Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie bioenergetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie bioenergetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Paździoch <Waldemar.Pazdzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii i technologii chemicznej.
W-2Geografia fizyczna.
W-3Podstawy inżynierii środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z odnawialnymi źródłami energii, ich zasobami i sposobami wykorzystania.
C-2Zapoznanie studentów z technologiami wykorzystującymi odnawialne źródła energii i z ich rozwojem.
C-3Ukształtownie umiejętności rozwiązywania złożonych problemów środowiskowych i przeprowadzania koniecznych obliczeń inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia zapotrzebowania surowców w produkcji biopaliw.3
T-A-2Wpływ wilgoci na wartość opałową biomasy.2
T-A-3Obliczenia charakterystyk pracy turbin wiatrowych.3
T-A-4Obliczenia emisji CO2 w zależności od składu biopaliw.3
T-A-5Porównanie charakterystyk silnikowych biopaliw z paliwami ropopochodnymi.2
T-A-6Wpływ składu biogazu z różnych źródeł na jego wartość opałową.2
15
wykłady
T-W-1Energia słoneczna; istota promieniowania, charakterystyka. Perspektywy termicznego wykorzystania energii promieniowania słonecznego i jej zasoby.1
T-W-2Biomasa. Wykorzystanie energii biomasy. Wykorzystanie drewna i jego odpadów.2
T-W-3Biogaz – źródła i technologie pozyskiwania.2
T-W-4Aktywne metody wykorzystania energii słonecznej - kolektory ciepła. Ogniwa fotowoltaiczne.2
T-W-5Pompy ciepła.2
T-W-6Energia geotermalna; natura źródeł geotermalnych i sposoby ich wykorzystania.2
T-W-7Energia oddziaływań grawitacyjnych.1
T-W-8Energia wiatru. Rozwój energetyki wiatrowej. Konstrukcje turbin wiatrowych.2
T-W-9Aktualne i przyszłościowe metody wykorzystania wodoru. Magazynowanie wodoru.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.6
A-A-3Konsultacje z prowadzącym.2
A-A-4Opracowanie wyników z ćwiczeń i wykonanie sprawozdania.6
A-A-5Zaliczenie.1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej przez prowadzącego literatury.3
A-W-3Konsultacje z prowadzącym.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.9
A-W-5Zaliczenie treści wykładów.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Klasyczna metoda problemowa z dyskusją dydaktyczną i przykładami.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe w połączeniu z metodą projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami. W drugim i kolejnym terminie zaliczenie ustne.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Okresowa ocena aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna typowe metody i technologie wykorzystujące odnawialne żródła energii. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii uwzględniających aspekty ochrony środowiska oraz elementy zrównoważonego rozwoju.
KOS_1A_W10, KOS_1A_W18T1A_W05InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii, potrafi także zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
KOS_1A_U15, KOS_1A_U16T1A_U13, T1A_U14InzA_U05, InzA_U06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C10_K01
Student rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i zwiazanej z tym odpowiedzialności. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów oraz udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii energetycznych.
KOS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna typowe metody i technologie wykorzystujące odnawialne żródła energii. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii uwzględniających aspekty ochrony środowiska oraz elementy zrównoważonego rozwoju.
2,0Student nie wymienia ani nie rozróżnia odnawialnych źródeł energii. Nie zna także omawianych metod i technologii bioenergetycznych. Ni potrafi wskazaać podstawowych różnic między technologiami bioenergetycznymi.
3,0Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje zaledwie kilka odnawialnych źródeł energii. Zna zaledwie kilka omawianych metody i technologii bioenergetycznych. Przy pomocy prowadzącego wskazuje na niektóre istotne różnice między technologiami.
3,5Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje większość odnawialnych źródeł energii. Zna zaledwie kilka omawianych metody i technologii bioenergetycznych. Korzystając ze wskazówek prowadzącego wskazuje na istotne różnice między technologiami. Poprawnie je charakteryzuje, opisuje i objaśnia.
4,0Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje wszystkie odnawialne źródła energii. Zna wszystykie omawiane metody i technologie bioenergetyczne i ich wpływ na środowisko. Samodzielnie i w większości poprawnie je charakteryzuje, opisuje i objaśnia. Samodzielnie wskazuje na większość istotnych różnic między technologiami. Zna również zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju źródła energii. Ma dostateczną wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii.
4,5Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje wszystkie odnawialne źródła energii. Zna wszystykie omawiane metody i technologie bioenergetyczne i ich wpływ na środowisko. Samodzielnie i w większości poprawnie je charakteryzuje, opisuje i objaśnia. Samodzielnie wskazuje na większość istotnych różnic między technologiami. Zna również zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju źródła energii. Ma szeroką wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii.
5,0Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje wszystkie odnawialne źródła energii. Zna wszystykie omawiane metody i technologie bioenergetyczne i ich wpływ na środowisko. Samodzielnie i poprawnie je charakteryzuje, opisuje i objaśnia. Wskazuje na wszystkie istotne różnice między technologiami. Zna również zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju źródła energii. Ma szeroką wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii z uwzględnieniem elementów zrównoważonego rozwoju.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii, potrafi także zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
2,0Student korzystając z pomocy prowadzacego w większości poprawnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając z pomocy prowadzacego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
3,0Student korzystając z pomocy prowadzacego poprawnie przeprowadza analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych. Korzystając z pomocy prowadzacego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
3,5Student korzystając ze wskazówek prowadzacego poprawnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając ze wskazówek prowadzacego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, stosować je w praktyce inżynierskiej.
4,0Student samodzielnie i w większości poprawnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, stosować je w praktyce inżynierskiej.Posiada umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów środowiskowych. Samodzielnie i w większości poprawnie przeprowadzania obliczenia inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii.
4,5Student samodzielnie i poprawnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i samodzielnie formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, stosować je w praktyce inżynierskiej.Posiada umiejętności samodzielnego rozwiązywania złożonych problemów środowiskowych. Samodzielnie i poprawnie przeprowadzania obliczenia inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii.
5,0Student samodzielnie i prawidłowo przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i samodzielnie formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, stosować je w praktyce inżynierskiej oraz je rozwijać i weryfikować. Posiada umiejętności samodzielnego rozwiązywania złożonych problemów środowiskowych. Samodzielnie i prawidłowo przeprowadzania obliczenia inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C10_K01
Student rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i zwiazanej z tym odpowiedzialności. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów oraz udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii energetycznych.
2,0Student nie wykazuje zainteresowanie literaturą przedmiotu, niechętnie pracuje w zespole, nie wykazuje kreatywności. Nie rozumie i nie ma świadomości potrzeby udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych.
3,0Student wykazuje umiarkowane zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, nie wykazuje kreatywności. Rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych.
3,5Student wykazuje umiarkowane zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się. Rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych.
4,0Student wykazuje szerokie zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, kreatywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy, potrafi dzielić się wiedzą, jest kreatywny i otwarty. Rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych.
4,5Student wykazuje szerokie zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy, potrafi dzielić się wiedzą, jest kreatywny i otwarty, ceni wartość nauki i rozwoju osobistego. Rozumie i ma świadomość potrzeby udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych.
5,0Student wykazuje szerokie zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy, potrafi dzielić się wiedzą, jest kreatywny i otwarty, ceni wartość nauki i rozwoju osobistego. Rozumie i ma świadomość potrzeby udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych.

Literatura podstawowa

  1. Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne zródła energii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. W.Ciechanowicz, Bioenergia a energia jądrowa, Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania, Warszawa, 2001
  3. A.Jędrczak, Biologiczne przetwarzanie odpadów, PWN, Warszawa, 2008
  4. T.Chmielak, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Gary W. van Loon, Stephen J.Duffy, Chemia Środowiska, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia zapotrzebowania surowców w produkcji biopaliw.3
T-A-2Wpływ wilgoci na wartość opałową biomasy.2
T-A-3Obliczenia charakterystyk pracy turbin wiatrowych.3
T-A-4Obliczenia emisji CO2 w zależności od składu biopaliw.3
T-A-5Porównanie charakterystyk silnikowych biopaliw z paliwami ropopochodnymi.2
T-A-6Wpływ składu biogazu z różnych źródeł na jego wartość opałową.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Energia słoneczna; istota promieniowania, charakterystyka. Perspektywy termicznego wykorzystania energii promieniowania słonecznego i jej zasoby.1
T-W-2Biomasa. Wykorzystanie energii biomasy. Wykorzystanie drewna i jego odpadów.2
T-W-3Biogaz – źródła i technologie pozyskiwania.2
T-W-4Aktywne metody wykorzystania energii słonecznej - kolektory ciepła. Ogniwa fotowoltaiczne.2
T-W-5Pompy ciepła.2
T-W-6Energia geotermalna; natura źródeł geotermalnych i sposoby ich wykorzystania.2
T-W-7Energia oddziaływań grawitacyjnych.1
T-W-8Energia wiatru. Rozwój energetyki wiatrowej. Konstrukcje turbin wiatrowych.2
T-W-9Aktualne i przyszłościowe metody wykorzystania wodoru. Magazynowanie wodoru.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.6
A-A-3Konsultacje z prowadzącym.2
A-A-4Opracowanie wyników z ćwiczeń i wykonanie sprawozdania.6
A-A-5Zaliczenie.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej przez prowadzącego literatury.3
A-W-3Konsultacje z prowadzącym.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.9
A-W-5Zaliczenie treści wykładów.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C10_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna typowe metody i technologie wykorzystujące odnawialne żródła energii. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii uwzględniających aspekty ochrony środowiska oraz elementy zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia
KOS_1A_W18zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii i technologii ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z odnawialnymi źródłami energii, ich zasobami i sposobami wykorzystania.
C-2Zapoznanie studentów z technologiami wykorzystującymi odnawialne źródła energii i z ich rozwojem.
Treści programoweT-W-1Energia słoneczna; istota promieniowania, charakterystyka. Perspektywy termicznego wykorzystania energii promieniowania słonecznego i jej zasoby.
T-W-2Biomasa. Wykorzystanie energii biomasy. Wykorzystanie drewna i jego odpadów.
T-W-3Biogaz – źródła i technologie pozyskiwania.
T-W-4Aktywne metody wykorzystania energii słonecznej - kolektory ciepła. Ogniwa fotowoltaiczne.
T-W-5Pompy ciepła.
T-W-6Energia geotermalna; natura źródeł geotermalnych i sposoby ich wykorzystania.
T-W-7Energia oddziaływań grawitacyjnych.
T-W-8Energia wiatru. Rozwój energetyki wiatrowej. Konstrukcje turbin wiatrowych.
T-W-9Aktualne i przyszłościowe metody wykorzystania wodoru. Magazynowanie wodoru.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami. W drugim i kolejnym terminie zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia ani nie rozróżnia odnawialnych źródeł energii. Nie zna także omawianych metod i technologii bioenergetycznych. Ni potrafi wskazaać podstawowych różnic między technologiami bioenergetycznymi.
3,0Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje zaledwie kilka odnawialnych źródeł energii. Zna zaledwie kilka omawianych metody i technologii bioenergetycznych. Przy pomocy prowadzącego wskazuje na niektóre istotne różnice między technologiami.
3,5Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje większość odnawialnych źródeł energii. Zna zaledwie kilka omawianych metody i technologii bioenergetycznych. Korzystając ze wskazówek prowadzącego wskazuje na istotne różnice między technologiami. Poprawnie je charakteryzuje, opisuje i objaśnia.
4,0Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje wszystkie odnawialne źródła energii. Zna wszystykie omawiane metody i technologie bioenergetyczne i ich wpływ na środowisko. Samodzielnie i w większości poprawnie je charakteryzuje, opisuje i objaśnia. Samodzielnie wskazuje na większość istotnych różnic między technologiami. Zna również zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju źródła energii. Ma dostateczną wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii.
4,5Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje wszystkie odnawialne źródła energii. Zna wszystykie omawiane metody i technologie bioenergetyczne i ich wpływ na środowisko. Samodzielnie i w większości poprawnie je charakteryzuje, opisuje i objaśnia. Samodzielnie wskazuje na większość istotnych różnic między technologiami. Zna również zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju źródła energii. Ma szeroką wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii.
5,0Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje wszystkie odnawialne źródła energii. Zna wszystykie omawiane metody i technologie bioenergetyczne i ich wpływ na środowisko. Samodzielnie i poprawnie je charakteryzuje, opisuje i objaśnia. Wskazuje na wszystkie istotne różnice między technologiami. Zna również zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju źródła energii. Ma szeroką wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii z uwzględnieniem elementów zrównoważonego rozwoju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii, potrafi także zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
KOS_1A_U16potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z odnawialnymi źródłami energii, ich zasobami i sposobami wykorzystania.
C-2Zapoznanie studentów z technologiami wykorzystującymi odnawialne źródła energii i z ich rozwojem.
C-3Ukształtownie umiejętności rozwiązywania złożonych problemów środowiskowych i przeprowadzania koniecznych obliczeń inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii.
Treści programoweT-A-1Obliczenia zapotrzebowania surowców w produkcji biopaliw.
T-A-2Wpływ wilgoci na wartość opałową biomasy.
T-A-3Obliczenia charakterystyk pracy turbin wiatrowych.
T-A-4Obliczenia emisji CO2 w zależności od składu biopaliw.
T-A-5Porównanie charakterystyk silnikowych biopaliw z paliwami ropopochodnymi.
T-A-6Wpływ składu biogazu z różnych źródeł na jego wartość opałową.
T-W-1Energia słoneczna; istota promieniowania, charakterystyka. Perspektywy termicznego wykorzystania energii promieniowania słonecznego i jej zasoby.
T-W-2Biomasa. Wykorzystanie energii biomasy. Wykorzystanie drewna i jego odpadów.
T-W-3Biogaz – źródła i technologie pozyskiwania.
T-W-4Aktywne metody wykorzystania energii słonecznej - kolektory ciepła. Ogniwa fotowoltaiczne.
T-W-5Pompy ciepła.
T-W-6Energia geotermalna; natura źródeł geotermalnych i sposoby ich wykorzystania.
T-W-7Energia oddziaływań grawitacyjnych.
T-W-8Energia wiatru. Rozwój energetyki wiatrowej. Konstrukcje turbin wiatrowych.
T-W-9Aktualne i przyszłościowe metody wykorzystania wodoru. Magazynowanie wodoru.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Klasyczna metoda problemowa z dyskusją dydaktyczną i przykładami.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe w połączeniu z metodą projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Okresowa ocena aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student korzystając z pomocy prowadzacego w większości poprawnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając z pomocy prowadzacego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
3,0Student korzystając z pomocy prowadzacego poprawnie przeprowadza analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych. Korzystając z pomocy prowadzacego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
3,5Student korzystając ze wskazówek prowadzacego poprawnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając ze wskazówek prowadzacego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, stosować je w praktyce inżynierskiej.
4,0Student samodzielnie i w większości poprawnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, stosować je w praktyce inżynierskiej.Posiada umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów środowiskowych. Samodzielnie i w większości poprawnie przeprowadzania obliczenia inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii.
4,5Student samodzielnie i poprawnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i samodzielnie formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, stosować je w praktyce inżynierskiej.Posiada umiejętności samodzielnego rozwiązywania złożonych problemów środowiskowych. Samodzielnie i poprawnie przeprowadzania obliczenia inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii.
5,0Student samodzielnie i prawidłowo przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i samodzielnie formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, stosować je w praktyce inżynierskiej oraz je rozwijać i weryfikować. Posiada umiejętności samodzielnego rozwiązywania złożonych problemów środowiskowych. Samodzielnie i prawidłowo przeprowadzania obliczenia inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C10_K01Student rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i zwiazanej z tym odpowiedzialności. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów oraz udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z odnawialnymi źródłami energii, ich zasobami i sposobami wykorzystania.
C-2Zapoznanie studentów z technologiami wykorzystującymi odnawialne źródła energii i z ich rozwojem.
C-3Ukształtownie umiejętności rozwiązywania złożonych problemów środowiskowych i przeprowadzania koniecznych obliczeń inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii.
Treści programoweT-A-1Obliczenia zapotrzebowania surowców w produkcji biopaliw.
T-A-2Wpływ wilgoci na wartość opałową biomasy.
T-A-3Obliczenia charakterystyk pracy turbin wiatrowych.
T-A-4Obliczenia emisji CO2 w zależności od składu biopaliw.
T-A-5Porównanie charakterystyk silnikowych biopaliw z paliwami ropopochodnymi.
T-A-6Wpływ składu biogazu z różnych źródeł na jego wartość opałową.
T-W-1Energia słoneczna; istota promieniowania, charakterystyka. Perspektywy termicznego wykorzystania energii promieniowania słonecznego i jej zasoby.
T-W-2Biomasa. Wykorzystanie energii biomasy. Wykorzystanie drewna i jego odpadów.
T-W-3Biogaz – źródła i technologie pozyskiwania.
T-W-4Aktywne metody wykorzystania energii słonecznej - kolektory ciepła. Ogniwa fotowoltaiczne.
T-W-5Pompy ciepła.
T-W-6Energia geotermalna; natura źródeł geotermalnych i sposoby ich wykorzystania.
T-W-7Energia oddziaływań grawitacyjnych.
T-W-8Energia wiatru. Rozwój energetyki wiatrowej. Konstrukcje turbin wiatrowych.
T-W-9Aktualne i przyszłościowe metody wykorzystania wodoru. Magazynowanie wodoru.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Klasyczna metoda problemowa z dyskusją dydaktyczną i przykładami.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe w połączeniu z metodą projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa ocena aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zainteresowanie literaturą przedmiotu, niechętnie pracuje w zespole, nie wykazuje kreatywności. Nie rozumie i nie ma świadomości potrzeby udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych.
3,0Student wykazuje umiarkowane zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, nie wykazuje kreatywności. Rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych.
3,5Student wykazuje umiarkowane zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się. Rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych.
4,0Student wykazuje szerokie zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, kreatywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy, potrafi dzielić się wiedzą, jest kreatywny i otwarty. Rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych.
4,5Student wykazuje szerokie zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy, potrafi dzielić się wiedzą, jest kreatywny i otwarty, ceni wartość nauki i rozwoju osobistego. Rozumie i ma świadomość potrzeby udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych.
5,0Student wykazuje szerokie zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy, potrafi dzielić się wiedzą, jest kreatywny i otwarty, ceni wartość nauki i rozwoju osobistego. Rozumie i ma świadomość potrzeby udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych.