Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów wytwarzania olefin
Sylabus przedmiotu Wykład monograficzny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykład monograficzny | ||
Specjalność | Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu chemii nieorganicvznej, organicznej, fizycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja. Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy technologicznej w zarządzaniu procesem technologicznym, w eksploatacji ciągów technologicznych i systemów produkcyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady tworzenia koncepcji technologicznej systemu produkcyjnego. | 6 |
T-W-2 | Produkcja chlorku winylu przez chlorowanie etylenu do 1,2-dichloroetanu, oksychlorowanie etylenu z wykorzystaniem chlorowodoru ze spalania odpadowych chloropochodnych organicznych. | 10 |
T-W-3 | Eksploatacja wytwórni epichlorohydryny metoda chlorową i metodą glicerynową. | 8 |
T-W-4 | Eksploatacja nowoczesnej wytwórni spalania odpadów komunalnych lub przemysłowych. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 25 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot. | 3 |
A-W-4 | Zaliczenie. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-13_W01 Student posiądzie wiedzę w zakresie tworzenia koncepcji technologicznej procesu produkcyjnego. Będzie w stanie opisać, scharakteryzować wybrane systemy produkcyjne w zakresie chlorowania i oksychlorowania etylenu, zagospodarowania chlorowodoru ze spalania odpadowych chloropochodnych organicznych, produkcji epichlorohydryny, spalania odpadów przemysłowych i komunalnych. | ICHP_2A_W09 | T2A_W07 | InzA2_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-13_U01 Student potrafi analizować, opisać i scharakteryzować przebieg wybranych systemów produkcyjnych z zakresu chlorowania, produkcji epichlorohydryny, spalania odpadów przemysłowych i komunalnych. Potrafi wprowadzać zmiany podczas eksploatacji wybranych systemów produkcyjnych w celu poprawy efektywności pracy. | ICHP_2A_U16 | T2A_U16 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-13_K01 Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych systemów produkcyjnych, pozna potrzebę postawy kreatywnej w związku z zarządzaniem wybranymi technologiami. Nabędzie zrozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. | ICHP_2A_K04 | T2A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-13_W01 Student posiądzie wiedzę w zakresie tworzenia koncepcji technologicznej procesu produkcyjnego. Będzie w stanie opisać, scharakteryzować wybrane systemy produkcyjne w zakresie chlorowania i oksychlorowania etylenu, zagospodarowania chlorowodoru ze spalania odpadowych chloropochodnych organicznych, produkcji epichlorohydryny, spalania odpadów przemysłowych i komunalnych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat opracowywania koncepcji technologicznej i etapów rozwoju systemuprodukcyjnego. |
3,0 | Potrafi przedstawić zasady produkcji chlorku winylu w kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów. | |
3,5 | Potrafi przedstawić i scharakteryzować produkcję chlorku winylu według kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów. | |
4,0 | Potrafi przedstawić i scharakteryzować produkcję chlorku winylu według kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów. Posiada wiedzę o sposobach prowadzenia procesów produkcji epichlorohydryny. | |
4,5 | Potrafi przedstawić i scharakteryzować produkcję chlorku winylu według kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów. Posiada wiedzę o eksploatacji wytwórni epichlorohydryny i stosowanych rozwiązaniach alternatywnych. | |
5,0 | Potrafi przedstawić i scharakteryzować produkcję chlorku winylu według kompleksowej technologii obejmującej chlorowanie etylenu, oksychlorowanie, pirolizę dichloroetanu i spalanie odpadów. Posiada wiedzę o eksploatacji wytwórni epichlorohydryny, rozwiązaniach alternatywnych i eksploatacji nowoczesnych instalacji spalania odpadów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-13_U01 Student potrafi analizować, opisać i scharakteryzować przebieg wybranych systemów produkcyjnych z zakresu chlorowania, produkcji epichlorohydryny, spalania odpadów przemysłowych i komunalnych. Potrafi wprowadzać zmiany podczas eksploatacji wybranych systemów produkcyjnych w celu poprawy efektywności pracy. | 2,0 | Student nie umie przedstawić, analizować zasad tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego. |
3,0 | Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego. | |
3,5 | Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego, umie przedstawić i ocenić eksploatację różnych systemów produkcji chlorku winylu. | |
4,0 | Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego, umie przedstawić i ocenić eksploatację różnych systemów produkcji chlorku winylu i epichlorohydryny. | |
4,5 | Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego, umie przedstawić i ocenić eksploatację różnych systemów produkcji dichloroetanu, chlorku winylu i epichlorohydryny. | |
5,0 | Student umie przedstawić, analizować zasady tworzenia koncepcji technologicznej procesu przemysłowego, umie przedstawić i ocenić eksploatację różnych systemów produkcji dichloroetanu, chlorku winylu i epichlorohydryny, systemów spalania odpadów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-13_K01 Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych systemów produkcyjnych, pozna potrzebę postawy kreatywnej w związku z zarządzaniem wybranymi technologiami. Nabędzie zrozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyjasnić znaczenie przestrzegania parametrów procesu technologicznego dla prawidłowej pracy instalacji przemysłowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.Molenda, E.Grzywa, Technologia podstawowych syntez chemicznych t.1, WNT, Warszawa, 2001, trzecie
- E.Grzywa, J.Molenda, Technologia podstawowych syntez chemicznych t.2, WNT, Warszawa, 1996, drugie
- R.Bogoczek, M.Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992, pierwsze
Literatura dodatkowa
- S.Bretsznajder, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973, pierwsze
- E.Milchert, Technologie produkcji chloropochodnych organicznych, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, pierwsze
- E.Bortel, H.Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1997, pierwsze