Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe ( na poziomie liceum) wiadomości z biologii, mikrobiologii lub przedmiotów pokrewnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student poszerza swoją w dziedzinie biologii i poznaje możliowości wykorzystania zdobytej wiedzy w ochronie środowiska i zasobów naturalnych |
C-2 | Student wyszukuje, selekcjonuje imformacje naukowe i bibliografię, przydatne do dyskusji na temat zagrożeń związanych np. z wprowadzaniem organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska oraz spadku bioróżnorodności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Poziomy organizacji życia | 4 |
T-W-2 | Molekularne podstawy przekazywania informacji. Podstawowe prawa genetyki. | 6 |
T-W-3 | Zmiennosć organizmów żywych. Zjawiska ubożenia bioróżnorodności biologicznej (erozja genetyczna) | 6 |
T-W-4 | Typy mutacji i ich znaczenie w procesie różnicowania organizmów. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na powstawanie mutacji. | 4 |
T-W-5 | Organizmy modyfikowane genetycznie. Celowość konstruowania organizmów transgenicznych. Konsekwencje wprowadzenia do środowiska organizmów modyfikowanych genetycznie. | 6 |
T-W-6 | Wprowadzenie do genetyki populacji. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | konsultacje z wykładowcą | 10 |
A-W-3 | Studenci samodzielnie wyszukują materiały źródłowe potrzebne do dyskusji na zadany temat. | 45 |
A-W-4 | zapoznanie z literaturą dotyczącą zagadnień prezentowanych na wykładach i przygotowanie do zaliczenia | 30 |
A-W-5 | zliczenie pisemne | 4 |
119 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja naukowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: w czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalanie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5pkt (50-90% obecności na wykładach). 15 pkt może student uzyskać za aktywny udział w dyskusji, w tym 10pkt za przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1pkt za zabranie głosu w dyskusji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B03-1_W01 Student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane w biologii i genetyce populacyjnej. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie praw gentyki mendlowskiej i populacyjnej, która może być przydatna przy ocenie stanu zasobów naturalnych oraz zagrożeń związanych z zakłóceniem równowagi w przyrodzie. | KOS_1A_W05, KOS_1A_W06 | T1A_W01, T1A_W02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B03-1_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i właściwie dobierać źródła także w językach obcych uznawanych za języki komunikacji międzynarodowej. Student potrafii formułować zadania inżynierskie i dostrzegać pozytywne aspekty ich wprowadzania. | KOS_1A_U01, KOS_1A_U12 | T1A_U01, T1A_U10 | InzA_U03 | C-2 | T-W-5, T-W-6 | M-2 | S-1 |
KOS_1A_B03-1_U02 Stutent potrafii opracować zgodną z obowiązującymi normami, dokumetację dotyczącą np. oceny zróżnicowania genetycznego populacji. Student posiada umiejętność samoksztłacenia. | KOS_1A_U04, KOS_1A_U06 | T1A_U03, T1A_U05 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B03-1_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne apekty i skutki działalności inżynierskiej wtym jej wpływ na środowisko naturlane i żyjące w nim organizmy żywe. Student prawidłowo rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera środowiska w zakresie nauk przyrodniczych. Ma świadomość ważności zachowania zasobów naturalnych w stanie nienaruszonym. Przetrzega zasady etyki zawodowej. | KOS_1A_K02, KOS_1A_K06 | T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B03-1_W01 Student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane w biologii i genetyce populacyjnej. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie praw gentyki mendlowskiej i populacyjnej, która może być przydatna przy ocenie stanu zasobów naturalnych oraz zagrożeń związanych z zakłóceniem równowagi w przyrodzie. | 2,0 | nie potrafii objaśnić i tłumaczyć podstawowych praw bilogii, genetyki mendlowskiej i populacyjnej, nie wie co to jest mutacja i w jaki spsób powstaje |
3,0 | co najmniej w 51% potrafii objaśnić podstawowe prawa biologii, genetyki meddlowskiej i populacyjnej, zna pojęcie mutacji. | |
3,5 | zna co najmniej 61% praw gentycznych i biologicznych, zna sposoby powstawania mustacji. | |
4,0 | zna co najmniej 71% praw genetycznych i biologicznych, zna sposoby powstawania mutacji, sposoby tworzenia organizmów transgenicznych | |
4,5 | zna co najmniej 81% praw genetycznych i bilogicznych, zna spsosby powstawania mutacji , cele i sposoby tworzenia organizmów transgenicznych | |
5,0 | zna w 91% podstawowe praw biologii i genetyki, definjuje czynniki mutagenne , zna sposoby i cele tworzenia organizmów transgenicznych, umie opisać ze szczegółami wybrane metody, zna zagrożenia związane z wprowadzeniem tych organimów do środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B03-1_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i właściwie dobierać źródła także w językach obcych uznawanych za języki komunikacji międzynarodowej. Student potrafii formułować zadania inżynierskie i dostrzegać pozytywne aspekty ich wprowadzania. | 2,0 | nie potrafii pozyskiwać informacji z literatury, nie potrafii dostrzec ważności prezentowanych na wykładach zagadnień. |
3,0 | co najmniej w 51% potrafii pozykiwać samodzielnie informacje przydatne do dyskusji i formowania zadań inżynierskich. | |
3,5 | co najmniej w 61% potrafii pozyskiwać samodzielnie informacje przydatne do dyskusji i formowania zadań inżynierskich. | |
4,0 | co najmniej w 71% potrafii pozyskiwać samodzielnie informacje przydatne do dyskusji i formowania zadań inżynierskich | |
4,5 | co najmniej w 81% potrafii pozyskiwać samodzielne informacje do dyskusji i formowania zadań inżynierskich | |
5,0 | co najmniej w 91% potrafii pozyskiwac samodzielne informacje do dyskusji i formowania zadań inżynierskich | |
KOS_1A_B03-1_U02 Stutent potrafii opracować zgodną z obowiązującymi normami, dokumetację dotyczącą np. oceny zróżnicowania genetycznego populacji. Student posiada umiejętność samoksztłacenia. | 2,0 | student nie zna norm oceny np. zróżnicowania genetycznego i nie potrafii opracować dokumentacji takiej oceny |
3,0 | w co najmniej 51% student zna obowiązujące oceny np. zróżnicownia genetycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny | |
3,5 | w co najmniej 61% student zna obowiązujce oceny np. zróżnicowania gentycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny. | |
4,0 | w co najmniej 71% student zna obowiązujce oceny np. zróżnicowania gentycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny. | |
4,5 | w co najmniej 81% student zna obowiązujce oceny np. zróżnicowania gentycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny. | |
5,0 | w co najmniej 91% student zna obowiązujce oceny np. zróżnicowania gentycznego i potrafii opracować dokumentację takiej oceny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B03-1_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne apekty i skutki działalności inżynierskiej wtym jej wpływ na środowisko naturlane i żyjące w nim organizmy żywe. Student prawidłowo rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera środowiska w zakresie nauk przyrodniczych. Ma świadomość ważności zachowania zasobów naturalnych w stanie nienaruszonym. Przetrzega zasady etyki zawodowej. | 2,0 | student nie ma świdomości ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska. nie przestrzega zasad etyki zawodu. |
3,0 | student co najnniej w 51% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu. | |
3,5 | student co najnniej w 61% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu. | |
4,0 | student co najnniej w 71% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu. | |
4,5 | student co najnniej w 81% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu. | |
5,0 | student co najnniej w 91% ma świdomość ważności prezentowanych w czasie wykładu treści dla zagadnień ochrony środowiska i przestrzega zasady etyki zawodu. |
Literatura podstawowa
- Węgliński A. (red.), Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2007
- Salomon E.P., Berg L.R., Ville M.W., Biologia, Multico, Warszawa, 2011
- Campbell N.A., Reece J.B., Biologia, Rebis, Warszawa, 2012
- praca zbiorowa, Biologia. Jedność i różnorodność, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Ratledge C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011