Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo produkcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo produkcji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka I i II Fizyka I i II Ergonomia i bezpieczeństwo pracy Bezpieczeństwo techniczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problemami zarządzania jakością |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności analizy konsekwencji różnych rozwiązań technicznych, w tym wdrażania nowych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych i przeciwdziałania skutkom negatywnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Poziom jakości, elementy i modele systemów jakości | 2 |
T-W-2 | Działania techniczne, organizacyjne, ekonomiczne i motywacyjne w zakresie jakości na produkcji | 2 |
T-W-3 | Jakość w zarządzaniu produkcją | 2 |
T-W-4 | Odpowiedzialność producenta za cykl życia produktu | 2 |
T-W-5 | Regulacje prawne w zakresie zarządzania chemikaliami (karta bezpieczeństwa substancji, recykling, utylizacja chemikaliów) – programy realizowane przez przemysł chemiczny w tym zakresie | 2 |
T-W-6 | Zasady bezpieczeństwa w zakresie transportu i przechowywania chemikaliów | 1 |
T-W-7 | Analiza przyczyn wypadków lub awarii i ich skutków | 2 |
T-W-8 | Zapobieganie awariom | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 25 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_A03_W01 opisuje podstawowe problemy dotyczącą zarządzania jakością | Nano_2A_W08 | T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11 | InzA2_W03, InzA2_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_A03_U01 analizuje konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów | Nano_2A_U11 | T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14 | InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05 | C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_A03_K01 jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu | Nano_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-2 | T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_A03_W01 opisuje podstawowe problemy dotyczącą zarządzania jakością | 2,0 | nie potrafi wcale opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_A03_U01 analizuje konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów | 2,0 | nie potrafi wcale analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_A03_K01 jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu | 2,0 | nie jest wcale zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu |
3,0 | w co najmniej 51% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu | |
3,5 | w co najmniej 61% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu | |
4,0 | w co najmniej 71% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu | |
4,5 | w co najmniej 81% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu | |
5,0 | w co najmniej 91% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu |
Literatura podstawowa
- M. Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, WNT, 1985
- Zarządzanie jakością według norm ISO serii 9000, 2000, nie dotyczy, Wydaw. Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- nie dotyczy, Aktualna Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca zarządzania zagrożeniami poważnymi awariami z udziałem substancji niebezpiecznych, 2011
- nie dotyczy, Rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej i ministra środowiska, 2011
- Bodzek D, Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
- nie dotyczy, Wykaz substancji niebezpiecznych wraz z ich klasyfikacją i oznakowaniem : Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, 2011