Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska przed hałasem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska przed hałasem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Masiuk <Stanislaw.Masiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementy fizyki (akustyka).
W-2Matematyka w zakresie funkcji transcendentnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją.
C-2Student osiągnie wiedzę pozwalającą okreslić orientacyjny poziom hałasu, dokonać podstawowych obliczeń liczbowych oraz wskazań ograniczających zagrożewnie hałasem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje. Szkodliwość hałasu. Skala hałasu. System decybelowy.1
T-W-2Elementy akustyki. Akustyczne procesy molekularne.1
T-W-3Żródła hałasu. Klasyfikacja. Typy źródeł hałasu.1
T-W-4Elementy budowy ucha wrażliwe na hałas. Schemat ubytku słuchu.1
T-W-5Działanie ogólne hałasu na organizm ludzki. Wpływ hałasu na reakcje pozasłuchowe.1
T-W-6Poziom ciśnienia i poziom mocy akustycznej.Średni, równoważny i ekwiwalentny poziom dźwięku i ciśnienia akustycznego. Wskażniki charakteryzujące hałas.1
T-W-7Pochłanianie dźwięku. Współczynnik pochłaniania. Izolacyjność akustyczna. Tłumiące oddziaływanie budynków.1
T-W-8Hałas infra- i ultradżwiękowy. Odziaływanie na ogranizm ludzki. Hałas ustalony, nieustalony i impulsowy.1
T-W-9Klimat akustyczny środowiska. Wskażniki oceny. Kary za przekroczenie hałasu ponadnormatrywnego.1
T-W-10Pomiar hałasu. Noisy. Fony. Liczby N. Tłumienie hałasu.1
T-W-11Wibracje. Klasyfikacja źródeł. Model wibracyjny człowieka.1
T-W-12Przyśpieszenie drgań. Współczynniki.1
T-W-13Oddziaływanie wibracji na organizm ludzki.1
T-W-14Monitoring hałasu w środowisku. Schematy ogólne systemu monitoringu hałasu.1
T-W-15Przyczyny złego stanu ochrony przed hałasem i wibracjami. Cele i kierunki w ochronie środowiska przed hałasem i wibracjami.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianów.5
A-W-3Studia aktów prawnych dotyczących hałasu i wibracji oraz informacji ochrony przed poziomem ponadnormatywnym.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D01a_W01
Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją oraz pozna podstawowe zależności analityczne opisuące poziom ciśnienia akustycznego, przyspieszenia i dawek wibracji oraz wskażników oceny hałasu.
KOS_1A_W01, KOS_1A_W07T1A_W01, T1A_W03C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D01a_U01
Osiągnie umiejętność pozwalająca określić orientacyjny poziom hałasu, dokonać podstawowych obliczeń liczbowych oraz wskazań ograniczających zagrożewnie hałasem.
KOS_1A_U01, KOS_1A_U09, KOS_1A_U14T1A_U01, T1A_U07, T1A_U12InzA_U04C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D01a_K01
Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją. Osiągnie wiedzę i umiejętności pozwalające wspólpracować z ośrodkami zajmującymi się problemami czystości środowiska naturalnego.
KOS_1A_K08T1A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D01a_W01
Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją oraz pozna podstawowe zależności analityczne opisuące poziom ciśnienia akustycznego, przyspieszenia i dawek wibracji oraz wskażników oceny hałasu.
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na logiczne wyjaśnienie problemów teotretycznych jak również nie jest w stanie podać równań obliczenia poziomu dżwięku i przyspieszenia wibracji.
3,0Student posiada wiedzę pozwalającą na logiczne wyjaśnienie niektórych problemów teotretycznych jak również również potrafi wykazać się ograniczoną więdzą w zakresie podstawowych równań do obliczenia poziomu ciśnienia akustycznego.
3,5Student posiada wiedzę pozwalającą na logiczne wyjaśnienie ważniejszych problemów teotretycznych jak również jest w stanie wykazać się konkretną wiedzą w zakresie równań obliczenia poziomu cisnienia akustycznego.
4,0Student posiada wiedzę pozwalającą na logiczne wyjaśnienie problemów teotretycznych, potrafi podać skalę hałasu ze wskazaniami technicznych żródeł hałasu jak również potrafi wykazać się konkretną wiedzą w zakresie równań obliczenia poziomu ciśnienia i mocy akustycznej.
4,5Student posiada obszerną wiedzę teotretyczną, potrafi wykazać się konkretną wiedzą w zakresie równań do obliczeń akustycznych oraz wibracji, podać skalę hałasu ze wskazaniami żródeł. Student posiada konkretną wiedzę dotyczącą problemów ochrony przed nadmiernym hałasem.
5,0Sudent posiada wiedzę teoretyczną w zakresie zagrożnia hałasem i wibracją środowiska naturalnego, jest wstanie wskazać wskaźniki do oceny klimatu akustycznego środowiska naturalnego. Student posiada wiedzę pozwalającą na swobodne informacyjne poruszanie się w w zakresie problemów zagrożenia hałasem. .

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D01a_U01
Osiągnie umiejętność pozwalająca określić orientacyjny poziom hałasu, dokonać podstawowych obliczeń liczbowych oraz wskazań ograniczających zagrożewnie hałasem.
2,0Student nie umie zastosować równań podanych w treści wykładu do obliczeń cyfrowych.
3,0Student umie wykorzystać w ograniczonym zakresie równania podane w treści wykładu do podstawowych obliczeń cyfrowych.
3,5Student umie wykorzystać równania podanych w treści wykładu do podstawowych obliczeń cyfrowych poziomu ciśnienia akustycznego i mocy akustycznej.
4,0Student umie wykorzystać równania podanych w treści wykładu do podstawowych obliczeń cyfrowych poziomu ciśnienia akustycznego, mocy akustycznej oraz pzryśpieszenia i dawki wibracji przy ograniczonym zestawie współczynników i poprawek.
4,5Student umie wykorzystać równania podanych w treści wykładu do obliczeń cyfrowych poziomu ciśnienia akustycznego, mocy akustycznej oraz pzryśpieszenia i dawki wibracji dla dowolnych zestawów współczynników i poprawek.
5,0Student umie wykorzystać równania podanych w treści wykładu do dowolnych obliczeń cyfrowych hałasu i wibracji jak również do obliczeń wskażników oceny klimatu akustycznego środowiska naturalnego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D01a_K01
Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją. Osiągnie wiedzę i umiejętności pozwalające wspólpracować z ośrodkami zajmującymi się problemami czystości środowiska naturalnego.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.

Literatura podstawowa

  1. Engel Z., Sadowski J., Hałas i wibracje w środowisku, LOP, Warszawa, 1992
  2. Engel Z., Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem, PWN, Warszawa, 1993
  3. Kucharski R.J., Metody prognozowania hałasu komunikacyjnego, PIOŚ Inst OŚ, Warszawa, 1996
  4. Kucharski J., Kaczmar5ski K., Kraszewski M., Kurpiewski A., Zych S., Metody pomiaru hałasu zewnętrznego w środowisku, PIOŚ Inst OŚ, Warszawa, 1992
  5. Kraszewski M., Kucharski R.J., Kurpiowski A., Metody pomiaru hałasu zewnętrznego w środowisku, PIOŚ, Warszawa, 1996
  6. www.mos.gov.pl oficjalna strona Ministerstwa Ochrony Środowiska, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Żuchowicz-Wodnikowska i., SAdowski J., Iżewska A.,Mikulski W., Metody okreslenia uciążliwości i zasięgu hałasów przemysłowych wraz z programem komputerowym, Poligrafia, MGPiB Inst TB, 1991, instr. 308
  2. Żurek J., Sadowski J., Metody sporządzania kompleksowych planów akustycznych miast i obszarów, MGP i B Inst TB, Warszawa, 1991, instr.310
  3. Żurek J., Sadowski J., Metody prognozowania hałasu emitowanego z obszarów dużych źródeł powierzchniowych, MGP i B Inst TB, Warszaqwa, 1991, instr. 311

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje. Szkodliwość hałasu. Skala hałasu. System decybelowy.1
T-W-2Elementy akustyki. Akustyczne procesy molekularne.1
T-W-3Żródła hałasu. Klasyfikacja. Typy źródeł hałasu.1
T-W-4Elementy budowy ucha wrażliwe na hałas. Schemat ubytku słuchu.1
T-W-5Działanie ogólne hałasu na organizm ludzki. Wpływ hałasu na reakcje pozasłuchowe.1
T-W-6Poziom ciśnienia i poziom mocy akustycznej.Średni, równoważny i ekwiwalentny poziom dźwięku i ciśnienia akustycznego. Wskażniki charakteryzujące hałas.1
T-W-7Pochłanianie dźwięku. Współczynnik pochłaniania. Izolacyjność akustyczna. Tłumiące oddziaływanie budynków.1
T-W-8Hałas infra- i ultradżwiękowy. Odziaływanie na ogranizm ludzki. Hałas ustalony, nieustalony i impulsowy.1
T-W-9Klimat akustyczny środowiska. Wskażniki oceny. Kary za przekroczenie hałasu ponadnormatrywnego.1
T-W-10Pomiar hałasu. Noisy. Fony. Liczby N. Tłumienie hałasu.1
T-W-11Wibracje. Klasyfikacja źródeł. Model wibracyjny człowieka.1
T-W-12Przyśpieszenie drgań. Współczynniki.1
T-W-13Oddziaływanie wibracji na organizm ludzki.1
T-W-14Monitoring hałasu w środowisku. Schematy ogólne systemu monitoringu hałasu.1
T-W-15Przyczyny złego stanu ochrony przed hałasem i wibracjami. Cele i kierunki w ochronie środowiska przed hałasem i wibracjami.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianów.5
A-W-3Studia aktów prawnych dotyczących hałasu i wibracji oraz informacji ochrony przed poziomem ponadnormatywnym.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D01a_W01Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją oraz pozna podstawowe zależności analityczne opisuące poziom ciśnienia akustycznego, przyspieszenia i dawek wibracji oraz wskażników oceny hałasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań w zakresie ochrony środowiska, w szczególności niezbędną do rozumienia i opisu praw fizycznych i chemicznych oraz wykonywania obliczeń potrzebnych w praktyce inżynierskiej
KOS_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Student osiągnie wiedzę pozwalającą okreslić orientacyjny poziom hałasu, dokonać podstawowych obliczeń liczbowych oraz wskazań ograniczających zagrożewnie hałasem.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje. Szkodliwość hałasu. Skala hałasu. System decybelowy.
T-W-2Elementy akustyki. Akustyczne procesy molekularne.
T-W-3Żródła hałasu. Klasyfikacja. Typy źródeł hałasu.
T-W-4Elementy budowy ucha wrażliwe na hałas. Schemat ubytku słuchu.
T-W-5Działanie ogólne hałasu na organizm ludzki. Wpływ hałasu na reakcje pozasłuchowe.
T-W-6Poziom ciśnienia i poziom mocy akustycznej.Średni, równoważny i ekwiwalentny poziom dźwięku i ciśnienia akustycznego. Wskażniki charakteryzujące hałas.
T-W-7Pochłanianie dźwięku. Współczynnik pochłaniania. Izolacyjność akustyczna. Tłumiące oddziaływanie budynków.
T-W-8Hałas infra- i ultradżwiękowy. Odziaływanie na ogranizm ludzki. Hałas ustalony, nieustalony i impulsowy.
T-W-9Klimat akustyczny środowiska. Wskażniki oceny. Kary za przekroczenie hałasu ponadnormatrywnego.
T-W-10Pomiar hałasu. Noisy. Fony. Liczby N. Tłumienie hałasu.
T-W-11Wibracje. Klasyfikacja źródeł. Model wibracyjny człowieka.
T-W-12Przyśpieszenie drgań. Współczynniki.
T-W-13Oddziaływanie wibracji na organizm ludzki.
T-W-14Monitoring hałasu w środowisku. Schematy ogólne systemu monitoringu hałasu.
T-W-15Przyczyny złego stanu ochrony przed hałasem i wibracjami. Cele i kierunki w ochronie środowiska przed hałasem i wibracjami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na logiczne wyjaśnienie problemów teotretycznych jak również nie jest w stanie podać równań obliczenia poziomu dżwięku i przyspieszenia wibracji.
3,0Student posiada wiedzę pozwalającą na logiczne wyjaśnienie niektórych problemów teotretycznych jak również również potrafi wykazać się ograniczoną więdzą w zakresie podstawowych równań do obliczenia poziomu ciśnienia akustycznego.
3,5Student posiada wiedzę pozwalającą na logiczne wyjaśnienie ważniejszych problemów teotretycznych jak również jest w stanie wykazać się konkretną wiedzą w zakresie równań obliczenia poziomu cisnienia akustycznego.
4,0Student posiada wiedzę pozwalającą na logiczne wyjaśnienie problemów teotretycznych, potrafi podać skalę hałasu ze wskazaniami technicznych żródeł hałasu jak również potrafi wykazać się konkretną wiedzą w zakresie równań obliczenia poziomu ciśnienia i mocy akustycznej.
4,5Student posiada obszerną wiedzę teotretyczną, potrafi wykazać się konkretną wiedzą w zakresie równań do obliczeń akustycznych oraz wibracji, podać skalę hałasu ze wskazaniami żródeł. Student posiada konkretną wiedzę dotyczącą problemów ochrony przed nadmiernym hałasem.
5,0Sudent posiada wiedzę teoretyczną w zakresie zagrożnia hałasem i wibracją środowiska naturalnego, jest wstanie wskazać wskaźniki do oceny klimatu akustycznego środowiska naturalnego. Student posiada wiedzę pozwalającą na swobodne informacyjne poruszanie się w w zakresie problemów zagrożenia hałasem. .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D01a_U01Osiągnie umiejętność pozwalająca określić orientacyjny poziom hałasu, dokonać podstawowych obliczeń liczbowych oraz wskazań ograniczających zagrożewnie hałasem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U09potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska
KOS_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Student osiągnie wiedzę pozwalającą okreslić orientacyjny poziom hałasu, dokonać podstawowych obliczeń liczbowych oraz wskazań ograniczających zagrożewnie hałasem.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje. Szkodliwość hałasu. Skala hałasu. System decybelowy.
T-W-2Elementy akustyki. Akustyczne procesy molekularne.
T-W-3Żródła hałasu. Klasyfikacja. Typy źródeł hałasu.
T-W-4Elementy budowy ucha wrażliwe na hałas. Schemat ubytku słuchu.
T-W-5Działanie ogólne hałasu na organizm ludzki. Wpływ hałasu na reakcje pozasłuchowe.
T-W-6Poziom ciśnienia i poziom mocy akustycznej.Średni, równoważny i ekwiwalentny poziom dźwięku i ciśnienia akustycznego. Wskażniki charakteryzujące hałas.
T-W-7Pochłanianie dźwięku. Współczynnik pochłaniania. Izolacyjność akustyczna. Tłumiące oddziaływanie budynków.
T-W-8Hałas infra- i ultradżwiękowy. Odziaływanie na ogranizm ludzki. Hałas ustalony, nieustalony i impulsowy.
T-W-9Klimat akustyczny środowiska. Wskażniki oceny. Kary za przekroczenie hałasu ponadnormatrywnego.
T-W-10Pomiar hałasu. Noisy. Fony. Liczby N. Tłumienie hałasu.
T-W-11Wibracje. Klasyfikacja źródeł. Model wibracyjny człowieka.
T-W-12Przyśpieszenie drgań. Współczynniki.
T-W-13Oddziaływanie wibracji na organizm ludzki.
T-W-14Monitoring hałasu w środowisku. Schematy ogólne systemu monitoringu hałasu.
T-W-15Przyczyny złego stanu ochrony przed hałasem i wibracjami. Cele i kierunki w ochronie środowiska przed hałasem i wibracjami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zastosować równań podanych w treści wykładu do obliczeń cyfrowych.
3,0Student umie wykorzystać w ograniczonym zakresie równania podane w treści wykładu do podstawowych obliczeń cyfrowych.
3,5Student umie wykorzystać równania podanych w treści wykładu do podstawowych obliczeń cyfrowych poziomu ciśnienia akustycznego i mocy akustycznej.
4,0Student umie wykorzystać równania podanych w treści wykładu do podstawowych obliczeń cyfrowych poziomu ciśnienia akustycznego, mocy akustycznej oraz pzryśpieszenia i dawki wibracji przy ograniczonym zestawie współczynników i poprawek.
4,5Student umie wykorzystać równania podanych w treści wykładu do obliczeń cyfrowych poziomu ciśnienia akustycznego, mocy akustycznej oraz pzryśpieszenia i dawki wibracji dla dowolnych zestawów współczynników i poprawek.
5,0Student umie wykorzystać równania podanych w treści wykładu do dowolnych obliczeń cyfrowych hałasu i wibracji jak również do obliczeń wskażników oceny klimatu akustycznego środowiska naturalnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D01a_K01Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją. Osiągnie wiedzę i umiejętności pozwalające wspólpracować z ośrodkami zajmującymi się problemami czystości środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją.
C-2Student osiągnie wiedzę pozwalającą okreslić orientacyjny poziom hałasu, dokonać podstawowych obliczeń liczbowych oraz wskazań ograniczających zagrożewnie hałasem.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje. Szkodliwość hałasu. Skala hałasu. System decybelowy.
T-W-2Elementy akustyki. Akustyczne procesy molekularne.
T-W-3Żródła hałasu. Klasyfikacja. Typy źródeł hałasu.
T-W-4Elementy budowy ucha wrażliwe na hałas. Schemat ubytku słuchu.
T-W-5Działanie ogólne hałasu na organizm ludzki. Wpływ hałasu na reakcje pozasłuchowe.
T-W-6Poziom ciśnienia i poziom mocy akustycznej.Średni, równoważny i ekwiwalentny poziom dźwięku i ciśnienia akustycznego. Wskażniki charakteryzujące hałas.
T-W-7Pochłanianie dźwięku. Współczynnik pochłaniania. Izolacyjność akustyczna. Tłumiące oddziaływanie budynków.
T-W-8Hałas infra- i ultradżwiękowy. Odziaływanie na ogranizm ludzki. Hałas ustalony, nieustalony i impulsowy.
T-W-9Klimat akustyczny środowiska. Wskażniki oceny. Kary za przekroczenie hałasu ponadnormatrywnego.
T-W-10Pomiar hałasu. Noisy. Fony. Liczby N. Tłumienie hałasu.
T-W-11Wibracje. Klasyfikacja źródeł. Model wibracyjny człowieka.
T-W-12Przyśpieszenie drgań. Współczynniki.
T-W-13Oddziaływanie wibracji na organizm ludzki.
T-W-14Monitoring hałasu w środowisku. Schematy ogólne systemu monitoringu hałasu.
T-W-15Przyczyny złego stanu ochrony przed hałasem i wibracjami. Cele i kierunki w ochronie środowiska przed hałasem i wibracjami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.