Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Nanomateriały a środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanomateriały a środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | fizyka |
W-2 | matematyka |
W-3 | chemia fizyczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi nanomateriałów tj: preparatyka, właściwości, techniki stosowane do ich charakterystyki oraz potencjalne zastosowanie w ochronie środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Transmisyjny mikroskop elektronowy – badania wybranych próbek. | 5 |
T-A-2 | Elementarna analiza z wykorzystaniem spektroskopii z rozproszeniem energii promieniowania rentgenowskiego. | 5 |
T-A-3 | Analiza nanomateriałów wykorzystywanych w ochronie środowiska za pomocą rezonansowej spektroskopii ramanowskiej. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do Nanotechnologii: Historia rozwoju nanotechnologii i definicja. | 1 |
T-W-2 | Nanomateriały: metody preparatyki, metody określania wielkości krystalitu, struktura, właściwości w porównaniu do konwencjonalnych polikryształów. | 4 |
T-W-3 | Węglowe nanomateriały: fulereny, nanorurki węglowe. | 4 |
T-W-4 | Metody charakterystyki nanomateriałów : techniki mikroskopowe i spektroskopowe przedstawiona na konkretnych przykładach analizy nanomateriałów. | 4 |
T-W-5 | Zastosowanie w ochronie środowiska : potencjalne i realne na dzień dzisiejszy. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do laboratoriów na podstawie wykładów i zalecanej literatury | 6 |
A-A-3 | Konsultacje u prowadzącego zajecia | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z wykladowcą | 4 |
A-W-4 | zapoznanie z dostepną literaturą | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pismene ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D10a_W01 Student ma wiedzę w zakresie metod preparatyki i technik stosowanych do charakterystyki nanomateriałów oraz potencjalnych i realnych możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska. | KOS_1A_W04, KOS_1A_W09 | T1A_W01, T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D10a_U01 Student potrafi dokonać charakterystyki nanomateriałów wykorzystywanych w ochronie środowiska wykorzystując do tego odpowiednie techniki. | KOS_1A_U11, KOS_1A_U15 | T1A_U09, T1A_U13 | InzA_U02, InzA_U05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D10a_K01 Student potrafi poprawnie oceniać wpływ i skutki działalności inżynierskiej w zakresie wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne oraz ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności. | KOS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D10a_W01 Student ma wiedzę w zakresie metod preparatyki i technik stosowanych do charakterystyki nanomateriałów oraz potencjalnych i realnych możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę w zakresie metod preparatyki i technik stosowanych do charakterystyki nanomateriałów oraz potencjalnych i realnych możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60 %. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D10a_U01 Student potrafi dokonać charakterystyki nanomateriałów wykorzystywanych w ochronie środowiska wykorzystując do tego odpowiednie techniki. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać charakterystyki nanomateriałów wykorzystywanych w ochronie środowiska stosując do tego odpowiednie techniki. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D10a_K01 Student potrafi poprawnie oceniać wpływ i skutki działalności inżynierskiej w zakresie wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne oraz ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie oceniać wpływu i skutków działalności inżynierskiej w zakresie wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne oraz nie ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym oceniać wpływ i skutki działalności inżynierskiej w zakresie wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne oraz ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny oceniać wpływ i skutki działalności inżynierskiej w zakresie wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne oraz ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym oceniać wpływ i skutki działalności inżynierskiej w zakresie wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne oraz ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dobry oceniać wpływ i skutki działalności inżynierskiej w zakresie wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne oraz ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności. | |
5,0 | Student w pelni potrafi oceniać wpływ i skutki działalności inżynierskiej w zakresie wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne oraz ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności. |
Literatura podstawowa
- Harris P.J.F., Carbon nanotubes and related structures, Cambridge University Press, 1999
- Goddard W.A. et al., Handbook of nanoscience, engineering and Technology, CRC Press, 2003