Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska przed hałasem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska przed hałasem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Masiuk <Stanislaw.Masiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementy fizyki (akustyka). |
W-2 | Matematyka w zakresie funkcji transcendentnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją. |
C-2 | Student osiągnie wiedzę pozwalającą okreslić orientacyjny poziom hałasu, dokonać podstawowych obliczeń liczbowych oraz wskazań ograniczających zagrożewnie hałasem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje. Szkodliwość hałasu. Skala hałasu. System decybelowy. | 1 |
T-W-2 | Elementy akustyki. Akustyczne procesy molekularne. | 1 |
T-W-3 | Żródła hałasu. Klasyfikacja. Typy źródeł hałasu. | 1 |
T-W-4 | Elementy budowy ucha wrażliwe na hałas. Schemat ubytku słuchu. | 1 |
T-W-5 | Działanie ogólne hałasu na organizm ludzki. Wpływ hałasu na reakcje pozasłuchowe. | 1 |
T-W-6 | Poziom ciśnienia i poziom mocy akustycznej.Średni, równoważny i ekwiwalentny poziom dźwięku i ciśnienia akustycznego. Wskażniki charakteryzujące hałas. | 1 |
T-W-7 | Pochłanianie dźwięku. Współczynnik pochłaniania. Izolacyjność akustyczna. Tłumiące oddziaływanie budynków. | 1 |
T-W-8 | Hałas infra- i ultradżwiękowy. Odziaływanie na ogranizm ludzki. Hałas ustalony, nieustalony i impulsowy. | 1 |
T-W-9 | Klimat akustyczny środowiska. Wskażniki oceny. Kary za przekroczenie hałasu ponadnormatrywnego. | 1 |
T-W-10 | Pomiar hałasu. Noisy. Fony. Liczby N. Tłumienie hałasu. | 1 |
T-W-11 | Wibracje. Klasyfikacja źródeł. Model wibracyjny człowieka. | 1 |
T-W-12 | Przyśpieszenie drgań. Współczynniki. | 1 |
T-W-13 | Oddziaływanie wibracji na organizm ludzki. | 1 |
T-W-14 | Monitoring hałasu w środowisku. Schematy ogólne systemu monitoringu hałasu. | 1 |
T-W-15 | Przyczyny złego stanu ochrony przed hałasem i wibracjami. Cele i kierunki w ochronie środowiska przed hałasem i wibracjami. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do sprawdzianów. | 5 |
A-W-3 | Studia aktów prawnych dotyczących hałasu i wibracji oraz informacji ochrony przed poziomem ponadnormatywnym. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D01a_W01 Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją oraz pozna podstawowe zależności analityczne opisuące poziom ciśnienia akustycznego, przyspieszenia i dawek wibracji oraz wskażników oceny hałasu. | KOS_1A_W01, KOS_1A_W07 | T1A_W01, T1A_W03 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D01a_U01 Osiągnie umiejętność pozwalająca określić orientacyjny poziom hałasu, dokonać podstawowych obliczeń liczbowych oraz wskazań ograniczających zagrożewnie hałasem. | KOS_1A_U01, KOS_1A_U09, KOS_1A_U14 | T1A_U01, T1A_U07, T1A_U12 | InzA_U04 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D01a_K01 Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją. Osiągnie wiedzę i umiejętności pozwalające wspólpracować z ośrodkami zajmującymi się problemami czystości środowiska naturalnego. | KOS_1A_K08 | T1A_K07 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D01a_W01 Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją oraz pozna podstawowe zależności analityczne opisuące poziom ciśnienia akustycznego, przyspieszenia i dawek wibracji oraz wskażników oceny hałasu. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy pozwalającej na logiczne wyjaśnienie problemów teotretycznych jak również nie jest w stanie podać równań obliczenia poziomu dżwięku i przyspieszenia wibracji. |
3,0 | Student posiada wiedzę pozwalającą na logiczne wyjaśnienie niektórych problemów teotretycznych jak również również potrafi wykazać się ograniczoną więdzą w zakresie podstawowych równań do obliczenia poziomu ciśnienia akustycznego. | |
3,5 | Student posiada wiedzę pozwalającą na logiczne wyjaśnienie ważniejszych problemów teotretycznych jak również jest w stanie wykazać się konkretną wiedzą w zakresie równań obliczenia poziomu cisnienia akustycznego. | |
4,0 | Student posiada wiedzę pozwalającą na logiczne wyjaśnienie problemów teotretycznych, potrafi podać skalę hałasu ze wskazaniami technicznych żródeł hałasu jak również potrafi wykazać się konkretną wiedzą w zakresie równań obliczenia poziomu ciśnienia i mocy akustycznej. | |
4,5 | Student posiada obszerną wiedzę teotretyczną, potrafi wykazać się konkretną wiedzą w zakresie równań do obliczeń akustycznych oraz wibracji, podać skalę hałasu ze wskazaniami żródeł. Student posiada konkretną wiedzę dotyczącą problemów ochrony przed nadmiernym hałasem. | |
5,0 | Sudent posiada wiedzę teoretyczną w zakresie zagrożnia hałasem i wibracją środowiska naturalnego, jest wstanie wskazać wskaźniki do oceny klimatu akustycznego środowiska naturalnego. Student posiada wiedzę pozwalającą na swobodne informacyjne poruszanie się w w zakresie problemów zagrożenia hałasem. . |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D01a_U01 Osiągnie umiejętność pozwalająca określić orientacyjny poziom hałasu, dokonać podstawowych obliczeń liczbowych oraz wskazań ograniczających zagrożewnie hałasem. | 2,0 | Student nie umie zastosować równań podanych w treści wykładu do obliczeń cyfrowych. |
3,0 | Student umie wykorzystać w ograniczonym zakresie równania podane w treści wykładu do podstawowych obliczeń cyfrowych. | |
3,5 | Student umie wykorzystać równania podanych w treści wykładu do podstawowych obliczeń cyfrowych poziomu ciśnienia akustycznego i mocy akustycznej. | |
4,0 | Student umie wykorzystać równania podanych w treści wykładu do podstawowych obliczeń cyfrowych poziomu ciśnienia akustycznego, mocy akustycznej oraz pzryśpieszenia i dawki wibracji przy ograniczonym zestawie współczynników i poprawek. | |
4,5 | Student umie wykorzystać równania podanych w treści wykładu do obliczeń cyfrowych poziomu ciśnienia akustycznego, mocy akustycznej oraz pzryśpieszenia i dawki wibracji dla dowolnych zestawów współczynników i poprawek. | |
5,0 | Student umie wykorzystać równania podanych w treści wykładu do dowolnych obliczeń cyfrowych hałasu i wibracji jak również do obliczeń wskażników oceny klimatu akustycznego środowiska naturalnego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D01a_K01 Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją. Osiągnie wiedzę i umiejętności pozwalające wspólpracować z ośrodkami zajmującymi się problemami czystości środowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej. |
3,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej. | |
3,5 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania. | |
4,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania. | |
4,5 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych. | |
5,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu. |
Literatura podstawowa
- Engel Z., Sadowski J., Hałas i wibracje w środowisku, LOP, Warszawa, 1992
- Engel Z., Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem, PWN, Warszawa, 1993
- Kucharski R.J., Metody prognozowania hałasu komunikacyjnego, PIOŚ Inst OŚ, Warszawa, 1996
- Kucharski J., Kaczmar5ski K., Kraszewski M., Kurpiewski A., Zych S., Metody pomiaru hałasu zewnętrznego w środowisku, PIOŚ Inst OŚ, Warszawa, 1992
- Kraszewski M., Kucharski R.J., Kurpiowski A., Metody pomiaru hałasu zewnętrznego w środowisku, PIOŚ, Warszawa, 1996
- www.mos.gov.pl oficjalna strona Ministerstwa Ochrony Środowiska, 2012
Literatura dodatkowa
- Żuchowicz-Wodnikowska i., SAdowski J., Iżewska A.,Mikulski W., Metody okreslenia uciążliwości i zasięgu hałasów przemysłowych wraz z programem komputerowym, Poligrafia, MGPiB Inst TB, 1991, instr. 308
- Żurek J., Sadowski J., Metody sporządzania kompleksowych planów akustycznych miast i obszarów, MGP i B Inst TB, Warszawa, 1991, instr.310
- Żurek J., Sadowski J., Metody prognozowania hałasu emitowanego z obszarów dużych źródeł powierzchniowych, MGP i B Inst TB, Warszaqwa, 1991, instr. 311