Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika płynów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika płynów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Masiuk <Stanislaw.Masiuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki, fizyki i termodynamiki na poziomie wyższym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętnosci w zakresie omawianych tresci programowych przydatnych do modelowania obiektów i procesów inżynierii chemicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pola wielkości kinematycznych. Deformacja płynu. Tensory prędkości deformacji ruchu postępowego i spinowego1
T-W-2Zasada zachowania masy. Siły działające na płyn. Tensory naprężeń sprężystych i naprężeń momentowych.2
T-W-3Równanie ruchu postępowego. Równania momentu pędu zewnętrznego i wewnętrznego. Równanie ruchu spinowego.2
T-W-4Równania energii. Dyssypacja energii mechanicznej.2
T-W-5Przepływ uwarstwiony i burzliwy. Równania masy, pędu i energii.2
T-W-6Całki równania ruchu. Potencjał zespolony. Pole wirowe. Ruch falowy płynu. Opory przepływu.1
T-W-7Równania termodynamiczne. Równania ruchu gazu. Uproszczone równania ruchu. Wzory izentropowe.2
T-W-8Podstawowe równania kinetyki gazu. Uwarstwiony i burzliwy przepływ gazu.2
T-W-9Płyny wieloskładnikowe jednofazowe. Równania bilansu masy, pędu i energii.2
T-W-10Układy wielofazowe jednoskładnikowe i wieloskładnikowe z przemianą fazową. Układ równań mechaniki płynów. Granica rozdziału faz.2
T-W-11Układy dyspersyjne. Ruch elementu fazy rozproszonej. Równania mechaniki układów dyspersyjnych.2
T-W-12Równania pola elektromagnetycznego. Potencjały pola.2
T-W-13Siła pola elektromagnetycznego. Elektrohydrodynamika. Magnetohydrodynamika.2
T-W-14Elektromagnetohydrodynamika.2
T-W-15Statyka płynów w polu sił ciężkości i sił elektromagnetycznych.2
T-W-16Elementy aplikacyjnego zastosowania mechaniki płynów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów.15
A-W-3Studiowanie literatury.30
A-W-4Przygotowanie do sprawdzianu.15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test końcowy pisemny obejmujacy całość materiału.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C10_W01
Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do modelowania obiektów i procesów inżynierii chemicznej.
ICHP_1A_W01, ICHP_1A_W02, ICHP_1A_W09T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04InzA_W02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C10_U01
Student umie analizować oraz formułować modele matematyczne elementarnych procesów inżynierii chemicznej
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U10, ICHP_1A_U15T1A_U01, T1A_U09, T1A_U14InzA_U06C-1T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C11_K01
Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej (m in. wpływu na funkcjonowania aparatów i ochronę środowiso naturalne).
ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K02T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C10_W01
Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do modelowania obiektów i procesów inżynierii chemicznej.
2,0Student nie zna podstawowych zasad formułowania równań bilansowych w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów.
3,0Student zna podstawowe zasady formułowania równań bilansowych w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów.
3,5Student zna podstawowe zasady formułowania równań bilansowych w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów oraz zna fizyczną interpretację poszczególnych członów równań.
4,0Student zna zasady formułowania równań bilansowych bezwymiarowych w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów oraz sposoby formułowania i znaczenie fizyczne elementów występujących w poszczególnych kompleksach i simpleksach.
4,5Student zna zasady formułowania równań bilansowych bezwymiarowych w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów oraz formy równań uproszczonych i ich rolę jaką spełniają przy modelowaniu procesów inżynierii chemicznej.
5,0Student zna zasady formułowania równań bilansowych w dowolnej postaci w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów oraz zna efekty ich stosowania przy modelowaniu i projektowaniu wybranych procesów inżynierii chemicznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C10_U01
Student umie analizować oraz formułować modele matematyczne elementarnych procesów inżynierii chemicznej
2,0Student nie umie praktycznie formułować równań bilansowych w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów.
3,0Student umie praktycznie korzystać z podstaw matematyki i potrafi formułować podstawowe równania bilansowe w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów.
3,5Student potrafi formułować równania bilansowe w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów oraz umie je transformować w oparciu o analizę matematyczną.
4,0Student potrafi formułować równania bilansowe w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów oraz umie je redukować oraz dopełniać zgodnie z wymogami przyjętych założeń procesowych
4,5Student potrafi wykorzystywać sformułowane równania bilansowe w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów do tworzenia podstawowych modeli matematycznych oraz umie je przypisywać do elementarnych procesów inżynierii chemicznej z uwzględnieniem szerokiego zakresu przyjętych założeń procesowych.
5,0Student potrafi operować równaniami bilansowymi mechaniki płynów w zakresie procesów inżynierii chemicznej tworząc modele matematyczne o dowolnej strukturze oraz umie sformułować układ równań przydatnych do obliczeń projektowych konkretnych elementarnych procesów inżynierii chemicznej z uwzględnieniem specyfiki konfiguracji geometrycznej aparatów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C11_K01
Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej (m in. wpływu na funkcjonowania aparatów i ochronę środowiso naturalne).
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć gówne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć głowne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej ale nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć głowne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej oraz jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety i ustalic głowne wymagania i ograniczenia służące poprawnej realizacji określonego przez siebie zadania.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć szeroki wachlarz pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynieryjnej oraz jest w stanie sprecyzować, odpowiednio zdefiniować i ocenic wieloznaczne priorytety służące realizacji określonego przez siebie.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej w obszarzew konkretnych zagadnień oraz jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety, ograniczenia, warunki i wymagania optymalizujace mozliwość realizacji praktycznej stawianego zadania.

Literatura podstawowa

  1. S. Masiuk, Mechanika płynów, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1992, II poprawione, dostępna wersja elektroniczna
  2. Puzerski R., Sawicki J, Podstawy mechaniki płynów i hydrauliki, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. G.A.Korn, T.M.Korn, Mathematical Handbook for Scientists and Engineers, McGRAW-Hill Book Comp. IInc., New.York, Toronto, Llondyn, 1961
  2. R.B.Bird,W.E.Stewart,E.N.Lightfoot, Transport Phenomena, John Wiley, New York, 2001, II wydanie
  3. S.R.deGroot, P.Mazur, Non-Equilibrium Thermodynamics, Dover, New York, 1984

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pola wielkości kinematycznych. Deformacja płynu. Tensory prędkości deformacji ruchu postępowego i spinowego1
T-W-2Zasada zachowania masy. Siły działające na płyn. Tensory naprężeń sprężystych i naprężeń momentowych.2
T-W-3Równanie ruchu postępowego. Równania momentu pędu zewnętrznego i wewnętrznego. Równanie ruchu spinowego.2
T-W-4Równania energii. Dyssypacja energii mechanicznej.2
T-W-5Przepływ uwarstwiony i burzliwy. Równania masy, pędu i energii.2
T-W-6Całki równania ruchu. Potencjał zespolony. Pole wirowe. Ruch falowy płynu. Opory przepływu.1
T-W-7Równania termodynamiczne. Równania ruchu gazu. Uproszczone równania ruchu. Wzory izentropowe.2
T-W-8Podstawowe równania kinetyki gazu. Uwarstwiony i burzliwy przepływ gazu.2
T-W-9Płyny wieloskładnikowe jednofazowe. Równania bilansu masy, pędu i energii.2
T-W-10Układy wielofazowe jednoskładnikowe i wieloskładnikowe z przemianą fazową. Układ równań mechaniki płynów. Granica rozdziału faz.2
T-W-11Układy dyspersyjne. Ruch elementu fazy rozproszonej. Równania mechaniki układów dyspersyjnych.2
T-W-12Równania pola elektromagnetycznego. Potencjały pola.2
T-W-13Siła pola elektromagnetycznego. Elektrohydrodynamika. Magnetohydrodynamika.2
T-W-14Elektromagnetohydrodynamika.2
T-W-15Statyka płynów w polu sił ciężkości i sił elektromagnetycznych.2
T-W-16Elementy aplikacyjnego zastosowania mechaniki płynów.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów.15
A-W-3Studiowanie literatury.30
A-W-4Przygotowanie do sprawdzianu.15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C10_W01Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do modelowania obiektów i procesów inżynierii chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki na poziomie wyższym niezbędną do opisu i analizy problemów inżynierskich, modelowania oraz obliczeń z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów fizycznych
ICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętnosci w zakresie omawianych tresci programowych przydatnych do modelowania obiektów i procesów inżynierii chemicznej.
Treści programoweT-W-4Równania energii. Dyssypacja energii mechanicznej.
T-W-5Przepływ uwarstwiony i burzliwy. Równania masy, pędu i energii.
T-W-7Równania termodynamiczne. Równania ruchu gazu. Uproszczone równania ruchu. Wzory izentropowe.
T-W-9Płyny wieloskładnikowe jednofazowe. Równania bilansu masy, pędu i energii.
T-W-8Podstawowe równania kinetyki gazu. Uwarstwiony i burzliwy przepływ gazu.
T-W-3Równanie ruchu postępowego. Równania momentu pędu zewnętrznego i wewnętrznego. Równanie ruchu spinowego.
T-W-6Całki równania ruchu. Potencjał zespolony. Pole wirowe. Ruch falowy płynu. Opory przepływu.
T-W-11Układy dyspersyjne. Ruch elementu fazy rozproszonej. Równania mechaniki układów dyspersyjnych.
T-W-12Równania pola elektromagnetycznego. Potencjały pola.
T-W-10Układy wielofazowe jednoskładnikowe i wieloskładnikowe z przemianą fazową. Układ równań mechaniki płynów. Granica rozdziału faz.
T-W-13Siła pola elektromagnetycznego. Elektrohydrodynamika. Magnetohydrodynamika.
T-W-14Elektromagnetohydrodynamika.
T-W-15Statyka płynów w polu sił ciężkości i sił elektromagnetycznych.
T-W-16Elementy aplikacyjnego zastosowania mechaniki płynów.
T-W-1Pola wielkości kinematycznych. Deformacja płynu. Tensory prędkości deformacji ruchu postępowego i spinowego
T-W-2Zasada zachowania masy. Siły działające na płyn. Tensory naprężeń sprężystych i naprężeń momentowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy pisemny obejmujacy całość materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad formułowania równań bilansowych w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów.
3,0Student zna podstawowe zasady formułowania równań bilansowych w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów.
3,5Student zna podstawowe zasady formułowania równań bilansowych w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów oraz zna fizyczną interpretację poszczególnych członów równań.
4,0Student zna zasady formułowania równań bilansowych bezwymiarowych w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów oraz sposoby formułowania i znaczenie fizyczne elementów występujących w poszczególnych kompleksach i simpleksach.
4,5Student zna zasady formułowania równań bilansowych bezwymiarowych w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów oraz formy równań uproszczonych i ich rolę jaką spełniają przy modelowaniu procesów inżynierii chemicznej.
5,0Student zna zasady formułowania równań bilansowych w dowolnej postaci w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów oraz zna efekty ich stosowania przy modelowaniu i projektowaniu wybranych procesów inżynierii chemicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C10_U01Student umie analizować oraz formułować modele matematyczne elementarnych procesów inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U10w oparciu o wiedzę ogólną potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla obszaru inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętnosci w zakresie omawianych tresci programowych przydatnych do modelowania obiektów i procesów inżynierii chemicznej.
Treści programoweT-W-4Równania energii. Dyssypacja energii mechanicznej.
T-W-5Przepływ uwarstwiony i burzliwy. Równania masy, pędu i energii.
T-W-7Równania termodynamiczne. Równania ruchu gazu. Uproszczone równania ruchu. Wzory izentropowe.
T-W-9Płyny wieloskładnikowe jednofazowe. Równania bilansu masy, pędu i energii.
T-W-8Podstawowe równania kinetyki gazu. Uwarstwiony i burzliwy przepływ gazu.
T-W-3Równanie ruchu postępowego. Równania momentu pędu zewnętrznego i wewnętrznego. Równanie ruchu spinowego.
T-W-6Całki równania ruchu. Potencjał zespolony. Pole wirowe. Ruch falowy płynu. Opory przepływu.
T-W-11Układy dyspersyjne. Ruch elementu fazy rozproszonej. Równania mechaniki układów dyspersyjnych.
T-W-12Równania pola elektromagnetycznego. Potencjały pola.
T-W-10Układy wielofazowe jednoskładnikowe i wieloskładnikowe z przemianą fazową. Układ równań mechaniki płynów. Granica rozdziału faz.
T-W-13Siła pola elektromagnetycznego. Elektrohydrodynamika. Magnetohydrodynamika.
T-W-14Elektromagnetohydrodynamika.
T-W-15Statyka płynów w polu sił ciężkości i sił elektromagnetycznych.
T-W-16Elementy aplikacyjnego zastosowania mechaniki płynów.
T-W-1Pola wielkości kinematycznych. Deformacja płynu. Tensory prędkości deformacji ruchu postępowego i spinowego
T-W-2Zasada zachowania masy. Siły działające na płyn. Tensory naprężeń sprężystych i naprężeń momentowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy pisemny obejmujacy całość materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie praktycznie formułować równań bilansowych w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów.
3,0Student umie praktycznie korzystać z podstaw matematyki i potrafi formułować podstawowe równania bilansowe w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów.
3,5Student potrafi formułować równania bilansowe w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów oraz umie je transformować w oparciu o analizę matematyczną.
4,0Student potrafi formułować równania bilansowe w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów oraz umie je redukować oraz dopełniać zgodnie z wymogami przyjętych założeń procesowych
4,5Student potrafi wykorzystywać sformułowane równania bilansowe w zakresie kinematyki i dynamiki ruchu płynów do tworzenia podstawowych modeli matematycznych oraz umie je przypisywać do elementarnych procesów inżynierii chemicznej z uwzględnieniem szerokiego zakresu przyjętych założeń procesowych.
5,0Student potrafi operować równaniami bilansowymi mechaniki płynów w zakresie procesów inżynierii chemicznej tworząc modele matematyczne o dowolnej strukturze oraz umie sformułować układ równań przydatnych do obliczeń projektowych konkretnych elementarnych procesów inżynierii chemicznej z uwzględnieniem specyfiki konfiguracji geometrycznej aparatów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C11_K01Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej (m in. wpływu na funkcjonowania aparatów i ochronę środowiso naturalne).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
ICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętnosci w zakresie omawianych tresci programowych przydatnych do modelowania obiektów i procesów inżynierii chemicznej.
Treści programoweT-W-4Równania energii. Dyssypacja energii mechanicznej.
T-W-5Przepływ uwarstwiony i burzliwy. Równania masy, pędu i energii.
T-W-7Równania termodynamiczne. Równania ruchu gazu. Uproszczone równania ruchu. Wzory izentropowe.
T-W-9Płyny wieloskładnikowe jednofazowe. Równania bilansu masy, pędu i energii.
T-W-8Podstawowe równania kinetyki gazu. Uwarstwiony i burzliwy przepływ gazu.
T-W-3Równanie ruchu postępowego. Równania momentu pędu zewnętrznego i wewnętrznego. Równanie ruchu spinowego.
T-W-6Całki równania ruchu. Potencjał zespolony. Pole wirowe. Ruch falowy płynu. Opory przepływu.
T-W-11Układy dyspersyjne. Ruch elementu fazy rozproszonej. Równania mechaniki układów dyspersyjnych.
T-W-12Równania pola elektromagnetycznego. Potencjały pola.
T-W-10Układy wielofazowe jednoskładnikowe i wieloskładnikowe z przemianą fazową. Układ równań mechaniki płynów. Granica rozdziału faz.
T-W-13Siła pola elektromagnetycznego. Elektrohydrodynamika. Magnetohydrodynamika.
T-W-14Elektromagnetohydrodynamika.
T-W-15Statyka płynów w polu sił ciężkości i sił elektromagnetycznych.
T-W-16Elementy aplikacyjnego zastosowania mechaniki płynów.
T-W-1Pola wielkości kinematycznych. Deformacja płynu. Tensory prędkości deformacji ruchu postępowego i spinowego
T-W-2Zasada zachowania masy. Siły działające na płyn. Tensory naprężeń sprężystych i naprężeń momentowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy pisemny obejmujacy całość materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć gówne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć głowne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej ale nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć głowne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej oraz jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety i ustalic głowne wymagania i ograniczenia służące poprawnej realizacji określonego przez siebie zadania.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć szeroki wachlarz pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynieryjnej oraz jest w stanie sprecyzować, odpowiednio zdefiniować i ocenic wieloznaczne priorytety służące realizacji określonego przez siebie.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej w obszarzew konkretnych zagadnień oraz jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety, ograniczenia, warunki i wymagania optymalizujace mozliwość realizacji praktycznej stawianego zadania.