Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia nieorganiczna I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Izabella Rychłowska-Himmel <Izabella.Rychlowska-Himmel@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 4,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej przydatnymi do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
C-2Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków nieorganicznych
C-3Ukształtowanie umiejętności pisania wzorów i równań reakcji chemicznych
C-4Zaznajomienie studentów z nowoczesnymi teoriami budowy materii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Klasyfikacja związków nieorganicznych: tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy, sole. Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Klasyfikacja związków nieorganicznych: tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy, sole.1
T-A-2Nazewnictwo związków chemicznych.1
T-A-3Typy reakcji chemicznych. Wzory kreskowe związków chemicznych.1
T-A-4Równania reakcji chemicznych.1
T-A-5Podstawowe prawa chemiczne. Prawo zachowania masy, prawo stałych stosunków wagowych, prawo wielokrotnych stosunków wagowych, prawo stosunków objętościowych.1
T-A-6Stechiometria. Ustalanie wzoru związku chemicznego na podstawie składu procentowego. Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i na równaniach reakcji chemicznych.2
T-A-7Sprawdzenie wiadomości.1
T-A-8Roztwory. Stężenia roztworów. Ułamek masowy (stężenie procentowe), ułamek molowy, stężenie molowe, stężenie molalne. Przeliczanie stężeń roztworów.2
T-A-9Reakcje utleniania i redukcji. Stopień utlenienia. Dobieranie współczynników stechiometrycznych w równaniach reakcji utleniania-redukcji (redoks).3
T-A-10Sprawdzenie wiadomości.2
15
wykłady
T-W-1Przedmiot i zakres chemii. Zjawiska fizyczne i chemiczne, mieszanina a związek chemiczny, substancje proste i złożone. Pierwiastek chemiczny, nazwy i symbole pierwiastków chemicznych. Nazewnictwo pierwiastków i związków nieorganicznych. Masa atomów i cząsteczek, jednostka masy atomowej, masa atomowa i cząsteczkowa, mol, wartościowość, liczba Avogadro, objętość molowa gazów.2
T-W-2Elementarne prawa chemiczne. Typy reakcji chemicznych, równania reakcji chemicznych. Utlenianie i redukcja, stopień utlenienia, utleniacz, reduktor, równania reakcji utleniania-redukcji.2
T-W-3Ciecze, roztwory, stężenia roztworów.2
T-W-4Współczesny pogląd na atom. Budowa materii, podstawowe cząstki elementarne, liczba atomowa, liczba masowa. Budowa i trwałość jądra atomowego. Pierwiastek chemiczny. Izotopy, izobary, izotony.2
T-W-5Model atomu Bohra, postulaty Bohra, hipoteza de Broglie, zasada nieoznaczoności Heisenberga. Liczby kwantowe, sens fizyczny liczb kwantowych.2
T-W-6Orbital, powłoka elektronowa, podpowłoka elektronowa, spinoorbital. Poziomy energetyczne elektronów w atomach. Zasady (reguły) rozbudowy powłok elektronowych, konwencje zapisywania konfiguracji elektronowej atomów wieloelektronowych. Układ okresowy pierwiastków. Struktura elektronowa atomów a układ okresowy.2
T-W-7Okresowość właściwości chemicznych. Prawidłowości w układzie okresowym. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Potencjał jonizacyjny. Promienie i objętość atomowa. Kwasowo-zasadowe właściwości tlenków.2
T-W-8Budowa cząsteczki chemicznej. Wiązania chemiczne, podstawy teorii wiązań walencyjnych. Podstawowe typy wiązań chemicznych: wiązanie kowalencyjne, wiązanie kowalencyjne spolaryzowane, wiązanie koordynacyjne, wiązanie jonowe, wiązanie metaliczne.2
T-W-9Biegunowość cząsteczek, moment dipolowy. Wiązania międzycząsteczkowe, wiązanie wodorowe.2
T-W-10Ciało stałe. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów. Właściwości ciał stałych w zależności od rodzaju wiązań w sieci krystalicznej. Izomorfizm, polimorfizm, alotropia.2
T-W-11Promieniotwórczość naturalna i sztuczna, typy promieniowania, prawo rozpadu promieniotwórczego, okres półtrwania, reguła przesunięć, szeregi promieniotwórcze. Typy reakcji jądrowych. Promieniotwórczość sztuczna. Oddziaływanie promieniowania na organizmy żywe.2
T-W-12Procesy równowagowe, prawo działania mas. Dysocjacja elektrolityczna, rozpuszczalniki protyczne. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brönsteda-Lowry'ego, Lewisa. Teoria elektrolitów mocnych Debye-Hückela.2
T-W-13Dysocjacja wody. Iloczyn jonowy wody. Wykładnik stężenia jonów oksoniowych (wodorowych). Elektrolity słabe. Stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.2
T-W-14Wpływ wspólnego jonu na dysocjację słabych elektrolitów. Roztwory buforowe. pH mieszanin buforowych. Hydroliza soli. Równania reakcji hydrolizy.2
T-W-15Równowaga w roztworach elektrolitów trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca z literaturą rozszerzającą omówiony materiał5
A-A-3Rozwiązywanie zaleconych zadań4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów w oparciu o zalecaną literaturę40
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu40
A-W-4Udział w konsultacjach8
A-W-5Egzamin pisemny2
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z użyciem technik informatycznych, np. prezentacje, filmy dydaktyczne itp.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. Uznaje się za zaliczony, jeżeli student w pracy pisemnej zaprezentuje podstawową wiedzę z chemii nieorganicznej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B05-1_W01
ma wiedzę z zakresu chemii ogólnej, przydatną do zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formulowania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
KOS_1A_W03, KOS_1A_W04, KOS_1A_W05T1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1
KOS_1A_B05-1_W02
ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko
KOS_1A_W03, KOS_1A_W04, KOS_1A_W05T1A_W01C-1, C-2, C-4T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1
KOS_1A_B05-1_W03
zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
KOS_1A_W03, KOS_1A_W04, KOS_1A_W05T1A_W01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B05-1_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł
KOS_1A_U01T1A_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1, M-2S-1, S-2
KOS_1A_B05-1_U02
ma umiejętność samokształcenia się
KOS_1A_U06T1A_U05C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B05-1_K01
rozumie potrzebę uczenia sie przez całe życie, potrafi inspirować i organizowć proces uczenia się innych osób
KOS_1A_K01T1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B05-1_W01
ma wiedzę z zakresu chemii ogólnej, przydatną do zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formulowania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z przedmiotu chemia nieorganiczna I
3,0Student ma tylko schemtayczną i podstawową wiedzę z przemiotu chemia nieorganiczna I
3,5Student ma ogólną wiedzę z zakresu chemia nieorganiczna I
4,0Student ma dobrą wiedzę z zakresu chemia nieorganiczna I
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę z zakresu chemia nieorganiczna I
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę wykraczającą poza zakrees wykładanego materiału z zakresu chemia nieorganiczna I
KOS_1A_B05-1_W02
ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu materiału objętego programem przedmiotu
3,0Student ma schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu materiału objętego programem przedmiotu
3,5Student ma poszerzoną w stosunku do podstawowej wiedzę z zakresu materiału objętego programem przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę z zakresu materiału objętego programem przedmiotu
4,5Student ma znacznie poszerzoną w stosunku do podstaw wiedzę z zakresu materiału objętego programem przedmiotu
5,0Student ma wiedzę wykraczającą poza zakres materiału objętego programem przedmiotu
KOS_1A_B05-1_W03
zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
2,0Student nie zna metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej
3,0Student wykazuje znajomość podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej
3,5Student wykazuje dobrą znajomość podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej
4,0Student wykazuje znajomość nie tylko podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej
4,5Student wykazuje ponad dobrą znajomość różnych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej
5,0Student wykazuje bardzo dobrą znajomość różnych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B05-1_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł
2,0student nie potrafi korzystać z podstawowej literatury przedmiotu
3,0student potrafi korzystać z podstawowej literatury przedmiotu
3,5student wykazuje umiejętność korzystania z podstawowej literatury przedmiotu i ze wskazanych baz danych
4,0student potrafi korzystać z baz danych i podstawowej literatury przedmiotu
4,5student potrafi wyszukać odpowiednią bazę danych i poszerzyć zalecaną literaturę przedmiotu
5,0student potrafi korzystac z różnych baz danych i z łatwością dobiera literaturę przedmiotu w zakresie wykraczającym poza program przedmiotu
KOS_1A_B05-1_U02
ma umiejętność samokształcenia się
2,0student nie wykazuje umiejętności samokształcenia
3,0student wykazuje umiejętność samokształcenia w stopniu dostatecznym
3,5student wykazuje umiejętność samokształcenia w stopniu dość dobrym
4,0student wykazuje umiejętność samokształcenia w stopniu dobrym
4,5student wykazuje umiejętność samokształcenia w stopniu ponad dobrym
5,0student wykazuje umiejętność samokształcenia w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B05-1_K01
rozumie potrzebę uczenia sie przez całe życie, potrafi inspirować i organizowć proces uczenia się innych osób
2,0student nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie ani nie potrafi inspirować i organizować procesu uczenia się innych osób
3,0student rozumie w podstawowym stopniu potrzebę uczenia sie przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2011
  2. Pajdowski L., Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 1997
  3. Praca zbiorowa, Nomenklatura chemii nieorganicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 1997
  4. A. Śliwa, Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Klasyfikacja związków nieorganicznych: tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy, sole. Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Klasyfikacja związków nieorganicznych: tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy, sole.1
T-A-2Nazewnictwo związków chemicznych.1
T-A-3Typy reakcji chemicznych. Wzory kreskowe związków chemicznych.1
T-A-4Równania reakcji chemicznych.1
T-A-5Podstawowe prawa chemiczne. Prawo zachowania masy, prawo stałych stosunków wagowych, prawo wielokrotnych stosunków wagowych, prawo stosunków objętościowych.1
T-A-6Stechiometria. Ustalanie wzoru związku chemicznego na podstawie składu procentowego. Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i na równaniach reakcji chemicznych.2
T-A-7Sprawdzenie wiadomości.1
T-A-8Roztwory. Stężenia roztworów. Ułamek masowy (stężenie procentowe), ułamek molowy, stężenie molowe, stężenie molalne. Przeliczanie stężeń roztworów.2
T-A-9Reakcje utleniania i redukcji. Stopień utlenienia. Dobieranie współczynników stechiometrycznych w równaniach reakcji utleniania-redukcji (redoks).3
T-A-10Sprawdzenie wiadomości.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i zakres chemii. Zjawiska fizyczne i chemiczne, mieszanina a związek chemiczny, substancje proste i złożone. Pierwiastek chemiczny, nazwy i symbole pierwiastków chemicznych. Nazewnictwo pierwiastków i związków nieorganicznych. Masa atomów i cząsteczek, jednostka masy atomowej, masa atomowa i cząsteczkowa, mol, wartościowość, liczba Avogadro, objętość molowa gazów.2
T-W-2Elementarne prawa chemiczne. Typy reakcji chemicznych, równania reakcji chemicznych. Utlenianie i redukcja, stopień utlenienia, utleniacz, reduktor, równania reakcji utleniania-redukcji.2
T-W-3Ciecze, roztwory, stężenia roztworów.2
T-W-4Współczesny pogląd na atom. Budowa materii, podstawowe cząstki elementarne, liczba atomowa, liczba masowa. Budowa i trwałość jądra atomowego. Pierwiastek chemiczny. Izotopy, izobary, izotony.2
T-W-5Model atomu Bohra, postulaty Bohra, hipoteza de Broglie, zasada nieoznaczoności Heisenberga. Liczby kwantowe, sens fizyczny liczb kwantowych.2
T-W-6Orbital, powłoka elektronowa, podpowłoka elektronowa, spinoorbital. Poziomy energetyczne elektronów w atomach. Zasady (reguły) rozbudowy powłok elektronowych, konwencje zapisywania konfiguracji elektronowej atomów wieloelektronowych. Układ okresowy pierwiastków. Struktura elektronowa atomów a układ okresowy.2
T-W-7Okresowość właściwości chemicznych. Prawidłowości w układzie okresowym. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Potencjał jonizacyjny. Promienie i objętość atomowa. Kwasowo-zasadowe właściwości tlenków.2
T-W-8Budowa cząsteczki chemicznej. Wiązania chemiczne, podstawy teorii wiązań walencyjnych. Podstawowe typy wiązań chemicznych: wiązanie kowalencyjne, wiązanie kowalencyjne spolaryzowane, wiązanie koordynacyjne, wiązanie jonowe, wiązanie metaliczne.2
T-W-9Biegunowość cząsteczek, moment dipolowy. Wiązania międzycząsteczkowe, wiązanie wodorowe.2
T-W-10Ciało stałe. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów. Właściwości ciał stałych w zależności od rodzaju wiązań w sieci krystalicznej. Izomorfizm, polimorfizm, alotropia.2
T-W-11Promieniotwórczość naturalna i sztuczna, typy promieniowania, prawo rozpadu promieniotwórczego, okres półtrwania, reguła przesunięć, szeregi promieniotwórcze. Typy reakcji jądrowych. Promieniotwórczość sztuczna. Oddziaływanie promieniowania na organizmy żywe.2
T-W-12Procesy równowagowe, prawo działania mas. Dysocjacja elektrolityczna, rozpuszczalniki protyczne. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brönsteda-Lowry'ego, Lewisa. Teoria elektrolitów mocnych Debye-Hückela.2
T-W-13Dysocjacja wody. Iloczyn jonowy wody. Wykładnik stężenia jonów oksoniowych (wodorowych). Elektrolity słabe. Stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.2
T-W-14Wpływ wspólnego jonu na dysocjację słabych elektrolitów. Roztwory buforowe. pH mieszanin buforowych. Hydroliza soli. Równania reakcji hydrolizy.2
T-W-15Równowaga w roztworach elektrolitów trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca z literaturą rozszerzającą omówiony materiał5
A-A-3Rozwiązywanie zaleconych zadań4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów w oparciu o zalecaną literaturę40
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu40
A-W-4Udział w konsultacjach8
A-W-5Egzamin pisemny2
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B05-1_W01ma wiedzę z zakresu chemii ogólnej, przydatną do zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formulowania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii ogólnej, przydatną do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
KOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
KOS_1A_W05zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej przydatnymi do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
C-2Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków nieorganicznych
C-3Ukształtowanie umiejętności pisania wzorów i równań reakcji chemicznych
Treści programoweT-W-1Przedmiot i zakres chemii. Zjawiska fizyczne i chemiczne, mieszanina a związek chemiczny, substancje proste i złożone. Pierwiastek chemiczny, nazwy i symbole pierwiastków chemicznych. Nazewnictwo pierwiastków i związków nieorganicznych. Masa atomów i cząsteczek, jednostka masy atomowej, masa atomowa i cząsteczkowa, mol, wartościowość, liczba Avogadro, objętość molowa gazów.
T-W-2Elementarne prawa chemiczne. Typy reakcji chemicznych, równania reakcji chemicznych. Utlenianie i redukcja, stopień utlenienia, utleniacz, reduktor, równania reakcji utleniania-redukcji.
T-W-3Ciecze, roztwory, stężenia roztworów.
T-W-4Współczesny pogląd na atom. Budowa materii, podstawowe cząstki elementarne, liczba atomowa, liczba masowa. Budowa i trwałość jądra atomowego. Pierwiastek chemiczny. Izotopy, izobary, izotony.
T-W-5Model atomu Bohra, postulaty Bohra, hipoteza de Broglie, zasada nieoznaczoności Heisenberga. Liczby kwantowe, sens fizyczny liczb kwantowych.
T-W-6Orbital, powłoka elektronowa, podpowłoka elektronowa, spinoorbital. Poziomy energetyczne elektronów w atomach. Zasady (reguły) rozbudowy powłok elektronowych, konwencje zapisywania konfiguracji elektronowej atomów wieloelektronowych. Układ okresowy pierwiastków. Struktura elektronowa atomów a układ okresowy.
T-W-7Okresowość właściwości chemicznych. Prawidłowości w układzie okresowym. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Potencjał jonizacyjny. Promienie i objętość atomowa. Kwasowo-zasadowe właściwości tlenków.
T-W-8Budowa cząsteczki chemicznej. Wiązania chemiczne, podstawy teorii wiązań walencyjnych. Podstawowe typy wiązań chemicznych: wiązanie kowalencyjne, wiązanie kowalencyjne spolaryzowane, wiązanie koordynacyjne, wiązanie jonowe, wiązanie metaliczne.
T-W-9Biegunowość cząsteczek, moment dipolowy. Wiązania międzycząsteczkowe, wiązanie wodorowe.
T-W-10Ciało stałe. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów. Właściwości ciał stałych w zależności od rodzaju wiązań w sieci krystalicznej. Izomorfizm, polimorfizm, alotropia.
T-W-11Promieniotwórczość naturalna i sztuczna, typy promieniowania, prawo rozpadu promieniotwórczego, okres półtrwania, reguła przesunięć, szeregi promieniotwórcze. Typy reakcji jądrowych. Promieniotwórczość sztuczna. Oddziaływanie promieniowania na organizmy żywe.
T-W-12Procesy równowagowe, prawo działania mas. Dysocjacja elektrolityczna, rozpuszczalniki protyczne. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brönsteda-Lowry'ego, Lewisa. Teoria elektrolitów mocnych Debye-Hückela.
T-W-13Dysocjacja wody. Iloczyn jonowy wody. Wykładnik stężenia jonów oksoniowych (wodorowych). Elektrolity słabe. Stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-14Wpływ wspólnego jonu na dysocjację słabych elektrolitów. Roztwory buforowe. pH mieszanin buforowych. Hydroliza soli. Równania reakcji hydrolizy.
T-W-15Równowaga w roztworach elektrolitów trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem technik informatycznych, np. prezentacje, filmy dydaktyczne itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. Uznaje się za zaliczony, jeżeli student w pracy pisemnej zaprezentuje podstawową wiedzę z chemii nieorganicznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z przedmiotu chemia nieorganiczna I
3,0Student ma tylko schemtayczną i podstawową wiedzę z przemiotu chemia nieorganiczna I
3,5Student ma ogólną wiedzę z zakresu chemia nieorganiczna I
4,0Student ma dobrą wiedzę z zakresu chemia nieorganiczna I
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę z zakresu chemia nieorganiczna I
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę wykraczającą poza zakrees wykładanego materiału z zakresu chemia nieorganiczna I
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B05-1_W02ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii ogólnej, przydatną do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
KOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
KOS_1A_W05zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej przydatnymi do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
C-2Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków nieorganicznych
C-4Zaznajomienie studentów z nowoczesnymi teoriami budowy materii
Treści programoweT-W-12Procesy równowagowe, prawo działania mas. Dysocjacja elektrolityczna, rozpuszczalniki protyczne. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brönsteda-Lowry'ego, Lewisa. Teoria elektrolitów mocnych Debye-Hückela.
T-W-13Dysocjacja wody. Iloczyn jonowy wody. Wykładnik stężenia jonów oksoniowych (wodorowych). Elektrolity słabe. Stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-14Wpływ wspólnego jonu na dysocjację słabych elektrolitów. Roztwory buforowe. pH mieszanin buforowych. Hydroliza soli. Równania reakcji hydrolizy.
T-W-15Równowaga w roztworach elektrolitów trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem technik informatycznych, np. prezentacje, filmy dydaktyczne itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. Uznaje się za zaliczony, jeżeli student w pracy pisemnej zaprezentuje podstawową wiedzę z chemii nieorganicznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu materiału objętego programem przedmiotu
3,0Student ma schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu materiału objętego programem przedmiotu
3,5Student ma poszerzoną w stosunku do podstawowej wiedzę z zakresu materiału objętego programem przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę z zakresu materiału objętego programem przedmiotu
4,5Student ma znacznie poszerzoną w stosunku do podstaw wiedzę z zakresu materiału objętego programem przedmiotu
5,0Student ma wiedzę wykraczającą poza zakres materiału objętego programem przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B05-1_W03zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii ogólnej, przydatną do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
KOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
KOS_1A_W05zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej przydatnymi do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
C-2Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków nieorganicznych
C-3Ukształtowanie umiejętności pisania wzorów i równań reakcji chemicznych
Treści programoweT-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Klasyfikacja związków nieorganicznych: tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy, sole. Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Klasyfikacja związków nieorganicznych: tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy, sole.
T-A-2Nazewnictwo związków chemicznych.
T-A-3Typy reakcji chemicznych. Wzory kreskowe związków chemicznych.
T-A-4Równania reakcji chemicznych.
T-A-5Podstawowe prawa chemiczne. Prawo zachowania masy, prawo stałych stosunków wagowych, prawo wielokrotnych stosunków wagowych, prawo stosunków objętościowych.
T-A-6Stechiometria. Ustalanie wzoru związku chemicznego na podstawie składu procentowego. Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i na równaniach reakcji chemicznych.
T-A-8Roztwory. Stężenia roztworów. Ułamek masowy (stężenie procentowe), ułamek molowy, stężenie molowe, stężenie molalne. Przeliczanie stężeń roztworów.
T-A-9Reakcje utleniania i redukcji. Stopień utlenienia. Dobieranie współczynników stechiometrycznych w równaniach reakcji utleniania-redukcji (redoks).
T-W-1Przedmiot i zakres chemii. Zjawiska fizyczne i chemiczne, mieszanina a związek chemiczny, substancje proste i złożone. Pierwiastek chemiczny, nazwy i symbole pierwiastków chemicznych. Nazewnictwo pierwiastków i związków nieorganicznych. Masa atomów i cząsteczek, jednostka masy atomowej, masa atomowa i cząsteczkowa, mol, wartościowość, liczba Avogadro, objętość molowa gazów.
T-W-2Elementarne prawa chemiczne. Typy reakcji chemicznych, równania reakcji chemicznych. Utlenianie i redukcja, stopień utlenienia, utleniacz, reduktor, równania reakcji utleniania-redukcji.
T-W-3Ciecze, roztwory, stężenia roztworów.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem technik informatycznych, np. prezentacje, filmy dydaktyczne itp.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. Uznaje się za zaliczony, jeżeli student w pracy pisemnej zaprezentuje podstawową wiedzę z chemii nieorganicznej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej
3,0Student wykazuje znajomość podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej
3,5Student wykazuje dobrą znajomość podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej
4,0Student wykazuje znajomość nie tylko podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej
4,5Student wykazuje ponad dobrą znajomość różnych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej
5,0Student wykazuje bardzo dobrą znajomość różnych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B05-1_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej przydatnymi do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Klasyfikacja związków nieorganicznych: tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy, sole. Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Klasyfikacja związków nieorganicznych: tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy, sole.
T-A-2Nazewnictwo związków chemicznych.
T-A-3Typy reakcji chemicznych. Wzory kreskowe związków chemicznych.
T-A-4Równania reakcji chemicznych.
T-A-5Podstawowe prawa chemiczne. Prawo zachowania masy, prawo stałych stosunków wagowych, prawo wielokrotnych stosunków wagowych, prawo stosunków objętościowych.
T-A-6Stechiometria. Ustalanie wzoru związku chemicznego na podstawie składu procentowego. Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i na równaniach reakcji chemicznych.
T-A-8Roztwory. Stężenia roztworów. Ułamek masowy (stężenie procentowe), ułamek molowy, stężenie molowe, stężenie molalne. Przeliczanie stężeń roztworów.
T-A-9Reakcje utleniania i redukcji. Stopień utlenienia. Dobieranie współczynników stechiometrycznych w równaniach reakcji utleniania-redukcji (redoks).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem technik informatycznych, np. prezentacje, filmy dydaktyczne itp.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. Uznaje się za zaliczony, jeżeli student w pracy pisemnej zaprezentuje podstawową wiedzę z chemii nieorganicznej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi korzystać z podstawowej literatury przedmiotu
3,0student potrafi korzystać z podstawowej literatury przedmiotu
3,5student wykazuje umiejętność korzystania z podstawowej literatury przedmiotu i ze wskazanych baz danych
4,0student potrafi korzystać z baz danych i podstawowej literatury przedmiotu
4,5student potrafi wyszukać odpowiednią bazę danych i poszerzyć zalecaną literaturę przedmiotu
5,0student potrafi korzystac z różnych baz danych i z łatwością dobiera literaturę przedmiotu w zakresie wykraczającym poza program przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B05-1_U02ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej przydatnymi do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
C-2Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków nieorganicznych
C-3Ukształtowanie umiejętności pisania wzorów i równań reakcji chemicznych
C-4Zaznajomienie studentów z nowoczesnymi teoriami budowy materii
Treści programoweT-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Klasyfikacja związków nieorganicznych: tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy, sole. Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Klasyfikacja związków nieorganicznych: tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy, sole.
T-A-2Nazewnictwo związków chemicznych.
T-A-3Typy reakcji chemicznych. Wzory kreskowe związków chemicznych.
T-A-4Równania reakcji chemicznych.
T-A-5Podstawowe prawa chemiczne. Prawo zachowania masy, prawo stałych stosunków wagowych, prawo wielokrotnych stosunków wagowych, prawo stosunków objętościowych.
T-A-6Stechiometria. Ustalanie wzoru związku chemicznego na podstawie składu procentowego. Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i na równaniach reakcji chemicznych.
T-A-8Roztwory. Stężenia roztworów. Ułamek masowy (stężenie procentowe), ułamek molowy, stężenie molowe, stężenie molalne. Przeliczanie stężeń roztworów.
T-A-9Reakcje utleniania i redukcji. Stopień utlenienia. Dobieranie współczynników stechiometrycznych w równaniach reakcji utleniania-redukcji (redoks).
T-W-1Przedmiot i zakres chemii. Zjawiska fizyczne i chemiczne, mieszanina a związek chemiczny, substancje proste i złożone. Pierwiastek chemiczny, nazwy i symbole pierwiastków chemicznych. Nazewnictwo pierwiastków i związków nieorganicznych. Masa atomów i cząsteczek, jednostka masy atomowej, masa atomowa i cząsteczkowa, mol, wartościowość, liczba Avogadro, objętość molowa gazów.
T-W-2Elementarne prawa chemiczne. Typy reakcji chemicznych, równania reakcji chemicznych. Utlenianie i redukcja, stopień utlenienia, utleniacz, reduktor, równania reakcji utleniania-redukcji.
T-W-3Ciecze, roztwory, stężenia roztworów.
T-W-4Współczesny pogląd na atom. Budowa materii, podstawowe cząstki elementarne, liczba atomowa, liczba masowa. Budowa i trwałość jądra atomowego. Pierwiastek chemiczny. Izotopy, izobary, izotony.
T-W-5Model atomu Bohra, postulaty Bohra, hipoteza de Broglie, zasada nieoznaczoności Heisenberga. Liczby kwantowe, sens fizyczny liczb kwantowych.
T-W-6Orbital, powłoka elektronowa, podpowłoka elektronowa, spinoorbital. Poziomy energetyczne elektronów w atomach. Zasady (reguły) rozbudowy powłok elektronowych, konwencje zapisywania konfiguracji elektronowej atomów wieloelektronowych. Układ okresowy pierwiastków. Struktura elektronowa atomów a układ okresowy.
T-W-7Okresowość właściwości chemicznych. Prawidłowości w układzie okresowym. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Potencjał jonizacyjny. Promienie i objętość atomowa. Kwasowo-zasadowe właściwości tlenków.
T-W-8Budowa cząsteczki chemicznej. Wiązania chemiczne, podstawy teorii wiązań walencyjnych. Podstawowe typy wiązań chemicznych: wiązanie kowalencyjne, wiązanie kowalencyjne spolaryzowane, wiązanie koordynacyjne, wiązanie jonowe, wiązanie metaliczne.
T-W-9Biegunowość cząsteczek, moment dipolowy. Wiązania międzycząsteczkowe, wiązanie wodorowe.
T-W-10Ciało stałe. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów. Właściwości ciał stałych w zależności od rodzaju wiązań w sieci krystalicznej. Izomorfizm, polimorfizm, alotropia.
T-W-11Promieniotwórczość naturalna i sztuczna, typy promieniowania, prawo rozpadu promieniotwórczego, okres półtrwania, reguła przesunięć, szeregi promieniotwórcze. Typy reakcji jądrowych. Promieniotwórczość sztuczna. Oddziaływanie promieniowania na organizmy żywe.
T-W-12Procesy równowagowe, prawo działania mas. Dysocjacja elektrolityczna, rozpuszczalniki protyczne. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brönsteda-Lowry'ego, Lewisa. Teoria elektrolitów mocnych Debye-Hückela.
T-W-13Dysocjacja wody. Iloczyn jonowy wody. Wykładnik stężenia jonów oksoniowych (wodorowych). Elektrolity słabe. Stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-14Wpływ wspólnego jonu na dysocjację słabych elektrolitów. Roztwory buforowe. pH mieszanin buforowych. Hydroliza soli. Równania reakcji hydrolizy.
T-W-15Równowaga w roztworach elektrolitów trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem technik informatycznych, np. prezentacje, filmy dydaktyczne itp.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. Uznaje się za zaliczony, jeżeli student w pracy pisemnej zaprezentuje podstawową wiedzę z chemii nieorganicznej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje umiejętności samokształcenia
3,0student wykazuje umiejętność samokształcenia w stopniu dostatecznym
3,5student wykazuje umiejętność samokształcenia w stopniu dość dobrym
4,0student wykazuje umiejętność samokształcenia w stopniu dobrym
4,5student wykazuje umiejętność samokształcenia w stopniu ponad dobrym
5,0student wykazuje umiejętność samokształcenia w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B05-1_K01rozumie potrzebę uczenia sie przez całe życie, potrafi inspirować i organizowć proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej przydatnymi do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań chemicznych związanych ze studiowanym kierunkiem
C-2Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków nieorganicznych
C-3Ukształtowanie umiejętności pisania wzorów i równań reakcji chemicznych
C-4Zaznajomienie studentów z nowoczesnymi teoriami budowy materii
Treści programoweT-A-1Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Klasyfikacja związków nieorganicznych: tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy, sole. Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Klasyfikacja związków nieorganicznych: tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy, sole.
T-A-2Nazewnictwo związków chemicznych.
T-A-3Typy reakcji chemicznych. Wzory kreskowe związków chemicznych.
T-A-4Równania reakcji chemicznych.
T-A-5Podstawowe prawa chemiczne. Prawo zachowania masy, prawo stałych stosunków wagowych, prawo wielokrotnych stosunków wagowych, prawo stosunków objętościowych.
T-A-6Stechiometria. Ustalanie wzoru związku chemicznego na podstawie składu procentowego. Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i na równaniach reakcji chemicznych.
T-A-8Roztwory. Stężenia roztworów. Ułamek masowy (stężenie procentowe), ułamek molowy, stężenie molowe, stężenie molalne. Przeliczanie stężeń roztworów.
T-A-9Reakcje utleniania i redukcji. Stopień utlenienia. Dobieranie współczynników stechiometrycznych w równaniach reakcji utleniania-redukcji (redoks).
T-W-1Przedmiot i zakres chemii. Zjawiska fizyczne i chemiczne, mieszanina a związek chemiczny, substancje proste i złożone. Pierwiastek chemiczny, nazwy i symbole pierwiastków chemicznych. Nazewnictwo pierwiastków i związków nieorganicznych. Masa atomów i cząsteczek, jednostka masy atomowej, masa atomowa i cząsteczkowa, mol, wartościowość, liczba Avogadro, objętość molowa gazów.
T-W-2Elementarne prawa chemiczne. Typy reakcji chemicznych, równania reakcji chemicznych. Utlenianie i redukcja, stopień utlenienia, utleniacz, reduktor, równania reakcji utleniania-redukcji.
T-W-3Ciecze, roztwory, stężenia roztworów.
T-W-4Współczesny pogląd na atom. Budowa materii, podstawowe cząstki elementarne, liczba atomowa, liczba masowa. Budowa i trwałość jądra atomowego. Pierwiastek chemiczny. Izotopy, izobary, izotony.
T-W-5Model atomu Bohra, postulaty Bohra, hipoteza de Broglie, zasada nieoznaczoności Heisenberga. Liczby kwantowe, sens fizyczny liczb kwantowych.
T-W-6Orbital, powłoka elektronowa, podpowłoka elektronowa, spinoorbital. Poziomy energetyczne elektronów w atomach. Zasady (reguły) rozbudowy powłok elektronowych, konwencje zapisywania konfiguracji elektronowej atomów wieloelektronowych. Układ okresowy pierwiastków. Struktura elektronowa atomów a układ okresowy.
T-W-7Okresowość właściwości chemicznych. Prawidłowości w układzie okresowym. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Potencjał jonizacyjny. Promienie i objętość atomowa. Kwasowo-zasadowe właściwości tlenków.
T-W-8Budowa cząsteczki chemicznej. Wiązania chemiczne, podstawy teorii wiązań walencyjnych. Podstawowe typy wiązań chemicznych: wiązanie kowalencyjne, wiązanie kowalencyjne spolaryzowane, wiązanie koordynacyjne, wiązanie jonowe, wiązanie metaliczne.
T-W-9Biegunowość cząsteczek, moment dipolowy. Wiązania międzycząsteczkowe, wiązanie wodorowe.
T-W-10Ciało stałe. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów. Właściwości ciał stałych w zależności od rodzaju wiązań w sieci krystalicznej. Izomorfizm, polimorfizm, alotropia.
T-W-11Promieniotwórczość naturalna i sztuczna, typy promieniowania, prawo rozpadu promieniotwórczego, okres półtrwania, reguła przesunięć, szeregi promieniotwórcze. Typy reakcji jądrowych. Promieniotwórczość sztuczna. Oddziaływanie promieniowania na organizmy żywe.
T-W-12Procesy równowagowe, prawo działania mas. Dysocjacja elektrolityczna, rozpuszczalniki protyczne. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brönsteda-Lowry'ego, Lewisa. Teoria elektrolitów mocnych Debye-Hückela.
T-W-13Dysocjacja wody. Iloczyn jonowy wody. Wykładnik stężenia jonów oksoniowych (wodorowych). Elektrolity słabe. Stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-14Wpływ wspólnego jonu na dysocjację słabych elektrolitów. Roztwory buforowe. pH mieszanin buforowych. Hydroliza soli. Równania reakcji hydrolizy.
T-W-15Równowaga w roztworach elektrolitów trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem technik informatycznych, np. prezentacje, filmy dydaktyczne itp.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. Uznaje się za zaliczony, jeżeli student w pracy pisemnej zaprezentuje podstawową wiedzę z chemii nieorganicznej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie ani nie potrafi inspirować i organizować procesu uczenia się innych osób
3,0student rozumie w podstawowym stopniu potrzebę uczenia sie przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0