odpylacze. Flotacja2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.9
A-L-2Przygotowanie się studenta do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów i przygotowanie sprawozdania36
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2wykonanie przez studenta obliczeń projektowych36
A-P-3udział w konsultacjach6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2samodzielne studiowanie przez studenta zalecanej literatury30
A-W-3przygotowanie się studenta do egzaminu12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C11_W08student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie procesów i urządzeń mechanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie procesów mechanicznych i stosowanych do ich realizacji urządzeń
Treści programoweT-W-2Przepływy płynów nieniutonowskich. Rozpylanie cieczy. Przepływ molekularny w głębokiej próżni.
T-W-3Tłoczenie cieczy. Pompy tłokowe. Pompy wirowe. Pompy specjalne.
T-W-4Spężanie gazów. Kompresory. Dmuchawy. Turbosprężarki. Wentylatory. Pompy próżniowe
T-W-1Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej.
T-W-5Magazynowanie ciał stałych. Urządzenia załadowujące, rozładowujące.
T-W-6Charakterystyka materiałów rozdrobnionych. Średnica zastępcza i kształt cząstek. Metody określania zbioru cząstek. Wielkości charakteryzujące zbiór cząstek. Przesiewanie
T-W-8Mechaniczne procesy rozdzielania. Rozdzielanie w polu sił odśrodkowych. Cyklony. Hydrocyklony. Rozdzielanie aerozoli. Odpylacze. Flotacja
T-W-7Układy wielofazowe. Ruch fazy rozproszonej w płynie. Układ ciecz-gaz. Barbotaż. Układ ciecz-ciecz. Równanie przepływu faz. Hydraulika kolumny rozpyłowej. Układ ciało stałe - płyn. Transport pneumatyczny i hydrauliczny. Układy trójfazowe. Mieszanie mechaniczne płynów
T-L-1Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie.
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Laboratorium - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (90 min)
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
3,0student jest w stanie w stopniu podstawowym objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
3,5student jest w stanie w stopniu więcej niż podstawowym objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
4,0student jest w stanie w szerokim stopniu objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
4,5student jest w stanie wyczerpująco objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
5,0student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C11_W09student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie operacji jednostkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie procesów mechanicznych i stosowanych do ich realizacji urządzeń
Treści programoweT-W-2Przepływy płynów nieniutonowskich. Rozpylanie cieczy. Przepływ molekularny w głębokiej próżni.
T-W-3Tłoczenie cieczy. Pompy tłokowe. Pompy wirowe. Pompy specjalne.
T-W-4Spężanie gazów. Kompresory. Dmuchawy. Turbosprężarki. Wentylatory. Pompy próżniowe
T-W-1Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej.
T-W-5Magazynowanie ciał stałych. Urządzenia załadowujące, rozładowujące.
T-W-8Mechaniczne procesy rozdzielania. Rozdzielanie w polu sił odśrodkowych. Cyklony. Hydrocyklony. Rozdzielanie aerozoli. Odpylacze. Flotacja
T-L-1Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie.
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Laboratorium - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (90 min)
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie mechanicznych operacji jednostkowych
3,0student jest w stanie w stopniu podstawowym objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
3,5student jest w stanie w stopniu więcej niż podstawowym objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
4,0student jest w stanie w szerokim stopniu objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
4,5student jest w stanie wyczerpująco objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
5,0student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C11_W11student ma szczegółową wiedzę z zakresu aparatury przemysłu chemicznego oraz podstaw projektowania urządzeń mechanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W11ma szczegółową wiedzę z zakresu maszynoznawstwa i aparatury przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych oraz podstaw projektowania aparatów i procesów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie procesów mechanicznych i stosowanych do ich realizacji urządzeń
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania
Treści programoweT-W-3Tłoczenie cieczy. Pompy tłokowe. Pompy wirowe. Pompy specjalne.
T-W-4Spężanie gazów. Kompresory. Dmuchawy. Turbosprężarki. Wentylatory. Pompy próżniowe
T-W-1Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej.
T-W-5Magazynowanie ciał stałych. Urządzenia załadowujące, rozładowujące.
T-L-1Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie.
T-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Zbiornik niskociśnieniowy. Zbiornik wysokociśnieniowy. Przenośnik ciał sypkich. Osadnik. Odpylacz gazu.
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-3Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (90 min)
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
S-5Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma szczegółowej wiedzy z zakresu aparatury i projektowania urządzeń mechanicznych
3,0student jest w stanie scharakteryzować w stopniu podstawowym aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
3,5student jest w stanie scharakteryzować w stopniu więcej niż podstawowym aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
4,0student jest w stanie scharakteryzować w szerokim stopniu aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
4,5student jest w stanie scharakteryzować wyczerpującoaparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
5,0student jest w stanie scharakteryzować bardzo wyczerpującoaparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C11_U14student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania
Treści programoweT-W-1Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej.
T-W-8Mechaniczne procesy rozdzielania. Rozdzielanie w polu sił odśrodkowych. Cyklony. Hydrocyklony. Rozdzielanie aerozoli. Odpylacze. Flotacja
T-L-1Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie.
T-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Zbiornik niskociśnieniowy. Zbiornik wysokociśnieniowy. Przenośnik ciał sypkich. Osadnik. Odpylacz gazu.
Metody nauczaniaM-3Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
4,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych
4,5student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych i ocenić zalety i wady danego rozwiązania technicznego
5,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych i krytycznie ocenić zalety i wady danego rozwiązania technicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C11_U17student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania
Treści programoweT-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Zbiornik niskociśnieniowy. Zbiornik wysokociśnieniowy. Przenośnik ciał sypkich. Osadnik. Odpylacz gazu.
Metody nauczaniaM-3Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zaprojektować prostego urządzenia mechanicznego
3,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne i wykonać podstawową dokumentację
3,5student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne i wykonać odpowiednią dokumentację
4,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania
4,5student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować szczegółowo zalety i wady proponowanego rozwiązania
5,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania na tle innych rozwiązań technicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C11_K01student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie procesów mechanicznych i stosowanych do ich realizacji urządzeń
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania
Treści programoweT-W-2Przepływy płynów nieniutonowskich. Rozpylanie cieczy. Przepływ molekularny w głębokiej próżni.
T-W-6Charakterystyka materiałów rozdrobnionych. Średnica zastępcza i kształt cząstek. Metody określania zbioru cząstek. Wielkości charakteryzujące zbiór cząstek. Przesiewanie
T-W-7Układy wielofazowe. Ruch fazy rozproszonej w płynie. Układ ciecz-gaz. Barbotaż. Układ ciecz-ciecz. Równanie przepływu faz. Hydraulika kolumny rozpyłowej. Układ ciało stałe - płyn. Transport pneumatyczny i hydrauliczny. Układy trójfazowe. Mieszanie mechaniczne płynów
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-3Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
3,0student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
3,5student rozumie w stopniu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
4,0student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń
4,5student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń oraz wykazuje aktywną postawę w kierunku zapoznania się z nowymi rozwiązaniami technicznymi aparatury
5,0student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń oraz wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku zapoznania się z nowymi rozwiązaniami technicznymi aparatury