Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Polimery a środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polimery a środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia organiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową chemiczna i własciwościami polimerów. Metodami ich otrzymywania i przetwórstwa. |
C-2 | Zapoznanie z aspektami środowiskowymi z zakresu produkcji wybranych polimerów wielkotonażowych oraz powtórnego zagospodarowania odpadowych materiałów polimerowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie procesów sieciowania kompozycji o obniżonej zawartości rozpuszczalników | 5 |
T-L-2 | Badanie procesów sieciowania kompozycji o obniżonej zawartości rozpuszczalników | 5 |
T-L-3 | Recykling materiałowy tworzyw termoplastycznych, identyfikacja tworzyw sztucznych (opakowania PET, PP, PE, PS i in.) | 5 |
T-L-4 | Ekologiczne materiały powłokowe | 5 |
T-L-5 | Polimery pochodzenia naturalnego | 5 |
T-L-6 | Flokulacja w środowisku wodnym | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje: mer, polimer, polimeryzacja, depolimeryzacja, degradacja, kopolimeryzacja, tworzywo sztuczne Podział polimerów pod względem pochodzenia, budowy Rys historyczny, zalety materiałów polimerowych w porównaniu z tradycyjnymi materiałami, | 2 |
T-W-2 | Rys historyczny, zalety materiałów polimerowych w porównaniu z tradycyjnymi materiałami, | 1 |
T-W-3 | Typy reakcji polimeryzacji: polimeryzacja rodnikowa (mechanizam, inhibitowanie, techniki polimeryzacji rodnikowej), jonowa, kopolimeryzacja, polimeryzacja kondensacyjna i poliaddycja. | 4 |
T-W-4 | Najważniejsze polimery wielkotonażowe (termoplastyczne) oraz ważniejsze polimery polikondensacyjne i poliaddycyjne (w tym reaktywne). | 2 |
T-W-5 | Metody przetwórstwa materiałów polimerowych, | 2 |
T-W-6 | Polimery pochodzenia naturalnego: celuloza, skrobia, kauczuk naturalny | 2 |
T-W-7 | Aspekty środowiskowe w zarysie, dotyczące syntezy, przetwórstwa, stosowania i powtórnego zagospodarowania odpadowych materiałów polimerowych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | praca samodzielna | 20 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczeń | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca samodzielna | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenie laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta i zrozumienia materiału z poprzedniego wykładu (w formie dyskusji) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: kolokwium |
S-4 | Ocena formująca: sprawozdanie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C16_W01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć zdefiniować pojęcia dotyczące chemii polimerów, nazwać i scharakteryzować podstawowe grupy polimerów. Student powinien być w stanie opisać budowę chemiczną i metodę syntezy grupy polimerów z zakresu kursu. | KOS_1A_W04, KOS_1A_W09, KOS_1A_W10 | T1A_W01, T1A_W04, T1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C16_U01 W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi schematycznie przedstawić budowę oraz syntezę związków polimerowych. Potrafi powiązać metodę syntezy lub przetwórsta związków polimerowych z aspektami środowiskowymi. | KOS_1A_U15 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-7 | M-2, M-3 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C16_K01 Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy z zakresu chemii związków chemicznych, nabycie świadomości wpływu metody syntezy i przetwórstwa związków polimerowych na środowisko. | KOS_1A_K02, KOS_1A_K03 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C16_W01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć zdefiniować pojęcia dotyczące chemii polimerów, nazwać i scharakteryzować podstawowe grupy polimerów. Student powinien być w stanie opisać budowę chemiczną i metodę syntezy grupy polimerów z zakresu kursu. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej cjemii polimerów. |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą chemii polimerów. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą chemii polimerów. | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C16_U01 W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi schematycznie przedstawić budowę oraz syntezę związków polimerowych. Potrafi powiązać metodę syntezy lub przetwórsta związków polimerowych z aspektami środowiskowymi. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić wzorów chemicznych podtsawowych grup polimerów. |
3,0 | Student potrafi przedstawić wzorów chemicznych podtsawowych grup polimerów wraz z nomenklaturą. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić wzorów chemicznych podtsawowych grup polimerów wraz z nomenklaturą. Potrafi przedstawić metodę ich syntezy. | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C16_K01 Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy z zakresu chemii związków chemicznych, nabycie świadomości wpływu metody syntezy i przetwórstwa związków polimerowych na środowisko. | 2,0 | Student nie wykazuje się świadomością wpływu metody syntezy i przetwórstwa materiałów polimerowych na środowisko. |
3,0 | Student wykazuje się ograniczoną świadomością wpływu metody syntezy i przetwórstwa materiałów polimerowych na środowisko. | |
3,5 | Student wykazuje się świadomością wpływu metody syntezy i przetwórstwa materiałów polimerowych na środowisko. | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. Z. Florjańczyk, S. Penczek, Chemia polimerów, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995
- Jan F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- J. Pielichowski, A.Puszyński, Technologia tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 1992
- W. Królikowski, Polimerowe żywice konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 2012
- T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, Warszawa, 1996