Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Procesy przemysłowe jako źródło zanieczyszczeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy przemysłowe jako źródło zanieczyszczeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Grzmil <Barbara.Grzmil@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 1,20,26zaliczenie
projektyP6 15 0,80,37zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,37egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wcześniejsze zaliczenie chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z opracowywaniem projektu procesowego w oparciu o wiedzę uzyskaną na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych. Przełożenie ogólnego schematu technologicznego na projekt procesowy zawierający jako elementy opis schematu technologicznego, szczegółowy schemat technologiczny, ideowy, bilans masowy, cieplny, wykres Sankeya, zagadnienia bezpieczeństwa pracy, wskaźniki zużycia surowców, energii, mediów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z bilansami masowymi i cieplnymi proesów i operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej30
30
projekty
T-P-1Uproszczony projekt procesowy wybranego rozwiązania technologicznego otrzymywania produktu chemii organicznej lub nieorganicznej (opis procesu, wskazanie na ograniczenie oddziaływania na środowisko, schemat ideowy, bilans masowy i cieplny, wykresu Sankeya, wskaźniki zużycia surowców)15
15
wykłady
T-W-1Odpady i zanieczyszczenia powstające podczas pozyskiwania surowców odtwarzalnych i kopalnych. Zanieczyszczenia w procesach zachowawczego i rozkładowego przerobu ropy naftowej. Zanieczyszczenia w procesach chemicznego przerobu węgla kamiennego. Zagospodarowanie odpadów z produkcji acetylenu.5
T-W-2Zanieczyszczenia i odpady z procesów utleniania i możliwości ich zmniejszenia.2
T-W-3Zanieczyszczenia z procesów chlorowania, chlorohydroksylowania, odchlorowodorowania.2
T-W-4Zanieczyszcenia i odpady z procesów odwodornienia i redukcji.2
T-W-5Zanieczyszczenia w procesach alkilowania.1
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z procesów nitrowania i sulfonowania.2
T-W-7Zanieczyszczenia w realizowanych procesach hydratacji, dehydratacji, estryfikacji.1
T-W-8Zagrożenia ekologiczne wynikające z produkcji zatęzonego ekstrakcyjnego kwasu fosforowego metodą siarczanową (emisja związków fluoru, wykorzystanie kwasu fluorokrzemowego, problem fosfogipsu)2
T-W-9Wpływ na środowisko procesów związanych z otrzymywaniem nawozów konwencjonalnych (proste, wieloskładnikowe) i ograniczenie tego oddziaływania (nawozy płynne, SRF i CRF, specjalne)4
T-W-10Wpływ na środowisku procesu wydobycia siarki metodą otworową i produkcji kontaktowego kwasu siarkowego (emisja związków siarki, zużyty katalizator)2
T-W-11Emisja zanieczyszczeń i produkty uboczne z procesu otrzymywania ditlenku tytanu metodą siarczanową, ograniczenie oddziaływania tego procesu na środowisko2
T-W-12Oddziaływanie na środowisko procesu otrzymywania gazu syntezowego, amoniaku i kwasu azotowego(V), ograniczenie emisji tlenków azotu, zagospodarowanie zużytych katalizatorów3
T-W-13Wpływ na środowisko procesu wytwarzania sody metodą Solvaya, modernizacja procesu, zagospodarowanie odpadów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych.5
A-A-3Zaliczenie1
36
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Opracowanie projektu procesowego instalacji przemysłowej9
24
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącymi przedmiot8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład zgodnie z przedstawionymi treściami programowymi. Przykładowe obliczenia bilansowe i schemat technologiczny w ramach ćwiczeń rachunkowych.
M-2Samodzielne policzenie projektu procesowego dla zadanego procesu przemysłowego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy studentów w oparciu o 3 pierwsze wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie modułu, sprawdzenie wybranych, reprezentatywnych efektów kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ustalona w oparciu o wagi przedmiotów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C14a_W01
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu rozwiązywania zagadnień projektowych i innych obliczeniowych związanych z procesami przemysłowymi i towarzyszącymi im zanieczyszczeniami.
KOS_1A_W05, KOS_1A_W12T1A_W01, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2, S-3
KOS_1A_C14a_W02
Charakteryzuje i objaśnia w oparciu o posiadaną wiedzę procesy technologiczne, ich wpływ na środowisko i wskazuje na rozwiązania pozwalające na obniżenie tego ujemnego oddziaływania w aspekcie zrównoważonych technologii
KOS_1A_W08, KOS_1A_W09, KOS_1A_W18T1A_W03, T1A_W04InzA_W05C-1T-A-1, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C14a_U01
Potrafi opracować dokumentację do uproszczonego projektu procesu technologicznego wykorzystując do tego znane metody analityczne, symalacyjne i eksperymentalne uwzględniając zasady bezpieczeństwa w środowisku przemysłowym
KOS_1A_U04, KOS_1A_U11, KOS_1A_U13, KOS_1A_U16, KOS_1A_U18T1A_U03, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U16InzA_U02, InzA_U06, InzA_U08C-1T-A-1, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C14a_K01
Współpracując w grupie jest świadomy wpływu procesów technologicznych na środowisko, rozumie potrzebę informowania o tym społeczeństwa wskazując na konieczność zrównoważonego rozwoju
KOS_1A_K03, KOS_1A_K04, KOS_1A_K08T1A_K02, T1A_K03, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-1, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C14a_W01
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu rozwiązywania zagadnień projektowych i innych obliczeniowych związanych z procesami przemysłowymi i towarzyszącymi im zanieczyszczeniami.
2,0Nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0Student w niewielkim stopniu potrafi rozwiązać zadania obliczeniowe związane z procesami technologicznymi i generowanymi w nich zanieczyszczeniami
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C14a_W02
Charakteryzuje i objaśnia w oparciu o posiadaną wiedzę procesy technologiczne, ich wpływ na środowisko i wskazuje na rozwiązania pozwalające na obniżenie tego ujemnego oddziaływania w aspekcie zrównoważonych technologii
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0W niewielkim stopniu porafi objaśnić zagrożenia wynikające z oddziaływania omówionych wybranych procesów technologicznych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C14a_U01
Potrafi opracować dokumentację do uproszczonego projektu procesu technologicznego wykorzystując do tego znane metody analityczne, symalacyjne i eksperymentalne uwzględniając zasady bezpieczeństwa w środowisku przemysłowym
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student potrafi tylko częściowo samodzielnie opracować dokumentację uproszczonego projektu procesu technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C14a_K01
Współpracując w grupie jest świadomy wpływu procesów technologicznych na środowisko, rozumie potrzebę informowania o tym społeczeństwa wskazując na konieczność zrównoważonego rozwoju
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Jest częściowo świadomy oddziaływania procesów przemysłowych naśrodowisko, nie potrafi przekazać swojej wiedzy społeczeństwu informując o konieczności zrównoważonego rozwoju, nie potrafi współpracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R.Bogoczek, E.Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992, pierwsze
  2. E.Milchert, Technologie produkcji chloropochodnych organicznych. Utylizacja odpadów, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1997, pierwsze
  3. Szczepaniec-Cięciak E., Kościelniak P., Chemia środowiska. Ćwiczenia i seminaria, cz.1 i 2, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 1999, pierwsze
  4. St.Kucharski, J.Słowiński, Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2002, pierwsze
  5. Jędrzejewski J., Procesy przemysłowe a zanieczyszczenie środowiska, PWN, Warszawa, 1987
  6. Schmidt-Szałowski K. i inni, Podstawy technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  7. Warych J., Oczyszczanie gazów odlotowych, WNT, Warszawa, 1998
  8. Najlepsze dostępne techniki BAT. Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce., Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. E.Grzywa, J.Molenda, Technologia podstawowych syntez organicznych, WNT, Warszawa, 2000, trzecie
  2. J.Molenda, E.Grzywa, Technologia podstawowych syntez organicznych, WNT, Warszawa, 1996, drugie
  3. Praca zbiorowa pod red. J.Głowińskiego, Przykłady i zadania do przedmiotu Podstawy technologii chemicznej, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1991, pierwsze
  4. St.Bretsznajder, Zagadnienia projektowania procesów przemysłu chemicznego, PWT, Warszawa, 1956, pierwsze
  5. Ruffer H., Oczyszczanie ścieków przemysłowych, Oficyna Wydawnicza Projprzem-Eko, Bydgoszcz, 1997
  6. Synowiec J., Projektowanie technologiczne dla inżynierów chemików, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1974

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z bilansami masowymi i cieplnymi proesów i operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Uproszczony projekt procesowy wybranego rozwiązania technologicznego otrzymywania produktu chemii organicznej lub nieorganicznej (opis procesu, wskazanie na ograniczenie oddziaływania na środowisko, schemat ideowy, bilans masowy i cieplny, wykresu Sankeya, wskaźniki zużycia surowców)15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odpady i zanieczyszczenia powstające podczas pozyskiwania surowców odtwarzalnych i kopalnych. Zanieczyszczenia w procesach zachowawczego i rozkładowego przerobu ropy naftowej. Zanieczyszczenia w procesach chemicznego przerobu węgla kamiennego. Zagospodarowanie odpadów z produkcji acetylenu.5
T-W-2Zanieczyszczenia i odpady z procesów utleniania i możliwości ich zmniejszenia.2
T-W-3Zanieczyszczenia z procesów chlorowania, chlorohydroksylowania, odchlorowodorowania.2
T-W-4Zanieczyszcenia i odpady z procesów odwodornienia i redukcji.2
T-W-5Zanieczyszczenia w procesach alkilowania.1
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z procesów nitrowania i sulfonowania.2
T-W-7Zanieczyszczenia w realizowanych procesach hydratacji, dehydratacji, estryfikacji.1
T-W-8Zagrożenia ekologiczne wynikające z produkcji zatęzonego ekstrakcyjnego kwasu fosforowego metodą siarczanową (emisja związków fluoru, wykorzystanie kwasu fluorokrzemowego, problem fosfogipsu)2
T-W-9Wpływ na środowisko procesów związanych z otrzymywaniem nawozów konwencjonalnych (proste, wieloskładnikowe) i ograniczenie tego oddziaływania (nawozy płynne, SRF i CRF, specjalne)4
T-W-10Wpływ na środowisku procesu wydobycia siarki metodą otworową i produkcji kontaktowego kwasu siarkowego (emisja związków siarki, zużyty katalizator)2
T-W-11Emisja zanieczyszczeń i produkty uboczne z procesu otrzymywania ditlenku tytanu metodą siarczanową, ograniczenie oddziaływania tego procesu na środowisko2
T-W-12Oddziaływanie na środowisko procesu otrzymywania gazu syntezowego, amoniaku i kwasu azotowego(V), ograniczenie emisji tlenków azotu, zagospodarowanie zużytych katalizatorów3
T-W-13Wpływ na środowisko procesu wytwarzania sody metodą Solvaya, modernizacja procesu, zagospodarowanie odpadów2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych.5
A-A-3Zaliczenie1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Opracowanie projektu procesowego instalacji przemysłowej9
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącymi przedmiot8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C14a_W01Student powinien posiadać wiedzę z zakresu rozwiązywania zagadnień projektowych i innych obliczeniowych związanych z procesami przemysłowymi i towarzyszącymi im zanieczyszczeniami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W05zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
KOS_1A_W12zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z opracowywaniem projektu procesowego w oparciu o wiedzę uzyskaną na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych. Przełożenie ogólnego schematu technologicznego na projekt procesowy zawierający jako elementy opis schematu technologicznego, szczegółowy schemat technologiczny, ideowy, bilans masowy, cieplny, wykres Sankeya, zagadnienia bezpieczeństwa pracy, wskaźniki zużycia surowców, energii, mediów.
Treści programoweT-W-1Odpady i zanieczyszczenia powstające podczas pozyskiwania surowców odtwarzalnych i kopalnych. Zanieczyszczenia w procesach zachowawczego i rozkładowego przerobu ropy naftowej. Zanieczyszczenia w procesach chemicznego przerobu węgla kamiennego. Zagospodarowanie odpadów z produkcji acetylenu.
T-W-2Zanieczyszczenia i odpady z procesów utleniania i możliwości ich zmniejszenia.
T-W-3Zanieczyszczenia z procesów chlorowania, chlorohydroksylowania, odchlorowodorowania.
T-W-4Zanieczyszcenia i odpady z procesów odwodornienia i redukcji.
T-W-5Zanieczyszczenia w procesach alkilowania.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z procesów nitrowania i sulfonowania.
T-W-7Zanieczyszczenia w realizowanych procesach hydratacji, dehydratacji, estryfikacji.
T-W-8Zagrożenia ekologiczne wynikające z produkcji zatęzonego ekstrakcyjnego kwasu fosforowego metodą siarczanową (emisja związków fluoru, wykorzystanie kwasu fluorokrzemowego, problem fosfogipsu)
T-W-9Wpływ na środowisko procesów związanych z otrzymywaniem nawozów konwencjonalnych (proste, wieloskładnikowe) i ograniczenie tego oddziaływania (nawozy płynne, SRF i CRF, specjalne)
T-W-10Wpływ na środowisku procesu wydobycia siarki metodą otworową i produkcji kontaktowego kwasu siarkowego (emisja związków siarki, zużyty katalizator)
T-W-11Emisja zanieczyszczeń i produkty uboczne z procesu otrzymywania ditlenku tytanu metodą siarczanową, ograniczenie oddziaływania tego procesu na środowisko
T-W-12Oddziaływanie na środowisko procesu otrzymywania gazu syntezowego, amoniaku i kwasu azotowego(V), ograniczenie emisji tlenków azotu, zagospodarowanie zużytych katalizatorów
T-W-13Wpływ na środowisko procesu wytwarzania sody metodą Solvaya, modernizacja procesu, zagospodarowanie odpadów
Metody nauczaniaM-1Wykład zgodnie z przedstawionymi treściami programowymi. Przykładowe obliczenia bilansowe i schemat technologiczny w ramach ćwiczeń rachunkowych.
M-2Samodzielne policzenie projektu procesowego dla zadanego procesu przemysłowego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy studentów w oparciu o 3 pierwsze wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie modułu, sprawdzenie wybranych, reprezentatywnych efektów kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ustalona w oparciu o wagi przedmiotów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0Student w niewielkim stopniu potrafi rozwiązać zadania obliczeniowe związane z procesami technologicznymi i generowanymi w nich zanieczyszczeniami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C14a_W02Charakteryzuje i objaśnia w oparciu o posiadaną wiedzę procesy technologiczne, ich wpływ na środowisko i wskazuje na rozwiązania pozwalające na obniżenie tego ujemnego oddziaływania w aspekcie zrównoważonych technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia, takie jak: zapobieganie dewastacji środowiska naturalnego, w tym poprzez postępowanie zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju oraz jego odbudowa metodami technicznymi, chemicznymi i biologicznymi
KOS_1A_W09ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
KOS_1A_W18zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii i technologii ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z opracowywaniem projektu procesowego w oparciu o wiedzę uzyskaną na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych. Przełożenie ogólnego schematu technologicznego na projekt procesowy zawierający jako elementy opis schematu technologicznego, szczegółowy schemat technologiczny, ideowy, bilans masowy, cieplny, wykres Sankeya, zagadnienia bezpieczeństwa pracy, wskaźniki zużycia surowców, energii, mediów.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z bilansami masowymi i cieplnymi proesów i operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej
T-P-1Uproszczony projekt procesowy wybranego rozwiązania technologicznego otrzymywania produktu chemii organicznej lub nieorganicznej (opis procesu, wskazanie na ograniczenie oddziaływania na środowisko, schemat ideowy, bilans masowy i cieplny, wykresu Sankeya, wskaźniki zużycia surowców)
T-W-1Odpady i zanieczyszczenia powstające podczas pozyskiwania surowców odtwarzalnych i kopalnych. Zanieczyszczenia w procesach zachowawczego i rozkładowego przerobu ropy naftowej. Zanieczyszczenia w procesach chemicznego przerobu węgla kamiennego. Zagospodarowanie odpadów z produkcji acetylenu.
T-W-2Zanieczyszczenia i odpady z procesów utleniania i możliwości ich zmniejszenia.
T-W-3Zanieczyszczenia z procesów chlorowania, chlorohydroksylowania, odchlorowodorowania.
T-W-4Zanieczyszcenia i odpady z procesów odwodornienia i redukcji.
T-W-5Zanieczyszczenia w procesach alkilowania.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z procesów nitrowania i sulfonowania.
T-W-7Zanieczyszczenia w realizowanych procesach hydratacji, dehydratacji, estryfikacji.
T-W-8Zagrożenia ekologiczne wynikające z produkcji zatęzonego ekstrakcyjnego kwasu fosforowego metodą siarczanową (emisja związków fluoru, wykorzystanie kwasu fluorokrzemowego, problem fosfogipsu)
T-W-9Wpływ na środowisko procesów związanych z otrzymywaniem nawozów konwencjonalnych (proste, wieloskładnikowe) i ograniczenie tego oddziaływania (nawozy płynne, SRF i CRF, specjalne)
T-W-10Wpływ na środowisku procesu wydobycia siarki metodą otworową i produkcji kontaktowego kwasu siarkowego (emisja związków siarki, zużyty katalizator)
T-W-11Emisja zanieczyszczeń i produkty uboczne z procesu otrzymywania ditlenku tytanu metodą siarczanową, ograniczenie oddziaływania tego procesu na środowisko
T-W-12Oddziaływanie na środowisko procesu otrzymywania gazu syntezowego, amoniaku i kwasu azotowego(V), ograniczenie emisji tlenków azotu, zagospodarowanie zużytych katalizatorów
T-W-13Wpływ na środowisko procesu wytwarzania sody metodą Solvaya, modernizacja procesu, zagospodarowanie odpadów
Metody nauczaniaM-1Wykład zgodnie z przedstawionymi treściami programowymi. Przykładowe obliczenia bilansowe i schemat technologiczny w ramach ćwiczeń rachunkowych.
M-2Samodzielne policzenie projektu procesowego dla zadanego procesu przemysłowego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy studentów w oparciu o 3 pierwsze wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie modułu, sprawdzenie wybranych, reprezentatywnych efektów kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ustalona w oparciu o wagi przedmiotów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0W niewielkim stopniu porafi objaśnić zagrożenia wynikające z oddziaływania omówionych wybranych procesów technologicznych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C14a_U01Potrafi opracować dokumentację do uproszczonego projektu procesu technologicznego wykorzystując do tego znane metody analityczne, symalacyjne i eksperymentalne uwzględniając zasady bezpieczeństwa w środowisku przemysłowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U04potrafi zgodnie z obowiązującymi przepisami opracować dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonego kierunku studiów
KOS_1A_U11potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
KOS_1A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
KOS_1A_U16potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska
KOS_1A_U18potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z opracowywaniem projektu procesowego w oparciu o wiedzę uzyskaną na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych. Przełożenie ogólnego schematu technologicznego na projekt procesowy zawierający jako elementy opis schematu technologicznego, szczegółowy schemat technologiczny, ideowy, bilans masowy, cieplny, wykres Sankeya, zagadnienia bezpieczeństwa pracy, wskaźniki zużycia surowców, energii, mediów.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z bilansami masowymi i cieplnymi proesów i operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej
T-P-1Uproszczony projekt procesowy wybranego rozwiązania technologicznego otrzymywania produktu chemii organicznej lub nieorganicznej (opis procesu, wskazanie na ograniczenie oddziaływania na środowisko, schemat ideowy, bilans masowy i cieplny, wykresu Sankeya, wskaźniki zużycia surowców)
T-W-1Odpady i zanieczyszczenia powstające podczas pozyskiwania surowców odtwarzalnych i kopalnych. Zanieczyszczenia w procesach zachowawczego i rozkładowego przerobu ropy naftowej. Zanieczyszczenia w procesach chemicznego przerobu węgla kamiennego. Zagospodarowanie odpadów z produkcji acetylenu.
T-W-2Zanieczyszczenia i odpady z procesów utleniania i możliwości ich zmniejszenia.
T-W-3Zanieczyszczenia z procesów chlorowania, chlorohydroksylowania, odchlorowodorowania.
T-W-4Zanieczyszcenia i odpady z procesów odwodornienia i redukcji.
T-W-5Zanieczyszczenia w procesach alkilowania.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z procesów nitrowania i sulfonowania.
T-W-7Zanieczyszczenia w realizowanych procesach hydratacji, dehydratacji, estryfikacji.
T-W-9Wpływ na środowisko procesów związanych z otrzymywaniem nawozów konwencjonalnych (proste, wieloskładnikowe) i ograniczenie tego oddziaływania (nawozy płynne, SRF i CRF, specjalne)
T-W-10Wpływ na środowisku procesu wydobycia siarki metodą otworową i produkcji kontaktowego kwasu siarkowego (emisja związków siarki, zużyty katalizator)
T-W-11Emisja zanieczyszczeń i produkty uboczne z procesu otrzymywania ditlenku tytanu metodą siarczanową, ograniczenie oddziaływania tego procesu na środowisko
T-W-12Oddziaływanie na środowisko procesu otrzymywania gazu syntezowego, amoniaku i kwasu azotowego(V), ograniczenie emisji tlenków azotu, zagospodarowanie zużytych katalizatorów
T-W-13Wpływ na środowisko procesu wytwarzania sody metodą Solvaya, modernizacja procesu, zagospodarowanie odpadów
Metody nauczaniaM-1Wykład zgodnie z przedstawionymi treściami programowymi. Przykładowe obliczenia bilansowe i schemat technologiczny w ramach ćwiczeń rachunkowych.
M-2Samodzielne policzenie projektu procesowego dla zadanego procesu przemysłowego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy studentów w oparciu o 3 pierwsze wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie modułu, sprawdzenie wybranych, reprezentatywnych efektów kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ustalona w oparciu o wagi przedmiotów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student potrafi tylko częściowo samodzielnie opracować dokumentację uproszczonego projektu procesu technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C14a_K01Współpracując w grupie jest świadomy wpływu procesów technologicznych na środowisko, rozumie potrzebę informowania o tym społeczeństwa wskazując na konieczność zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K03wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
KOS_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
KOS_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z opracowywaniem projektu procesowego w oparciu o wiedzę uzyskaną na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych. Przełożenie ogólnego schematu technologicznego na projekt procesowy zawierający jako elementy opis schematu technologicznego, szczegółowy schemat technologiczny, ideowy, bilans masowy, cieplny, wykres Sankeya, zagadnienia bezpieczeństwa pracy, wskaźniki zużycia surowców, energii, mediów.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z bilansami masowymi i cieplnymi proesów i operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej
T-P-1Uproszczony projekt procesowy wybranego rozwiązania technologicznego otrzymywania produktu chemii organicznej lub nieorganicznej (opis procesu, wskazanie na ograniczenie oddziaływania na środowisko, schemat ideowy, bilans masowy i cieplny, wykresu Sankeya, wskaźniki zużycia surowców)
T-W-1Odpady i zanieczyszczenia powstające podczas pozyskiwania surowców odtwarzalnych i kopalnych. Zanieczyszczenia w procesach zachowawczego i rozkładowego przerobu ropy naftowej. Zanieczyszczenia w procesach chemicznego przerobu węgla kamiennego. Zagospodarowanie odpadów z produkcji acetylenu.
T-W-2Zanieczyszczenia i odpady z procesów utleniania i możliwości ich zmniejszenia.
T-W-3Zanieczyszczenia z procesów chlorowania, chlorohydroksylowania, odchlorowodorowania.
T-W-4Zanieczyszcenia i odpady z procesów odwodornienia i redukcji.
T-W-5Zanieczyszczenia w procesach alkilowania.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z procesów nitrowania i sulfonowania.
T-W-7Zanieczyszczenia w realizowanych procesach hydratacji, dehydratacji, estryfikacji.
T-W-8Zagrożenia ekologiczne wynikające z produkcji zatęzonego ekstrakcyjnego kwasu fosforowego metodą siarczanową (emisja związków fluoru, wykorzystanie kwasu fluorokrzemowego, problem fosfogipsu)
T-W-9Wpływ na środowisko procesów związanych z otrzymywaniem nawozów konwencjonalnych (proste, wieloskładnikowe) i ograniczenie tego oddziaływania (nawozy płynne, SRF i CRF, specjalne)
T-W-10Wpływ na środowisku procesu wydobycia siarki metodą otworową i produkcji kontaktowego kwasu siarkowego (emisja związków siarki, zużyty katalizator)
T-W-11Emisja zanieczyszczeń i produkty uboczne z procesu otrzymywania ditlenku tytanu metodą siarczanową, ograniczenie oddziaływania tego procesu na środowisko
T-W-12Oddziaływanie na środowisko procesu otrzymywania gazu syntezowego, amoniaku i kwasu azotowego(V), ograniczenie emisji tlenków azotu, zagospodarowanie zużytych katalizatorów
T-W-13Wpływ na środowisko procesu wytwarzania sody metodą Solvaya, modernizacja procesu, zagospodarowanie odpadów
Metody nauczaniaM-1Wykład zgodnie z przedstawionymi treściami programowymi. Przykładowe obliczenia bilansowe i schemat technologiczny w ramach ćwiczeń rachunkowych.
M-2Samodzielne policzenie projektu procesowego dla zadanego procesu przemysłowego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy studentów w oparciu o 3 pierwsze wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie modułu, sprawdzenie wybranych, reprezentatywnych efektów kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ustalona w oparciu o wagi przedmiotów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Jest częściowo świadomy oddziaływania procesów przemysłowych naśrodowisko, nie potrafi przekazać swojej wiedzy społeczeństwu informując o konieczności zrównoważonego rozwoju, nie potrafi współpracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0