Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Procesy fizykochemiczne w atmosferze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy fizykochemiczne w atmosferze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janina Możejko <Janina.Mozejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Jabłoński <Maciej.Jablonski@zut.edu.pl>, Magdalena Olszak-Humienik <Magdalena.Olszak-Humienik@zut.edu.pl>, Wiesław Parus <Wieslaw.Parus@zut.edu.pl>, Andrzej Wieczorek <Andrzej.Wieczorek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii fizycznej na poziomie studiów I stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami zachodzacymi w atmosferze ziemskiej i ich opisem fizykochemicznym oraz z substancjami wprowadzanymi do atmosfery i ich przemianami chemicznymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie wymagań, kryteriów zaliczenia, sposobu pracy na zajęciach laboratoryjnych oraz zasad BHP | 1 |
T-L-2 | Wykonanie zestawów ćwiczeń związanych z treściami programowymi przedmiotu - badanie własności roztworów koloidalnych, oznaczanie stężeń wybranych zanieczyszczeń powietrza, pomiar prężności par oraz ciepła parowania, badanie procesu adsorpcji, wyznaczanie równowag fazowych w różnych układach. Wykorzystanie danych eksperymentalnych do interpretacji zjawisk zachodzących w rzeczywistych układach. Matematyczny opis analizowanych zależności i procesów z wykorzystaniem uzyskanych danych doświadczalnych. Analizy i symulacje komputerowe procesów i zjawisk zachodzących w atmosferze ziemskiej. | 36 |
T-L-3 | Sporządzenie sprawozdań i ustne zaliczenia wykonanych ćwiczeń | 8 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia | 1 |
T-W-2 | Ilościowe określanie składu poszczególnych elementów środowiska | 1 |
T-W-3 | Roztwory doskonałe i rzeczywiste: ogólna charakterystyka, termodynamiczny opis roztworów, funkcje mieszania i funkcje nadmiarowe roztworów, aktywność i współczynniki aktywności | 2 |
T-W-4 | Roztwory koloidalne: właściwości koloidów, budowa, koagulacja układów koloidalnych, układy koloidalne w środowisku naturalnym | 2 |
T-W-5 | Atmosfera ziemska – ciśnienie atmosferyczne, równanie Clapeyrona, prawo Daltona, atmosfera ziemska jako mieszanina gazów rzeczywistych, skład chemiczny przyziemnych warstw powietrza atmosferycznego, stratyfikacja atmosfery | 2 |
T-W-6 | Reakcje chemiczne zachodzące w atmosferze. Reakcje łańcuchowe. Reakcje fotochemiczne. Reakcje katalityczne | 1 |
T-W-7 | Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie: entalpia, molowa pojemność cieplna, entalpia przemiany chemicznej, ciepło reakcji, I i II zasada termodynamiki w rozwiązywaniu zagadnień inżynierii środowiska i działalności proekologicznej | 2 |
T-W-8 | Równowagi fazowe w układach wieloskładnikowych: rozpuszczalność gazów w wodzie (równowaga gaz (para) –ciecz) - prawo Henry’ego, równowaga gaz-ciało stałe (równowaga adsorpcyjna) | 1 |
T-W-9 | Przemiany fazowe wody w atmosferze, równanie Clausiusa-Clapeyrona, wykres fazowy wody w układzie współrzędnych P-T-V, cyrkulacja wody w atmosferze | 2 |
T-W-10 | Równowaga chemiczna: zależność położenia równowagi od temperatury, ciśnienia i stężenia reagentów, stan ustalony czy równowaga? | 2 |
T-W-11 | Kinetyka reakcji: kinetyka reakcji homofazowych, kinetyka reakcji złożonych zachodzących w fazie gazowej, zależność szybkości reakcji od temperatury | 2 |
T-W-12 | Przyczyny i skutki zanieczyszczenia atmosfery – źródła emisji zanieszyszczeń, ditlenek siarki, tlenki azotu, efekt cieplarniany, niszczenie warstwy ozonowej, kwaśne opady | 8 |
T-W-13 | Atmosferyczne aerozole: źródła, stężenie, czas życia i właściwości, metody, ograniczanie zanieczyszczenia powietrza cząstkami stałymi | 2 |
T-W-14 | Monitoring powietrza atmosferycznego, dopuszczalne poziomy stężeń zanieczyszczeń, klasyfikacja | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań i przygotowanie sie do zaliczeń wykonanych ćwiczeń. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Zapoznanie się z dostępną literaturą | 7 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu z przedmiotu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wyklady: Ocena prezentacji multimedialnej opracowanego tematu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykłady: Egzamin w formie ustnej lub pisemnej |
S-3 | Ocena formująca: Laboratorium: Kontrola postępu realizowanych zadań |
S-4 | Ocena formująca: Laboratorium: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań |
S-5 | Ocena formująca: Laboratorium: Ocena współpracy pomiędzy poszczególnymi członkami zespołów |
S-6 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: Zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń ustnych każdego z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C11b_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskuje wiedzę na temat składu i własności atmosfery ziemskiej, oraz wykorzystania teorii i praw fizykochemicznych do analizy przemian i reakcji w zachodzących w fazie gazowej oraz oceny wpływu działalności człowieka na jakość powietrza atmosferycznego. | KOS_1A_W04, KOS_1A_W07 | T1A_W01, T1A_W03 | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-6 |
KOS_1A_C11b_W02 Zna podstawowe metody doświadczalne, obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne służące do wykonywania obliczeń wykorzystywane do analizy składu i własności powietrza atmosferycznego oraz zjawisk i procesów zachodzących w fazie gazowej. | KOS_1A_W05, KOS_1A_W13 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C11b_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | KOS_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4, S-6 |
KOS_1A_C11b_U02 Student potrafi opisać zjawiska zachodzące w przyrodzie, planować i przeprowadzać eksperymenty, a także symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | KOS_1A_U09, KOS_1A_U10 | T1A_U07, T1A_U08 | InzA_U01 | C-1 | T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C11b_K01 Student rozumie aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | KOS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-6 |
KOS_1A_C11b_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania | KOS_1A_K04, KOS_1A_K05, KOS_1A_K07 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K02 | C-1 | T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C11b_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskuje wiedzę na temat składu i własności atmosfery ziemskiej, oraz wykorzystania teorii i praw fizykochemicznych do analizy przemian i reakcji w zachodzących w fazie gazowej oraz oceny wpływu działalności człowieka na jakość powietrza atmosferycznego. | 2,0 | |
3,0 | Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem wynosi 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_C11b_W02 Zna podstawowe metody doświadczalne, obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne służące do wykonywania obliczeń wykorzystywane do analizy składu i własności powietrza atmosferycznego oraz zjawisk i procesów zachodzących w fazie gazowej. | 2,0 | |
3,0 | Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem wynosi 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C11b_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | 2,0 | |
3,0 | Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_C11b_U02 Student potrafi opisać zjawiska zachodzące w przyrodzie, planować i przeprowadzać eksperymenty, a także symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C11b_K01 Student rozumie aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje zdobyte przez Studenta wynoszą 60% kompetencji możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_C11b_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje zdobyte przez Studenta wynoszą 60% kompetencji możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- vanLoon G.W., Duffy S.J., Chemia środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Andrews J. E., Brimblecombe P., Jickells T.D., Liss P.S., Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 2000
- Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa, 2007
- Boeker E., Van Grondelle R., Fizyka Środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Szperliński Z., Chemia w ochronie i inżynierii środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
- Atkins P.W., Chemia Fizyczna, PWN, Warszawa, 2001
- Atkins P.W., Podstawy Chemii Fizycznej, PWN, Warszawa, 1999