Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Katastrofy ekologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Katastrofy ekologiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Parus <Wieslaw.Parus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janina Możejko <Janina.Mozejko@zut.edu.pl>, Magdalena Olszak-Humienik <Magdalena.Olszak-Humienik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, meteorologii i klimatologii, geomorfologii oraz chemii ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z rodzajami katastrof ekologicznych i ich skutkami. Podanie warunków i czynników powodujących występowanie katastrof naturalnych i antropogenicznych. Podanie kryteriów oceny mocy katastroficznych zdarzeń naturalnych. Zapoznanie ze stosowanymi metodami prognozowania i monitoringu katastrof. Umiejętność przewidywania wystąpienia naturalnych zjawisk ekstremalnych na podstawie obserwacji zmian zachowania ptaków i zwierząt, zmian pogodowych, innych zmian w przyrodzie. Zapoznanie ze sposobami ostrzegania mieszkańców stref zagrożonych wystąpieniem katastrofy oraz informowania o zasadach postępowania w przypadku wystąpienia katastrofy. |
C-2 | Wykształcenie: właściwych zachowań, punktualności, świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje, umiejętności informowania społeczeństwa o zagrożeniu katastrofą ekologiczną, umiejętności pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Uzupełnienie materiału wykładowego w cyklu seminariów z referatami ( prezentacjami ) studentów, dotyczącymi aktualnych problemów związanych z katastrofami ekologicznymi, a wywołanych przez takie zdarzenia jak: trzęsienia ziemi, wulkany, huragany i cyklony, problemy z nadmierną emisją gazów cieplarnianych w energetyce, elektrownie jądrowe i skutki ich awarii, katastrofy budowlane, susze, ekstrmalne zimy, lawiny śnieżne i błotne, katastrofy tankowców itp. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Katastrofy ekologiczne i ich rodzaje. | 1 |
T-W-2 | Wulkany i ich katastroficzna działalność - rodzaje wulkanów i ich struktura, niszczące czynniki erupcji wulkanów, ofiary i zniszczenia spowodowane największymi wybuchami wulkanów, prognozowanie i monitoring działalności wulkanicznej Ziemi. sejsmologia. | 2 |
T-W-3 | Trzęsienia Ziemi - płytowa budowa skorupy ziemskiej, przyczyny trzesień Ziemi i ich rodzaje, skutki trzęsień Ziemi, strefy występowania, prognozowanie i monitoring trzęsień. sejsmologia, skale trzęsień Ziemi ( skala Richtera i skala Mercallego ) | 3 |
T-W-4 | Cyklony i huragany tropikalne, tornada, trąby powietrzne - mechanizmy ich tworzenia się, monitoring i prognozowanie tras przemieszczania się cyklonów, skala Saffira - Simpsona do oceny intensywnosci cyklonów tropikalnych i huraganów, oznaczanie siły tornd i trąb powietrznych wg. skali Fujity i skali Torro, zasady postępowania ludzi w strefie zagrożnej, ofiary i zniszczenia spowodowane przejściem cyklonu, huraganu, tornada lub trąby powietrznej. | 3 |
T-W-5 | Tsunami i powodzie - czynniki powodujące tworzenie się fal tsunami, światowa sieć monitoringu i ostrzegania przed falami tsunami, największe tsunami w dziejach Świata i spowodowane nimi ofiary w ludziach i zniszczenia; rodzaje powodzi, meteorologiczne czynniki powodujące powstawanie powodzi, ochrona przeciwpowodziowa na Świecie i w Polsce, największe powodzie i ofiary w ludziach i zniszczenia nimi spowodowane. | 2 |
T-W-6 | Antropogeniczny efekt cieplarniany. | 1 |
T-W-7 | Kwaśne deszcze. | 1 |
T-W-8 | Katastrofy przemysłowe i inne ( katastrofy tankowców, długotrwałe mroźne zimy itp. ) | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 1 |
A-A-3 | Zapoznanie się zalecaną literaturą | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
A-A-5 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z wykładowcą. | 2 |
A-W-3 | Zapoznanie się ze wskazaną literaturą. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
A-W-5 | Udział w kolokwium. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | pokaz ilustracji |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | objaśnianie |
M-6 | anegdota |
M-7 | gry dydaktyczne ( symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne ) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca za prezentacje studenta, prowadzona w trakcie trwania zajęć, mająca wpływ na ocenę końcową |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się, pod koniec semestru. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiagnięte założone efekty kształcenia kompetencji społecznych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D05a_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: Wymieniać: rodzaje katastrof ekologicznych naturalnych i antropogenicznych Rozróżniać: typy wulkanów, huragany, cyklony, tornada, trąby powietrzne, powodzie, tsunami Wymieniać i scharakteryzować: niszczące czynniki erupcji wulkanów, rodzaje trzęsień ziemi, rodzaje fal sejmicznych, typy sejsmografów, skale siły trzęsień ziemi, meteorologiczne uwarunkowania tworzenia się huraganów, tornad i trąb powietrznych i skale do oceny siły tych zjawisk, rodzaje powodzi i czynniki powodujące ich występowanie, sposoby prognozowania i monitorowania katastrof naturalnych, metody ograniczania skutków katastrof naturalnych np. powodzi, sposoby ostrzegania i ewakuacji mieszkańców ze stref zagrozonych wystapieniem katastrofy Opisać: strukturę kuli ziemskiej, płytową budowę skorupy ziemskiej, przyczyny występowania trzęsień ziemi, strukturę wulkanu i mechanizm jego wybuchu, mechanizm tworzenia się i przemieszczania fal tsunami, efekt cieplarniany, zjawisko kwaśnych deszczy Wymienić przykłady katastrof przemysłowych i innych, wytłumaczyć przyczyny ich wystąpienia i podać skutki tych zdarzeń | KOS_1A_W07, KOS_1A_W08, KOS_1A_W09 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D05a_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: wykorzystywać: wiedzę zdobytą na wykładach do omówienia przyczyn, mechanizmów i skutków katastrof naturalnych i antropogenicznych pozyskiwać: informacje na temat zdarzeń katstroficznych z literatury, baz danych, stron www. itp. dokonywać: interpretacji informacji o katastrofach, wyciągać z nich wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie przygotować: prezentację ustną na temat wybranego zagadnienia z zakresu katastrof ekologicznych i przeprowadzić fachową dyskusję po jej wygłoszeniu | KOS_1A_U01, KOS_1A_U05 | T1A_U01, T1A_U04 | — | C-1 | T-A-1 | M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D05a_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w dyskusjach problemowych, chętny do współpracy w grupie, kreatywność w poszukiwaniu nowych rozwiązań, postępowanie zgodne z zasadami etyki, postrzeganie relacji przełożony podwładny, terminowej realizacji zadań, punktualnego przychodzenia na zajęcia, ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedialności za podejmowane decyzje, ustawicznego kształcenia, wrażliwość na sprawiedliwą ocenę, wyrażania ocen o prowadzącym zajęcia. | KOS_1A_K01, KOS_1A_K02, KOS_1A_K04, KOS_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-4, M-6, M-7 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D05a_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: Wymieniać: rodzaje katastrof ekologicznych naturalnych i antropogenicznych Rozróżniać: typy wulkanów, huragany, cyklony, tornada, trąby powietrzne, powodzie, tsunami Wymieniać i scharakteryzować: niszczące czynniki erupcji wulkanów, rodzaje trzęsień ziemi, rodzaje fal sejmicznych, typy sejsmografów, skale siły trzęsień ziemi, meteorologiczne uwarunkowania tworzenia się huraganów, tornad i trąb powietrznych i skale do oceny siły tych zjawisk, rodzaje powodzi i czynniki powodujące ich występowanie, sposoby prognozowania i monitorowania katastrof naturalnych, metody ograniczania skutków katastrof naturalnych np. powodzi, sposoby ostrzegania i ewakuacji mieszkańców ze stref zagrozonych wystapieniem katastrofy Opisać: strukturę kuli ziemskiej, płytową budowę skorupy ziemskiej, przyczyny występowania trzęsień ziemi, strukturę wulkanu i mechanizm jego wybuchu, mechanizm tworzenia się i przemieszczania fal tsunami, efekt cieplarniany, zjawisko kwaśnych deszczy Wymienić przykłady katastrof przemysłowych i innych, wytłumaczyć przyczyny ich wystąpienia i podać skutki tych zdarzeń | 2,0 | |
3,0 | student ma znajomość 60 -70% treści programowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D05a_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: wykorzystywać: wiedzę zdobytą na wykładach do omówienia przyczyn, mechanizmów i skutków katastrof naturalnych i antropogenicznych pozyskiwać: informacje na temat zdarzeń katstroficznych z literatury, baz danych, stron www. itp. dokonywać: interpretacji informacji o katastrofach, wyciągać z nich wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie przygotować: prezentację ustną na temat wybranego zagadnienia z zakresu katastrof ekologicznych i przeprowadzić fachową dyskusję po jej wygłoszeniu | 2,0 | |
3,0 | student ma zaliczone dwie prezentacje i w 60 % -ach opanowane treści programowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D05a_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w dyskusjach problemowych, chętny do współpracy w grupie, kreatywność w poszukiwaniu nowych rozwiązań, postępowanie zgodne z zasadami etyki, postrzeganie relacji przełożony podwładny, terminowej realizacji zadań, punktualnego przychodzenia na zajęcia, ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedialności za podejmowane decyzje, ustawicznego kształcenia, wrażliwość na sprawiedliwą ocenę, wyrażania ocen o prowadzącym zajęcia. | 2,0 | |
3,0 | student zachowuje się poprawnie, jest punktualny, ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, umiejętność informowania społeczeństwa o zagrożeniu katastrofą ekologiczną, umiejętność pracy w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Walker J., Katastrofy ekologiczne, Arkady, Warszawa, 1994
- Crummenerl R., Kataklizmy - wyd.2, Atlas, Wrocław, 2003
- Straszko J., Strzelczak A., Katastrofy ekologiczne, Szczecińskie Towarzystwo Naukowe, Szczecin, 2006
- Maślankiewicz K., Wulkany i człowiek, WSiP, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Crowe P. R., Problemy klimatologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1987
- Walkeer J.D., Dineen J., Potęga żywiołów, SAMP Edukacja i Informacja, Warszawa, 2004
- Tilling S., Kwaśne deszcze: zbadaj to sam, WSiP, Warszawa, 1992
- strony www. dotyczące katastrof ekologicznych