Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii i inżynierii genetycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy biotechnologii i inżynierii genetycznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe widomości z biologii molekularnej
W-2Podstawowe widomości z biologii molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie biologii molekularnej i poznaje możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w planowaniu procesów biotechnologicznych.
C-2Student umie zaproponować alternatywny dla technologii chemicznej proces biotechnologiczny, prowadzony z użyciem organizmów zmodyfikowanych genetycznie
C-3Student wyszukuje, selekcjonuje informacje naukowe i bibliogarfię, przydatne do dyskusji na temat zagrożeń związanych z inżynierią genetyczną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody izolacji DNA z komórek bakterii, roślin i zwierząt2
T-A-2Właściwości kwasów nukleinowych.2
T-A-3Enzymy modyfikujące DNA i RNA2
T-A-4Sposoby konstruowania wektorów.4
T-A-5Metody sekwencjonowania, znakowania i syntezy DNA3
T-A-6Metody hybrydyzacji kwasów nukleinowych.2
15
wykłady
T-W-1Historia genetyki od czasu odkrycia DNA w 1944 roku do współcxzesności1
T-W-2Reakcja PCR i przykłady zastosowań w diagnostyce molekularnej.1
T-W-3Sposoby poznania genomów roślin i zwierząt. Organizmy modelowe.1
T-W-4Inżynieria genetyczna mikrooganizmów. Przenoszenie materiału genetycznego w glebie, wodzie i organizmach żywych.2
T-W-5Inżynieria genetyczna roślin2
T-W-6Inżynieria genetyczna zwierząt2
T-W-7Konstruowanie komputerów na bazie DNA1
T-W-8Poteomika - podstawy inżynierii białkowej.2
T-W-9Podstawowe założenia terapii genowej. Klonowanie terapeutyczne z komórek macierzystych2
T-W-10Inżynieria genetyczna - zagrożenia realne i nierealne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Zapoznanie z literaturą dotyczącą zagadnień prezentowanych na zajęciach.5
A-A-3Przygotowanie własnego projektu.5
A-A-4Konsultacje z wykładowcą5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą dotyczącą zagadnień omawianych w czasie wykładów i przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-3Studenci samodzielnie wyszukują materiały źródłowe potrzebne do dyskusji na temat zagrożeń płynących z inżynierii genetycznej.4
A-W-4egzamin pisemny2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja naukowa
M-3ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalnie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5 ( 50-90% obecności na wykladach), do maksymalnie 15 puktów za aktywny udział w dyskusji, według zasady: 10pkt przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1 pkt - za zabranie głosu w dyskusji.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena punktowa na podstawie zaliczenia pisemnego w postac opisowej oraz egzmianu w postaci testu zamkniętego. Ustala się II terminy zaliczenia pisemnego z ćwiczeń audytoryjnych. Brak zaliczenia pisemnego z ćwiczeń audytoryjnych,m skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu. Ustala się II terminy egzaminu w sesji i I w terminie poprawkowym. Suma puntów uzyskanych z egzaminu testowego wynosi maksymalnie 100. Do puntów z zaliczenia doliczana jest premia punktowa wynosząca maksymalnie 1/4 uzyskanej liczby punktów tj. 25 punktów. Premię punktową uwzględnia się na wszystkich teminach egzaminu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C05_W06
Student posiada poszerzoną wiedzę na temat podstawowych technik inżynierii genetycznej, która może być przydatna przy wytwarzaniu materiałów, w tym nanomateriałów i nanobiomateriałów.
Nano_2A_W06T2A_W05, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C05_U013
Student potrafii samodzielnie zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować (lub częściowo zrealizować) nowy projekt lub zadanie inżynierskie używając właściwych metod i technik
Nano_2A_U13T2A_U15, T2A_U16, T2A_U19InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U08C-2, C-3T-W-10, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C05_K02
Student zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie człowieka i zwierząt. Zostaje również pouczony o konsekwencjach prawnych, płynących z nieuprawnionego stosowania nowych technologii.
Nano_2A_K02, Nano_2A_K03T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-3T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C05_W06
Student posiada poszerzoną wiedzę na temat podstawowych technik inżynierii genetycznej, która może być przydatna przy wytwarzaniu materiałów, w tym nanomateriałów i nanobiomateriałów.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć inżynierii gentycznej i genetyki (np. organizm transgeniczny, GMO, wektor, zwierzęta nokautowane, proteomika itp.) Nie umie wymienić żadnej z metod inżynierii genetycznej. Nie wskazuje powiązań inżynierii genetycznej z przedmiotem nanotechnologią..
3,0Student zna podstawowe pojęcia inżynierii genetycznej (np. organizm GMO, zwierzę nokautowane, genomika itp.) Wymienia podstawowe metody inżynierii genetycznej. Wskazuje kilka powiązań inżynierii genetycznej z przedmiotem nanotechnologii.
3,5Student zna podstawowe pojęcia pojęcia, definicje oraz prawa genetyki i inżynerii genetycznej. Wymienia główne metody inżynierii genetycznej i opisuje wybrane. Wskazuje i tłumaczy powiązania inżynierii genetycznej z przedmiotem nanotechnologii.
4,0Student dobrze zna metody i technki inżynierii genetycznej. Ma wiedzę podstawową, dotyczącą diagnostyki molekularnej. Poprawnie wskazuje nowe właściwości uzyskane technikami inżynierii genetycznej. Wskazuje i tłumaczy powiązania inżynierii genetycznej z przedmiotem nanotechnologii.
4,5Student dobrze zna metody i technik inżynierii genetycznej. Ma wiedzę podstawową, dotyczącą diagnostyki molekularnej. Wskazuje, tłumaczy i dyskutuje na temat powiązań inżynierii genetycznej z przedmiotem nanotechnologii.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę (nie tyklo wykładową) na temat metod i technik inżynierii genetycznej oraz diagnostyki molekularnej. Smodzielnie dobiera techniki w zależności od planowanych efektów. Wskazuje, tłumaczy i dyskutuje na temat powiązań inżynierii genetycznej z przedmiotem nanotechnologii.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C05_U013
Student potrafii samodzielnie zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować (lub częściowo zrealizować) nowy projekt lub zadanie inżynierskie używając właściwych metod i technik
2,0Student nie umie dobierać metod i technik do planowanych celi badawczych. Nie potrafii zaprezentować i interpretować wyników badań. Nie potrafii zapisać (np. w postaci planu pracy) najprstszych założeń projektowych (np. izolacji DNA z wybranej tkanki roślinnej lub zwierzęcej). Nie umie korzystać z zasobów informacji patentowej.
3,0Student umie opisać tylko wybrane metody i techniki inżynierii genetycznej. Nie potrafii ich jednak właściwie dobierać, nie proponuje żadnych usprawnień istniejących rozwiązań. Umie wyszukiwac informacje na temat nowych patentów ale nie umie z nich korzystać w praktywce badawczej.
3,5Student potrafii opisywać tylko wybrane metody i techniki inżynierii genetycznej . W kilku przypadkach potrafii je właściwie dobrać. Umie wyszukiwać informacje na temat nowych patentów i umie z nich korzystać w praktyce badawczej.
4,0Student potrafi opisywac wszystkie metody i techniki inżynierii genetycznej. W kilku przypadkach potrafi je właściwie dobrać. Umie wyszukiwać informacje na temat nowych patentów i umie z nich korzystać w praktyce badawczej.
4,5Student potrafii opisywać wszystkie metody i techniki inżynierii genetycznej. Potrafii je właściwie dobrać. Zna sposby wyszukiwania informacji na temat nowych patentów i umie z nich korzystać w parktyce badawczej. Efektywnie umie analizować i dyskutować na temat zdobytych informacj. Potrafii zaprojektować (lub przedstawić częściowo sposób realizacji) nowe zdanie inżynierskie.
5,0Student potrafii opisywać wszystkie metody i techniki inżynierii genetycznej. Potrafii je właściwie dobierać. Zna sposoby wyszukiania informacji na temat nowych patentów i umie z nich korzystać w praktyce badawczej. Potrafii je przeanalizować, przedyskutować i na ich podstawie przedstawić własne rozwiązanie inżynierskie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C05_K02
Student zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie człowieka i zwierząt. Zostaje również pouczony o konsekwencjach prawnych, płynących z nieuprawnionego stosowania nowych technologii.
2,0Student nie wykazuje się zdolnościami stosowania wiedzy i umiejętności. Nie zna wpływu wdrażanych technik i technologii na środowisko naturalne. Nie potrafi wyliczyć korzyści i wad zastosowań inżynierii genetycznej w przestrzeni nanotechnologii. Nie zna podstawowych aktów prawnych obowiązujących w Polsce, a dotyczących produktów inżynierii genetycznej.
3,0Student spordycznie wykazuje się zdolnościami stoswania wiedzy i umiejętności w życiu codziennym. Potrafii wymienić główne korzyści i wady zastosowań inżynierii genetycznej w przestrzenii naonotechnologii. Zna podstawowe akty prawne obowiązujące w Polsce, a dotyczące produktów inżynerii genetycznej.
3,5Student zazwyczaj wykazuje się zdolnościami stosowania wiedzy i umiejętności. Potrafii poprawnie definiować korzyści i wady zastosowań inżynierii genetycznej w przestrzenii nanotechnologii. Zna podstawowe akty prawne, obowiązujce w Polsce, a dotyczące stosowania produktów inżynierii genetycznej . Zna konsekwencje prawne, związane z ich nieuprawnionym stosowaniem.
4,0Student wykazuje się zdolnościami stosowania wiedzy i umiejętności. Zna podstawowe akty prawne, obowiązujące w Polsce i krajach UE, a dotyczące stosowania produktów inżynierii genetycznej. Zna konsekwencje prawne, związane z ich nieuprawnionym stosowaniem.
4,5Student wykazuje się praktycznymi zdolnościami stoswania wiedzy i umiejętności (np. samodzielnie potrafii wyszukać produkty, powstałe z udziałem inżynierii genetycznej na półkach sklepowych). Zna podstawowe akty prawne, obowiązujące w Polsce i krajach UE, a dotyczące produktów inżynierii genetycznej. Zna konsekwencje prawne, związame z ich nieuprawionym stoswaniem, złym znakowaniem itp.
5,0Student wykazuje się praktycznymi zdolnościami stosowania wiedzy i umiejętności (np. samodzielnie potrafii dotrzec do producentów produktów powstałych z udziałem inżynierii gentycznej i uzyskać informacje na temat sposbu ich powstania). Zna podstawowe akty prawne, obowiązujące w Plsce, krajach UE i wybranych świata, a dotyczące produktów inżynierii genetycznej. Zna konsekwencje prawne związame z ich nieupawnionym stoswaniem, złym znakowaniem itp. Cechuje go szerokopojęte zaangażowanie proekologiczne (np. aktywna praca na rzecz organizacji walczących o prawidłowe oznakowanie produktów inżynierii genetycznej).

Literatura podstawowa

  1. Retledge C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszwa, 2010, 1
  2. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Gajewski W., Węgliński P., Inżynieria genetyczna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2001, (wydania nowsze)
  4. Ullmann's, Biotechnology and Biochemical Engineering, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2007, tom I i II

Literatura dodatkowa

  1. Kur J., Podstawy inżynierii genetycznej, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
  2. Kofta W., Podstawy inżynierii genetycznej, Prószynski i spółka, Warszawa, 2007
  3. Smith J.M., Nasiona kłamstwa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody izolacji DNA z komórek bakterii, roślin i zwierząt2
T-A-2Właściwości kwasów nukleinowych.2
T-A-3Enzymy modyfikujące DNA i RNA2
T-A-4Sposoby konstruowania wektorów.4
T-A-5Metody sekwencjonowania, znakowania i syntezy DNA3
T-A-6Metody hybrydyzacji kwasów nukleinowych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia genetyki od czasu odkrycia DNA w 1944 roku do współcxzesności1
T-W-2Reakcja PCR i przykłady zastosowań w diagnostyce molekularnej.1
T-W-3Sposoby poznania genomów roślin i zwierząt. Organizmy modelowe.1
T-W-4Inżynieria genetyczna mikrooganizmów. Przenoszenie materiału genetycznego w glebie, wodzie i organizmach żywych.2
T-W-5Inżynieria genetyczna roślin2
T-W-6Inżynieria genetyczna zwierząt2
T-W-7Konstruowanie komputerów na bazie DNA1
T-W-8Poteomika - podstawy inżynierii białkowej.2
T-W-9Podstawowe założenia terapii genowej. Klonowanie terapeutyczne z komórek macierzystych2
T-W-10Inżynieria genetyczna - zagrożenia realne i nierealne1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Zapoznanie z literaturą dotyczącą zagadnień prezentowanych na zajęciach.5
A-A-3Przygotowanie własnego projektu.5
A-A-4Konsultacje z wykładowcą5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą dotyczącą zagadnień omawianych w czasie wykładów i przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-3Studenci samodzielnie wyszukują materiały źródłowe potrzebne do dyskusji na temat zagrożeń płynących z inżynierii genetycznej.4
A-W-4egzamin pisemny2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_C05_W06Student posiada poszerzoną wiedzę na temat podstawowych technik inżynierii genetycznej, która może być przydatna przy wytwarzaniu materiałów, w tym nanomateriałów i nanobiomateriałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W06ma poszerzoną wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i wytwarzaniu materiałów, w tym nanomateriałów i nanobiomateriałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie biologii molekularnej i poznaje możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w planowaniu procesów biotechnologicznych.
Treści programoweT-W-2Reakcja PCR i przykłady zastosowań w diagnostyce molekularnej.
T-W-7Konstruowanie komputerów na bazie DNA
T-W-5Inżynieria genetyczna roślin
T-W-4Inżynieria genetyczna mikrooganizmów. Przenoszenie materiału genetycznego w glebie, wodzie i organizmach żywych.
T-W-6Inżynieria genetyczna zwierząt
T-W-8Poteomika - podstawy inżynierii białkowej.
T-W-9Podstawowe założenia terapii genowej. Klonowanie terapeutyczne z komórek macierzystych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja naukowa
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalnie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5 ( 50-90% obecności na wykladach), do maksymalnie 15 puktów za aktywny udział w dyskusji, według zasady: 10pkt przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1 pkt - za zabranie głosu w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć inżynierii gentycznej i genetyki (np. organizm transgeniczny, GMO, wektor, zwierzęta nokautowane, proteomika itp.) Nie umie wymienić żadnej z metod inżynierii genetycznej. Nie wskazuje powiązań inżynierii genetycznej z przedmiotem nanotechnologią..
3,0Student zna podstawowe pojęcia inżynierii genetycznej (np. organizm GMO, zwierzę nokautowane, genomika itp.) Wymienia podstawowe metody inżynierii genetycznej. Wskazuje kilka powiązań inżynierii genetycznej z przedmiotem nanotechnologii.
3,5Student zna podstawowe pojęcia pojęcia, definicje oraz prawa genetyki i inżynerii genetycznej. Wymienia główne metody inżynierii genetycznej i opisuje wybrane. Wskazuje i tłumaczy powiązania inżynierii genetycznej z przedmiotem nanotechnologii.
4,0Student dobrze zna metody i technki inżynierii genetycznej. Ma wiedzę podstawową, dotyczącą diagnostyki molekularnej. Poprawnie wskazuje nowe właściwości uzyskane technikami inżynierii genetycznej. Wskazuje i tłumaczy powiązania inżynierii genetycznej z przedmiotem nanotechnologii.
4,5Student dobrze zna metody i technik inżynierii genetycznej. Ma wiedzę podstawową, dotyczącą diagnostyki molekularnej. Wskazuje, tłumaczy i dyskutuje na temat powiązań inżynierii genetycznej z przedmiotem nanotechnologii.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę (nie tyklo wykładową) na temat metod i technik inżynierii genetycznej oraz diagnostyki molekularnej. Smodzielnie dobiera techniki w zależności od planowanych efektów. Wskazuje, tłumaczy i dyskutuje na temat powiązań inżynierii genetycznej z przedmiotem nanotechnologii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_C05_U013Student potrafii samodzielnie zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować (lub częściowo zrealizować) nowy projekt lub zadanie inżynierskie używając właściwych metod i technik
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U13potrafi dostrzec braki i zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować i zrealizować (przynajmniej w części) nowy projekt lub zadanie inżynierskie używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Student umie zaproponować alternatywny dla technologii chemicznej proces biotechnologiczny, prowadzony z użyciem organizmów zmodyfikowanych genetycznie
C-3Student wyszukuje, selekcjonuje informacje naukowe i bibliogarfię, przydatne do dyskusji na temat zagrożeń związanych z inżynierią genetyczną.
Treści programoweT-W-10Inżynieria genetyczna - zagrożenia realne i nierealne
T-A-4Sposoby konstruowania wektorów.
T-A-1Metody izolacji DNA z komórek bakterii, roślin i zwierząt
T-A-2Właściwości kwasów nukleinowych.
T-A-3Enzymy modyfikujące DNA i RNA
T-A-5Metody sekwencjonowania, znakowania i syntezy DNA
T-A-6Metody hybrydyzacji kwasów nukleinowych.
Metody nauczaniaM-2dyskusja naukowa
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena punktowa na podstawie zaliczenia pisemnego w postac opisowej oraz egzmianu w postaci testu zamkniętego. Ustala się II terminy zaliczenia pisemnego z ćwiczeń audytoryjnych. Brak zaliczenia pisemnego z ćwiczeń audytoryjnych,m skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu. Ustala się II terminy egzaminu w sesji i I w terminie poprawkowym. Suma puntów uzyskanych z egzaminu testowego wynosi maksymalnie 100. Do puntów z zaliczenia doliczana jest premia punktowa wynosząca maksymalnie 1/4 uzyskanej liczby punktów tj. 25 punktów. Premię punktową uwzględnia się na wszystkich teminach egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobierać metod i technik do planowanych celi badawczych. Nie potrafii zaprezentować i interpretować wyników badań. Nie potrafii zapisać (np. w postaci planu pracy) najprstszych założeń projektowych (np. izolacji DNA z wybranej tkanki roślinnej lub zwierzęcej). Nie umie korzystać z zasobów informacji patentowej.
3,0Student umie opisać tylko wybrane metody i techniki inżynierii genetycznej. Nie potrafii ich jednak właściwie dobierać, nie proponuje żadnych usprawnień istniejących rozwiązań. Umie wyszukiwac informacje na temat nowych patentów ale nie umie z nich korzystać w praktywce badawczej.
3,5Student potrafii opisywać tylko wybrane metody i techniki inżynierii genetycznej . W kilku przypadkach potrafii je właściwie dobrać. Umie wyszukiwać informacje na temat nowych patentów i umie z nich korzystać w praktyce badawczej.
4,0Student potrafi opisywac wszystkie metody i techniki inżynierii genetycznej. W kilku przypadkach potrafi je właściwie dobrać. Umie wyszukiwać informacje na temat nowych patentów i umie z nich korzystać w praktyce badawczej.
4,5Student potrafii opisywać wszystkie metody i techniki inżynierii genetycznej. Potrafii je właściwie dobrać. Zna sposby wyszukiwania informacji na temat nowych patentów i umie z nich korzystać w parktyce badawczej. Efektywnie umie analizować i dyskutować na temat zdobytych informacj. Potrafii zaprojektować (lub przedstawić częściowo sposób realizacji) nowe zdanie inżynierskie.
5,0Student potrafii opisywać wszystkie metody i techniki inżynierii genetycznej. Potrafii je właściwie dobierać. Zna sposoby wyszukiania informacji na temat nowych patentów i umie z nich korzystać w praktyce badawczej. Potrafii je przeanalizować, przedyskutować i na ich podstawie przedstawić własne rozwiązanie inżynierskie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_C05_K02Student zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie człowieka i zwierząt. Zostaje również pouczony o konsekwencjach prawnych, płynących z nieuprawnionego stosowania nowych technologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Nano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Student wyszukuje, selekcjonuje informacje naukowe i bibliogarfię, przydatne do dyskusji na temat zagrożeń związanych z inżynierią genetyczną.
Treści programoweT-W-1Historia genetyki od czasu odkrycia DNA w 1944 roku do współcxzesności
T-W-7Konstruowanie komputerów na bazie DNA
T-W-10Inżynieria genetyczna - zagrożenia realne i nierealne
T-W-5Inżynieria genetyczna roślin
T-W-4Inżynieria genetyczna mikrooganizmów. Przenoszenie materiału genetycznego w glebie, wodzie i organizmach żywych.
T-W-6Inżynieria genetyczna zwierząt
T-W-8Poteomika - podstawy inżynierii białkowej.
T-W-9Podstawowe założenia terapii genowej. Klonowanie terapeutyczne z komórek macierzystych
T-A-4Sposoby konstruowania wektorów.
T-A-1Metody izolacji DNA z komórek bakterii, roślin i zwierząt
T-A-2Właściwości kwasów nukleinowych.
T-A-3Enzymy modyfikujące DNA i RNA
T-A-5Metody sekwencjonowania, znakowania i syntezy DNA
T-A-6Metody hybrydyzacji kwasów nukleinowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena punktowa na podstawie zaliczenia pisemnego w postac opisowej oraz egzmianu w postaci testu zamkniętego. Ustala się II terminy zaliczenia pisemnego z ćwiczeń audytoryjnych. Brak zaliczenia pisemnego z ćwiczeń audytoryjnych,m skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu. Ustala się II terminy egzaminu w sesji i I w terminie poprawkowym. Suma puntów uzyskanych z egzaminu testowego wynosi maksymalnie 100. Do puntów z zaliczenia doliczana jest premia punktowa wynosząca maksymalnie 1/4 uzyskanej liczby punktów tj. 25 punktów. Premię punktową uwzględnia się na wszystkich teminach egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się zdolnościami stosowania wiedzy i umiejętności. Nie zna wpływu wdrażanych technik i technologii na środowisko naturalne. Nie potrafi wyliczyć korzyści i wad zastosowań inżynierii genetycznej w przestrzeni nanotechnologii. Nie zna podstawowych aktów prawnych obowiązujących w Polsce, a dotyczących produktów inżynierii genetycznej.
3,0Student spordycznie wykazuje się zdolnościami stoswania wiedzy i umiejętności w życiu codziennym. Potrafii wymienić główne korzyści i wady zastosowań inżynierii genetycznej w przestrzenii naonotechnologii. Zna podstawowe akty prawne obowiązujące w Polsce, a dotyczące produktów inżynerii genetycznej.
3,5Student zazwyczaj wykazuje się zdolnościami stosowania wiedzy i umiejętności. Potrafii poprawnie definiować korzyści i wady zastosowań inżynierii genetycznej w przestrzenii nanotechnologii. Zna podstawowe akty prawne, obowiązujce w Polsce, a dotyczące stosowania produktów inżynierii genetycznej . Zna konsekwencje prawne, związane z ich nieuprawnionym stosowaniem.
4,0Student wykazuje się zdolnościami stosowania wiedzy i umiejętności. Zna podstawowe akty prawne, obowiązujące w Polsce i krajach UE, a dotyczące stosowania produktów inżynierii genetycznej. Zna konsekwencje prawne, związane z ich nieuprawnionym stosowaniem.
4,5Student wykazuje się praktycznymi zdolnościami stoswania wiedzy i umiejętności (np. samodzielnie potrafii wyszukać produkty, powstałe z udziałem inżynierii genetycznej na półkach sklepowych). Zna podstawowe akty prawne, obowiązujące w Polsce i krajach UE, a dotyczące produktów inżynierii genetycznej. Zna konsekwencje prawne, związame z ich nieuprawionym stoswaniem, złym znakowaniem itp.
5,0Student wykazuje się praktycznymi zdolnościami stosowania wiedzy i umiejętności (np. samodzielnie potrafii dotrzec do producentów produktów powstałych z udziałem inżynierii gentycznej i uzyskać informacje na temat sposbu ich powstania). Zna podstawowe akty prawne, obowiązujące w Plsce, krajach UE i wybranych świata, a dotyczące produktów inżynierii genetycznej. Zna konsekwencje prawne związame z ich nieupawnionym stoswaniem, złym znakowaniem itp. Cechuje go szerokopojęte zaangażowanie proekologiczne (np. aktywna praca na rzecz organizacji walczących o prawidłowe oznakowanie produktów inżynierii genetycznej).