Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Metody numeryczne i programowanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody numeryczne i programowanie | ||
Specjalność | Informatyka procesowa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności stosowania metod numerycznych do rozwiazywania problemów inżynierii chemicznej i procesowej |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności stosowania programów komputerowych do rozwiązywania problemów inżynierii chemicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonywanie obliczeń numerycznych z użyciem programu Polymath | 9 |
T-L-2 | Rozwiązywanie wybranych problemów obliczeniowych inżynierii chemicznej | 9 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Błędy obliczeń numerycznych, uwarunkowanie zadania i stabilność algorytmów | 1 |
T-W-2 | Równania i układy równań nieliniowych | 1 |
T-W-3 | Układy równań liniowych | 1 |
T-W-4 | Metody różnicowe, interpolocja i ekstrapolacja | 1 |
T-W-5 | Całkowanie i różniczkowanie numeryczne | 1 |
T-W-6 | Wartości własne i wektory własne macierzy | 1 |
T-W-7 | Równania i układy równań różniczkowych zwyczajnych | 1 |
T-W-8 | Równania i układy równań różniczkowych cząstkowych | 1 |
T-W-9 | Zagadnienia regresji liniowej i nieliniowej | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 25 |
A-L-3 | Przygotowania do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 17 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zalecanej literatury | 9 |
A-W-3 | Przygotowania do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody programowane - z użyciem komputera |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi |
S-2 | Ocena formująca: Identyfikacja braków w wiedzy i umiejętnościach na podstawie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wszystkich sprawozdań |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-04_W01 Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej z użyciem metod numerycznych. | ICPN_2A_W01 | T2A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ICHP_2A_C01-04_W04 Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich z użyciem metod numerycznych. | ICPN_2A_W04 | T2A_W01, T2A_W02 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-04_U08 Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | ICPN_2A_U08 | T2A_U08 | InzA2_U01 | C-1, C-2 | T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ICHP_2A_C01-04_U09 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody numeryczne. | ICPN_2A_U09 | T2A_U09 | InzA2_U02 | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-04_K04 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z zastosowanie metod numerycznych do rozwiązywania problemów inżynierii chemicznej. | ICPN_2A_K04 | T2A_K04 | — | C-1, C-2 | T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ICHP_2A_C01-04_K06 Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny przy rozwiązywaniu problemów obliczeniowych inżynierii chemicznej. | ICPN_2A_K06 | T2A_K06 | InzA2_K02 | C-1 | T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-04_W01 Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej z użyciem metod numerycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej z użyciem metod numerycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C01-04_W04 Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich z użyciem metod numerycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich z użyciem metod numerycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-04_U08 Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C01-04_U09 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody numeryczne. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody numeryczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-04_K04 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z zastosowanie metod numerycznych do rozwiązywania problemów inżynierii chemicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z zastosowanie metod numerycznych do rozwiązywania problemów inżynierii chemicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C01-04_K06 Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny przy rozwiązywaniu problemów obliczeniowych inżynierii chemicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny przy rozwiązywaniu problemów obliczeniowych inżynierii chemicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chapra S.C., Canale R.P., Numerical Methods for Engineers, McGraw-Hill, Boston, 1998
- Rao S.S., Applied Numerical Methods for Engineers and Scientists, Prentice Hall, New Jersey, 2002
- Cutlib M.B., Shacham M., Problem Solving in Chemical Engineering with Numerical Methods, Prentice Hall, New Jersey, 2009
Literatura dodatkowa
- Hanna O.T., Sandall O.C., Computational Methods In Chemical Engineering, Prentice Hall, New Jersey, 1995