Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza biologiczna i chemiczna na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kształcenia jest zapoznanie studentów ze złożonością świata organizmów żywych oraz przebiegiem procesów biologicznych warunkujących życie na różnych poziomach organizacji biologicznej. Studenci nabywają umiejętność analitycznego myślenia poprzez poszukiwanie powiązań pomiędzy budową poszczególnych organizmów i ich organów a pełnionymi przez nie funkcjami. Wiedza i umiejętności praktyczne nabyte podczas ćwiczeń laboratoryjnych powinny sprzyjać stosowaniu metod badawczych oraz analizy wyników badań. Wiedza nabyta podczas wykładów i ćwiczeń z tego przedmiotu stanowi bazę informacji umożliwiającą dalsze studiowanie zagadnień specjalistycznych z zakresu ochrony środowiska, ekologii, toksykologii środowiskowej oraz ochrony przyrody i krajobrazu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Porównanie komórki roślinnej i zwierzęcej, zróżnicowanie kształtu i funkcji komórek w świecie roślin i zwierząt. Podział i wzrost komórek. Tkanki roślinne i zwierzęce. Budowa morfologiczna roślin i zwierząt. Zróżnicowanie anatomiczne przedstawicieli różnych gromad roślin i typów zwierząt. Podstawowe funkcje życiowe organizmów roślinnych i zwierzęcych. Cykle rozwojowe w świecie roślin i zwierząt. Rozwój zarodkowy zwierząt. Przegląd form morfologicznych organizmów roślinnych i zwierzęcych. Identyfikacja podstawowych grup organizmów. Zastosowanie kluczy do oznaczania roślin i zwierząt. Zastosowanie prostych testów ekotoksykologicznych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologia jako nauka. Poziomy organizacji biologicznej. Systemy przyrody: sztuczne, naturalne, mono i polifiletyczne. Budowa i funkcja komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Podstawy nauki o ewolucji. Antropogeneza. Hipotezy na temat powstania życia na Ziemi. Zasady systematyki organizmów. Przegląd systematyczny i charakterystyka biologiczna przedstawicieli królestw monera, protista, grzyby, rośliny i zwierzęta. Różnorodność biologiczna flory i fauny Polski ze szczególnym uwzględnieniem gatunków wymierających, zagrożonych oraz objętych ochroną. Przegląd gatunków pełniących funkcje bioindykacyjne. Substancje chemiczne wydzielane przez organizmy (enzymy, witaminy, hormony, antybiotyki, alkaloidy i mykotoksyny). Organizmy testowe w ekotoksykologii. Wykorzystanie organizmów w biotechnologii. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Analiza piśmiennictwa | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie referatów | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy). | 15 |
A-W-2 | Analiza piśmiennictwa | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy). |
M-2 | Referaty przygotowane przez studentów. |
M-3 | Prowadzenie doświadczeń i analiza mikroskopowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin końcowy testowy |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia |
S-3 | Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B03-2_W01 ma podstawową wiedzę o strukturalno-funkcjonalnej organizacji i funkcjonowaniu organizmów, na różnych poziomach organizacji ich budowy. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_B03-2_W02 zna mechanizmy morfologicznych i strukturalnych adaptacji organizmów do różnych środowisk. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_B03-2_W03 zna mechanizmy i trendy w ewolucji organizmów. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_B03-2_W04 ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji organizmów. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_B03-2_W05 zna możliwości wykorzystania organizmów w praktyce, zwłaszcza w biotechnologii. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B03-2_U01 potrafi opisać zjawiska i procesy przyrodnicze oraz organizmy językiem naukowym, wykorzystując wiedzę i terminologię biologiczną. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_B03-2_U02 potrafi wykorzystać wiedzę biologiczną w rozwiązywaniu problemów dotyczących oczyszczania środowiska z ksenobiotyków, bioremediacji i w szeroko pojętej ochronie zasobów przyrody | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B03-2_W01 ma podstawową wiedzę o strukturalno-funkcjonalnej organizacji i funkcjonowaniu organizmów, na różnych poziomach organizacji ich budowy. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_B03-2_W02 zna mechanizmy morfologicznych i strukturalnych adaptacji organizmów do różnych środowisk. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_B03-2_W03 zna mechanizmy i trendy w ewolucji organizmów. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_B03-2_W04 ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji organizmów. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_B03-2_W05 zna możliwości wykorzystania organizmów w praktyce, zwłaszcza w biotechnologii. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B03-2_U01 potrafi opisać zjawiska i procesy przyrodnicze oraz organizmy językiem naukowym, wykorzystując wiedzę i terminologię biologiczną. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętny poziom umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_B03-2_U02 potrafi wykorzystać wiedzę biologiczną w rozwiązywaniu problemów dotyczących oczyszczania środowiska z ksenobiotyków, bioremediacji i w szeroko pojętej ochronie zasobów przyrody | 2,0 | |
3,0 | Przeciętny poziom umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pullin A.S., Biologiczne podstawy przyrody., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Pawlaczyk-Szpilowa M., Biologia i ekologia., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
- Starkel L. (red.), Geografia Polski, Środowisko przyrodnicze., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1991
Literatura dodatkowa
- Jurt Richard, Biologia zwierząt. Krótkie wykłady., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
- Kornaś J., Medwecka–Kornaś A., Geografia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Lack A.J, D.E. Evans, Biologia roślin. Krótkie wykłady., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003