Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Analiza jakości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza jakości | ||
Specjalność | Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Teoria prawdopodobieństwa. Statystyka matematyczna. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student pozna problemy jakości i matematyczny opis statystycznych charakterystyk oceny jakości. Uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości. Zrozumie potzreby kontroli jakości, odpowiedzialności funkcyjnej komórek kontroly jakości oraz sposoby przeciwdziałania brakom. |
C-2 | Student uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Prawdopodobieństwo zdarzenia jako charakterystyka oceny jakości. Charakterystyki statystyczne jako liczbowe elementy oceny jakosci produkcyjnej i informacyjnej. | 1 |
T-A-2 | Histograny. Parametry. Analiza. Modyfikacje. Symulacyjne modelowanie wadliwosci wyrobów przez analityczne deformowanie histogramów. | 2 |
T-A-3 | Karty kontrolne wskażników ilosciowych i jakosciowych. Sporządzenie jedno-, dwu- i trzytorowych kart kontrolnych. Analiza kart. | 2 |
T-A-4 | Rozkład hipergeometryczny. iKrzywe operacyjne (OC). Ryzyko odbiorcy i ryzyko mdostawcy | 1 |
T-A-5 | Typy kontroli na krzywych OC. Analioza wpływu wartości parametrów kontroli jakości na kształt krzywych OC. | 2 |
T-A-6 | Wskaźniki jakości. Wskażniki oceny prawidłowości pracy kontrolera. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje. Statystyczne wskaźniki jakości. Dokumentacja. Koordynacja działań. Odpowiedzialność. | 1 |
T-W-2 | Strategia i taktyka nprzedsiębiorstwa. Podstawowe elementy sterowania jakością. Elementy kontroli jakoscia. Metody samokontroli. | 1 |
T-W-3 | Kontrola jakpości w oparciu o histogramy. | 1 |
T-W-4 | Karty kontrolne. Podział. Klasyfikacja. Parametry kart. Wybór kart kontrolnych. Sposoby zastosowania. | 1 |
T-W-5 | Cykl produkcyjny. Ocena dokładnosci procesu produkcyjnego. Kontrola międzyoperacyjna i przy odbiorze produktu. Rodzaje sygnałów ostrzregawczych. | 1 |
T-W-6 | Kategorie kosztów. Wskaźniki. Ekonomiczne aspekty jakości. Charakterystyki operacyjne. | 1 |
T-W-7 | Ryzyko odbiorcy i ryzyko dostawczy. Krzywe OC. Odwzorowanie typów kontroli jakości na krzywych OC. Wskażniki kontroli jakości. Metody kontroli jakości. | 1 |
T-W-8 | Informacje potrzebne wykonawcom kontroli jakosci. Ocena prawidłowości kontroli jakości. | 1 |
T-W-9 | Prawidłowość pracy kontrolera.Efektywność ekonomiczna kontroli jakości. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do sprawdzianów | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury źródłowej | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianu. | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład infomacyjny. |
M-2 | Zajęcia audytoryjne w postaci liczbowej i graficznej interpretacji informacji uzyskanych na wykładzie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestru semestu o treści teoretycznej. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-05_W01 Student pozna problemy jakości i matematyczny opis statystycznych charakterystyk oceny jakości. Zrozumie potzreby kontroli jakości, odpowiedzialności funkcyjnej komórek kontroly jakości oraz sposoby przeciwdziałania brakom. | ICPN_2A_W10, ICPN_2A_W01, ICPN_2A_W12 | T2A_W01, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11 | InzA2_W03, InzA2_W04 | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-05_U07 Student uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości. | ICPN_2A_U18, ICPN_2A_U07, ICPN_2A_U13 | T2A_U07, T2A_U13, T2A_U18 | InzA2_U07 | C-2 | T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-05_K01 Student w oparciu o zdobytą wiedzę może matematycznie wspierać obliczenia w problemach oceny jakości wyrobów lub priocesów technicznych. | ICPN_2A_K01, ICPN_2A_K02 | T2A_K01, T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-05_W01 Student pozna problemy jakości i matematyczny opis statystycznych charakterystyk oceny jakości. Zrozumie potzreby kontroli jakości, odpowiedzialności funkcyjnej komórek kontroly jakości oraz sposoby przeciwdziałania brakom. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy dotyczacej problemów statystycznej kontroli jakości. |
3,0 | Student posiada ograniczona wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości i jest w stranie w stopniu ograniczonym omawiać sposoby kontroli jakości wyrobów i procesów. | |
3,5 | Student posiada wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości i jest w stanie dyskusyjnie omawiać sposoby kontroli wyrobów i procesów. | |
4,0 | Student posiada wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości wyrobów i procesów popartą odpowiednimi schematami procedur. | |
4,5 | Student posiada wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości wyrobów i procesów popartą odpowiednimi schematami procedur oraz odpowiednimi relacjami matematycznymi.. | |
5,0 | Student posiada obszerną wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości i jest w stanie analizować zalety i wady wybranej metody i procesdury kontroli jakości wyrobu lub procesu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-05_U07 Student uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać elementarnych obliczeń wskażników oceny jakości. |
3,0 | Student potrafi wykonać obliczenia probabilistycznych wskażników oceny jakości ale nie jest wstanie swoje obliczenia zaprezentować w postaci odpowiednich obrazów graficznych. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać statystykę matematyczną i wykonać obliczenia wskażników oceny jakości oraz jest wstanie swoje obliczenia zaprezentować w postaci odpowiednich obrazów graficznych. | |
4,0 | Student potrafi wykonać obliczenia wskażników oceny jakości i jest wstanie swoje obliczenia zaprezentować w postaci odpowiednich histogramów oraz kart kontrolnych ale nie jest w stanie w stopniu wystarczającym omówić otrzymane obrazy graficzne.. | |
4,5 | Student potrafi wykonać obliczenia wskażników oceny jakości, a obliczenia zaprezentować w postaci odpowiednich histogramów oraz kart kontrolnych i jest w stanie omówić otrzymane obrazy graficzne. Student umie w stopniu ograniczonym wykonać obliczenia w zakresie ekonomicznych aspektów wariantów kontroli jakosci. | |
5,0 | Student potrafi obliczać i prezentować obliczdnia garficznie z odpowiednim komentarzem oraz potrafi również sporażdzac kzrywe OC oraz omawiać warianty pzry różnych parametrach opisujęcych charakter przebiegu kzrywych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-05_K01 Student w oparciu o zdobytą wiedzę może matematycznie wspierać obliczenia w problemach oceny jakości wyrobów lub priocesów technicznych. | 2,0 | Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania. |
3,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania. | |
3,5 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych. | |
4,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe. | |
4,5 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu. | |
5,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu. |
Literatura podstawowa
- Grant E.L., Statystyczna kontrola jakości, PWN, Warszawa, 1972
- Juran J.M., Gryna Jr F.M., Jakość. Projektowanie i analiza., WNT, Warszawa, 1974
- Cyran J., Steczkowski JH., Zając K., Statystyczne metody kontroli jakości produktów., PWE, Warszawa, 1973
- Konieczka P., Namiesnik J., Ocena i kontrola jakosci wyników pomiarów analitycznych, WNT, Warszawa, 2009
- Kończak G., Wykorzystanie kart kontrolnych w sterowaniu jakością w toku produkcji, AEiKA, Katowice, 2000
Literatura dodatkowa
- Łaszniewicz E.L. (praca zbiorowa), Zastosowanie metod statystycznych (zbiór zadań)., PWE, Warszawa, 1983
- Hryniewicz O., Nowoczesne metody statystycznego sterowania jakością., Omnitech Press, Warszawa, 1996
- Wasilewski L., Metody kontroli jakości w przedsiębiorstwach, PWE, Warszawa, 1974
- Iwasiewicz. A., Statystyczna kontrola jakości w toku produklcji., PWN, Warszawa, 1983
- Obalski J., Statystyczna kontrola jakości podczas produkcji, PWT, Warszawa, 1955