Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy botaniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy botaniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy, rozwoju i funkcji strukturalnych składników roślin od poziomu komórki, przez tkanki do organów wegetatywnych i generatywnych. Poznanie przystosowań roślin do różnych warunków środowiskowych. Systematyka i tendencje ewolucyjne podstawowych gromad roślin. Poznanie biotechnologii i bioindykacji z wykorzystaniem roślin. Poznanie roli roślin w obiegu pierwiastków na Ziemi. Poznanie roli roślin w kształtowaniu klimatu Ziemi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd podstawowych grup systematycznych świata roślinnego (zielenice, wątrobowce, mchy, glewiki, paprotniki, rośliny nago- i okrytozałążkowe, i inne). Powyższy przegląd dotyczy roślin żyjących i form kopalnych. Charakterystyka tych grup pod względem budowy anatomicznej, fizjologii, cyklu rozmnażania, ekologii i występowania na Ziemi. Przekazanie podstawowych danych dotyczących identyfikacji roślin (z użyciem kluczy). Obliczanie wskaźników podobieństwa pomiędzy zespołami roślinnymi, obliczanie współczynników bioróżnorodności roślin. Określenie struktury dominacji w zespołach roślinnych.15
15
wykłady
T-W-1Organizacja strukturalno-funkcjonalna komórki roślinnej, podziały komórki; tkanki i układy tkankowe roślin; anatomia i funkcje organów wegetatywnych i generatywnych. Ksylogeneza. Symbiozy roślin z mikroorganizmami. Przystosowania roślin do różnych środowisk. Charakterystyka cykli rozwojowych w świecie roślin. Trendy ewolucyjne roślin (historia ewolucyjna). Systematyka roślin. Geograficzne rozmieszczenie zbiorowisk roślinnych. Bioróżnorodność świata roślinnego. Rola roślin w obiegu pierwiastków w przyrodzie i w kształtowaniu klimatu na Ziemi. Wykorzystanie roślin w biotechnologii. Rośliny jako organizmy wskaźnikowe. Roślinne testy ekotoksykologiczne.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie referatów przez studentów10
A-A-2Przygotowanie do kolokwium końcowego - zaliczenia ćwiczeń10
A-A-3uczestnictwo w zajęciach10
30
wykłady
A-W-1Zapoznanie się z najnowszą literaturą na tematy wykładów5
A-W-2Przygotowanie do egzaminu końcowego10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów; dyskusja i ocena referatów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena referatów i aktywności w toku dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C01-1_W01
Ma podstawową wiedzę o strukturalno-funkcjonalnej organizacji i funkcjonowaniu roślin, na różnych poziomach organizacji ich budowy.
C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
KOS_1A_C01-1_W02
Zna mechanizmy morfologicznych i strukturalnych adaptacji roślin do różnych środowisk.
C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
KOS_1A_C01-1_W03
Zna mechanizmy i trendy w ewolucji roślin.
C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C01-1_U01
Potrafi opisać zjawiska i procesy przyrodnicze oraz rośliny językiem naukowym, wykorzystując wiedzę i terminologię botaniczną.
C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
KOS_1A_C01-1_U02
Zna możliwości wykorzystania roślin w praktyce, zwłaszcza w biotechnologii i ekotoksykologii.
C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C01-1_W01
Ma podstawową wiedzę o strukturalno-funkcjonalnej organizacji i funkcjonowaniu roślin, na różnych poziomach organizacji ich budowy.
2,0
3,0Student wykazuje słabą więdzę na temat zamierzonego efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C01-1_W02
Zna mechanizmy morfologicznych i strukturalnych adaptacji roślin do różnych środowisk.
2,0
3,0Student wykazuje słabą więdzę na temat zamierzonego efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C01-1_W03
Zna mechanizmy i trendy w ewolucji roślin.
2,0
3,0Student wykazuje słabą więdzę na temat zamierzonego efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C01-1_U01
Potrafi opisać zjawiska i procesy przyrodnicze oraz rośliny językiem naukowym, wykorzystując wiedzę i terminologię botaniczną.
2,0
3,0Student posiada słabe umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C01-1_U02
Zna możliwości wykorzystania roślin w praktyce, zwłaszcza w biotechnologii i ekotoksykologii.
2,0
3,0Student posiada słabe umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alicja Szweykowska, Jerzy Szweykowski, Botanika. T. 1 Morfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, 11
  2. Alicja Szweykowska, Jerzy Szweykowski, Botanika. T. 2 Systematyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013, 10

Literatura dodatkowa

  1. Lack A.J., Evans D.E., Krótkie wykłady: Biologia roślin, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd podstawowych grup systematycznych świata roślinnego (zielenice, wątrobowce, mchy, glewiki, paprotniki, rośliny nago- i okrytozałążkowe, i inne). Powyższy przegląd dotyczy roślin żyjących i form kopalnych. Charakterystyka tych grup pod względem budowy anatomicznej, fizjologii, cyklu rozmnażania, ekologii i występowania na Ziemi. Przekazanie podstawowych danych dotyczących identyfikacji roślin (z użyciem kluczy). Obliczanie wskaźników podobieństwa pomiędzy zespołami roślinnymi, obliczanie współczynników bioróżnorodności roślin. Określenie struktury dominacji w zespołach roślinnych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja strukturalno-funkcjonalna komórki roślinnej, podziały komórki; tkanki i układy tkankowe roślin; anatomia i funkcje organów wegetatywnych i generatywnych. Ksylogeneza. Symbiozy roślin z mikroorganizmami. Przystosowania roślin do różnych środowisk. Charakterystyka cykli rozwojowych w świecie roślin. Trendy ewolucyjne roślin (historia ewolucyjna). Systematyka roślin. Geograficzne rozmieszczenie zbiorowisk roślinnych. Bioróżnorodność świata roślinnego. Rola roślin w obiegu pierwiastków w przyrodzie i w kształtowaniu klimatu na Ziemi. Wykorzystanie roślin w biotechnologii. Rośliny jako organizmy wskaźnikowe. Roślinne testy ekotoksykologiczne.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie referatów przez studentów10
A-A-2Przygotowanie do kolokwium końcowego - zaliczenia ćwiczeń10
A-A-3uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zapoznanie się z najnowszą literaturą na tematy wykładów5
A-W-2Przygotowanie do egzaminu końcowego10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C01-1_W01Ma podstawową wiedzę o strukturalno-funkcjonalnej organizacji i funkcjonowaniu roślin, na różnych poziomach organizacji ich budowy.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy, rozwoju i funkcji strukturalnych składników roślin od poziomu komórki, przez tkanki do organów wegetatywnych i generatywnych. Poznanie przystosowań roślin do różnych warunków środowiskowych. Systematyka i tendencje ewolucyjne podstawowych gromad roślin. Poznanie biotechnologii i bioindykacji z wykorzystaniem roślin. Poznanie roli roślin w obiegu pierwiastków na Ziemi. Poznanie roli roślin w kształtowaniu klimatu Ziemi.
Treści programoweT-W-1Organizacja strukturalno-funkcjonalna komórki roślinnej, podziały komórki; tkanki i układy tkankowe roślin; anatomia i funkcje organów wegetatywnych i generatywnych. Ksylogeneza. Symbiozy roślin z mikroorganizmami. Przystosowania roślin do różnych środowisk. Charakterystyka cykli rozwojowych w świecie roślin. Trendy ewolucyjne roślin (historia ewolucyjna). Systematyka roślin. Geograficzne rozmieszczenie zbiorowisk roślinnych. Bioróżnorodność świata roślinnego. Rola roślin w obiegu pierwiastków w przyrodzie i w kształtowaniu klimatu na Ziemi. Wykorzystanie roślin w biotechnologii. Rośliny jako organizmy wskaźnikowe. Roślinne testy ekotoksykologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów; dyskusja i ocena referatów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena referatów i aktywności w toku dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą więdzę na temat zamierzonego efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C01-1_W02Zna mechanizmy morfologicznych i strukturalnych adaptacji roślin do różnych środowisk.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy, rozwoju i funkcji strukturalnych składników roślin od poziomu komórki, przez tkanki do organów wegetatywnych i generatywnych. Poznanie przystosowań roślin do różnych warunków środowiskowych. Systematyka i tendencje ewolucyjne podstawowych gromad roślin. Poznanie biotechnologii i bioindykacji z wykorzystaniem roślin. Poznanie roli roślin w obiegu pierwiastków na Ziemi. Poznanie roli roślin w kształtowaniu klimatu Ziemi.
Treści programoweT-W-1Organizacja strukturalno-funkcjonalna komórki roślinnej, podziały komórki; tkanki i układy tkankowe roślin; anatomia i funkcje organów wegetatywnych i generatywnych. Ksylogeneza. Symbiozy roślin z mikroorganizmami. Przystosowania roślin do różnych środowisk. Charakterystyka cykli rozwojowych w świecie roślin. Trendy ewolucyjne roślin (historia ewolucyjna). Systematyka roślin. Geograficzne rozmieszczenie zbiorowisk roślinnych. Bioróżnorodność świata roślinnego. Rola roślin w obiegu pierwiastków w przyrodzie i w kształtowaniu klimatu na Ziemi. Wykorzystanie roślin w biotechnologii. Rośliny jako organizmy wskaźnikowe. Roślinne testy ekotoksykologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów; dyskusja i ocena referatów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena referatów i aktywności w toku dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą więdzę na temat zamierzonego efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C01-1_W03Zna mechanizmy i trendy w ewolucji roślin.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy, rozwoju i funkcji strukturalnych składników roślin od poziomu komórki, przez tkanki do organów wegetatywnych i generatywnych. Poznanie przystosowań roślin do różnych warunków środowiskowych. Systematyka i tendencje ewolucyjne podstawowych gromad roślin. Poznanie biotechnologii i bioindykacji z wykorzystaniem roślin. Poznanie roli roślin w obiegu pierwiastków na Ziemi. Poznanie roli roślin w kształtowaniu klimatu Ziemi.
Treści programoweT-W-1Organizacja strukturalno-funkcjonalna komórki roślinnej, podziały komórki; tkanki i układy tkankowe roślin; anatomia i funkcje organów wegetatywnych i generatywnych. Ksylogeneza. Symbiozy roślin z mikroorganizmami. Przystosowania roślin do różnych środowisk. Charakterystyka cykli rozwojowych w świecie roślin. Trendy ewolucyjne roślin (historia ewolucyjna). Systematyka roślin. Geograficzne rozmieszczenie zbiorowisk roślinnych. Bioróżnorodność świata roślinnego. Rola roślin w obiegu pierwiastków w przyrodzie i w kształtowaniu klimatu na Ziemi. Wykorzystanie roślin w biotechnologii. Rośliny jako organizmy wskaźnikowe. Roślinne testy ekotoksykologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów; dyskusja i ocena referatów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena referatów i aktywności w toku dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą więdzę na temat zamierzonego efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C01-1_U01Potrafi opisać zjawiska i procesy przyrodnicze oraz rośliny językiem naukowym, wykorzystując wiedzę i terminologię botaniczną.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy, rozwoju i funkcji strukturalnych składników roślin od poziomu komórki, przez tkanki do organów wegetatywnych i generatywnych. Poznanie przystosowań roślin do różnych warunków środowiskowych. Systematyka i tendencje ewolucyjne podstawowych gromad roślin. Poznanie biotechnologii i bioindykacji z wykorzystaniem roślin. Poznanie roli roślin w obiegu pierwiastków na Ziemi. Poznanie roli roślin w kształtowaniu klimatu Ziemi.
Treści programoweT-W-1Organizacja strukturalno-funkcjonalna komórki roślinnej, podziały komórki; tkanki i układy tkankowe roślin; anatomia i funkcje organów wegetatywnych i generatywnych. Ksylogeneza. Symbiozy roślin z mikroorganizmami. Przystosowania roślin do różnych środowisk. Charakterystyka cykli rozwojowych w świecie roślin. Trendy ewolucyjne roślin (historia ewolucyjna). Systematyka roślin. Geograficzne rozmieszczenie zbiorowisk roślinnych. Bioróżnorodność świata roślinnego. Rola roślin w obiegu pierwiastków w przyrodzie i w kształtowaniu klimatu na Ziemi. Wykorzystanie roślin w biotechnologii. Rośliny jako organizmy wskaźnikowe. Roślinne testy ekotoksykologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów; dyskusja i ocena referatów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena referatów i aktywności w toku dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada słabe umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C01-1_U02Zna możliwości wykorzystania roślin w praktyce, zwłaszcza w biotechnologii i ekotoksykologii.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy, rozwoju i funkcji strukturalnych składników roślin od poziomu komórki, przez tkanki do organów wegetatywnych i generatywnych. Poznanie przystosowań roślin do różnych warunków środowiskowych. Systematyka i tendencje ewolucyjne podstawowych gromad roślin. Poznanie biotechnologii i bioindykacji z wykorzystaniem roślin. Poznanie roli roślin w obiegu pierwiastków na Ziemi. Poznanie roli roślin w kształtowaniu klimatu Ziemi.
Treści programoweT-W-1Organizacja strukturalno-funkcjonalna komórki roślinnej, podziały komórki; tkanki i układy tkankowe roślin; anatomia i funkcje organów wegetatywnych i generatywnych. Ksylogeneza. Symbiozy roślin z mikroorganizmami. Przystosowania roślin do różnych środowisk. Charakterystyka cykli rozwojowych w świecie roślin. Trendy ewolucyjne roślin (historia ewolucyjna). Systematyka roślin. Geograficzne rozmieszczenie zbiorowisk roślinnych. Bioróżnorodność świata roślinnego. Rola roślin w obiegu pierwiastków w przyrodzie i w kształtowaniu klimatu na Ziemi. Wykorzystanie roślin w biotechnologii. Rośliny jako organizmy wskaźnikowe. Roślinne testy ekotoksykologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów; dyskusja i ocena referatów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena referatów i aktywności w toku dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada słabe umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0