Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Katastrofy ekologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Katastrofy ekologiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Parus <Wieslaw.Parus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janina Możejko <Janina.Mozejko@zut.edu.pl>, Magdalena Olszak-Humienik <Magdalena.Olszak-Humienik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, meteorologii i klimatologii, geomorfologii oraz chemii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z rodzajami katastrof ekologicznych i ich skutkami. Podanie warunków i czynników powodujących występowanie katastrof naturalnych i antropogenicznych. Podanie kryteriów oceny mocy katastroficznych zdarzeń naturalnych. Zapoznanie ze stosowanymi metodami prognozowania i monitoringu katastrof. Umiejętność przewidywania wystąpienia naturalnych zjawisk ekstremalnych na podstawie obserwacji zmian zachowania ptaków i zwierząt, zmian pogodowych, innych zmian w przyrodzie. Zapoznanie ze sposobami ostrzegania mieszkańców stref zagrożonych wystąpieniem katastrofy oraz informowania o zasadach postępowania w przypadku wystąpienia katastrofy.
C-2Wykształcenie: właściwych zachowań, punktualności, świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje, umiejętności informowania społeczeństwa o zagrożeniu katastrofą ekologiczną, umiejętności pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Uzupełnienie materiału wykładowego w cyklu seminariów z referatami ( prezentacjami ) studentów, dotyczącymi aktualnych problemów związanych z katastrofami ekologicznymi, a wywołanych przez takie zdarzenia jak: trzęsienia ziemi, wulkany, huragany i cyklony, problemy z nadmierną emisją gazów cieplarnianych w energetyce, elektrownie jądrowe i skutki ich awarii, katastrofy budowlane, susze, ekstrmalne zimy, lawiny śnieżne i błotne, katastrofy tankowców itp.15
15
wykłady
T-W-1Katastrofy ekologiczne i ich rodzaje.1
T-W-2Wulkany i ich katastroficzna działalność - rodzaje wulkanów i ich struktura, niszczące czynniki erupcji wulkanów, ofiary i zniszczenia spowodowane największymi wybuchami wulkanów, prognozowanie i monitoring działalności wulkanicznej Ziemi. sejsmologia.2
T-W-3Trzęsienia Ziemi - płytowa budowa skorupy ziemskiej, przyczyny trzesień Ziemi i ich rodzaje, skutki trzęsień Ziemi, strefy występowania, prognozowanie i monitoring trzęsień. sejsmologia, skale trzęsień Ziemi ( skala Richtera i skala Mercallego )3
T-W-4Cyklony i huragany tropikalne, tornada, trąby powietrzne - mechanizmy ich tworzenia się, monitoring i prognozowanie tras przemieszczania się cyklonów, skala Saffira - Simpsona do oceny intensywnosci cyklonów tropikalnych i huraganów, oznaczanie siły tornd i trąb powietrznych wg. skali Fujity i skali Torro, zasady postępowania ludzi w strefie zagrożnej, ofiary i zniszczenia spowodowane przejściem cyklonu, huraganu, tornada lub trąby powietrznej.3
T-W-5Tsunami i powodzie - czynniki powodujące tworzenie się fal tsunami, światowa sieć monitoringu i ostrzegania przed falami tsunami, największe tsunami w dziejach Świata i spowodowane nimi ofiary w ludziach i zniszczenia; rodzaje powodzi, meteorologiczne czynniki powodujące powstawanie powodzi, ochrona przeciwpowodziowa na Świecie i w Polsce, największe powodzie i ofiary w ludziach i zniszczenia nimi spowodowane.2
T-W-6Antropogeniczny efekt cieplarniany.1
T-W-7Kwaśne deszcze.1
T-W-8Katastrofy przemysłowe i inne ( katastrofy tankowców, długotrwałe mroźne zimy itp. )2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia1
A-A-3Zapoznanie się zalecaną literaturą5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia8
A-A-5Zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje z wykładowcą.2
A-W-3Zapoznanie się ze wskazaną literaturą.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-5Udział w kolokwium.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
M-3pokaz ilustracji
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5objaśnianie
M-6anegdota
M-7gry dydaktyczne ( symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne )

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca za prezentacje studenta, prowadzona w trakcie trwania zajęć, mająca wpływ na ocenę końcową
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się, pod koniec semestru.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiagnięte założone efekty kształcenia kompetencji społecznych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D05a_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: Wymieniać: rodzaje katastrof ekologicznych naturalnych i antropogenicznych Rozróżniać: typy wulkanów, huragany, cyklony, tornada, trąby powietrzne, powodzie, tsunami Wymieniać i scharakteryzować: niszczące czynniki erupcji wulkanów, rodzaje trzęsień ziemi, rodzaje fal sejmicznych, typy sejsmografów, skale siły trzęsień ziemi, meteorologiczne uwarunkowania tworzenia się huraganów, tornad i trąb powietrznych i skale do oceny siły tych zjawisk, rodzaje powodzi i czynniki powodujące ich występowanie, sposoby prognozowania i monitorowania katastrof naturalnych, metody ograniczania skutków katastrof naturalnych np. powodzi, sposoby ostrzegania i ewakuacji mieszkańców ze stref zagrozonych wystapieniem katastrofy Opisać: strukturę kuli ziemskiej, płytową budowę skorupy ziemskiej, przyczyny występowania trzęsień ziemi, strukturę wulkanu i mechanizm jego wybuchu, mechanizm tworzenia się i przemieszczania fal tsunami, efekt cieplarniany, zjawisko kwaśnych deszczy Wymienić przykłady katastrof przemysłowych i innych, wytłumaczyć przyczyny ich wystąpienia i podać skutki tych zdarzeń
KOS_1A_W07, KOS_1A_W08, KOS_1A_W09T1A_W03, T1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D05a_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: wykorzystywać: wiedzę zdobytą na wykładach do omówienia przyczyn, mechanizmów i skutków katastrof naturalnych i antropogenicznych pozyskiwać: informacje na temat zdarzeń katstroficznych z literatury, baz danych, stron www. itp. dokonywać: interpretacji informacji o katastrofach, wyciągać z nich wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie przygotować: prezentację ustną na temat wybranego zagadnienia z zakresu katastrof ekologicznych i przeprowadzić fachową dyskusję po jej wygłoszeniu
KOS_1A_U01, KOS_1A_U05T1A_U01, T1A_U04C-1T-A-1M-2, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D05a_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w dyskusjach problemowych, chętny do współpracy w grupie, kreatywność w poszukiwaniu nowych rozwiązań, postępowanie zgodne z zasadami etyki, postrzeganie relacji przełożony podwładny, terminowej realizacji zadań, punktualnego przychodzenia na zajęcia, ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedialności za podejmowane decyzje, ustawicznego kształcenia, wrażliwość na sprawiedliwą ocenę, wyrażania ocen o prowadzącym zajęcia.
KOS_1A_K01, KOS_1A_K02, KOS_1A_K04, KOS_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05InzA_K01, InzA_K02C-2T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-4, M-6, M-7S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D05a_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: Wymieniać: rodzaje katastrof ekologicznych naturalnych i antropogenicznych Rozróżniać: typy wulkanów, huragany, cyklony, tornada, trąby powietrzne, powodzie, tsunami Wymieniać i scharakteryzować: niszczące czynniki erupcji wulkanów, rodzaje trzęsień ziemi, rodzaje fal sejmicznych, typy sejsmografów, skale siły trzęsień ziemi, meteorologiczne uwarunkowania tworzenia się huraganów, tornad i trąb powietrznych i skale do oceny siły tych zjawisk, rodzaje powodzi i czynniki powodujące ich występowanie, sposoby prognozowania i monitorowania katastrof naturalnych, metody ograniczania skutków katastrof naturalnych np. powodzi, sposoby ostrzegania i ewakuacji mieszkańców ze stref zagrozonych wystapieniem katastrofy Opisać: strukturę kuli ziemskiej, płytową budowę skorupy ziemskiej, przyczyny występowania trzęsień ziemi, strukturę wulkanu i mechanizm jego wybuchu, mechanizm tworzenia się i przemieszczania fal tsunami, efekt cieplarniany, zjawisko kwaśnych deszczy Wymienić przykłady katastrof przemysłowych i innych, wytłumaczyć przyczyny ich wystąpienia i podać skutki tych zdarzeń
2,0
3,0student ma znajomość 60 -70% treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D05a_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: wykorzystywać: wiedzę zdobytą na wykładach do omówienia przyczyn, mechanizmów i skutków katastrof naturalnych i antropogenicznych pozyskiwać: informacje na temat zdarzeń katstroficznych z literatury, baz danych, stron www. itp. dokonywać: interpretacji informacji o katastrofach, wyciągać z nich wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie przygotować: prezentację ustną na temat wybranego zagadnienia z zakresu katastrof ekologicznych i przeprowadzić fachową dyskusję po jej wygłoszeniu
2,0
3,0student ma zaliczone dwie prezentacje i w 60 % -ach opanowane treści programowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D05a_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w dyskusjach problemowych, chętny do współpracy w grupie, kreatywność w poszukiwaniu nowych rozwiązań, postępowanie zgodne z zasadami etyki, postrzeganie relacji przełożony podwładny, terminowej realizacji zadań, punktualnego przychodzenia na zajęcia, ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedialności za podejmowane decyzje, ustawicznego kształcenia, wrażliwość na sprawiedliwą ocenę, wyrażania ocen o prowadzącym zajęcia.
2,0
3,0student zachowuje się poprawnie, jest punktualny, ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, umiejętność informowania społeczeństwa o zagrożeniu katastrofą ekologiczną, umiejętność pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Walker J., Katastrofy ekologiczne, Arkady, Warszawa, 1994
  2. Crummenerl R., Kataklizmy - wyd.2, Atlas, Wrocław, 2003
  3. Straszko J., Strzelczak A., Katastrofy ekologiczne, Szczecińskie Towarzystwo Naukowe, Szczecin, 2006
  4. Maślankiewicz K., Wulkany i człowiek, WSiP, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Crowe P. R., Problemy klimatologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1987
  2. Walkeer J.D., Dineen J., Potęga żywiołów, SAMP Edukacja i Informacja, Warszawa, 2004
  3. Tilling S., Kwaśne deszcze: zbadaj to sam, WSiP, Warszawa, 1992
  4. strony www. dotyczące katastrof ekologicznych

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Uzupełnienie materiału wykładowego w cyklu seminariów z referatami ( prezentacjami ) studentów, dotyczącymi aktualnych problemów związanych z katastrofami ekologicznymi, a wywołanych przez takie zdarzenia jak: trzęsienia ziemi, wulkany, huragany i cyklony, problemy z nadmierną emisją gazów cieplarnianych w energetyce, elektrownie jądrowe i skutki ich awarii, katastrofy budowlane, susze, ekstrmalne zimy, lawiny śnieżne i błotne, katastrofy tankowców itp.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Katastrofy ekologiczne i ich rodzaje.1
T-W-2Wulkany i ich katastroficzna działalność - rodzaje wulkanów i ich struktura, niszczące czynniki erupcji wulkanów, ofiary i zniszczenia spowodowane największymi wybuchami wulkanów, prognozowanie i monitoring działalności wulkanicznej Ziemi. sejsmologia.2
T-W-3Trzęsienia Ziemi - płytowa budowa skorupy ziemskiej, przyczyny trzesień Ziemi i ich rodzaje, skutki trzęsień Ziemi, strefy występowania, prognozowanie i monitoring trzęsień. sejsmologia, skale trzęsień Ziemi ( skala Richtera i skala Mercallego )3
T-W-4Cyklony i huragany tropikalne, tornada, trąby powietrzne - mechanizmy ich tworzenia się, monitoring i prognozowanie tras przemieszczania się cyklonów, skala Saffira - Simpsona do oceny intensywnosci cyklonów tropikalnych i huraganów, oznaczanie siły tornd i trąb powietrznych wg. skali Fujity i skali Torro, zasady postępowania ludzi w strefie zagrożnej, ofiary i zniszczenia spowodowane przejściem cyklonu, huraganu, tornada lub trąby powietrznej.3
T-W-5Tsunami i powodzie - czynniki powodujące tworzenie się fal tsunami, światowa sieć monitoringu i ostrzegania przed falami tsunami, największe tsunami w dziejach Świata i spowodowane nimi ofiary w ludziach i zniszczenia; rodzaje powodzi, meteorologiczne czynniki powodujące powstawanie powodzi, ochrona przeciwpowodziowa na Świecie i w Polsce, największe powodzie i ofiary w ludziach i zniszczenia nimi spowodowane.2
T-W-6Antropogeniczny efekt cieplarniany.1
T-W-7Kwaśne deszcze.1
T-W-8Katastrofy przemysłowe i inne ( katastrofy tankowców, długotrwałe mroźne zimy itp. )2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia1
A-A-3Zapoznanie się zalecaną literaturą5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia8
A-A-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje z wykładowcą.2
A-W-3Zapoznanie się ze wskazaną literaturą.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-5Udział w kolokwium.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D05a_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: Wymieniać: rodzaje katastrof ekologicznych naturalnych i antropogenicznych Rozróżniać: typy wulkanów, huragany, cyklony, tornada, trąby powietrzne, powodzie, tsunami Wymieniać i scharakteryzować: niszczące czynniki erupcji wulkanów, rodzaje trzęsień ziemi, rodzaje fal sejmicznych, typy sejsmografów, skale siły trzęsień ziemi, meteorologiczne uwarunkowania tworzenia się huraganów, tornad i trąb powietrznych i skale do oceny siły tych zjawisk, rodzaje powodzi i czynniki powodujące ich występowanie, sposoby prognozowania i monitorowania katastrof naturalnych, metody ograniczania skutków katastrof naturalnych np. powodzi, sposoby ostrzegania i ewakuacji mieszkańców ze stref zagrozonych wystapieniem katastrofy Opisać: strukturę kuli ziemskiej, płytową budowę skorupy ziemskiej, przyczyny występowania trzęsień ziemi, strukturę wulkanu i mechanizm jego wybuchu, mechanizm tworzenia się i przemieszczania fal tsunami, efekt cieplarniany, zjawisko kwaśnych deszczy Wymienić przykłady katastrof przemysłowych i innych, wytłumaczyć przyczyny ich wystąpienia i podać skutki tych zdarzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
KOS_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia, takie jak: zapobieganie dewastacji środowiska naturalnego, w tym poprzez postępowanie zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju oraz jego odbudowa metodami technicznymi, chemicznymi i biologicznymi
KOS_1A_W09ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami katastrof ekologicznych i ich skutkami. Podanie warunków i czynników powodujących występowanie katastrof naturalnych i antropogenicznych. Podanie kryteriów oceny mocy katastroficznych zdarzeń naturalnych. Zapoznanie ze stosowanymi metodami prognozowania i monitoringu katastrof. Umiejętność przewidywania wystąpienia naturalnych zjawisk ekstremalnych na podstawie obserwacji zmian zachowania ptaków i zwierząt, zmian pogodowych, innych zmian w przyrodzie. Zapoznanie ze sposobami ostrzegania mieszkańców stref zagrożonych wystąpieniem katastrofy oraz informowania o zasadach postępowania w przypadku wystąpienia katastrofy.
Treści programoweT-W-1Katastrofy ekologiczne i ich rodzaje.
T-W-2Wulkany i ich katastroficzna działalność - rodzaje wulkanów i ich struktura, niszczące czynniki erupcji wulkanów, ofiary i zniszczenia spowodowane największymi wybuchami wulkanów, prognozowanie i monitoring działalności wulkanicznej Ziemi. sejsmologia.
T-W-3Trzęsienia Ziemi - płytowa budowa skorupy ziemskiej, przyczyny trzesień Ziemi i ich rodzaje, skutki trzęsień Ziemi, strefy występowania, prognozowanie i monitoring trzęsień. sejsmologia, skale trzęsień Ziemi ( skala Richtera i skala Mercallego )
T-W-4Cyklony i huragany tropikalne, tornada, trąby powietrzne - mechanizmy ich tworzenia się, monitoring i prognozowanie tras przemieszczania się cyklonów, skala Saffira - Simpsona do oceny intensywnosci cyklonów tropikalnych i huraganów, oznaczanie siły tornd i trąb powietrznych wg. skali Fujity i skali Torro, zasady postępowania ludzi w strefie zagrożnej, ofiary i zniszczenia spowodowane przejściem cyklonu, huraganu, tornada lub trąby powietrznej.
T-W-5Tsunami i powodzie - czynniki powodujące tworzenie się fal tsunami, światowa sieć monitoringu i ostrzegania przed falami tsunami, największe tsunami w dziejach Świata i spowodowane nimi ofiary w ludziach i zniszczenia; rodzaje powodzi, meteorologiczne czynniki powodujące powstawanie powodzi, ochrona przeciwpowodziowa na Świecie i w Polsce, największe powodzie i ofiary w ludziach i zniszczenia nimi spowodowane.
T-W-6Antropogeniczny efekt cieplarniany.
T-W-7Kwaśne deszcze.
T-W-8Katastrofy przemysłowe i inne ( katastrofy tankowców, długotrwałe mroźne zimy itp. )
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
M-3pokaz ilustracji
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5objaśnianie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca za prezentacje studenta, prowadzona w trakcie trwania zajęć, mająca wpływ na ocenę końcową
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się, pod koniec semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma znajomość 60 -70% treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D05a_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: wykorzystywać: wiedzę zdobytą na wykładach do omówienia przyczyn, mechanizmów i skutków katastrof naturalnych i antropogenicznych pozyskiwać: informacje na temat zdarzeń katstroficznych z literatury, baz danych, stron www. itp. dokonywać: interpretacji informacji o katastrofach, wyciągać z nich wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie przygotować: prezentację ustną na temat wybranego zagadnienia z zakresu katastrof ekologicznych i przeprowadzić fachową dyskusję po jej wygłoszeniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami katastrof ekologicznych i ich skutkami. Podanie warunków i czynników powodujących występowanie katastrof naturalnych i antropogenicznych. Podanie kryteriów oceny mocy katastroficznych zdarzeń naturalnych. Zapoznanie ze stosowanymi metodami prognozowania i monitoringu katastrof. Umiejętność przewidywania wystąpienia naturalnych zjawisk ekstremalnych na podstawie obserwacji zmian zachowania ptaków i zwierząt, zmian pogodowych, innych zmian w przyrodzie. Zapoznanie ze sposobami ostrzegania mieszkańców stref zagrożonych wystąpieniem katastrofy oraz informowania o zasadach postępowania w przypadku wystąpienia katastrofy.
Treści programoweT-A-1Uzupełnienie materiału wykładowego w cyklu seminariów z referatami ( prezentacjami ) studentów, dotyczącymi aktualnych problemów związanych z katastrofami ekologicznymi, a wywołanych przez takie zdarzenia jak: trzęsienia ziemi, wulkany, huragany i cyklony, problemy z nadmierną emisją gazów cieplarnianych w energetyce, elektrownie jądrowe i skutki ich awarii, katastrofy budowlane, susze, ekstrmalne zimy, lawiny śnieżne i błotne, katastrofy tankowców itp.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5objaśnianie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca za prezentacje studenta, prowadzona w trakcie trwania zajęć, mająca wpływ na ocenę końcową
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się, pod koniec semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma zaliczone dwie prezentacje i w 60 % -ach opanowane treści programowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D05a_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w dyskusjach problemowych, chętny do współpracy w grupie, kreatywność w poszukiwaniu nowych rozwiązań, postępowanie zgodne z zasadami etyki, postrzeganie relacji przełożony podwładny, terminowej realizacji zadań, punktualnego przychodzenia na zajęcia, ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedialności za podejmowane decyzje, ustawicznego kształcenia, wrażliwość na sprawiedliwą ocenę, wyrażania ocen o prowadzącym zajęcia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
KOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
KOS_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
KOS_1A_K06prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie: właściwych zachowań, punktualności, świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje, umiejętności informowania społeczeństwa o zagrożeniu katastrofą ekologiczną, umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-A-1Uzupełnienie materiału wykładowego w cyklu seminariów z referatami ( prezentacjami ) studentów, dotyczącymi aktualnych problemów związanych z katastrofami ekologicznymi, a wywołanych przez takie zdarzenia jak: trzęsienia ziemi, wulkany, huragany i cyklony, problemy z nadmierną emisją gazów cieplarnianych w energetyce, elektrownie jądrowe i skutki ich awarii, katastrofy budowlane, susze, ekstrmalne zimy, lawiny śnieżne i błotne, katastrofy tankowców itp.
T-W-1Katastrofy ekologiczne i ich rodzaje.
T-W-2Wulkany i ich katastroficzna działalność - rodzaje wulkanów i ich struktura, niszczące czynniki erupcji wulkanów, ofiary i zniszczenia spowodowane największymi wybuchami wulkanów, prognozowanie i monitoring działalności wulkanicznej Ziemi. sejsmologia.
T-W-3Trzęsienia Ziemi - płytowa budowa skorupy ziemskiej, przyczyny trzesień Ziemi i ich rodzaje, skutki trzęsień Ziemi, strefy występowania, prognozowanie i monitoring trzęsień. sejsmologia, skale trzęsień Ziemi ( skala Richtera i skala Mercallego )
T-W-4Cyklony i huragany tropikalne, tornada, trąby powietrzne - mechanizmy ich tworzenia się, monitoring i prognozowanie tras przemieszczania się cyklonów, skala Saffira - Simpsona do oceny intensywnosci cyklonów tropikalnych i huraganów, oznaczanie siły tornd i trąb powietrznych wg. skali Fujity i skali Torro, zasady postępowania ludzi w strefie zagrożnej, ofiary i zniszczenia spowodowane przejściem cyklonu, huraganu, tornada lub trąby powietrznej.
T-W-5Tsunami i powodzie - czynniki powodujące tworzenie się fal tsunami, światowa sieć monitoringu i ostrzegania przed falami tsunami, największe tsunami w dziejach Świata i spowodowane nimi ofiary w ludziach i zniszczenia; rodzaje powodzi, meteorologiczne czynniki powodujące powstawanie powodzi, ochrona przeciwpowodziowa na Świecie i w Polsce, największe powodzie i ofiary w ludziach i zniszczenia nimi spowodowane.
T-W-6Antropogeniczny efekt cieplarniany.
T-W-7Kwaśne deszcze.
T-W-8Katastrofy przemysłowe i inne ( katastrofy tankowców, długotrwałe mroźne zimy itp. )
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-6anegdota
M-7gry dydaktyczne ( symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne )
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiagnięte założone efekty kształcenia kompetencji społecznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zachowuje się poprawnie, jest punktualny, ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, umiejętność informowania społeczeństwa o zagrożeniu katastrofą ekologiczną, umiejętność pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0