Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe ( na poziomie liceum) wiadomości z biologii, mikrobiologii lub przedmiotów pokrewnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student poszerza swoją w dziedzinie biologii i poznaje możliowości wykorzystania zdobytej wiedzy w ochronie środowiska i zasobów naturalnych
C-2Student wyszukuje, selekcjonuje imformacje naukowe i bibliografię, przydatne do dyskusji na temat zagrożeń związanych np. z wprowadzaniem organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska oraz spadku bioróżnorodności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji życia4
T-W-2Molekularne podstawy przekazywania informacji. Podstawowe prawa genetyki.6
T-W-3Zmiennosć organizmów żywych. Zjawiska ubożenia bioróżnorodności biologicznej (erozja genetyczna)6
T-W-4Typy mutacji i ich znaczenie w procesie różnicowania organizmów. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na powstawanie mutacji.4
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie. Celowość konstruowania organizmów transgenicznych. Konsekwencje wprowadzenia do środowiska organizmów modyfikowanych genetycznie.6
T-W-6Wprowadzenie do genetyki populacji.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2konsultacje z wykładowcą10
A-W-3Studenci samodzielnie wyszukują materiały źródłowe potrzebne do dyskusji na zadany temat.45
A-W-4zapoznanie z literaturą dotyczącą zagadnień prezentowanych na wykładach i przygotowanie do zaliczenia30
A-W-5zliczenie pisemne4
119

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Dyskusja naukowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: w czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalanie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5pkt (50-90% obecności na wykładach). 15 pkt może student uzyskać za aktywny udział w dyskusji, w tym 10pkt za przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1pkt za zabranie głosu w dyskusji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B03-1_W01
Student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane w biologii i genetyce populacyjnej. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie praw gentyki mendlowskiej i populacyjnej, która może być przydatna przy ocenie stanu zasobów naturalnych oraz zagrożeń związanych z zakłóceniem równowagi w przyrodzie.
KOS_1A_W05, KOS_1A_W06T1A_W01, T1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B03-1_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i właściwie dobierać źródła także w językach obcych uznawanych za języki komunikacji międzynarodowej. Student potrafii formułować zadania inżynierskie i dostrzegać pozytywne aspekty ich wprowadzania.
KOS_1A_U01, KOS_1A_U12T1A_U01, T1A_U10InzA_U03C-2T-W-5, T-W-6M-2S-1
KOS_1A_B03-1_U02
Stutent potrafii opracować zgodną z obowiązującymi normami, dokumetację dotyczącą np. oceny zróżnicowania genetycznego populacji. Student posiada umiejętność samoksztłacenia.
KOS_1A_U04, KOS_1A_U06T1A_U03, T1A_U05C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B03-1_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne apekty i skutki działalności inżynierskiej wtym jej wpływ na środowisko naturlane i żyjące w nim organizmy żywe. Student prawidłowo rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera środowiska w zakresie nauk przyrodniczych. Ma świadomość ważności zachowania zasobów naturalnych w stanie nienaruszonym. Przetrzega zasady etyki zawodowej.
KOS_1A_K02, KOS_1A_K06T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B03-1_W01
Student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane w biologii i genetyce populacyjnej. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie praw gentyki mendlowskiej i populacyjnej, która może być przydatna przy ocenie stanu zasobów naturalnych oraz zagrożeń związanych z zakłóceniem równowagi w przyrodzie.
2,0nie potrafii objaśnić i tłumaczyć podstawowych praw bilogii, genetyki mendlowskiej i populacyjnej, nie wie co to jest mutacja i w jaki spsób powstaje
3,0co najmniej w 51% potrafii objaśnić podstawowe prawa biologii, genetyki meddlowskiej i populacyjnej, zna pojęcie mutacji.
3,5zna co najmniej 61% praw gentycznych i biologicznych, zna sposoby powstawania mustacji.
4,0zna co najmniej 71% praw genetycznych i biologicznych, zna sposoby powstawania mutacji, sposoby tworzenia organizmów transgenicznych
4,5zna co najmniej 81% praw genetycznych i bilogicznych, zna spsosby powstawania mutacji , cele i sposoby tworzenia organizmów transgenicznych
5,0zna w 91% podstawowe praw biologii i genetyki, definjuje czynniki mutagenne , zna sposoby i cele tworzenia organizmów transgenicznych, umie opisać ze szczegółami wybrane metody, zna zagrożenia związane z wprowadzeniem tych organimów do środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B03-1_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i właściwie dobierać źródła także w językach obcych uznawanych za języki komunikacji międzynarodowej. Student potrafii formułować zadania inżynierskie i dostrzegać pozytywne aspekty ich wprowadzania.
2,0nie potrafii pozyskiwać informacji z literatury, nie potrafii dostrzec ważności prezentowanych na wykładach zagadnień.
3,0co najmniej w 51% potrafii pozykiwać samodzielnie informacje przydatne do dyskusji i formowania zadań inżynierskich.
3,5co najmniej w 61% potrafii pozyskiwać samodzielnie informacje przydatne do dyskusji i formowania zadań inżynierskich.
4,0co najmniej w 71% potrafii pozyskiwać samodzielnie informacje przydatne do dyskusji i formowania zadań inżynierskich
4,5co najmniej w 81% potrafii pozyskiwać samodzielne informacje do dyskusji i formowania zadań inżynierskich
5,0co najmniej w 91% potrafii pozyskiwac samodzielne informacje do dyskusji i formowania zadań inżynierskich
KOS_1A_B03-1_U02
Stutent potrafii opracować zgodną z obowiązującymi normami, dokumetację dotyczącą np. oceny zróżnicowania genetycznego populacji. Student posiada umiejętność samoksztłacenia.
2,0student nie zna norm oceny np. zróżnicowania genetycznego i nie potrafii opracować dokumentacji takiej oceny
3,0w co najmniej 51% student zna obowiązujące oceny np. zróżnicownia genetycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny
3,5w co najmniej 61% student zna obowiązujce oceny np. zróżnicowania gentycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny.
4,0w co najmniej 71% student zna obowiązujce oceny np. zróżnicowania gentycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny.
4,5w co najmniej 81% student zna obowiązujce oceny np. zróżnicowania gentycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny.
5,0w co najmniej 91% student zna obowiązujce oceny np. zróżnicowania gentycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B03-1_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne apekty i skutki działalności inżynierskiej wtym jej wpływ na środowisko naturlane i żyjące w nim organizmy żywe. Student prawidłowo rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera środowiska w zakresie nauk przyrodniczych. Ma świadomość ważności zachowania zasobów naturalnych w stanie nienaruszonym. Przetrzega zasady etyki zawodowej.
2,0student nie ma świdomości ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska. nie przestrzega zasad etyki zawodu.
3,0student co najnniej w 51% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu.
3,5student co najnniej w 61% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu.
4,0student co najnniej w 71% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu.
4,5student co najnniej w 81% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu.
5,0student co najnniej w 91% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu.

Literatura podstawowa

  1. Węgliński A. (red.), Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2007
  2. Salomon E.P., Berg L.R., Ville M.W., Biologia, Multico, Warszawa, 2011
  3. Campbell N.A., Reece J.B., Biologia, Rebis, Warszawa, 2012
  4. praca zbiorowa, Biologia. Jedność i różnorodność, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ratledge C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji życia4
T-W-2Molekularne podstawy przekazywania informacji. Podstawowe prawa genetyki.6
T-W-3Zmiennosć organizmów żywych. Zjawiska ubożenia bioróżnorodności biologicznej (erozja genetyczna)6
T-W-4Typy mutacji i ich znaczenie w procesie różnicowania organizmów. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na powstawanie mutacji.4
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie. Celowość konstruowania organizmów transgenicznych. Konsekwencje wprowadzenia do środowiska organizmów modyfikowanych genetycznie.6
T-W-6Wprowadzenie do genetyki populacji.4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2konsultacje z wykładowcą10
A-W-3Studenci samodzielnie wyszukują materiały źródłowe potrzebne do dyskusji na zadany temat.45
A-W-4zapoznanie z literaturą dotyczącą zagadnień prezentowanych na wykładach i przygotowanie do zaliczenia30
A-W-5zliczenie pisemne4
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B03-1_W01Student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane w biologii i genetyce populacyjnej. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie praw gentyki mendlowskiej i populacyjnej, która może być przydatna przy ocenie stanu zasobów naturalnych oraz zagrożeń związanych z zakłóceniem równowagi w przyrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W05zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
KOS_1A_W06ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze, nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Student poszerza swoją w dziedzinie biologii i poznaje możliowości wykorzystania zdobytej wiedzy w ochronie środowiska i zasobów naturalnych
Treści programoweT-W-1Poziomy organizacji życia
T-W-2Molekularne podstawy przekazywania informacji. Podstawowe prawa genetyki.
T-W-3Zmiennosć organizmów żywych. Zjawiska ubożenia bioróżnorodności biologicznej (erozja genetyczna)
T-W-4Typy mutacji i ich znaczenie w procesie różnicowania organizmów. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na powstawanie mutacji.
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie. Celowość konstruowania organizmów transgenicznych. Konsekwencje wprowadzenia do środowiska organizmów modyfikowanych genetycznie.
T-W-6Wprowadzenie do genetyki populacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: w czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalanie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5pkt (50-90% obecności na wykładach). 15 pkt może student uzyskać za aktywny udział w dyskusji, w tym 10pkt za przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1pkt za zabranie głosu w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafii objaśnić i tłumaczyć podstawowych praw bilogii, genetyki mendlowskiej i populacyjnej, nie wie co to jest mutacja i w jaki spsób powstaje
3,0co najmniej w 51% potrafii objaśnić podstawowe prawa biologii, genetyki meddlowskiej i populacyjnej, zna pojęcie mutacji.
3,5zna co najmniej 61% praw gentycznych i biologicznych, zna sposoby powstawania mustacji.
4,0zna co najmniej 71% praw genetycznych i biologicznych, zna sposoby powstawania mutacji, sposoby tworzenia organizmów transgenicznych
4,5zna co najmniej 81% praw genetycznych i bilogicznych, zna spsosby powstawania mutacji , cele i sposoby tworzenia organizmów transgenicznych
5,0zna w 91% podstawowe praw biologii i genetyki, definjuje czynniki mutagenne , zna sposoby i cele tworzenia organizmów transgenicznych, umie opisać ze szczegółami wybrane metody, zna zagrożenia związane z wprowadzeniem tych organimów do środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B03-1_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i właściwie dobierać źródła także w językach obcych uznawanych za języki komunikacji międzynarodowej. Student potrafii formułować zadania inżynierskie i dostrzegać pozytywne aspekty ich wprowadzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U12potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Student wyszukuje, selekcjonuje imformacje naukowe i bibliografię, przydatne do dyskusji na temat zagrożeń związanych np. z wprowadzaniem organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska oraz spadku bioróżnorodności.
Treści programoweT-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie. Celowość konstruowania organizmów transgenicznych. Konsekwencje wprowadzenia do środowiska organizmów modyfikowanych genetycznie.
T-W-6Wprowadzenie do genetyki populacji.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja naukowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: w czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalanie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5pkt (50-90% obecności na wykładach). 15 pkt może student uzyskać za aktywny udział w dyskusji, w tym 10pkt za przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1pkt za zabranie głosu w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafii pozyskiwać informacji z literatury, nie potrafii dostrzec ważności prezentowanych na wykładach zagadnień.
3,0co najmniej w 51% potrafii pozykiwać samodzielnie informacje przydatne do dyskusji i formowania zadań inżynierskich.
3,5co najmniej w 61% potrafii pozyskiwać samodzielnie informacje przydatne do dyskusji i formowania zadań inżynierskich.
4,0co najmniej w 71% potrafii pozyskiwać samodzielnie informacje przydatne do dyskusji i formowania zadań inżynierskich
4,5co najmniej w 81% potrafii pozyskiwać samodzielne informacje do dyskusji i formowania zadań inżynierskich
5,0co najmniej w 91% potrafii pozyskiwac samodzielne informacje do dyskusji i formowania zadań inżynierskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B03-1_U02Stutent potrafii opracować zgodną z obowiązującymi normami, dokumetację dotyczącą np. oceny zróżnicowania genetycznego populacji. Student posiada umiejętność samoksztłacenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U04potrafi zgodnie z obowiązującymi przepisami opracować dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonego kierunku studiów
KOS_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Student poszerza swoją w dziedzinie biologii i poznaje możliowości wykorzystania zdobytej wiedzy w ochronie środowiska i zasobów naturalnych
C-2Student wyszukuje, selekcjonuje imformacje naukowe i bibliografię, przydatne do dyskusji na temat zagrożeń związanych np. z wprowadzaniem organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska oraz spadku bioróżnorodności.
Treści programoweT-W-4Typy mutacji i ich znaczenie w procesie różnicowania organizmów. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na powstawanie mutacji.
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie. Celowość konstruowania organizmów transgenicznych. Konsekwencje wprowadzenia do środowiska organizmów modyfikowanych genetycznie.
T-W-6Wprowadzenie do genetyki populacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Dyskusja naukowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: w czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalanie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5pkt (50-90% obecności na wykładach). 15 pkt może student uzyskać za aktywny udział w dyskusji, w tym 10pkt za przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1pkt za zabranie głosu w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna norm oceny np. zróżnicowania genetycznego i nie potrafii opracować dokumentacji takiej oceny
3,0w co najmniej 51% student zna obowiązujące oceny np. zróżnicownia genetycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny
3,5w co najmniej 61% student zna obowiązujce oceny np. zróżnicowania gentycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny.
4,0w co najmniej 71% student zna obowiązujce oceny np. zróżnicowania gentycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny.
4,5w co najmniej 81% student zna obowiązujce oceny np. zróżnicowania gentycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny.
5,0w co najmniej 91% student zna obowiązujce oceny np. zróżnicowania gentycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B03-1_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne apekty i skutki działalności inżynierskiej wtym jej wpływ na środowisko naturlane i żyjące w nim organizmy żywe. Student prawidłowo rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera środowiska w zakresie nauk przyrodniczych. Ma świadomość ważności zachowania zasobów naturalnych w stanie nienaruszonym. Przetrzega zasady etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
KOS_1A_K06prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student poszerza swoją w dziedzinie biologii i poznaje możliowości wykorzystania zdobytej wiedzy w ochronie środowiska i zasobów naturalnych
C-2Student wyszukuje, selekcjonuje imformacje naukowe i bibliografię, przydatne do dyskusji na temat zagrożeń związanych np. z wprowadzaniem organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska oraz spadku bioróżnorodności.
Treści programoweT-W-1Poziomy organizacji życia
T-W-2Molekularne podstawy przekazywania informacji. Podstawowe prawa genetyki.
T-W-3Zmiennosć organizmów żywych. Zjawiska ubożenia bioróżnorodności biologicznej (erozja genetyczna)
T-W-4Typy mutacji i ich znaczenie w procesie różnicowania organizmów. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na powstawanie mutacji.
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie. Celowość konstruowania organizmów transgenicznych. Konsekwencje wprowadzenia do środowiska organizmów modyfikowanych genetycznie.
T-W-6Wprowadzenie do genetyki populacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: w czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalanie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5pkt (50-90% obecności na wykładach). 15 pkt może student uzyskać za aktywny udział w dyskusji, w tym 10pkt za przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1pkt za zabranie głosu w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świdomości ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska. nie przestrzega zasad etyki zawodu.
3,0student co najnniej w 51% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu.
3,5student co najnniej w 61% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu.
4,0student co najnniej w 71% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu.
4,5student co najnniej w 81% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu.
5,0student co najnniej w 91% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu.